Praha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.
Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.
V případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.
Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál
Aby jako obchodní značku těchto souprav nechtěl navrhnout RMJ (RailMasserattiJet) :-)
Ale teď vážně....
Pokud by se uvedené informace staly skutečností, mohl by to být né krok, ale přímo skok vpřed pro ČD. A nejen pro ČD ale pro českou železnici obecně. Tak držím palce!!!
A na R ti stačí 362, bo ani příchod rj a následné stěhování vagónů sem nepřinese rychlejší vozy (možná nějaký Bee a to je vše).
Už ale vidím ty dementní články v Blesku a MFD, že v době, kdy se má šetřit, vyhazují ČD za vlaky, které nikdo nepotřebuje.:(((
Jenže: 4,5 miliardy, to je asi 5 km dálnic, to mi přijdou vlaky jednoznačně lepší:)))))
A až to ČD koupí, budu se těšit ,jak v Brně rupne vzteky jeden namyšlený pán,co od června chce jezdit a nemá podepsaný vagony...
Výhody značky EC/IC u railjetů:
1. Když pojedou mimořádně místo railjetů např. vozy B(p)ee, WRm a Ampz, určitá část cestujících si toho nevšimne.
2. Značky EC/IC pro mnoho lidí nezní tak špatně, a jsou zárukou komfortu.
Nevýhody značky EC/IC u railjetů:
1. Cestující na trase Praha - Ostrava si tuto značku představují jako něco, kde dnes jezdí EC/IC s neklimatizovanými vozy.
2. Jak trefit na railjet, když jsi o něm slyšel na Nově, ale neznáš webovky, jako ŽelPage?
Výhody nové značky pro railjety:
1. Cestující si pod tím pojmem představí tyto soupravy, stejně jako to dokázali s pendolíny.
2. V zahraničí by tato kategorie mohla být stejně s velkou nadsázkou oblíbená a vyhledávaná úplně stejně jako např. ICE.
Nevýhody:
1. Tady už cestující budou více rozzlobeni, když přijede jiná souprava.
2. Co když si ta značka udělá horší pověst než jakou mají značky EC/IC.
Pjetro: No, Maďaři, ti mají problémy s penězi a Poláci řeší, jak získat peníze na jejich nová Pendolina. Němci mají VŘ na 300 jednotek, pro Francii by bylo 16 jednotek málo, Itálie se soustředí na VRT... Takže, jediný, kdo mě napadá, je ZSSK, ale ti se soustředí na Ampeer-y/Bmpeer-y. Takže si nemyslím, že by konkurence měla být problém.
EC 174: Naprostý souhlas! Jenom možná s ,,mysliveckou" dvojkou by se mělo něco dělat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.