Praha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.
Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.
V případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.
Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál
Neboli si tu můžeme další detaily opčního práva ušetřit, vůbec to totiž nemusí sedět na náš případ...
Na druhou stranu oba zdroje zmiňovaly že soupravy jsou "bestellt" čili objednané, nicméně jeden ze zdrojů uváděl že ze stornování objednávky poslední série údajně nehrozí penále.
Takže doporučuju bez dalších faktů (nějaké odkazy či případně přímo text smlouvy:=) již dále diskuzi na téma "co by mohlo být ve smlouvě" nevést jelikož je to značně teoretické...
Kazdopadne nemam moc rad, kdyz mne o necem poucuje nekdo, kdo cenu vypocitava spravedlivym principem z ceny vyrobnich prostredku...
*opce jako sirsiho pojmu
-bulik: nikdo nevi, co v te smlouve muze byt
-expert: je to opce!
-bulik: muze to byt kristalicka ucebnicova opce, muze to byt jakekoliv omezeni na zpusob opce, muze to byt cokoliv
-expert: jste bulici, piste jenom o tom, cemu rozumite
-expert (nakonec): ja jsem jen vysvetlil opci, vy bulici, ve smlouve muze byt cokoliv
Za sebe, jako nejvetsiho bulika (coz nepopiram), tedy rikam, ze ja osobne nevim, co v te smlouve je. Vicemene se klanim k tomu, co pise rpet, protoze by bezproblemova "vypoveditelnost" (prosim, netreba vysvetlovat, ze opci nelze "kupcem" vypovedet a ze opci lze pouze nevyuzit) znamenala pomerne znacnou nejistotu prodejci; zejmena pokud by tam byla delsi doba na rozmyslenou.
No a nakonec rpet pouzil i krasne ceske "slovo", ktere neni uplnym a dokonalym synonymem pro opci, ale pro debatu v radiu asi plne postacuje.
mikaeli, to je prave asi ten problem, na ktery jsem celou dobu meho krasneho bulictvi snazil poukazat. Ta smlouva nemusi byt cistouckou opci. Muze to byt treba nejaka smlouva o smlouve budouci, muze to byt cokoliv. A nekde se to jednou nazvalo opci. Dokud se k tomu nedostal superexpert, ktery chtel zacit vysvetlovat, co vlastne je opce, tak bylo vsechno v pohode. Vsichni to meli za "moznou budouci objednavku za urcitych podminek" a nedelalo jim zadny problem o tom zjednodusene mluvit jako o opci.
Rozhodne je to mensi faux pas, nez pouzivani slavneho slova dumping... A tupe kriceni "to neni opce, to neni opce" je pak stejne hloupe, jako chytracke vysvetlovani, ze CD nejsou statni podnik...
rpet - je nejaky duvod, proc se to DPH meni az ctvrtyho?
Ad opce, ještě jsem opravdu neviděl opci se smluvní pokutou za nevyužití opce a vsadil bych si, že ani neuvidím. Naopak celkem často se v opci objevuje ustanovení řešící do kdy a za jakých podmínek se má opce uplatnit. To pak řeší to blokování výrobních kapacit,které popisuješ. Mimochodem,pojem přenositelnost,který jsi použil vyjadřuje něco jiného než převoditelnost,což je pojem,který jsi chtěl použít.
Ano smlouva je v režimu obchodního zákoníku. Českého pravděpodobně ne
ti udelam radost, strejdo: URCITE NE podle ceskeho OZ. momentalne se pohybujeme v zahranicni problematice.
