..: Začíná InnoTrans, připravte se! :..

Venkovní výstavní plocha, InnoTrans 2010 Berlin, foto: Messe BerlinBerlín — Dva roky uběhly jako voda a máme tu opět událost, která na následujících několik dní vyplní stránky všech železničních periodik. Zatímco svět elektroniky má CES v Las Vegas a letectví Farnborough Airshow, výrobci ze světa kolejí si své nejdůležitější novinky v minulých dnech dovezli do Berlína, kde dnes začal osmý ročník mezinárodního veletrhu InnoTrans. Představí se na něm rekordní počet 2242 vystavovatelů z 45 zemí světa, včetně několika zástupců bývalého Československa. Před dvěma lety se největší světové drážní výstavy poprvé účastnila i naše redakce. Kromě více než stovky fotografií jsme tehdy jako první železniční médium nasadili 3D technologii Microsoft Photosynth. Letos vyrážíme do Berlína opět, vyzbrojeni lepší technikou a více zkušenostmi, s cílem přinést vám nejpodrobnější pohled na InnoTrans 2010 a jeho nejzajímavější novinky.

Co uvidíme?

ZSSK Ampeer, označení vozu, foto: Josef PetrákLetošní InnoTrans se nese ve znamení technologických inovací a součinnosti nových řešení. Na ploše 123.058 m2 se představí vystavovatelé v pěti hlavních segmentech: železniční vozidla, infrastruktura, interiéry, stavby tunelů a městská hromadná doprava. Nás bude i letos nejvíce zajímat venkovní expozice, realizovaná na kolejišti o celkové délce 3,5 kilometru. V něm je letos k vidění 121 vozidel, tedy o 30 více než před dvěma lety. Expanzi zaznamenaly i další části veletrhu: jen počet vystavovatelů od posledního ročníku stoupl o 330. Až 52 z nich přitom právě na tyto čtyři dny připravilo světovou premiéru svých nových produktů.

České a slovenské zastoupení se v aktuálním ročníku pohybuje v desítkách firem (58 z Česka, 18 ze Slovenska), z pohledu novinek je ale chudší, než v minulosti. Až na jedinou výjimku – patrovou soupravu řídicího a vloženého vozu ř. 951 a 051 ZSSK z produkce Škody Vagónka – nás na kolejích berlínského výstaviště nečeká žádné překvapení.

  • Škoda Plzeň nabídne návštěvníkům menší déjà vu v podobě lokomotivy 109E a tramvaje ForCity. Jediným rozdílem oproti roku 2008 bude provedení – místo pražské 15T se předvede modrá "lotyšská" verze, která už od června brázdí ulice Rigy.
  • ŽOS Vrútky v Německu nepředstaví očekávanou motorovou jednotku řady 861 pro ZSSK. Vinou zpoždění projektu dovezl slovenský výrobce ukázat klasické vozy vlastní konstrukce, konkrétně řady Ampeer a Bmpeer. Minimálně první z nich bude nejednomu návštěvníkovi opět povědomý: přesně před dvěma lety zde totiž měla řada Ampeer svou premiéru. Jedinou odlišností tak zůstává, že oba vystavené vozy ZSSK patří do druhé výrobní série, jež se vyznačuje několika vylepšeními.
  • Tatravagonka Poprad představí samovýsypný nákladní vůz řady Talns.

Ze seznamu zahraničních vystavovatelů je patrné, že prim mezi vozidly osobní dopravy přebírají ucelené jednotky. Své novinky předvedou všichni členové "vysokorychlostní trojky":

  • Siemens představí čtvrtou inkarnaci své platformy Velaro. Po španělské, čínské a ruské verzi nyní přichází na řadu německé Velaro-D, podobné dřívějšímu koprodukčnímu produktu ICE3.
  • Alstom sáhne do své italské sekce s jednotkou New Pendolino
  • Bombardier zatím svůj vysokorychlostní vlak příští generace pod označení Zefiro nemá hotový; předvede tedy alespoň model interiéru

