..: Bárta: měníme ceny dopravní cesty a ČD přijde o peníze za EC :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — Desetiletá smlouva na dálkovou dopravu, kterou začátkem prosince roku 2009 uzavřely bez veřejné soutěže Ministerstvo dopravy a České dráhy, byla pro oba subjekty výhodná. ČD mohou nyní ale začít litovat. Ministr dopravy Vít Bárta v rámci razantních úspor v rezortu dopravy nařídil přestat financovat spoje kategorií InterCity a EuroCity, které jsou např. v relaci Praha – Ostrava jedinými státem objednanými dálkovými spoji. Tyto vlaky se začaly financovat před několika roky výměnou za zrušení šedesátikorunového příplatku. Škrtat se má 450 milionů, ale stát ušetří daleko méně – 300 milionů dostanou ČD jako „kompenzaci“ pro volné použití v rámci obnovy svého vozového parku. V rámci dalších změn, které předcházejí vytvoření ministerské koncepce investic do dopravy v České republice, dojde k úpravě cen za použití dopravní cesty – levněji budou jezdit nákladní dopravci, doprava se naopak prodraží osobním dopravcům. O finance přijdou i samotní zaměstnanci – doprovodný sociální program na podporu nadbytečných pracovníků drah přijde o část svých financí. A hlavně, jízdní řád pro rok 2011 byl na poslední chvíli zkrácen o jednotky procent zejména dálkových spojů. Škrt v hodnotě 66 mil. korun byl docílen nenavýšením úhrady o inflaci, jak se stát a kraje původně vůči ČD zavázaly.

Konec úhrad za vlaky EuroCity

Vlaky InterCity a EuroCity bývaly do prosince 2007 provozované na komerční bázi a za jejich použití se platil příplatek. V současnosti jsou ale součástí systému závazku veřejné služby. Aby ne, když do Ostravy se jedná kromě posilových spojů v pátek a neděli o jediné státem objednané spoje. Ministerstvo v rámci šetření škrtá položku 450 milionů, které platilo za vlaky vyšší kvality. Výhodu úspory vyváží nevýhoda ztráty kontroly jak nad kvalitou, kterou však dosud MD nijak výrazně neřešilo, tak nad kapacitou provozované dopravy. Můžeme se tak dočkat zkrácení souprav nebo rušení málo vytížených spojů. Nabídku spojů na ostravské lince bude jistě ovlivňovat také start spojů InterCity RegioJet a Leo Express společnosti Rapid Express. Doobjednání případných posilových vlaků ministerstvem by se ještě více prodražilo.

Kromě spojů na Ostravu přijdou o dotace také EC přes Brno do Vídně a Bratislavy, do Německa nebo Polska. Část vlaků EC byla krátce před odesláním jízdního řádu do tisku převedena na kategorii express. Že takové žonglování s kategoriemi má pro zákazníka pramalý význam dokazuje i vozová krize dopravce ČD v lednu 2009, kdy se od sebe nijak nelišily rychlík a EC. Některé vlaky vyšší kvality jsou více než mezinárodními komerčními spoji vlaky pro obsluhu místní či vnitrostátní frekvence, čímž je jejich kategorie rovněž diskutabilní. MD tímto škrtem smluvních závazků vůči ČD ušetří 150 mil. korun; 300 mil. korun zůstane dopravci voně k dispozici pro investice do vozového parku, jak pro iDnes potvrdil generální ředitel Petr Žaluda.

Bárta: zlevníme dopravní cestu, ale jen pro Cargo

Zatímco ČD Cargo získává drobnou konkurenční výhodu pro boj proti automobilové dopravě, osobní dopravci budou muset přepočítat své náklady. V roce 2011 bude pro osobní vlaky dražší dopravní cesta, kterou má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Až 270 mil. korun má tato změna uspořit Cargu na dopravě ucelených vlaků a manipulačních vlaků s kusovými zásilkami; ČD si o stejnou částku pohorší. Nákladní železniční dopravu zatraktivní i zvýšení cen mýta, jak analyzuje situaci ministr dopravy. Shodné slevy cen za dopravní cestu nabídne v příštím roce také slovenský operátor Železnice Slovenskej republiky. Pro roky 2012 a 2013 vyčlenila SŽDC finance na podporu intermodální dopravy.

České dráhy budou zjevně přehodnocovat své výroky o výhodnosti smluv se státem. Kromě úbytku financí za pro stát provozované vlaky budou muset ze svého hradit zvýšenou cenu dopravní cesty a také odstupné pro své zaměstnance, protože namísto 248 milionů dostanou pro realizaci doprovodného sociálního programů milionů jen 63. Úspory hledají ve svém rozpočtu, např. elektronickou aukcí trakční energie a centrálními nákupy. Jestli bude tato cesta skutečně efektivní, se ukáže až ve výroční zprávě za rok 2011. Oddychnou si ale cestující – plošné zdražení jízdného ministr odmítá. I přesto v prosinci dojde k tarifnímu veletoči díky změně portfolia nabízených tarificních produktů ČD. Jaké další úspory před představením koncepce směřování dopravy v ČR společnosti ministr dopravy nadělí, se terpve uvidí. Sám Bárta slibuje, že škrtům rozhodně není konec.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.11.2010 (13:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 ... 19 20 21 22 23      Zpráv na stránku:   
Registered user strejcekms  mail  
15.11.2010 (17:45)  
Sim A co jí to jednoduše vysvětlit - co na tom ta paní pokladní nechápe? To jste v těžké situaci, ale pokud je/jsou paní dlouhodobě neschopné, tak tam nějaký podnět asi přijít musí - to se nezlobte. Já neříkám že je to všem cestujícím jedno, ale většina mlčí, nebo to nějak překousne, i opakovaně (někteří)...
Registered user ReActor  mail  
15.11.2010 (17:41)  
mno a když pak Bárta spojí ČD, ČD-CARGO a SŽDC, tak na tom to celé velké ČD jen vydělá, jelikož se podraží jen soukromníkům --- Jenže to asi nebude, protože to se Bárta zas jen nahlas ukec a média to náhodou slyšeli :-(

od ČD dokonalý a logický tah převést nedotované spoje na dotované a ještě + 300M,-
oproti tomu logiku ministra dopravy nechápu, když chci více výkonu na železnici, tak nebudu dopravcům podkopávat půdu pod nohama.
15.11.2010 (17:40)  
Sim:

Obraťte se na Řízení kvality nebo Řízení značky :-))
Ti by přece takovou banalitu měli šmahem vyřešit.
Anebo že by to nebyla jejich práce ;-) ?
A co je teda jejich práce??
15.11.2010 (17:37)  
P.S. - k prémiovosti:
Dopravci, který provozuje vlaky "v systému", tj. bez příplatků, nic nebrání, aby si navymýšlel třeba 7 vozových tříd, namátkou:

LowCost&Student
Baby Corner
Standard
Quiet Area
Business Class
First Class
Premium Class.

Každému podle jeho kapsy a preferencí.

Ač na prémiové třídy nemám, jsem jejich velkým příznivcem - pokud se nepojmou ve stylu "řízek z mikrovlnky", ale nabídne se skutečný nadstandard, přitáhnou bohatší zákazníky a tím se zvýší prestiž železnice.

Ale každý rychlý vlak, který jezdí v taktu, by měl být pro všechny - jinak se plýtvá kapacitou úzkých hrdel a nastává dilema, na co dělat přípoje.
Registered user Sim 
15.11.2010 (17:35)  
strejcekms > mno, co mi poradite, jak se mam zachovat?

V jednom nejmenovanem meste je na hlavnim nadrazi nekolik pokladen, kde se prubezne strida nekolik pokladnich. V prumeru jednou za 14 dni si chci koupit jizdenku na ne zcela obvyklou trasu - neobvyklost pro pokladni spociva v detailu, ze musi umet zadat dve stanice "pres".

Jedna jedina pokladni z rekneme 5ti to zvlada. Ostatni ne - nekdy vymeknu a necham si napsat alternativni trasu, jindy jsem uz byl natolik nas... ehm ... reknemen nastvan, ze sem se po par minutach u pokladny sebral a sel si nechat napsat jizdenku od pruvodci ve vlaku (abych neplatil priplatek, informoval jsem ji o neschopnosti pani v pokladne jeste na peronu) ... a pruvodci to slo na prvni pokus.

Podotykam, ze od prvni "problematicke" zadosti o vypsani jizdenky jsem si nosil "screenshot" z aplikace jizdenka.cz nebo tu samou jizdenku "odminule", abych to pokladnim ulehcil. Houby platny :-(

Pritom staci, aby tam byla ta jedna Pokladni (ve srovnani se sikovnosti ostatnich ji pisu umyslne s velkym P na zacatku, prestoze se tak zcela jiste nejmenuje) a neni s tim jediny problem.

Co mam v tehle situaci delat? Jedno mi to totiz neni!

Predpokladam, ze pokud podam oficialni stiznost, muze nastat nasledujici (bud jednotlive, nebo nekolik bodu najednou):
- odepise mi cvicena opicka, ze je jim to lito a ze delaji co mohou, ze se mi omlouvaji
- pokud nenapisu sluzebni cislo pani Pokladni, prijde kontrola a bububu na vsechny, za coz bude pani Pokladni velmi rada
- pokud napisu sluzebni cislo pani Pokladni, prijde kontrola a bububu na vsechny krome ni, takze ji za to ostatni nalezite podekuji
- pokud napisu sluzebni cislo pruvodci ve vlaku, pro kterou nebyl problem jizdenku vydat na prvni pokus, prijde na ni kontrola a bububu za to, ze pise jizdenky bez priplatku, kdyz si muzu dojit do pokladny

Tak nejak si nedovedu predstavit situaci, ze by to ho... (hnede mazlave) dopadlo opravdu tam, kam je namireno. A to posledni co chci je, aby tech par schopnych lidi (tedy v tomto pripade doslova dve osoby) nekdo buzeroval za to, ze zakaznikovi vyjdou vstric vic nez ostatni.

Zatim mi jako nejrozumejsi prijde pozvani dotycne Pokladni na kafe a dotaz na to, co s tim (s navrhem, zda by se ona sama nemohla postarat o "osvetu" kolegyn). Ovsem jakozto cloveku nenadrazackymu je toto tezko slucitelne s poledni pauzou meho zamestnavatele... a kvuli neschopnosti nekolika pokladnich si dovolenou nebo jine volno brat nehodlam.
15.11.2010 (17:30)  
A teď k dálkové dopravě a kategoriím vlaků:

Mezi každými dvěma městy existuje určitý přepravní potenciál - počet lidí, kteří za určité období chtějí mezi uvedenými dvěma městy cestovat. V prvním přiblížení je přímo úměrný součinu počtů obyvatel a nepřímo úměrný součinu cestovních dob mezi nimi (obecně přepravních odporů). Zhruba takto zní definice gravitačního modelu, který nezohledňuje místní specifika, ale pro první nástřel stačí.
Tento potenciál se pak rozdělí mezi různé druhy dopravy v obráceném poměru k jejich přepravnímu odporu=generalizovaným nákladům (cestovní doba, ale i četnost, dostupnost, komfort, cena). Výsledkem je podíl na přepravní práci = modal split pro jednotlivé druhy dopravy, tedy i pro železnici. Tolik teorie.

Když odhlédneme od ochranných známek IC, EC atd. (které zaručují minimální standard kvality, jenž je ovšem v civilizovaných zemích samozřejmostí), je kategorie vlaku z hlediska systematické (taktové) obsluhy území pojem relativní.
Tento problém pěkně popsal Tomáš Záruba v našem "třebovském pamfletu", kapitola "Jak by tedy měla vypadat optimálně navržená dálková doprava?":
http://www.zelpage.cz/clanky/je-opravdu-nezbytne-zastavovat-expresnimi-vlaky-v-ceske-trebove
Typickou ukázkou jsou podkrušnohorské "rychlíky", které se z Prahy do Ústí chovají jako EC a dál už je z nich R. Někteří nádražáci s tím měli dlouho problém, ale nakonec se dobrá věc podařila a počet cestujících Ústí n. L. - Praha několikanásobně stoupl!
Je tedy jasné, že na trati Praha-Ostrava zoufale chybí hodinový takt rychlé linky - ať už ji nazveme Ex, IC, EC, SC, RegioJet nebo Rapid Expres.

Poptávka tedy může být tažena nabídkou - vzniká buď přechodem z aut, nebo nově jako denní dojížďka mzi místy, mezi nimiž dříve neměla smysl (za hraniční hodnotu se považuje 1 hodina).

