Svitavy/Žďárec u Skutče — Trať 261, vedoucí ze Svitav do Žďárce u Skutče, procházela od října 2008 takzvanou racionalizací, která zahrnovala především rozšíření zabezpečovacího zařízení a drobné úpravy trati, které si vyžádaly menší, ale i rozsáhlejší výluky s využitím náhradní autobusové dopravy. Ve všech stanicích byla instalována odjezdová návěstidla a stará vjezdová návěstidla ruského typu byla nahrazena novými. Pro potřeby posunu navíc přibyla na zhlavích některých stanic pomocná stavědla. Ve Svitavách pak proběhlo zřízení centrálního dispečerského stanoviště, ze kterého je celá trať nyní řízena. Pro případ mimořádností bylo realizováno nouzové dispečerské stanoviště ve Žďárci u Skutče.
Úpravy zabezpečovacího zařízení si vyžádaly položení desítek kilometrů nových kabelů na této téměř třiapadesát kilometrů dlouhé trati. Opraveny byly mosty a propusti. Zvýšení bezpečnosti se dočkaly některé frekventovanější přejezdy, u kterých byly nahrazeny výstražné kříže světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Většina přejezdů však zůstává i nadále opatřena pouze výstražnými kříži. Z dispečerského stanoviště jsou řízeny nejen vlakové cesty, ale také například hlášení ve stanicích. Elektronicky jsou ovládány také některé výkolejky na kusých kolejích. Výjimečně používané koleje, respektive výhybky, jsou i nadále závislé na lidské síle. Některé z nich mají několikanásobné jištění a informace o jejich stavu se přenášejí také do dispečerského stanoviště. Dispečer má k dispozici i záznam z kamer, které nepřetržitě monitorují všechny stanice na této trati. Spuštění centrálního řízení celé trati proběhlo v pátek 12. listopadu ve večerních hodinách. Plně funkční bude od nového jízdního řádu, nicméně již nyní jsou vlaky řízeny centrálně.
Hlavní přínosem racionalizace je snížení počtu zaměstnanců, respektive mzdových nákladů, na výplatách výhybkářů a výpravčích, dále pak také drobné zvýšení bezpečnosti ve prospěch zaměstnanců drah i účastníků silničního provozu. Vliv na rychlost dopravy je minimální.
S příchodem nového jízdního řádu nastává na této trati změna koncepce dopravy. Zvýší se počet vlaků jedoucích v celé délce trati a dojde k minimalizaci pobytů vlaků v Poličce. Zvýší se také počet přímých vlaků mezi Svitavami a Borovou u Poličky. Celkově se drobně rozšíří počet spojů. Zrušeny budou naopak přímé spěšné vlaky Polička – Pardubice hlavní nádraží, které jsou doprovázeny průvodčím. Nahradí je osobní vlaky jedoucí pouze z/do Žďárce u Skutče. Na trati se také nově už nebudou vyskytovat motorové jednotky Regionova, které byly řazeny převážně na těchto spěšných vlacích. Na všech spojích tak potkáme motorové vozy 810, na některých vlacích jedoucí s přípojnými vozy 010. Žádný z vlaků nebude doprovázen průvodčím, neboť bude zaveden takzvaný specifický způsob odbavování cestujících.
Video: Změny na trati Svitavy - Žďárec u Skutče
Zdroj: SŽDC, IDS PK, České dráhy


MirekM pise : Taky existují místa, kdy se dva vozy x10, resp. x14 nezaplní…
... a ja na to odpovidam: ano, existuji ... a dalo by se rici, ze bohuzel...
Co je na tom proboha nejasneho? ... ano, je to OT vuci clanku, souvislost to ma pouze neprimou (v podobe "uvadajiciho" vozoveho parku) a zadnou konkretni trat jsem zde nezminoval, stejne jako MirekM (ktery diskusi tim mimo tema uhnul)... chjo, ze si to zrovna JP postavi proti sobe takhle, to sem fakt necekal :-(
Ono by to muselo být za 55 minut - křižování rychlíků v Havl. Brodu + přestup. Samotného by mě zajímalo, co by k tomu bylo třeba, sám si to neumím spočítat, nemám technické vzdělání.
V ŽM 09/2010 je graf, z kterého plyne, že vlak o měrném trakčním výkonu 10 kW/t potřebuje k zastavení z rychlosti 80 km/h a opětovnému rozjezdu na traťovou rychlost necelých 40 sekund. Nevím, jaký má výkon Regionova, ale vygůglil jsem, že Desiro Classic má 8 kW/t. Myslím, že 814 bude násobně slabší.
Desiro, nebo podobná moderní jednotka s řádnou akcelerací, jízdní dobu jistě zkrátí. Ale nevím, jestli při současné traťové rychlosti 75 km/h by to zkrácení samotnou výměnou vozidel bylo dostatečné. Jestli by se traťovka nemusela zvýšit třeba na 80 km/h.
Omlouvám se, že jsem diskuzi svedl k 238, ale s 261 to úzce souvisí.
EDIT: Kdyby se na trati 238 podařilo dosáhnout sytémové jízdní doby Havl. Brod - Žďárec u Skutče (tzn. zvýšení cestovní rychlosti Os z 50 km/h na 60 km/h - kombinací úprav infrastruktury s pořízením jednotek o vyšším měrném trakčním výkonu) tak, aby se křižování osobáků přesunulo z Hlinska do Žďárce, pak by jistě zajímavost 261 vzrostla.
Neco jinyho je, pokud by se tam ta trat udrzovala i bez osobniho provozu - pak je samosebou vhodne ji vyuzit klidne jezdenim solo motoru, protoze koleje tam "stejne jsou" kvuli necemu jinemu a neni treba je "zivit".
Jenze kolik takovych trati je? Minimum... zpravidla to je naopak, jezdi tam nekolikrat za den solo motor a k tomu parkrat do roka jede manipulak.
Jasne, je to na zeleznicnim serveru nepopularni reseni, ale efektivni. Silnice je proste potreba tak jako tak (kdo tvrdi ze ne, muze si se zlomenou nohou udelat vylet do nejblizsi nemocnice vlakem, aby si vyzkousel, jak by mu byla platna zachranka se zeleznicnim podvozkem), takze je efektivnejsi pouzivat jeden dopravni system misto dvou - aspon tam, kde poptavka plnohodnotne nedokaze zaplatit ani jeden.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
