Plzeňský kraj — Stejně jako minulý rok vám, čtenářům, přináším přehled změn a novinek v jízdním řádu 2010/2011. Cestující budou mít možnost využívat nové spoje Plzeňské linky mezi stanicemi Kozolupy a Blovice, vedené jednotkami RegioNova. Po delší době se do Plzně vrací vlaky vyšší kvality, konkrétně kategorie expres (Ex). Jedná se o současné rychlíky Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov/Norimberk a zpět. Ke značným změnám dochází na trati 160, vedoucí z Plzně do Žatce. A v neposlední řadě se až na výjimku nesvezete vlakem do Střelských Hoštic, Dolního Poříčí, Katovic a Pracejovic, neboť osobní vlaky budou končit již v Horažďovicích–předměstí a nebo naopak ve Strakonicích. Tímto „územím nikoho“ budou projíždět pouze rychlíky.
Trať 160, Plzeň - Žatec
Od 12. prosince 2010 se již nesvezete žádným osobním vlakem z Plzně dál, než do Žihle. Do dalších stanic vás totiž odveze autobus, který bude navazovat na některé rychlíkové spoje. Dojde však ke zvýšení četnosi spojů v úseku Plzeň – Plasy, kde bude opět realizována návaznost na autobusové linky. Zdá se tedy, že autobusy pomalu přebírají vládu na této trati. Ovšem nový JŘ přinese i pozitiva, zejména ve snaze provozovat vlaky na trati v dvouhodinovém taktu, a to jak rychlíky, tak vlaky osobní. Odjezdy rychlíků z Plzně budou v 6.05, 10.05 a dále v dvouhodinovém taktu až do 20.05. Obdobně jsou stanoveny odjezdy ze stanice Žatec–západ a to v 5.57 a dále v dvouhodinovém taktu (kromě 11.57) až do 19.57. U některých rychlíků je však třeba počítat s tím, že jedou pouze v neděli či v pátek a v ostatní dny nejedou buď vůbec, nebo jsou značně zkráceny a vedeny jako spěšný vlak. Na osobních vlacích je ze stanice Plasy též patrný dvouhodinový takt (v 8.52, 10.52 …), stejně jako z Plzně (6.17, 8.17 …), proložený posilovými a ranními vlaky. Cestujícím bude pravděpodobně trvat delší dobu, než si na změny a přestupy vlak–autobus zvyknou. K tomu by měla sloužit síťová schémata provozu a jízdní řády autobusů pod tabulkami JŘ vlaků.
Trať 170, (Praha -) Beroun - Plzeň - Cheb
Rychlíky mezi Plzní a Prahou v hodinovém taktu? Minulost. Takto by mohl znít titulek v nějakém bulvárním deníku, ovšem skutečnost je jiná. Hodinový takt bude od 12. prosince nejen pod vedením vlaků R, ale i Ex. Na expresy byly přeřazeny současné rychlíky 35× z Prahy do SRN, na nichž byly i v tomto GVD nasazovány odpovídající vozy. Dále dochází ke zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Plzní o šest minut. Z tohoto důvodu budou vlaky z Prahy hlavního nádraží odjíždět v xx:10 (nyní xx:04). Nesmíme opomenout ani změnu tarifu IDP. Na R a Ex v úseku Plzeň – Rokycany musí mít cestující na Plzeňské kartě nahrané obě zóny P i Z! Kombinace zóna P a dokoupení jízdenky ČD se již na vlacích R a Ex nebude akceptovat. Dojde i ke zkrácení jízdních dob od 1. května 2011 o 12 minut na dokončeném úseku koridoru Cheb – Plzeň a tedy k posunutí odjezdu z Chebu z xx:10 na xx:22. Dobrou zprávou pro cestující je také vedení přímých osobních vlaků v celém úseku Plzeň – Cheb (taktéž od 1. 5.) a některých až do Karlových Varů. Z pochopitelných důvodů byly zrušeny dva osobní vlaky z Plzně do Stříbra v 15.15 a 17.15. Logicky zanikly i jejich obraty ze stanice Stříbro v 16.49 a 18.49. Pro lepší představu zde předkládám malé schéma odjezdů R a Ex z Prahy hl.n.
Trať 183, Plzeň - Železná Ruda-Alžbětín
Na této trati nedochází k výraznějším změnám, pouze u vlaků 7510, 7502, 7512, 7513 a 7515 dojde k časovým posunům, aby se spoje lépe rozložily po celý den.