Já pouze uvedl modelovou situaci, jak opce většinou vypadá,když tu spekulovali bulíci jako ty o smluvní pokutě, která se s nevyužitím opce opravdu nespojuje.
hele, fakt jsem do tebe nechtel kopat, vazne. ale kdyz tu placas uz po nekolikaty teletiny, tak se to neda:
soucasti opce muze byt i smluvni pokuta za odstoupeni z opce, a to zejmena v pripade, kdy muze byt zrusenim opce poskozen hospodarsky vysledek poskytovatele opce.
smluvni pokuta za odstoupeni z opce u Siemense byt muze, a dokonce si tajne tipnu, ze tam je - logicky. ta fabrika ma blokovanou kapacitu a zajisteny logisticky retezec od subdodavatelu, ti maji zase vyblokovanou vyrobni kapacitu a sve dodavatele a subdodavatele... proste v tomhle pripade uz by to byl pruser docela velkych rozmeru.
takze to tipuju na predem sjednanou prenositelnost opce na jiny subjekt, nez je subjekt opci vazany. bezna praxe - pouzivame to i my v doprave, byt se tomu nerika opce, ale kontrakt s moznosti prodlouzeni (princip je stejny, jako u opce: nas klient ma moznost vyuzit nasi dopravni kapacitu i v roce 2011 za stejnych financnich podminek, jako letos, pouze se mu hne DPH ze 17.5 na 20%. pokud by si klient ten dopravni vykon rezervoval v predstihu na cely pristi rok za stejnych podminek a pak z nej odstoupil, ma tam smluvni pokutu XXXX liber)...
Tak dovolte,abych vám to (opce) vysvětlil. Siemens a OBB uzavřeli smlouvu, jež byla na nákup X ks vlaků + opce na dalších X vlaků. Opce je samostatně převoditelná část smlouvy(zde tedy záleží co říká samotná smlouva,ale předpokládám,že je převoditelná,jinak by nebylo moc o čem jednat), to znamená, že ji mohou OBB prodat dále.
M 24.12. 11:45
mikaeli, ty jsitu smlouvu cetl? Ja jen tak presne popisujes podminky te opce...
mikael 24.12. 11:47
milý M,nečetl,ale vím jak funguje opce. Evidentně narozdíl od některých diskutérů.
M 25.12. 11:44
...ty vubec netusis, jak je to smlouva napsana a vubec nemas potuchy, jake v ni muzou byt podminky. Nebo opce jako opce?
mikael 25.12. 14:24
Ano, nevím co je ve smlouvě a smlouva samozřejmě v režimu obchodního zákoníku může obsahovat leccos, proto je zbytečné spekulovat o jejím obsahu. To také, pokud jsi si přečetl můj příspěvek o opci,nebylo jeho obsahem. Obsahem bylo stručný popis fungování opce,aby tu bulíci,kteří v životě viděli maximálně smlouvu s telefoním operátorem nespekulovali o tom,že budou OBB platit nějakou pokutu pokud neuplatní opci. Nebudou, pokud je to opce, tak za její neupltanění opravdu nehrozí smluvní pokuta. Ne proto,že by do smlouvy takové ustanovení implementovat nešlo,ael protože by to popíralo smysl fungování institutu opce jako takového.
mikael 26.12. 9:46
Jednoduše:ve smlouvě může být de facto cokoliv co je možné a dovolené,jelikož je obchodní zákoník postaven na principu smluvní svobody a dispozitivnosti jeho ustanovení. Já pouze uvedl modelovou situaci, jak opce většinou vypadá,když tu spekulovali bulíci jako ty o smluvní pokutě, která se s nevyužitím opce opravdu nespojuje.
Takze nakonec jsme zjistili, ze ve smlouve muze byt preci jen uplne cokoliv. Hura. A nez jsme to napsali, tak jsme zvladli nekolikrat napsat neco o bulicich. Hura.
Jinak reagovat budu na koho chci ja, ne na koho chces ty...
Jeste by nekdo mohl zkusit zodpovedet tu moji otazku cislo dve. Popsali byste to jednim slovem jako opci nebo jak jednoduse to nazvat? Vysvetlete to bulikum, ukazte, ze jste intelektem daleko nad nimi...
Takze ti gratuluji ke vlamani se do odemcenych dveri. A samozrejme dekuji za vysvetleni opce. Ono kdyz clovek pracuje u pasu a ma sotva zakladni skolu, tak s vecmi jako opce nebo jakekoliv jine, byt spise financni, instrumenty, nemuze bulik jako ja prijit do styku. I toto jsi analyzoval zcela precizne.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.