Praha — Ministerstvo dopravy (MD) požádalo Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) o okamžité zastavení veškerých staveb na dopravní infrastruktuře, které probíhají. Výjimkou jsou místa, kde nelze po zastavení zaručit bezpečný provoz. Stop stav se týká asi 15 staveb, zejména na III. a IV. koridoru nebo klíčové rekonstrukce stanice Přerov. Informovali jsme i o projektu rekonstrukce nádraží Olomouc nebo elektrifikace trati Otrokovice – Vizovice, kde byly zastaveny již přípravné práce a vypsání výběrového řízení. Účelem tohoto zastavení je zejména prověření veškerých smluv, jestli jsou plněny časové, kvalitativní i finanční závazky. Zastaveno je i proplácení faktur stavebním firmám. Tým, který prověří veškeré stavební projekty, povede Pavel Habarta, který bude na SŽDC zastávat nově vytvořenou pozici náměstka pro audit. Dříve působil jako krizový manažer v ČD–Telematika. Ministr Vít Bárta na tiskové konferenci připustil i vyjednávání s firmami o slevách a dalších úlevách. Ty však mnoho úspor nenabízí — v návrhu je vyškrtání některých dílčích prvků z projektů, např. protihlukové stěny v místech, kde nejsou bezprostředně nutné. Jejich výstavba byla ostatně kritizována dopravními odborníky i veřejností. Stavby mohou být po prověření opět rozběhnuty. Investice do údržby nebudou nijak omezeny.
@M: No, přiznám se, že článek jsem přestal číst u této pasáže: Na dalším místě se přes D11 klene most šedesát metrů široký, který vede z lesa do lesa. Ve třetině své šířky má ve stropě tři oválné otvory, takže tudy přes něj nikdo neprojde.
Další čtení článku jsem s ohledem na neskutečný blábol vyplozený výše opravdu nepovažoval za nutné.
Edit: Jo a jinak ono hned v úvodu zmiňované "nesmyslné" třetí patro tam vůbec nebylo naprojektováno kvůli sjezdu do nějaké vesnice o 100 barákách, ale kvůli budoucímu pokračování R35. Tolik ke "kvalitě" žurnalistiky. :/
...Predpokladam ze nejsem sam, kdo ma zafixovano, ze statni zakazka se nedela podle toho, co je skutecne potreba, ale striktne podle predpisu - bez logickeho hledani alternativ, tak jak to byva v privatnim sektoru....
Ale proč se ty zakázky dělají takhle? To za taková rozhodnutí není nikdo zodpovědný? Nikdo to nekontroluje? Na co jsou pak ti draze zaplacení pánové (a dámy) v dozorčích a správních radách a na dalších podobných postech?!
V každém případě je podle mě naprostá blbost zastavovat rozdělané stavby navíc s dotací od EU a zjišťovat jejich oprávněnost či neoprávněnost, hlavně pak, když se to týká hlavní tratí. Nakonec, jak už tu bylo poznamenáno, bachom na tom mohli prodělat kalhoty (zakonzervování staveb, ztráta dotace, dostavba jen z vlastních peněz....)
Vybavuji si dalnicni krizovatku v Ostrave (Svinove) - kolik tam byla marze netusim, ale je docela ocividne, ze nejlevnejsi mozne reseni nebylo pouzite ani omylem.
PS: Tomu, ze stavebni firmy jdou na krev jsem se smal uz pri "premiere" toho clanku, takze dekuji za pripomenuti...
EDIT: Heh, ja to vysvetlil v kratsim rozsahu, ale ty ses vyhnul dalnicim:-)
A ted vidim, ze totez se snazili vysvetlit i na ihnedu...
http://ekonomika.ihned.cz/c1-45710170-vystavbu-dalnic-v-cesku-prodrazuji-zbytecne-doplnky
Je ale vcelku logicke, ze na vyasfaltovani 5x5metru pred garazi si nebudu zvat firmu s technologii pro stavbu dalnic - ale u statnich zakazek bych si tim vubec jisty nebyl. Predpokladam ze nejsem sam, kdo ma zafixovano, ze statni zakazka se nedela podle toho, co je skutecne potreba, ale striktne podle predpisu - bez logickeho hledani alternativ, tak jak to byva v privatnim sektoru.
Priklad? Pokud si budu kupovat motorku, podivam se napred co mam za ridicak. Jestli mam do 125ccm a 15ti koni, urcite si nebudu kupovat MZ 150, abych si kvuli tomu musel rozsirovat ridicak a utopil v tom rekneme 5 tisic. Radsi si tuto castku prihodim k financim urcenym na nakup motorky a poridim neco, na co uz ridicak mam.
Ve verejnem sektoru si stejnou situaci dovedu predstavit jako nemennou - proste se do projektu napise krome "porizeni motocyklu" take "rozsireni ridicskeho prukazu" a nikdo s tim uz nic jineho delat nebude.
Pokud je to oblast verejne doprave a vlakum moc vzdalena... tak se staci podivat na pozadavek tlakotesnosti. Jednak mame debilne postavenou normu (u nas je pozadovana od 200 km vcetne, okolni staty ji maji nad 200)... ale i tak nechapu, proc si nekdo neobjedna netlakotesne vozy s rychlosti rekneme 195 km/h ... vlk by se nazral, koza by zustala cela a ten rozdil 5km/h by - v hypotetickem pripade, ze by se Plzen - Ostrava jelo porad plnou rychlosti co dovoli souprava - delal na teto vzdalenosti rozdil 4 minuty.
Otazka ve verejnem sektoru tedy zni, chceme vozy na 200? Pokud ano, musi byt tlakotesne... zatimco v privatnim sektoru by to znelo: Jakou maximalni rychlost mohou mit vozy, aby nemusely byt tlakotesne... 195? Jaky je cenovy rozdil? A jaky je rozdil v jizdnich dobach? Vyplati se to?
A porad jeste verim, ze prave o takoveto veci ministrovi jde.
Jak to zhruba vypadá ve skutečnosti se podívejte třeba tady: http://ekonomika.idnes.cz/jdeme-s-cenou-na-krev-tvrdi-stavebni-firmy-marzi-maji-pres-20-procent-1p2-/ekonomika.aspx?c=A100811_193432_ekonomika_abr
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/ministerstvo-zaplatilo-za-zakaz-sjezdovek-37-milionu_177703.html
Akorát částka za arbitráž podanou stavebnímy firmami bude mnohonásobně převýšena. A nynější ministr dopravy se bude tomu za 10 let jen přihlouple smát tak jak se může smát tehdejší ministr Kužvart... Samo těch 38 milionů neplatí ministr za své chybné rozhodnutí ale my daňoví poplatníci. Takže Nechápu jak tenhle člověk může ještě být na svém místě. Já s toho v noci skoro nespal. Kdo ho tam proboha dosadil.
Na mnou zmíněný železniční most v Kolíně přispěla EU částkou 876 milionů Kč (z celkových nákladů 1228 milionů Kč). Optimalizace Č. Velenice - Veselí n. Lužnicí: příspěvek EU 512 mil. Kč z celkových 870 mil. Kč. Optimalizace Beroun - Zbiroh: příspěvek EU 3 388 mil. (!!!) z 6022 mil. Kč. Optimalizace Planá - Cheb: příspěvek EU 2788 mil. Kč z celkových 4416 mil. Kč. A takto by bylo možno pokračovat projekt po projektu.
Takto si přece nemůže počínat krizový manažer, vždyť on tady místo úspor způsobuje miliardové škody.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.