Trať 190, Plzeň - České Budějovice
Jak už bylo výše zmíněno, zastávky a stanice mezi Horažďovicemi–předměstím a Strakonicemi nebudou kromě vlaku 8960 v 5.47 ze Strakonic nijak obsluhovány. U dalších osobních vlaků se jedná pouze o malé změny, zejména o minutové posuny. V rychlíkové vozbě se neodehrají žádné větší změny.
PL – Plzeňská linka
Na co sází Plzeňský kraj? Zejména na Plzeňskou linku, která by měla přivést potencionální cestující k využívání vlaků jako součásti MHD. Podrobněji jsme se o PL zmiňovali v předchozím článku, uvedeme snad jen několik informací:
- Kozolupy - Blovice, bez přestupu v žst. Plzeň hl.n.
- 9 párů vlaků v dvouhodinovém taktu
- Nasazeny jednotky RegioNova (814+914)
- Jezdí pouze v pracovní dny
A jak to bude s řazením?
Možná jste si všimli, že z plzeňského DKV odcházejí vozy řady Bp do Hradce Králové. Na oplátku byly do Plzně odeslány vozy řady B250 v doslova dezolátním stavu, který cestující, ani pracovníky ČD určitě nenadchl. Podle neověřených informací je tato rošáda uskutečněna kvůli provozní rychlosti vozů řady B, která je, narozdíl od Bp, 140 km/h. Do Plzně by totiž měla přijít údajně i „rychlá esa“ řady 362 se shodnou maximální rychlostí, aby se začaly využívat v plné míře rekonstruované úseky III. TŽK mezi Plzní a Prahou. Dalším důsledkem této změny je s velkou pravděpodobností nasazení vozů řady Bt (!) na jeden pár rychlíku mezi Plzní a Českými Budějovicemi. Poněkud vítanou změnou bude nasazení vozů B249 a AB349 v barevném provedení najbrt. Vozy s kompletní renovací interiéru budou přivěšovány na vlaky kategorie Ex v úseku Plzeň hl.n. – Praha hl.n. a opačně ode dne vyhlášení, který zatím není znám. Další větší změny v řazení nejsou prozatím známy.
Na ostatních tratích nedochází k větším změnám. Na závěr snad jen dodám, že objem provozovaných vlaků osobní dopravy stoupne o necelá 3 %.
Zdroj: Vagonweb.cz, České dráhy, archiv autora, Jízdní řád 2011 SŽDC
a ty starý Béčka výhledově třeba humanizovat v Movu, ale pokud budou nasazovány již na pořád, pak tedy nechápu, proč musí být v Plzni nejhorší vagony....
Tady jde spíše o nepochopení dočasné provozní situace, která skončí po předání úseků Rokycany - Beroun do plného provozu, pokud tedy nepřijde další Bártovina - rekontrukce 171 za plného provozu.
Nicméně, bavím se stále o současném GVD. Zmínil jsem sice ARmpee na Slovanovi a Haškovi v příštím GVD, ale víc?
Martyss: Ber to i zý druhý stránky. Chtělo by se přestupovat z Beer-u do arriváckého Bm?
Tak i pro natvrdlé. Jakékoliv středně velké zpoždění jedno či dvou vlaků se rovná popravě celého provozu mezi Prahou a Plzní. V současné době s ev nejhoší variantě jezdí jednokolejně v úseku Rokycany - Holoubkov v lepší variantě Rokycany - Odbočka Rokycany viadukt a Hořovice - Zdice (Odbočku Prasokolesy z povětrnostních důvodů nelze využít) + plus ještě pomalá jízda Hořovice - Odbočka Praskolesy. Opravdu chceš komplikovat život lidem i na dalších ramenech jenon proto, že ti nechce čekat v částečně nově zrekonstruované stanici, kde se do nočních hodin můžeš i najíst byť za větší peníze a počkat v teple?
1. Na jaký spoj do Německa navazuje EC 120 Košičan v Praze?"
Správná odpověď: [b] Na žádný, protože přijíždí do Prahy v 18.48[/b]
"2. Jaký spoj z Německa navazuje na EC 121 Košičan?"
Správná odpověď:[b] Žádný, protože Košičan odjíždí z Prahy už v 9.17[/b]
Musíš se nejdřív podívat do nového JŘ!!!
Tomáši, proboha, už se konečně probuď ze svých snů... myslíš, že by bylo vhodné posílat Němečkům právě ty soupravy, které přijedou zasviněné(a často i zpožděné) z východu? Prošel sis jednou po příjezdu na hlavák některou ze souprav, které tam končí, a to nemusí jet ani z těch Košic. Nechtěl bys potom třeba udělat např.turnus 120-350-353-523-522-354-357-719-)1909-1908)-718-770-779-221-220-352-351-871-682-824-823-121-120? To by sis potom pojezdil zahranišními vozy, viď...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.