..: Začíná InnoTrans, připravte se! :..

Venkovní výstavní plocha, InnoTrans 2010 Berlin, foto: Messe BerlinBerlín — Dva roky uběhly jako voda a máme tu opět událost, která na následujících několik dní vyplní stránky všech železničních periodik. Zatímco svět elektroniky má CES v Las Vegas a letectví Farnborough Airshow, výrobci ze světa kolejí si své nejdůležitější novinky v minulých dnech dovezli do Berlína, kde dnes začal osmý ročník mezinárodního veletrhu InnoTrans. Představí se na něm rekordní počet 2242 vystavovatelů z 45 zemí světa, včetně několika zástupců bývalého Československa. Před dvěma lety se největší světové drážní výstavy poprvé účastnila i naše redakce. Kromě více než stovky fotografií jsme tehdy jako první železniční médium nasadili 3D technologii Microsoft Photosynth. Letos vyrážíme do Berlína opět, vyzbrojeni lepší technikou a více zkušenostmi, s cílem přinést vám nejpodrobnější pohled na InnoTrans 2010 a jeho nejzajímavější novinky.

Co uvidíme?

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef PetrákLetošní InnoTrans se nese ve znamení technologických inovací a součinnosti nových řešení. Na ploše 123.058 m2 se představí vystavovatelé v pěti hlavních segmentech: železniční vozidla, infrastruktura, interiéry, stavby tunelů a městská hromadná doprava. Nás bude i letos nejvíce zajímat venkovní expozice, realizovaná na kolejišti o celkové délce 3,5 kilometru. V něm je letos k vidění 121 vozidel, tedy o 30 více než před dvěma lety. Expanzi zaznamenaly i další části veletrhu: jen počet vystavovatelů od posledního ročníku stoupl o 330. Až 52 z nich přitom právě na tyto čtyři dny připravilo světovou premiéru svých nových produktů.

České a slovenské zastoupení se v aktuálním ročníku pohybuje v desítkách firem (58 z Česka, 18 ze Slovenska), z pohledu novinek je ale chudší, než v minulosti. Až na jedinou výjimku – patrovou soupravu řídicího a vloženého vozu ř. 951 a 051 ZSSK z produkce Škody Vagónka – nás na kolejích berlínského výstaviště nečeká žádné překvapení.

  • Škoda Plzeň nabídne návštěvníkům menší déjà vu v podobě lokomotivy 109E a tramvaje ForCity. Jediným rozdílem oproti roku 2008 bude provedení – místo pražské 15T se předvede modrá "lotyšská" verze, která už od června brázdí ulice Rigy.
  • ŽOS Vrútky v Německu nepředstaví očekávanou motorovou jednotku řady 861 pro ZSSK. Vinou zpoždění projektu dovezl slovenský výrobce ukázat klasické vozy vlastní konstrukce, konkrétně řady Ampeer a Bmpeer. Minimálně první z nich bude nejednomu návštěvníkovi opět povědomý: přesně před dvěma lety zde totiž měla řada Ampeer svou premiéru. Jedinou odlišností tak zůstává, že oba vystavené vozy ZSSK patří do druhé výrobní série, jež se vyznačuje několika vylepšeními.
  • Tatravagonka Poprad představí samovýsypný nákladní vůz řady Talns.

Ze seznamu zahraničních vystavovatelů je patrné, že prim mezi vozidly osobní dopravy přebírají ucelené jednotky. Své novinky předvedou všichni členové "vysokorychlostní trojky":

  • Siemens představí čtvrtou inkarnaci své platformy Velaro. Po španělské, čínské a ruské verzi nyní přichází na řadu německé Velaro-D, podobné dřívějšímu koprodukčnímu produktu ICE3.
  • Alstom sáhne do své italské sekce s jednotkou New Pendolino
  • Bombardier zatím svůj vysokorychlostní vlak příští generace pod označení Zefiro nemá hotový; předvede tedy alespoň model interiéru

Výrazně větší nával je v regionální dopravě, kde své nízkopodlažní jednotky chrlí snad všichni evropští výrobci kolejových vozidel. Vedle již zmiňované netrakční jednotky z ostravské Vagónky a zatím nehotové řady 861 od ŽOS Vrútky je letos na InnoTransu k vidění:

  • Desiro Mainline od Siemensu, tentokrát v dieselové verzi a v delší variantě pro belgické státní dráhy SNCB
  • Alstom naváže na svou sérii Coradia – po verzích Lirex a Nordic teď uvede typ Coradia Continental. Francouzské dráhy SNCF vystavují svůj nedávný přírůstek ze stejné rodiny – jednotku Coradia Duplex Z2N NG.
  • chorvatský Končar dovezl ukázat svůj projekt nízkopodlažní jednotky ř. 6112 HŽ
  • polský Newag Nowy Sącz představí svou první motorovou jednotku pod označením 220M
  • konkurenční PESA Bydgoszcz ukáže svou novou elektrickou jednotku ELF
  • Bombardier zabrousí do dieselových končin novou řadou ITINO C.L.E.A.N. s úspornějším a ekologicky šetrnějším provozem
  • Stadler opráší osvědčené klasiky: GTW 2/8 pro štýrského dopravce Graz-Köflacher Bahn a upravenou verzi FLIRTu pro norské železnice NSB. Na řadu přijde také dálková dvoupodlažní jednotka Dosto RV, která mj. poslouží také na demonstraci odstraňování graffiti.

Pokud něco opravdu budilo zájem návštěvníků minulého ročníku, byla to zbrusu nová 380.001, představující jednu z mála skutečně moderních elektrických lokomotiv na ploše berlínského výstaviště. Letos se však s lokomotivami doslova roztrhl pytel a jen tady jich uvidíme 29 (plus dvě historické). Zatímco škodovácké stodevítky dva roky od své premiéry kroužily po okruhu a tahaly uhlí v rámci zkoušek, konkurence vyvíjela dál, což má za následek, že pravděpodobným králem tohoto segmentu se letos stane Siemens. Ten se pochlubí hned čtyřmi verzemi své nové řady Vectron, která v porovnání s dřívějšími Eurosprintery (včetně taurů ÖBB) přináší třeba shodu s nejnovější normou TSI. Kromě Vectronů mezi lokomotivami uvidíme:

  • Alstom Prima II, včetně hybridní verze
  • americkou Power Haul od General Electric
  • Voith Gravita 15 BB
  • Vossloh G6, G12, EUROLight, DE18, Euro 4000
  • Bombardier TRAXX, ALP-45DP

Tolik velmi stručný výčet hlavních lákadel letošního InnoTransu. Příště už se přihlásíme přímo z mediálního centra berlínského výstaviště s prvními dojmy a fotografiemi toho nejlepšího, co světoví výrobci letos představují.

Chystáte se do Berlína?

Pokud se chcete podívat na vlastní oči, využijte třeba eTiket Německo z nabídky eshopu ČD. Z Prahy do Berlína tak vyjde cesta na 29 eur, z Brna 39 eur. Celodenní vstupenka vás vyjde na 36 eur, permanentka na celou dobu trvání veletrhu pak 46 eur. Obě lze pohodlně zakoupit online. Organizátoři a partneři (včetně Deutsche Bahn) nabízejí i ucelené produktové balíčky. Zajímavou možností pro nejednoho návštěvníka mohou být tzv. veřejné dny, probíhající tento víkend. Výstaviště v sobotu a v neděli nabídne vstup do venkovní expozice za 2 €. Zájemci si tak mohou vystavená vozidla prohlédnout i mimo veletržních dnů, ve větším klidu a za lepší cenu.

Budete v Berlíně zítra, ve středu? Ozvěte se! Průběžně se budeme hlásit i přes Twitter a redakční stránku na Facebooku.

Zdroj: Messe Berlin


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 21.9.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
21.09.2010 (18:09)  
Turista: 5 Kč / km? To se přeci takhle nedá říct. Rozhoduje především to, jak rychle auto ztrácí cenu. Rozdíl je mezi novou A8 a mojí 7 let starou oktávkou, která ztratí cca 10 000 Kč za rok. Ujedu 20 000 km ročně, obutí a pojištění necelých 5 000 Kč na rok, olej a opravy cca 10 000 Kč, když to přeženu.
Takže režijní náklady na jeden km vycházejí následovně: 25 000 Kč / 20 000 km = 2,50 Kč / km..
..s dlouhodobou spotřebou 3,8 l / 100 km (1,1 Kč / km) to dělá "by očko" 3 korunky a 60 haléřů na kilometr + možnost jet kamkoliv, kdykoliv a vézt další lidi či "náklad".
Ale stejně, po ČR se mi v mnoha případech vyplatí jet raději vlakem (koneckonců nerozhoduje jen cena, že), hlavně mě prosím nepovažujte za agitátora IAD ;-)

Ale uznávám - vždy kalkuluju jen s cenou za PH, a takových nás je určitě spousta, bohužel pro ostatní způsoby dopravy :/
21.09.2010 (17:46)  
rpet: No jo, kdybych byl dospělej Pražák, bylo by to jiný kafé. Ale přeci jen, ten vstup je taky předražený. Zpáteční do Berlína bych si představoval na 1 500 zpáteční, a ne za víc jak 2 000. Je vidět, že v Německu je draze...
21.09.2010 (17:11)  
Strojvůdce:

Náklady na provoz osobního auta se pohybují řádově kolem 5 Kč/km. Viz např. http://www.mesec.cz/clanky/kolik-nas-skutecne-stoji-provoz-auta/ a to tam uvažují ojetinu. Ostatně oficiální náhrada při služební cestě je nyní 3.9 Kč/km + náklady na pohonné hmoty.

Takže cesta z Prahy do Berlína a zpět vyjde cca na 3500 Kč.
21.09.2010 (17:08)  
stoupa: Snad tam nezabloudím. Díky.
21.09.2010 (17:07)  
Pokuď tam pojedete o víkendu a jste ze severu Čech,zkuste Libnet+ za 160,- a k tomu VBB tageskarte za 19,- éček. Jestli je opravdu vstupné ven jen za dvě ojra, tak je to docela slušná cena. Něco kolem 700,-Kč.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
21.09.2010 (17:04)  
Pro Tomáš Berka:

S značí S-Bahn. Städteschnellbahn (původní význam). Používá se teprve asi stodvacet let.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
21.09.2010 (16:32)  
pro Tomáš Berka:

Z hlavního nádraží S-Bahn směr Spandau, vystoupit na Messe Süd. Jízdenka S-Bahn (pásmo AB) 2,10 EUR jedna cesta?

Pro Strojvůdce:

Ano, auto, především diesel je výhodnější než vlak. (V Bln dělám, doma jsem v pražské kotlině). A jak jsem již psal, auto je výhodnější i proto, že natankovat je rychlejší, něž se vyznat ve změti, vybrat si a pořídit jázdenku z přerůzných "jízdenkových produktů" všech obou dotčených žel. společností.
21.09.2010 (16:30)  
Tak letos tam jedu prvně, a těším se :)

K té cestě: Jestliže jízdenka do Berlína stojí kolem 60 €, tak pokud nebydlíte zrovna v Praze, Ústí či v Děčíně (a ani s těmito městy to není zaručené), je už výhodnější jet autem..
Když oktávka jezdí se spotřebou 3,8 l / 100 km, tak není co řešit dokonce ani v jednom člověku (!!), aneb, ať žije cenová politika drah :-)
21.09.2010 (16:24)  
Tomáš Berka:

http://www1.messe-berlin.de/vip8_1/website/Internet/Internet/www.innotrans/englisch/About-InnoTrans/Hotel-and-Travel-Service/How-to-get-there/index.html

Stačí trochu hledat.


Tomáš Palíšek: Jestli to nebude tím, že to není výstava určená jen pro českého šotouše.
21.09.2010 (16:05)  
Já bych klidně se jel podívat, jenže nevím kde ta výstava se v Berlíně nachází. Německy moc neumím. Angličtina mně jde líp. Moc by se mně hodilo, kdyby někdo ochotnej mně popsal cestu jak se tam dostat z nádráží. Díky moc.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko