Louny — Již na jaře tohoto roku začne v Lounech výroba nové nákladní diesel–hydraulické lokomotivy. O výrobu se postará tamní společnost Legios (s původním názvem LOSTR Louny), která pod názvem General bude vyrábět v licenci společnosti Voith jejich lokomotivu Maxima 30CC. V rámci licence je pak bude nabízet různým dopravcům středoevropského regionu.
Společnost Legios bude kromě motorů a hydraulické převodovky zajišťovat všechny díly a zbytek montáže. Již v prvním čtvrtletí letošního roku by měl první stroj procházet zkouškami. První vyrobené lokomotivy nebudou dodávány dopravcům přímo, ale budou v rámci zkušebního provozu jednotlivým zájemcům pronajímány.
V červnu roku 2010 jsme mohli Legios General vidět na ostravském veletrhu Czech Raildays a později také na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích. V nedávné době jezdila pod hlavičkou společnosti Railtransport (RTT) a tahala převážně vyrovnávací kontejnerové vlaky z Prahy do bavorských přístavů. Byla nasazena hlavně z důvodu porovnání s ostatními lokomotivami, které RTT na tyto výkony využívá — Siemens ER20 Hercules a dvojici MaK V100. V rámci zkušebního provozu vozila i běžný kontejnerový NEx do Emmerichu, ale došlo k havárii motoru a tak byl stroj vrácen výrobci a další srovnávací jízdy zrušeny.
Podle vyjádření společnost Railtransport pro ně nemá v současné době nájem nebo koupě lokomotivy Legios General opodstatnění, neboť spotřeba paliva je vyšší, než u provozovaných strojů ER20 a V100 a pořizovací cena je také větší. Nasazení lokomotivy by bylo možné pouze tam, kde by již porovnávané lokomotivy své výkony nezvládly a takový výkon u zmiňované společnosti zatím není.
Základní charakteristika lokomotivy Legios General | |
Délka přes nárazníky | 23 200 mm |
Hmotnost | 126-135 t |
Maximální rychlost | 120 km/h (možno zvýšit až na 160 km/h) |
Objem nádrže | 10 000 l |
Přenos výkonu | Hydrodynamický |
Výkon dieselového motoru | 2 750 kW |
Výkon hydrodynamické brzdy | 2 500 kW |
Minimální poloměr oblouku | 80 m |
Jako hlavní výhody lokomotivy Legios General uvádí výrobce velký jízdní dosah, možnost mezinárodního provozu, vysokou spolehlivost a nízké náklady na údržbu. Lokomotiva je uzpůsobena k zajištění maximální bezpečnosti strojvedoucího a splňuje současné hlukové i emisní limity. Vysoký výkon dodává středně rychloběžný dieselový motor s 12 válci a převodovka TurboSplit se selektivním ovládáním podvozků.
Z informací od výrobce víme, že se zatím jedná s několika zájemci o koupi, před podepsáním smluv však firma nechce zveřejňovat konkrétní informace. Můžeme se tedy jen dohadovat, pod hlavičkou kterých dopravců budou nové lokomotivy jezdit. Nová lokomotiva bude stát od tří do čtyř milionů eur, v závislosti na počtu objednaných kusů a výbavy lokomotivy. Firma Legios je díky nové výrobní hale a modernímu vybavení připravena i na zvýšenou poptávku po nových lokomotivách.
V současné době je již lokomotiva Legios General/Voith Maxima schválena k provozu na síti SŽDC a tak se jí možná v rámci „podpory domácího průmyslu“ dočkáme i u státního dopravce ČD Cargo. Mohl by s ní totiž jezdit i do všech sousedních států, což zatím žádná jiná motorová lokomotiva české výroby neumožňuje.
Společnost Legios je výrobce železničních vozů, náhradních dílů a nyní i lokomotiv. Vagony z její produkce můžeme potkat v České i Slovenské republice, ve Francii, Německu, Itálii či Švýcarsku. Společnost navázala na dlouhou tradici výroby kolejových vozidel v Lounech, která započala již roku 1872. V současné době firma zaměstnává asi 900 osob a patří tak mezi největší zaměstnavatele regionu.

Filip J.: Nevíte náhodou, kdo má být v Česku výrobcem těchto komponent? Přímo Legios?
Je to lokomotiva. Nakladni (asi nejak primarne nebo co). Vzhled je v zebricku podstatnych vlastnosti na 27.miste...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