Výrazně větší nával je v regionální dopravě, kde své nízkopodlažní jednotky chrlí snad všichni evropští výrobci kolejových vozidel. Vedle již zmiňované netrakční jednotky z ostravské Vagónky a zatím nehotové řady 861 od ŽOS Vrútky je letos na InnoTransu k vidění:

  • Desiro Mainline od Siemensu, tentokrát v dieselové verzi a v delší variantě pro belgické státní dráhy SNCB
  • Alstom naváže na svou sérii Coradia – po verzích Lirex a Nordic teď uvede typ Coradia Continental. Francouzské dráhy SNCF vystavují svůj nedávný přírůstek ze stejné rodiny – jednotku Coradia Duplex Z2N NG.
  • chorvatský Končar dovezl ukázat svůj projekt nízkopodlažní jednotky ř. 6112 HŽ
  • polský Newag Nowy Sącz představí svou první motorovou jednotku pod označením 220M
  • konkurenční PESA Bydgoszcz ukáže svou novou elektrickou jednotku ELF
  • Bombardier zabrousí do dieselových končin novou řadou ITINO C.L.E.A.N. s úspornějším a ekologicky šetrnějším provozem
  • Stadler opráší osvědčené klasiky: GTW 2/8 pro štýrského dopravce Graz-Köflacher Bahn a upravenou verzi FLIRTu pro norské železnice NSB. Na řadu přijde také dálková dvoupodlažní jednotka Dosto RV, která mj. poslouží také na demonstraci odstraňování graffiti.

Pokud něco opravdu budilo zájem návštěvníků minulého ročníku, byla to zbrusu nová 380.001, představující jednu z mála skutečně moderních elektrických lokomotiv na ploše berlínského výstaviště. Letos se však s lokomotivami doslova roztrhl pytel a jen tady jich uvidíme 29 (plus dvě historické). Zatímco škodovácké stodevítky dva roky od své premiéry kroužily po okruhu a tahaly uhlí v rámci zkoušek, konkurence vyvíjela dál, což má za následek, že pravděpodobným králem tohoto segmentu se letos stane Siemens. Ten se pochlubí hned čtyřmi verzemi své nové řady Vectron, která v porovnání s dřívějšími Eurosprintery (včetně taurů ÖBB) přináší třeba shodu s nejnovější normou TSI. Kromě Vectronů mezi lokomotivami uvidíme:

  • Alstom Prima II, včetně hybridní verze
  • americkou Power Haul od General Electric
  • Voith Gravita 15 BB
  • Vossloh G6, G12, EUROLight, DE18, Euro 4000
  • Bombardier TRAXX, ALP-45DP

Tolik velmi stručný výčet hlavních lákadel letošního InnoTransu. Příště už se přihlásíme přímo z mediálního centra berlínského výstaviště s prvními dojmy a fotografiemi toho nejlepšího, co světoví výrobci letos představují.

Chystáte se do Berlína?

Pokud se chcete podívat na vlastní oči, využijte třeba eTiket Německo z nabídky eshopu ČD. Z Prahy do Berlína tak vyjde cesta na 29 eur, z Brna 39 eur. Celodenní vstupenka vás vyjde na 36 eur, permanentka na celou dobu trvání veletrhu pak 46 eur. Obě lze pohodlně zakoupit online. Organizátoři a partneři (včetně Deutsche Bahn) nabízejí i ucelené produktové balíčky. Zajímavou možností pro nejednoho návštěvníka mohou být tzv. veřejné dny, probíhající tento víkend. Výstaviště v sobotu a v neděli nabídne vstup do venkovní expozice za 2 €. Zájemci si tak mohou vystavená vozidla prohlédnout i mimo veletržních dnů, ve větším klidu a za lepší cenu.

Budete v Berlíně zítra, ve středu? Ozvěte se! Průběžně se budeme hlásit i přes Twitter a redakční stránku na Facebooku.

Zdroj: Messe Berlin


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 21.9.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
21.09.2010 (20:27)  
Akorát začínám řešit, jak se dostat večer dom. Jelikož bydlím ve Skalici nad Svitavou a poslední EC z Berlína jede 16:36 v Praze je o půl desaté. Jenže pak mně z Prahy nic už nejede. Ach jo.
registrovaný uživatel studio 
21.09.2010 (20:10)  
nezlobte se na mě, přátelé, ale neměla být tato diskuse o INNO TRANS?
21.09.2010 (20:03)  
VBB tageskarte za 19,- Euro je jednodenní jízdenka pro celý IDS Brandenburg-Berlin,takže i přestup z vlaku na S bahn nebo metro je v poho a nemusíš řešit jízdenku po Berlíně. Více informací na www.vbbonline.de. Když vás pojede víc, vyplatí se Schoenes Wochenende Ticket (myslím 37,-éček až pro 5 lidí),platí po celém Německu ve vlacích S,RB,RE,IRE neboli Nahverkehr. Nebo Brandenburg Berlin Ticket za 27,-éček také až pro pět osob. Ceny jsou při nákupu přes internet nebo v automatu,jinak platíš 2,-ojra navíc.
Jo jinak k té diskuzi kolem aut. Že auto baští v průměru 3,5 litru na 100 km tak to nebaštím já. Počkej až si dáš Stau v Berlíně tak potom napiš kolik papkal :-))
21.09.2010 (19:57)  
karosa: Já měl na mysli čistou cestu.
Filip J.: Ale stejně, když si budeš chtít prohlédnout víc než exponáty ( i když tady uznávám, že bych si koupil tiket jen za ty 2 Eura ).
21.09.2010 (19:30)  
Turista: ono to hlavně neni rovnoměrný. Nejvíc se tratí za první rok, to je klidně přes stovku jen to fikne. Po pár letech se už ztrácí cca deset procent aktuální ceny za rok, čili u toho sedmiletýho auta na osmej rok se to těm desíti může shora blížit .. zas většinou rostou náklady na servis. Ale on si to málokdo takhle počítá, bo má auto i jako statusovej a reprezentační symbol, i kdyby s nim měl jet jen pětkrát za rok na (pekelně drahý) houby.
21.09.2010 (18:44)  
Borecek 13: VBB tageskarte za 19,- éček.

Co to je za tiket?
21.09.2010 (18:43)  
Strojvůdce:

Odpis z ceny nemůže být 10000 Kč/rok, to by vám pak při pořizovací ceně cca 425 000 Kč vydržela 42 let :-)

Pokud jste tu Octavii koupil novou před 7 lety za těch 425 000 Kč, nyní byste ji prodal tak za 150 000 Kč, to dělá průměrně 40000 Kč za rok.

Nebo možná opravdu kupujete/prodáváte ojetá auta tak šikovně, že vám to na těch 10000 Kč vychází, to ale logicky nemůže dělat každý.
registrovaný uživatel tarten 
21.09.2010 (18:39)  
Strojvůdce: aneb, ať žije cenová politika drah :-)

Cena Praha - Berlin 29 € není až tak špatná na to, že Dresden - Berlin stojí 37 €. :-))

Mimochodem, 3,60 Kč/km - tak to je po ČR i v pěti zpáteční lístek levnější - pokud je stejná kilometráž a žádné náklady okolo.
21.09.2010 (18:18)  
Ale přeci jen, ten vstup je taky předražený

Hmm, 2 eura :D:D
registrovaný uživatel karosa  mail  
21.09.2010 (18:11)  
T: Pelíšek: Takže, když pojedeš v sobotu či neděli, znásobíš si 58 Euro(2x 28) kursem 26 Kč a koupíš si za 2 Eura vstupenku na vekovní expozici, k tomu jízdenku na S bahn a nějaké to jídlo, o moc víc, než tebou přijatelnou cenu 2 000 se nedostaneš.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko