Praha/Vrútky — České dráhy uzavřely další 3 výběrová řízení ohlášená během března letošního roku; všechna se týkají vozů pro dálkovou dopravu. Na řadu se dostaly dlouho slibované revitalizace zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience a kompletní modernizace starších jídelních vozů ze stejné produkce, které posílí zejména vlaky vyšší kvality. Ačkoliv dle původních prohlášení se měly revitalizace začít provádět již v průběhu letošních prázdnin, došlo k jejich zahájení až v těchto dnech; zdrželo se i vyhlášení díky „stop stavu“ na velké zakázky, který se pokusil na dráhy uvalit ministr Vít Bárta. Jídelní vozy se původně měly rekonstruovat na bistrovozy s oddílem první třídy, stejně jako první šestikusová série řady ARmpee. Odklon od záměru zpět k plnohodnotným jídelním vozům nebyl vysvětlen.
S Bautzeny na věčné časy… ale bez koženky
První dvě výběrová řízení se týkala revitalizací vozů z bývalé východoněmecké vagonky VEB Waggonbau Bautzen, které jsou cestujícím českých rychlíků notoricky známé a pramálo jimi oblíbené. První zahrnovalo 52 vagonů, z toho 14 kusů 1. třídy, 24 kombinovaných 1. a 2. třídy a 14 kombinovaných 2. třídy se služebním oddílem. Druhé pak 58 vozů 2. třídy. Obě zakázky získala za částky 55,7 mil. korun (1,07 mil. korun/vůz) a 72,9 mil. korun (1,25 mil. korun/vůz) společnost Janoza CZ. Ta v minulosti již realizovala jednu sérii revitalizací vozů 1. třídy a prototypové obnovy vozů 2. třídy. V provozu se také objevily vozy, zkušebně vybavené LED osvětlením a zásuvkami na 230 V v jednotlivých oddílech. Zdali se tato úprava objeví i v sériových revitalizacích, zatím nevíme. Dále totiž nebudou nijak vybočovat z toho, co již bylo Českými dráhami prezentováno. „Oba tyto kontrakty vycházejí z pilotních revitalizací běžných rychlíkových vozů představených veřejnost letos na jaře,“ uvádí náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek a konkretizuje změny, kterými vozy v dílnách projdou: „Opraveny budou sedáky a ve vozech 2. třídy koženku nahradí příjemnější a pohodlnější textilní potahy. V celém voze budou nové povrchy podlah a stěn. Komplexní rekonstrukci prodělají okna a nástupní dveře, což zlepší tepelnou pohodu ve vozech především v zimním období. Velkou pozornost věnujeme rekonstrukci záchodů včetně výměny velké části jejich vybavení.“
Všech 110 vozů by mělo být zrevitalizováno do poloviny příštího roku s tím, že první vozy již procházejí dílenskými pracemi. První série by měla být hotova do 4 a druhá do 8 měsíců od podepsání kontraktu. Cestující se s výsledky setkají nějdříve na rychlících z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary či z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic. Část vozů, zejména kombinované vozy 1. a 2. třídy, bude nasazena také na rychlíky Praha – Brno – Olomouc – Jeseník. Vozy se tak stanou záplatou silně nevyhujícího stavu většiny vnitrostátních dálkových spojů.
Jídelní vozy - již brzy kulturní stolování
Třetí výběrové řízení se týká modernizace 21 restauračních vozů, které za částku 728,4 mil. korun (34,7 mil korun/vůz) získaly slovenské ŽOS Vrútky. Vozy by se měly postupně objevovat ve 3 sériích v průběhu následujících 36 měsíců. Projdou, podobně jako bistrovozy řady ARmpee, komplexní modernizací, která kromě vnitřního vybavení citelně zasáhne do technických parametrů těchto vozů. Náměstek Blažek k tomu dodává: „Chceme co nejvíce sjednotit podobu všech těchto vozů, které v minulosti prošly různým stupněm oprav a rekonstrukcí. Všechny restaurační vozy bez klimatizace dostanou nový centrální zdroj energie, který umožní dosazení výkonné klimatizace, zásuvek 230 V pro napájení elektrických přístrojů nebo PC cestujících v jídelní části a nového kuchyňského vybavení. Místo plynových sporáků budou ve vozech nové elektrické. Kompletní rekonstrukcí projdou u všech 21 vozů podvozky typu Görlitz V, na které budou dosazeny kotoučové brzdy místo současných špalíkových. Díky tomu se zvýší povolená rychlost vozů ze současných 140 km/h na 160 km/h.“ Maximální povolená rychlost byla loni snížena na 140 km/h na základě negativního posudku brzd, které se při vyšší rychlosti přehřívaly. Vozy také dostanou nové vstupní a přechodové dveře, audiovizuální informační systém, nebo přemostění záchranné brzdy.
Vozy, které byly původně vyrobeny již v roce 1978, patřily mezi nejmodernější vozy v tehdejším východním bloku a staly se doporučením mezinárodní železniční unie UIC v Paříži, se budou objevovat na všech obvyklých spojích s jídelními vozy. Cestující se tak s nimi setkají především na spojích EuroCity a InterCity z Prahy do Bohumína, Žiliny, Košic, Bratislavy, Budapešti nebo Vídně.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
Aha, takže 40 let staré vozy jsou zánovní, víte co to slovíčko znamená?
Do první třídy pak se sevis ná místo (nejen v rámci bistrovozu, ale i do dalšího/dalších vozů první třídy, které by samozřejmě měly připojeny u bistrovozu ze strany první třídy, ne naopak!!!), do dvojky Take away.
Už mě ani nepřekvapuje, že prakticky všechny přicházející zprávy , i když by měly být pozitivní - zde modernizovaná vozidla, se mi moc nelíbí, nebo mají aspoň nějaké háčky...
Také tady někdo psal, že by tím ČD měly konkurovat SA, ale kde? Z Prahy do Liberce a Varů to nejde už z principu, do Hradce by to šlo, nicméně se to nedělá (asi vadí že vlaky pokračují z Hradce dál) a kašle se i na minibary, které alespoň do těch Budějovic jezdí. Do Brna zase jídeláky jsou, ale s takovými cenami (zvláště až frivolní ceník Utasellátó), že to konkurovat nemůže...
A proč je Railjet modla, když to jsou "pouhé" nové vozy? Není to třeba proto, že v počtu 16 souprav by se jednalo o více nových vozů pro dálkovou dopravu, než ČD nakoupily za celou dobu své existence? Nehledě na to, že vratné soupravy pro dálkovou dopravu u nás stále nejezdí (jako dálkové nepočítám 943, 954 ani řidičák z CityShuttlu).
pozorný cestujúci: WSK by som doporučil si konečne opraviť jedálny lístok. Zaradiť "smažený syr so šunkou" medzi bezmäsité jedlá je pekný trapas. A prežilo to aj aktualizáciu stránky.
Druhá věc je ta ekonomická bilance těch hospod - normálně na nějakou tu "drobnost" vytahovanou z mé kapsy kašlu (je jich stejně spousta), ale když si uvědomím že provoz vlaků je ztrátový, dotuje se z daní, a tedy se z nich dotuje i vožení hospody kterou jsem doposud za celý život užil asi tak dvakrát no tak se můj názor na ně začíná citelně zhoršovat! A rozhodně si myslím že do toho máme jako platící (z daní, NE z jízdného, či případně z výtěžku z jídel a nápojů, neboť daně (cestou dotací ZDO) tvoří převážnou část platby) občané co mluvit.
TAKŽE, jídelní vůz je věc zbytná a jako taková si zaslouží velice přísnou kontrolu zda peníze na něj vynakládané z dotací na provoz ZDO jsou účelně využité! V tomto smyslu bych OPRAVDU rád věděl jaké strategické uvažování stálo za náhlou ZMĚNOU dlouhodobého plánu od bistrovozů k velkým jídelnám, a ještě k tak drahým!
Jak říkám, rozleželo se mi to a toto bych fakt rád věděl. Ovšem k dispozici nebude jako vždy vysvětlení žádné, maximálně PR řezanka...
Dotaz na Bártu - TOHLE ministerstvo objednává a platí?? V době kdy se šetří všude???
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.