Rád bych se tu vyjádřil k následujícím názorům:

Já bych byl rád za znovuzavedení příplatků EC/IC. Jejich zrušení bylo velkou chybou, neboť z vlaků EC, IC se staly obyčejné (či snad jen o trochu lepší) rychlíky.

Takže vlaky EC/IC budou víceméně pouze mezinárodní spoje ve směrech Německo-Praha-Brno-Rakousko/Slovensko, Praha-Ostrava-Polsko/Košice a Rakousko-Břeclav-Ostrava-Polsko.

V době, kdy příplatky byly, EC vlaky byly na většině relací skutečně prémiovými spoji, a to nejen kvalitou, ale i tím že se člověk docela dobře mohl dopravit i bez nich (vnitrostátně).

Takže k čemu nám tu jezdí tak často, když mají být "mezinárodní", "prémiové" a "člověk se mohl dopravit i bez nich"??!

Nejprve k přidělování kapacity:
Skoro každý tuší, kde máme v síti úzká hrdla.
Manažer infrastruktury jako státní organizace by měl přednostně přidělovat kapacitu "systémovým" spojům bez příplatku - spojům, na něž jsou navázány přípoje, spojům, které zajišťují atraktivní síťovou nabídku veřejné dopravy - je jedno, kdo je dopravce (ale soukromník, co vyhrál výběrovku, se logicky bude víc snažit), důležitá je časová a tarifní integrace.

Prémiové spoje, stejně jako různé šotovlaky by měly mít nižší prioritu.

V kontextu současného Augiášova chléva nicméně držím palce soukromníkům, aby vyjeli na své podnikatelské riziko, protože dominantní hráč to potřebuje jako prase drbání a výběrovky se nakonec vždycky obrátily ve frašku.

I za cenu několikaletého chaosu v přípojích a uznávání jízdného, proti němuž jsem se dřív stavěl...
Registered user hasitobur  mail  
15.11.2010 (17:18)  
Sim > Pokud stát ty vlaky neobjedná, tak část vlaků třeba na Ostravu přestane jezdit, protože se dopravci nevyplatí je provozovat. Jsou dny a časy, kdy ty vlaky jezdí málo plné. A na tom nic nezmění ani konkurence, protože ta bude mít zájem vydělat ještě větší než ČD. Cestující si sice možná v určitou dobu bude moci vybrat z více dopravců, ale v jinou dobu nepojede ani kolo. Takže provozovat vlaky bez dotace určitě lze, ale lze bez ní zajistit kompletní dopravní obslužnost třeba právě mezi tou Prahou a Ostravou i v méně atraktivních jízdních polohách? A že by více plný vlak dotoval ten prázdný, tak na to rozumný dopravce nemůže přistoupit. Není totiž mecenáš železniční dopravy, ale provozovatel, který má zájem vydělat.
15.11.2010 (17:17)  
strejcekms: V tomto ohledu samozřejmě. Až se spustí konkurence, tak to půjde razantně poznat. Ono i Žluté jaro na železnici mělo hodně do sebe. S RJ jsem absolvoval cestu Plzeň - Domažlice a zpět a opravdu se to nedá aktuálně srovnat. Jediné srovnání bych viděl u Pendolin či CityElefantů (myšleno co do pohodlí cestujícího).
Registered user rpet  mail  
15.11.2010 (17:14)  
@ Josef Petrak:

V Anglii, myslím, takové statistiky jsou v rámci Open Gov. Data veřejně dostupné.

myslite zcela spravne, na linku
http://www.rail-reg.gov.uk/upload/pdf/network_rail_monitor_1011q1.pdf

lze nahlednout do prubezne statistiky vykonu na britskych zeleznicich - prehledna tabulka je az na konci dokumentu.
Registered user strejcekms  mail  
15.11.2010 (17:06)  
Strojvudce88 - tak doslova, že je jim to jedno, asi ne, ale to je situace, která tu neni první rok, co třeba aby i ministerstvo dopravy se o to trošku zajímalo, co kdyby se ti pravidelní cestující také ozvaly, lepší si častěji stěžovat a snažit se, než nadávat na diskusích, jak to konkurence spasí a jiné...

Tomáš Palíšek - Bmee/BDbm(r)see nevím, to bude asi až za dlouho, fakt o tomto nevím...
  1 ... 19 20 21 22 23      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko