..: Odhaleno – Regionovy ČD budou nasazeny v mezinárodním provozu :..

DoubleTrioNova, foto: Johník Rožnov pod Radhošťem — České dráhy 11. listopadu 2010 podepsaly kontrakt na dalších 62 dvouvozových jednotek Regionova se společností Pars Nova Šumperk. Ty posílí v současnosti výrazně žlutou flotilu 161 vozidel modrého dopravce. Je to stroj, o kterém České dráhy většinou prohlašují, že je nový a neznalou veřejnost tak matou. Když se poučení snaží laickou veřejnost přesvědčit, ta jim občas nevěří ani slovo. Např. jak uvedl Karel Kovářík „…osobne znam nekolik pravidelny nesotouskych zakazniku, kteri mi neuverily, ze reigonoha neni nove vozidlo…“ Je více než zajímavé, že Regionovy, jako jediné z celé flotily, nejsou přebarvovány do korporátních barev ČD – modrá, špinavá bílá, šedá, ale zůstávají výrazně odlišné – žlutozelené. Měly jezdit na lokálkách, ale dopravce nechce čekat na nové soupravy railjet a hodlá provést žlutou revoluci nejen doma, ale i v zahraničí. A ne sám.

Žluto–zelené schéma navrhlo studio Kontig a lpí na jeho aplikaci. Myslíte? Nyní můžeme prozradit, že je uzavřena smlouva o smlouvě budoucí kupní na pořízení všech těchto nepotřebných Regionov za symbolické 1 euro za jednotku. Potencionálním kupcem bude skupina ŽelPage.

Boeing 737-800, foto: Adam Svěchovský Vše je připravováno na dobu, kdy Evropská unie zcela otevře trh osobní dopravě a dopravci nebudou svázáni různými omezeními národních států. Budou moci jezdit odkudkoliv kamkoliv. Projekt, který je zpracován společně s dalšími subjekty z Polska, Belgie, Rakouska, Japonska, Jižní Koreje a více než deseti partnery z Velké Británie nese pracovní název: Z Valašska do Anglie každou hodinu v retrostylu. Ekonomická analýza je zpracována velmi dobře a oponována ekonomickými specialisty z amerických univerzit a českých diskuzních fór. Segment rychlé přepravy mezi Českem a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska je téměř nasycen. ŽelPage zkusí nabídnout něco, co tu ještě není — přepravu pomalou a nepohodlnou. Myslíte si, že nebudeme mít úspěch? Abyste se nedivili! Kuráž nám dodali např. polští zemědělci, kteří úspěšně prorazili na čínský trh s kuřecími pařáty.

914.064-1, foto: Pavel Martoch Navíc pořizovací cena, ze které se počítají odpisy, je stanovena na symbolické 1 euro. Takže největším nákladem budou mzdy zaměstnanců (německé odbory požadují, aby výše platu při průjezdu Německem nebyla nižší, než je průměrná mzda u německých drážních přepravců) a nafta. Pravděpodobně se využije služeb polské společnosti PKN Orlen, která nabízí ceny výrazně nižší a v Polsku je také nižší spotřební daň než u nás. A platba za dopravní cestu? Většina států ji počítá podle nápravových tlaků a počtu hnaných náprav, takže se soupravy RN dostanou do těch nejnižších zatřídění.

Vlaky budou vyjíždět z Valašska co hodinu a to po celý den! Takovou četnost spojů dnes nemá ani Ostrava s Prahou! Vlaky budou v celé své trase vedeny jako osobní a protože je trasa dlouhá, tak vždy pojedou podstatnou část své trasy v době, kdy mohou nabídnout servis místním obyvatelům. Nač tedy omezovat četnost spojů?

Předpokládá se, že vlaky budou střídavě vyjíždět ze dvou stanic – v sudé hodiny z Rožnova pod Radhoštěm a v liché hodiny z Velkých Karlovic. Jsou navrženy čtyři různé trasy, takže na každé z nich bude vlastně interval 240 minut.

Trasa č. 1 – severní: Rožnov pod Radhoštěm - Český Těšín - Katowice - Lódž - Plock - Gdańsk - Kolobrzeg - Sczecin - Starlsund - Rostock - Lübeck - Kiel - Bremerhaven - Zwolle - Amsterdam - Haarlem - 's–Gravenhage - Rotterdam - Gent - Brugge - Lille - Dunkerque - Calais - London King's Cross, Platform 9 3/4

Trasa č. 2 – "eurotrasa": Rožnov pod Radhoštěm - Hulín - Prostějov - Bruntál - Glucholazy - Nysa - Klodzko - Jelenia Gora - Harrachov - Liberec - Zittau - Dresden - Würzburg - Strasbourg - Metz - Luxembourg - Bruxelles - Lille - Calais - London King's Cross, Platform 9 3/4. U této trasy se na moment zastavme. Protože projekt zážitkového cestování bude spolufinancován z prostředků Evropské unie, budou moci euroúředníci použít při svých pravidelných "stěhováních" mezi Bruselem a Štrasburkem pouze vlaky této linky, jiné spoje jim nebudou propláceny.

Trasa č. 3 – bazilejsko–pařížská: Velké Karlovice - Valašské Klobouky - Břeclav - Znojmo - Retz - Gmünd - České Budějovice - Klatovy - Železná Ruda - München - Hergatz - Singen - Basel - Chalindrey - Paris - Amiens - Calais - London King's Cross, Platform 9 3/4

Trasa č. 4 - brennerská: Velké Karlovice - Valašské Klobouky - Trenčín - Trnava - Bratislava - Wien - Amstetten - Heiflau - Bischofshofen - Dorfgastein – Bad Hofgastein – Bad Gastein - Lienz - San Candido(Inninchen) - Brennero/Brenner - Innsbruck - Feldkirch - Sargans - Arth-Goldau - Luzern - Langau - Bern - Neuchatel - Pontarlier - Dijon - Nevers - Bourges - Tours - Rennes - St. Lo - Rouen - Boulogne sur Mer - Calais - London King's Cross, Platform 9 3/4

Soupravy budou pravidelně nasazovány ve složení tří spřažených jednotek: duo+trio+duo. V některých horských úsecích pak dostanou výkonnou pomoc. Přesto, že budou mít rozdílné jízdní doby díky odlišným trasám, je harmonogram navržen tak, aby se vždy čtyři soupravy „sešly“ u vjezdu do Eurotunelu a spřažené mohly tunelem projet. Tím bude splněna i podmínka minimální délky soupravy 375 m, protože tomuto vlaku budou chybět do 400 metrů necelé tři metry. Nejsmutnější budou asi fotografové, protože zvěčnit takový vlak nebude v tunelu možné.

Pro nasazení budou RN mírně upraveny. Jeden nízkopodlažní vůz dvojice bude upraven na oddíl 1. třídy – polstrovaná pohodlná křesla budou uspořádána 2+1. Nejzajímavější úpravy se ale dočkají tria. Ta budou upravena na restaurační provedení a nabídnou to nejlepší, co známe ze současného provozu. Jednak zde nalezneme ve střední části malou kavárnu, kde si budeme moci vychutnat dobrou kávu nebo čaj se slivovicí a dát si pravý valašský frgál. Druhý vůz tria bude mít klasické stolové uspořádání, jak je znáte z běžných restauračních vozů. A kromě valašských specialit se budou nabízet i jídla mezinárodní kuchyně. Podávat se budou jihomoravská a francouzská vína. Předpokládá se, že pro mnohé bude velmi přitažlivý i třetí vůz tria. Ten nebude, zcela netradičně, vybaven žádným místem k sezení. Bude zařízen jako pravý anglický pub – malé vysoké stolky a barový pult. Budete si moci dát kvalitní česká a evropská piva, vybrat si z velké řady skotských a irských whisek. Je zde zatím jeden nedořešený problém. Ve Velké Británii platí časová omezení pro prodej alkoholických nápojů – mnozí jste jistě zažili v pubu „poslední zvonění“ – honem objednat a pak už jen pomalu upíjet… Protože ale tyto vlaky budou jezdit neustále, jedná se s příslušným britským Ministry of Transport o udělení výjimky. Je zde ale nenápadná leč výrazná podpora z nejvyšších míst. Princ Charles je velkým milovníkem historie. A když byl seznámen s tímto projektem a nasazením historických vozidel v tak masovém měřítku, byl nadšen. Snad se s jeho nemalým vlivem podaří vše s úřadníky dotáhnout ke zdárnému konci. A vagónu zbyl ještě prostor na malou fretérii – belgické hranolky jsou přeci vyhlášené.

Retrovlak není jen o pomalé a nepohodlné přepravě, ale hlavně o zážitcích. Cestující ze západní Evropy ani netuší, jak se dříve v Česku vlakem jezdilo, ale takovéto služby by je měly do vlaku přitáhnout.

814.125-1, foto: Petr Adášek Jedním ze zajímavých prvků podnikatelského záměru je napojení na japonské a jihokorejské cestovní kanceláře. Turisté z Asie jsou ze své vlasti zvyklí na moderní rychlovlaky. Poznávat Evropu z Regionovy bude pro ně nezapomenutelný zážitek. Předpokládá se, že se bude jednat o menší skupinky maximálně do 18 osob (zpravidla dle kapacity 1. třídy) a ty se budou přesunovat vždy po určitých úsecích. V turisticky zajímavých destinacích vystoupí, ubytují se v hotelu a po dvou, třech dnech se zase přesunou dále. Cesta z Londýna na Valašsko a zpět jim tak zabere necelé tři týdny. Představit Valašsko zahraničním turistům je vlastně jedním z cílů celého projektu a tím pádem je možno využít i dotací z několika programů Evropské unie.

913.008-9 + 813.008-0, foto: tomi Pokud se vám zdá, že souprav RegioNova je na celý projekt málo, počítáte správně. Jedná se ale s dalšími železničními správami, které vozy řady 810 v různých úpravách používají, aby se do projektu zapojily. Rovněž zahraniční železniční správy jsou připraveny nasadit svá "historická" vozidla obdobná našim šukafonům a Regionovám. Zatím se jedná o certifikaci vozů 810 a všech jejich odvozenin pro průjezd Eurotuelem. Zásadní "Ne" zatím zaznělo od francouzských komisařů. Ale volba tras po Francii, kde bude možno využít většího slunečního svitu u vozidel upravených na solární pohon, i dohoda, že v restauračních vozech bude nabízen širší sortiment francouzských vín, možná povede ke změně stanoviska. Největším problémem se zatím jeví nabídka britských partnerů, že by každou neděli na každou z tras vypravili jeden retrovlak tažený parní lokomotivou a souprava by byla řazena z historických vagonů. Při stavbě Eurotunelu se, bohužel, neřešilo důsledné odvětrání tunelu od kouřových zplodin parních lokomotiv.

Nezbývá než doufat, že se podaří vyřídit všechna potřebná povolení pro provoz na sítích různých železničních správ, že regiony neodřeknou přislíbenou pomoc ve financování formou objednávky základní dopravní obslužnosti, že si euroúředníci nevymyslí nějaký nový předpis, jehož aplikace by si mohla vyžádat neúměrné zvýšení nákladů. A fotografové pravidelně publikující na ŽelPage se budou moci těšit na zajímavé slevy nejen na samotné jízdenky, ale i na servis v jídelních vozech.

Zdroje: železniční mapy: Česko, Slovensko, Polsko, Německo, Benelux, Francie, Rakousko, Švýcarsko, Velká Británie


Vlad Poslat mail autorovi | 31.12.2010 (20:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Fikce a vtipy

More from Evropa


  1 2      Zpráv na stránku:   
04.01.2011 (16:24)  
:-)
Z provozního hlediska vidím pár drobných problémů. Bude potřeba udělat na trasách průzkum možností zbrojení (cca 20x za jednu trasu?) Výrazně vzroste nápravový tlak po dosazení všech VZ a radiostanic. Taky možná bude nutno dosadit ETCS, čím ale vzroste (původní) hodnota vozidla na dvojnásobek. Je také otázka, kdy se z vozidla jedoucího vlastní silou stane vozidlo tažené. Tolik km bez závady to snad ještě neujelo.... Ještě je potřeba spočítat zásoby pití a porovnat s velikostí nádrže WC + objemem vody použitým na jedno spláchnutí * počet cestujících a zahrnout kromě přestávek na zbrojení přestávky na odzbrojení...
02.01.2011 (15:08)  
Hodně dobrý novoroční vtípek. Dost jsem se nasmál :D
Ale jinak: Kdyby byla možnost, tak se svezu.
Registered user rpet  mail  
01.01.2011 (18:04)  
@ junkrs:

za patricny prisun jisteho mnozstvi sunky od kosti a nikotinovych vyrobku jsem ochoten za timto ucelem zprznit myslenkove centrum v hlavach britskych duchodcu a zajistovat na britske strane vse potrebne. jsou-li oni starecci a starenky ochotni vyhodit naprosto nelogicky ?2100 za cestu jakousi orezlou plechovkou do stredomori a zpet, nevidim duvod, proc jim nenabidnout "jedinecny a nezapomenutelny" zazitek v podobe 1200mil v nove regiopixle (exoticke podminky zaruceny: no aircon, no sleep coach, no food coach. high performance and high noise with exclusively for everybody... a tak dal).
01.01.2011 (18:00)  
Mebo bude regionova poze vlečena tzn. Že se přesedat nebude muset. Bude to provedeno pomocí přímých přímých vozů ? ale budou je tahat parní lokomotivy. Takže regíny nebudou činné v úseku Londýn-Bradavice.
? Přímé vozy Velké Karlovice/Rožnov pod Radhošťem-Londýn(-Bradavice) budou řazeny na konci vlaku. Za klasickou soupravou. Přímé vozy pojedou: Pondělí,Pátek,Neděle.
01.01.2011 (17:55)  
Tento silvestr vážně válíte! Všechny legrácky deset z deseti. Skvělé!
Editor or ŽelPage Administrator Vlad  mail  
01.01.2011 (16:44)  
Nechic: Zklamu Vás, v Londýně bude nutný přestup a dále budete muset pokračovat spojem partnera. Depo Nebelvír je prozatím zařízeno jen pro vozidla parní trakce.
Registered user Nechic  mail  
01.01.2011 (16:02)  
Vlad:A budou zavedeny i přímé vozy Velké Karlovice - Bradavice? Předpokládám, že do Bradavic též pojede regionova :D
Registered user junkrs 
01.01.2011 (13:27)  
Vy si z toho článku děláte srandu, ale já věřím tomu, že pokud by to z technického hlediska bylo možno a takováto trasa se párkrát do roka zrealizovala a za slušnej peníz, určitě by se spousta bláznů našlo a toto dobrodružství absolvovalo ;-)
01.01.2011 (12:24)  
Poslední změna!!!
Vzhledem ke skutečnosti, že zlí teroristi dokázali na 281 úmyslným vjetím autem před reginohu během čtyř týdnů v listopadu 2010 zkušebně úspěšně zlikvidovat pět souprav bude ve spolupráci s interpolem situace průběžně monitorovaná a v případě vyhlášení poplachu budou všechny spoje přesměrovany do Velkých Karlovic. Nebezpečí je o to vážnější, že ve dvou případech šlo o sebevražedné atentátníky.
Informace o změně trasy bude utajená až do dojetí soupravy do cílové stanice.
Editor or ŽelPage Administrator Vlad  mail  
01.01.2011 (11:58)  
Tomáš180: Provoz žádného z uvedených spojů nebude narušen, bude garantováno zajištění přestupu.

Josef Petrák: Nebelvír se už ozval, sova dorazila na Valašsko... (Na odjezdu bude vypraven dle jízdního řádu vlak do Bradavic. Spoj na Valašsko bude na odjezdu o 3 minuty opožděn, zpoždění bude eliminováno na následujících 22 mílích trasy.)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko