..: Horní nádraží v Karlových Varech dostane novou budovu :..

Návrh podoby nádraží Karlovy Vary, foto: České dráhyKarlovy Vary — V úterý dopoledne na tiskové konferenci v prostorách karlovarského krajského úřadu představily České dráhy vizualizaci nové výpravní budovy železniční stanice Karlovy Vary. Dlouhodobě nevyhovující stav a problematická rekonstrukce současného objektu tzv. horního nádraží dospěly do bodu, kdy bylo rozhodnuto postavit budovu novou. Stará odbavovací hala, zničená na konci druhé světové války a provizorně opravena na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století, bude zbourána a na jejím místě vybudován nový dvoupodlažní objekt, jehož autorem je Ing. arch. Petr Franta. Nové nádraží by mělo začít sloužit cestujícím již v roce 2012, přičemž předpokládaná cena stavby je 46,5 milionu korun.

Návrh podoby nádraží Karlovy Vary, foto: České dráhyPodle slov náměstka generálního ředitele ČD Milana Matzenauera je představení projektu významnou událostí, neboť nová nádraží se v současné době v podstatě nestaví. Stávající budova přitom původně měla být pouze zrekonstruována, podobně jako pražské hlavní nádraží nebo stanice v Mariánských Lázních, které revitalizovala společnost Grandi Stazioni. Protože by však rekonstrukce byla velmi problematická a výrazně dražší, než se předpokládalo, dohodl se investor s Českými drahami na odstoupení od záměru a vyplacení odškodného 46,5 milionu korun. Z těchto důvodů se dráhy rozhodly pro stavbu nové, moderní budovy.

Návrh podoby nádraží Karlovy Vary, foto: České dráhyČástka 46,5 milionu korun se tedy stala výchozím zadáním pro architekta Petra Frantu, jehož úkolem bylo navrhnout moderní budovu, odpovídající dnešním požadavkům cestování. Jak uvádí sám autor, dvoupodlažní budova bude zasazena do svažitého terénu se vzrostlou zelení a směrem k centru města bude mít organický tvar. Ústřední veřejnou část bude tvořit prosklená dvorana, poskytující denní světlo přes obě patra, přičemž úroveň přízemí bude navazovat na prostor přednádraží. V patře se budou nacházet pokladny ČD centra s přístupem na první nástupiště. Nová výpravní budova bude obsahovat zařízení pro odbavení cestujících, komerční prostory pro poskytování základních služeb a administrativní zázemí Českých drah. Stará budova se částečně zbourá; zachována a zrekonstruována bude pouze východní část budovy, v niž se nachází zabezpečovací zařízení SŽDC. Součástí projektu je i návrh rekultivace zeleně, v niž budou zachovány kvalitní stávající stromy, které tak budou tvořit součást nového designu a tváře nádraží.

Návrh podoby nádraží Karlovy Vary, foto: České dráhyStavba nové budovy není jediným projektem na karlovarském horním nádraží. Město Karlovy Vary předpokládá výstavbu nové lávky přes kolejiště na sídliště Červený vrch a celkovou úpravu prostor před nádražní budovou. Autorem nové lávky je Ing. Jan Procházka ze společnosti Pontika. Další rekonstrukce, kterou zajistí SŽDC, by se měla dotknout kolejiště a nástupišť. Součástí projektu je i nový podchod na nově vzniklé II. nástupiště. Celková přestavba kolejiště a nástupišť by měla vyjít na necelých 500 milionů korun, nicméně z důvodu nedostatku financí se zatím neví, kdy k ní dojde.

Historie horního nádraží

Karlovarské horní nádraží, foto: Jan ŠedivýKarlovy Vary byly v roce 1870 napojeny na evropskou železniční síť, které využívali hosté k dopravě do světoznámé lázeňské destinace. Již o 28 let později, v roce 1898, byla dokončena stavba rozsáhlého výstavního nádraží, jehož výpravní budova je známá například z filmové komedie Tři vejce do skla s Vlastou Burianem v hlavní roli. Nádraží včetně budovy bylo na konci druhé světové války zcela zničeno spojeneckým bombardováním 19. dubna 1945. Na přelomu 40. a 50. let byla část výpravní budovy provizorně opravena a v této podobě setrvala dodnes. Pozůstatek významné nádražní budovy je tak bez historické hodnoty a jedinou historickou památkou zůstává litinové zastřešení nástupiště.

Karlovarské horní nádraží, foto: Jan ŠedivýV poválečných letech a dobách budování socialismu byla postupně prováděna elektrizace hlavních tahů tehdejší ČSSR, přičemž jihozápadní část republiky byla elektrizována střídavým systémem 25 kV/50 Hz. Úsek Cheb – Sokolov byl dokončen v roce 1968 a v úseku Sokolov – Karlovy Vary proběhla elektrizace v roce 1983. V roce 1991 dále proběhla elektrifikace úseku Chomutov – Kadaň stejnosměrným systémem o napětí 3 kV, stejně jako severovýchodní část republiky. Zbytek trati v úseku Karlovy Vary – Kadaň byl definitivně elektrizován až v letech 2004 – 2006 společně s probíhající rekonstrukcí tratě, výměnou zabezpečovacího zařízení a zrušením levostranného provozu. Železniční stanice Karlovy Vary dnes leží na spojnici tratí 140 Cheb – Chomutov, 141 Karlovy Vary dolní nádraží – Merklín a 142 Karlovy Vary dolní nádraží – Johanngeorgenstadt. Z dolního nádraží dále vede trať 149 do Mariánských Lázní. Hlavní karlovarské nádraží ročně obslouží přibližně 310 tisíc cestujících.

Zdroj: České dráhy, Wikipedia


JRtrain Poslat mail autorovi | 15.10.2010 (12:00)

  1 2      Zpráv na stránku:   
20.10.2010 (14:02)  
Michal Drábek : "Existuje institut zvaný smlouva". Ano, nic nového pod sluncem. Ale jak chcete ve "svobodné společnosti" někoho donutit k uzavření smlouvy z níž by mu vyplývaly povinnosti (a odpovědnost), ale žádný zisk ....

V Plzni nešlo skutečně o pozemky, podobně nikomu nevadilo, že by na peron chodili lidi - konečně ani ČD, ale šlo hlavně o to, kdo bude v zimě uklízet ze schodů sníh ...

A proč tlačit na ČD nebo, že chtěji lepší přestup. Úklid a údržbu může přece zajistit město ...
Ano, my chceme pro své občany lepší přestup, lepší přístup na nádraží - ale přece nemůžete po nás chtít, abychom nesli odpovědnost za schůdnost chodníku po kterém budou chodit NAŠI občané, NAŠI voliči, když jsou to VAŠI zákazníci ...

Vidíte vážení občané - MY pro vás chceme lepší přístup k nádraží, ale ty zlé ČD i SŽDC nechtějí nést odpovědnost za to, co chceme MY pro vás. MY přece nemůžeme nést odpovědnost za to, že si na neuklizeném chodníku zlomíte nohu ... když půjdete na vlak, který jsme pro vás objednali.
Editor or ŽelPage Administrator JRtrain  mail  
18.10.2010 (17:48)  
tak samozřejmě, také jsem nic nepsal o tom, že by se to stavět nemělo ;-) naopak, jako první takovou trať začnu využívat, nyní když jedu do Prahy, bohužel využívám autobusových dopravců - čas, vzdálenost a samozřejmě finance
18.10.2010 (17:27)  
JRtrain: A co železniční spojení Prahy s Karlovými Vary a severozápadními Čechami vůbec? Tam žádný koridor nevede... Zatímco dnes se dá celkem slušně po silnici z Prahy do této oblasti dojet, vlakem ani náhodou. Buštěhradka a trať Kralupy n. Vlt. - Most jsou naprosto nepoužitelné a přes Ústí nad Labem je to hrozně dlouhé... A co je v plánu s tím dělat? Nic. Zatímco rychlostní silnice mají vést do této oblasti dokonce dvě - R6 do Karlových Varů a Chebu a R7 do Chomutova... Kdyby to mělo být spravedlivé, tak by se taky musely postavit dvě železniční novostavby do této oblasti (rozumně vzato by ale mohla stačit jedna). A nejen do této, protože dálnice se nedá srovnávat s rekonstrukcí tratě - koridor je ze silničářského pohledu jen taková opravená silnice I. třídy, dálnici by plně odpovídala teprve novostavba, a to nejlépe vysokorychlostní...
Editor or ŽelPage Administrator JRtrain  mail  
18.10.2010 (11:52)  
nebudu se přít o tom, že naše dálnice jsou předražené, na druhou stranu souhlasím, že ta dálnice, či rychlostní silnice tu měla být už dávno (jsem zdejší, vím o čem mluvím). ale také souhlasím s tím, že i koridorové tratě měly být již dávno hotové, neboli to co se cpe do silnic a dálnic, mělo být nacpáno i do železničních tratí

lávka je vidět zde:
http://www.fofifo.com/strana7.htm
18.10.2010 (10:39)  
JRtrain:
Omlouvám se, v KV jsem vystupoval jen asi dvakrát, takže jsem stávající lávku nějak přehlédl...

S tou dálnicí jsem chtěl poukázat na obecný šlendrián, kdy se staví nákladné stavby, jejichž společenský přínos je pochybný - hlavně, když se vyleje beton :-(.
Příkladem na železnici budiž zastávka Sulislav na koridoru Plzeň - Cheb:
http://mapy.cz/#mm=TTtTcP@x=129968256@y=134846080@z=13

Turistů by opravdu neubylo, kdyby si popošli z Vranova. Kromě lesa u zast. Sulislav NIC není. Nechci vědět, kolik miliónů tahle sranda, stavěná, jak jinak, podle norem, stála :-/...
Editor or ŽelPage Administrator JRtrain  mail  
18.10.2010 (8:51)  
Michal Drabek - trochu nerozumim vaší poznámce - plánuje nádraží napojit s obou stran? Pokud se jedná o lávku, není to nic nového, lávka tam je a byla vždy, jedná se jen o náhradu staré již nevyhovující.
také nerozumím vaší poznámce ohledně dálnice do K.Varů.
Peníze v současné době nejsou, to víme všichni. A stavba dálnice, resp. rychlostní silnice od Prahy, která se kvůli nedostatku financí různě posouvá, probíhá již delší dobu, kdežto na protažení hlavní trati přes dolní projekt není, další věc je, kdo by to financoval - město? kraj? stát?
Státu a SŽDC je to myslím fuk, kudy trat vede, zájem by mohl mít kraj a město, ale s tím souvisí například výkup pozemků ve městě, přemostění Ohře, atd atd.
Ačkoli jsem také zastáncem myšlenky napojení hlavní trati na dolní, myslím, že jednodušší a jistě i levnější variantou je řádné propojení horního nádraží s centrem MHD a možná i zřízení několika nových zastávek na stávajících tratích v oblasti města a provozovat městské vlaky
17.10.2010 (21:16)  
kliminho
Frantisek: V době, kdy nejsou na nic peníze je varianta tratě přes dolní nemyslitelná. Čekat dalších 20 let nemá cenu...
Ale jsou - třeba na dálnici do KV. Ale ne z Chomutova, ale pustinou přímo od Prahy... A tak bych mohl pokračovat.
17.10.2010 (21:14)  
Frantisek
Mnohem větší průšvih ovšem vidím v tom, že se takto zcela pohřbil projekt vedení hlavní tratě přes dolní nádraží.
Tady bych byl PRO přesun :-). Víte o tom projektu něco víc - kdo ho inicioval, jak to chtěli řešit? Kdyžtak se mi prosím ozvěte na xdrabek@fd.cvut.cz.
Díky,

M.D.
17.10.2010 (21:08)  
Miroslav Zikmund:
Jenže pak nastává neřešitelný problém : kdo bude odpovídat za schody z lávky na nástupiště ?
Bude to majitel lávky nebo majitel nádraží ?

Existuje institut zvaný smlouva (v tomto případě asi mezi městem a SŽDC, budovu spravovanou ČD by schody zcela míjely).

Ze stejného "neřešitelného" důvodu se nepostavily schody z mostu vedoucího přes plzeňské hlavní nádraží na perony, takže musíte obejít "půlku" Plzně, nebo to vzít - coby znalý místních poměrů přes POŠTU (kde byste ovšem neměl co dělat) nebo dírou v plotě (z tím účelem vyříznutou a tolerovanou) ...
Plzeň = sabotáž, akorát v malém (nejsou v tom pozemky, jen obyčejná lenost - "ježiš, to by nám tam chodili lidi ze dvou míst, no kdo má potom ty kaštany uhlídat...")

Před 25 lety by problém tohoto typu neexistoval. Příslušný tajemník nebo podtajemník nejmenované strany by si pozval dva soudruhy ředitele a ti by se pod hrozbou ztráty funkce "dohodli".
No teoreticky by mohlo město či krajský úřad zatlačit na ČD, KCOD Plzeň (krajské centrum osobní dopravy), že chce kvalitnější přestup. To by pak nasi bohužel muselo tlačit na ČD Reality, nebo kdo tu barabiznu spravuje. A ti už jsou na republikové úrovni, a tak by se s KCčkem asi stejně nebavili :-(
17.10.2010 (20:59)  
Ale jo, docela dobrý.

Jen to schodiště bych rozšířil a rozdělil směry (či postavil druhé napravo od výtahu v hale) a
z lávky udělal schody rovnou na peron!
Jinak musm pochválit město KV, že tam někdo používá mozek a plánuje nádraží napojit z obou stran! (jako třeba v Chocni).
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko