..: Na první elektrifikované trati do Bechyně budou jezdit Regionovy :..

Regionova na Bechyňce, foto: Roman Mayer Tábor — Dne 14. října 2010 proběhly jízdní zkoušky motorové jednotky 814.013 + 914.013 na osobních vlacích 28410, 28413, 28412 a 28415 na trati č. 202, vedoucí z Tábora do Bechyně. Testy byly provedeny kvůli plánovanému nasazení jednotek od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost dne 12. prosince 2010. Na internetových stránkách Jihočeského koordinátora dopravy (Jikord) je prezentován návrh jízdního řádu pro období 2010/2011, kde jsou všechny zastávky na trati z Tábora do Bechyně již vedeny jako zastávky na znamení. Výjimkou zůstanou vlaky 28420, 28401, 28402 a 28407, nadále vedené klasickou soupravou s elektrickou lokomotivou řady 113, neboť jednotky Regionova nemají kapacitu odpovídající počtu cestujících v ranních spojích.

Na trati z Tábora do Bechyně došlo v minulém roce k poměrně nešetrnému sestavení grafikonu vlakové dopravy, kdy byly stanoveny nevhodné časové polohy pro dojíždění do zaměstnání v táborské aglomeraci, a také dlouhé pauzy pro přestup na spoje do Prahy či Českých Budějovic. To způsobilo úbytek pravidelných cestujících, kteří většinou přešli na autobusovou či individuální automobilovou dopravu. Návrh jízdního řádu pro rok 2010/2011 vrací časovou polohu osobních vlaků na trati do původního stavu, což je však – dle KCOD České Budějovice – podmíněno nasazením jednotek Regionova. Důvodem jsou prý technologické časy pro objíždění klasické soupravy v Táboře a v Bechyni. Pokud tedy opravdu Regionovy „promluví“ do provozu na této trati, dojde k převedení provozu na historicky první elektrifikované dráhy do motorové trakce, neboť ČD Cargo zde provozuje na manipulačních vlacích stroje řady 742. Tato změna je tak zřejmě pokračováním razantních úprav na jihu Čech.

Pane Křižíku, promiňte!

EM 400.001, Tábor - Horky u Tábora, foto: Václav RůžekBechyňka - to je přeci legenda mezi našimi tratěmi. Psal se rok 1900, byly poslední tři dny do jeho závěru - a to byl první zlomový den v historii tratě. V tento den získalo Družstvo bechyňské dráhy společně s firmou Křižík povolení k vypracování projektu na elektrický pohon. Necelých 16 měsíců nato byla udělena koncese na stavbu. 1. června 1903 vyjel na trať první zkušební vlak a 21. června 1903 byl zahájen pravidelný provoz. Dnešní projektanti a stavitelé by mohli tiše závidět - ti by za tak krátkou dobu ani nedořešili projekt, protože by stačil jediný vlastník kousku pozemku, který by byl proti stavbě, a řešily by se výkupy pozemků, změny trasování…

Byla to první elektrifikovaná dráha v českých zemích a vlastně jediná dráha v celém Rakousko-Uhersku, kde se vůbec nepočítalo s parním provozem. Za pokrokovým technickým řešením je nutno hledat "českého Edisona" Františka Křižíka. Řešení, se kterým přišla jeho firma, bylo ekonomičtější. Elektrické vozy mohly zdolávat větší stoupání, než parní lokomotivy, což vedlo k minimalizaci zemních prací. (Na trati je maximální stoupání 41 promile.) To vykompenzovalo nutnost výstavby pevného trakčního zařízení včetně napájecí stanice. Hnací i tažená elektrická vozidla byla lehčí, než vozidla klasické stavby, a tedy i levnější.

Zavádět na elektrifikované trati provoz motorových souprav bude snad jen dočasné řešení. Situace je o to paradoxnější, že naše největší jaderná elektrárna je odsud téměř na dohled. Věřme, že se management ČD "probudí" a věc, která by se panu Křižíkovi věru nelíbila, vbrzku vyřeší. Stačí se podívat jen kousek po Evropě - Švýcarské dráhy by jistě na takovouto trať nasadily adekvátní elektrické vozidlo. Před nedávnem se slavilo 100 let trati. Doufejme, že až v budoucnu budeme slavit nějaké další kulatiny, budou moci fotografové fotit zase jen elektrické lokomotivy a pokud se někde objeví motorová lokomotiva, tak to bude jen proto, aby přetáhla soupravu z hlavní trati na malé nádraží Bechyňské dráhy v Táboře.

Snad i v budoucnu bude možno na této trati pořizovat krásné fotky s elektrickými lokomotivami či soupravami.

100.001-7, Bechyně - Bechyně zastávka, foto: topič E 422.001, Bechyňská Smoleč - Sudoměřice u Bechyně, foto: topič 113.001-2, Horky u Tábora - Tábor, foto: Václav Růžek 100.001-7, Sudoměřice u Bechyně - Bežerovice, foto: topič 113.003-8, Bechyně - Bechyně zastávka, foto: Václav Růžek 113.003-8, Tábor, foto: Václav Růžek

Zdroj: ŽelPage, Jikord, město Bechyně


Atila Poslat mail autorovi | 27.10.2010 (7:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
29.10.2010 (9:33)  
Mohl by si někdo znalý zabezpečovací techniky otevřít aktuální plánek Tábora a potvrdit/vyvrátit mou myšlenku, že ani s motorákem nebude možné jezdit do osobního nádraží k osotaním vlakům (a tím zkrátit čas přestupu) z důvodu toho, že toto je možné pouze cestou posunu a tedy si to nikdo v pravidelném provozu nelajzne?

Pokud by to náhodou šlo, tak by to pro část cestujících byl jistý bonus.
28.10.2010 (23:31)  
tam patří jednotky, co se všechno dělá na 1500 ss v základní výbavě?
28.10.2010 (20:17)  
Jakub Kedroň) :-) Dobrý postřeh. K tomu můžu jen říct, že v průměru alespoň jeden aprílový/silvestrovský text ročně se nám povede nechtěně převést do praxe a proto se už pomalu začínáme bát, co sem píšeme za nesmysly. Evidentně to ale funguje napříč spektrem internetovách magazínů.
Registered user SergeS 
28.10.2010 (20:06)  
Jakub Kedroň:
Ja mam pocit že tento článek přečetl taký někdo obzvlášť odborně způsobily ve vedení ČD ....
28.10.2010 (19:30)  
Proč mám takový pocit, že tento článek jsem už kdysi četl a i fotografii viděl?
http://spz.logout.cz/april/april00/deelektr.htm
28.10.2010 (16:55)  
AD 6360) Ad Dopravní web: asi takhle. Text na DW má od vydání koncem května cca. 2000 přečtení. Tento text za 1 den 7500 přečtení. Kolik lidí si asi původního článku na DW všimlo? Já se tedy rozhodně nedivím, že se divíte našim údivům. Nicméně rovnou dodám, že čím více publicity, tím lépe.
28.10.2010 (14:28)  
Nasazení regionov pod dráty je u ČD bohužel čím dál běžnější, v Jihočeském kraji postupně všude vytlačují bývalé klasiky s žehličkou, BDs a Bmto.
Nasazení regionov na Bechyňce vidím jako fatální selhání krajského managementu ČD, protože tato bohužel opravdu nejmodernější vozidla ČD pro tratě elektrizované 25 kV, jsou pro tuto konkrétní dráhu nevýhodná nejen z hlediska trakčních vlastností, ale zejména marketingově, kdy to, co trať nabízela - génus loci první "elinky", s níž se ztotožňovali nejen turisté, ale i místní, končí.
Jen je z podivem, že na netu se o tom psalo již 27.5.2010 http://dopravni.net/?p=6737 a teprve teď se někdo diví. To se opravdu nedalo "s tím" "něco" dělat a nechat tak modrogumním lemplům zlikvidovat potenciál tratě? Nebo snad čeká na zázrak, že si to "někdo" uvědomí?
28.10.2010 (10:10)  
oooo boze...si CD nemuzou poridit vhodna vozidla a regionovy nechat na trate bez elektriky...
na 225 (Ves-H.Cerekev) se taky prohani reginy, zustava jen otazkou casu, kdy budou jezdit i na 199 (CB-CV) regionohy, kdyz se ji podarilo uspesne zadratovat..
achjo..co je toto za stat/kraj...
28.10.2010 (1:46)  
Miroslav Zikmund: Samozřejmě souhlasím. Pro GŘ pracuje přes 1000 papalášovitých pracovníků, tak by snad aspoň jeden z nich mohl mít vzdělání v dopravní technice a mít pravomoc ovlivnit toto rozhodnutí o nasazení naprosto nevhodného vozidla na tak náročnou trať.. Ale co já vím, možná si nasazení regionov vydupal objednavatel dopravy a ČD jsou v tom nevinně (i když tomu nevěřím)...
28.10.2010 (1:08)  
Tak se ČD opět vyznamenaly. Nahrazovat elektrickou trakci motorovou je skutečně hrozně ekologické. Jenom by mne zajímalo jak 814 vyjedou v zimě (a možná i v létě) značná stoupání této trati, když se trať fakticky přimyká k terénu. Asi to budou značně dobrodružné jízdy pro mašinfíry a nekonečně dlouhé pro cestující. :-)
Pan Křižík nahoře hořce pláče.
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko