Brno — Dovolujeme si vás pozvat na fotojízdu historickým motorovým vozem M 286.1032, přezdívaným „Krokodýl“, do Malé Morávky. Organizátorem je pan Martin Benáček. Jistě víte, nebo jste se dočetli, že tato trať patří do seznamu tratí, které by měly být z podnětu SŽDC zrušeny. Proto je pořádán tento fotovlak. Jízda se uskuteční v sobotu 13. listopadu 2010 a trasa zvláštního historického vlaku bude následující: Brno - Olomouc - Bruntál - Malá Morávka - Bruntál - Brantice a zpět do Brna. Cena „lidová“: 550 korun. Pokud chcete jet, neváhejte a přihlaste se. Je taky možné, že tato fotojízda už bude možná poslední do Malé Morávky. Přihlásit se dá prostřednictvím e–mailu: telegrafstreet@seznam.cz nebo BenacekMartin@seznam.cz. Pak vám bude zpětně zasláno číslo účtu, na který vše zaplatíte, a samozřejmě i podrobné propozice cesty. Termín přihlášek je do 23. října 2010, zaplaceno musí být do konce měsíce října. Pro velký zájem se jízda opakuje v neděli 14. listopadu 2010 po stejné trasy a za stejných podmínek. V současné době jsou ale již obě jízdy beznadějně vyprodány.
A že to může opravdu poslední jízda na této trati, to dokládá veřejná vyhláška Ministerstva dopravy, která oznamuje, že dne 29. září 2010 bylo zahájeno správní řízení ve věci zrušení regionální dráhy Bruntál - Malá Morávka od km 0,418 - výhybka č. 1 v železniční stanici Bruntál (49°59´48.301´´N, 17°28´2.106´´ E) do km 17,266 - zarážedlo v žst. Malá Morávka (50°0´29.338´´ N, 17°19´2.106´´E).
Asi stojí za to připomenout starší jízdní řád z roku 1988:
http://www.zelpage.cz/gvd/1988/310_03.jpg - tedy 7 párů vlaků. Moc se to od roku 1944 nezměnilo, v té době (2. světová válka!) jezdily 4 páry vlaků (151t Freudenthal - Klein Mohrau): http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/151q.jpg
Uvědomte si, kdy trať vznikla - provoz byl zahájen 31. května 1901. V jakém stavu byla v té době silniční infrastruktura? O autobusové dopravě v té době mohli lidé v těchto končinách akorát číst... V té době byla železnice opravdu páteří dopravy - jak lidí, tak zboží. Postupem času ale ztrácela na významu.
Otevřete si mapu a podívejte se, kudy trať vede - a vztáhněte to k sídlům, kterými projíždí. Staré Město u Bruntále zcela pomíjí, není tam ani zastávka, přesto, že vzdušnou čarou to je ze středu obce ke trati asi 600 m. Ze Staré Rudné na zastávku na jižní části obce Světlá Hora to je asi 1250 m. Rudnou pod Pradědem trať zcela míjí. Nová Rudná - penzion, pár rekreačních domů a možná pár starousedlíků. A podívejte se, jak je situováno nádraží v Malé Morávce. Na konci obce... V době, kdy jiná doprava prostě nebyla, tak si lidé ten kilometr, dva, klidně došli. Dnes dají přednost autobusu, který má zastávky v obcích po 400 metrech a doveze je jak na konec Malé Morávky, tak místní části Karlov... Je jiná doba.
Ale chcete-li trať vážně zachovat, obratem se ozvěte panu ministru Bártovi a SŽDC, že máte zájem trať odkoupit a požádejte je o zpětvzetí návrhu na zrušení tratě.
Takže díky za možnost svézt se možná posledním vlakem, který umožňuje výhodnou návaznost od vzdálenějších míst.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.