Sebnitz — Saské Ministerstvo hospodářství se usneslo, že je nutné snížit příspěvky všem dopravním svazům o 7,5 %. Pro Verkehrsverbund Oberelbe (VVO) to znamená ušetřit 8,4 mil. eur ročně, které se má odehrát zejména v železniční dopravě. Hrozí tak zastavení provozu na všech třech vedlejších tratích v okrese Pirna, tj. na Müglitztalbahn, Weisseritztalbahn a Sächsischen Schweiz Ring - včetně opětovného propojení trati ze Sebnitz do Dolní Poustevny.
Zemský radní Michael Geisler (CDU) tvrdí, že na autobusové dopravě se sotva něco může ušetřit. „Závisí na ní doprava do škol, a ta musí být zajištěna.“ Zůstávají tak vedlejší železniční tratě, a sice v první řadě ukončení financování provozu na úzkorozchodných tratích Lössnitzgrundbahn a Weisseritztalbahn z peněz na veřejnou dopravu, což by uspořilo 4,4 mil. eur, tj. zhruba polovinu požadované sumy. „Samotné zastavení dopravy na těchto především turistických parních železnicích nám nepomůže, musíme tedy vzít i za ty velké šrouby,“ říká Geisler.
Kromě omezování, resp. ukončování provozu na železničních tratích nelze vyloučit ani přehodnocení investic a zvýšení jízdného. Je otázkou, zda vůbec VVO může provoz na zvažovaných tratích zastavit, protože uzavřel dlouhodobé smlouvy s DB a SDG, podle nichž může omezit pouze maximálně 20 % výkonů během platnosti smlouvy a 5 % výkonů během jednoho roku. „Takhle se ale na potřebnou úsporu 8,4 mil. eur nikdy nedostaneme,“ konstatuje Geisler. „Saský ministr se k tématu nevyjádří, dokud to neprodiskutuje zemský sněm,“ komentuje situaci Martina Pirk, tisková mluvčí ministerstva.
- Müglitztalbahn (Heidenau – Glashütte – Kurort Altenberg) je normálněrozchodná trať, přebudovaná z úzkorozchodné tratě. Z údolí Labe stoupá divokým údolím říčky Müglitz a poté po úbočí hory Geisingsberg dosahuje městečka Altenberg ve výšce 745 m n.m. Prochází celkem pěti tunely a jde patrně o nejzajímavější trať na německé straně Krušných hor. Motorové jednotky Desiro řady 642 DB Regio zde zajišťují pravidelné vlaky ve dvouhodinovém intervalu, který je v sezóně o víkendech ještě ve špičkách půlen posilovými přímými spoji z Drážďan.
- Weisseritztalbahn (Freital – Dippoldiswalde – Kurort Kipsdorf), služebně nejstarší úzkorozchodná trať v Německu, byla zdevastována povodněmi v roce 2002. Po 6 letech se podařilo opětovně zprovoznit spodní úsek po Dippoldiswalde, kde nyní jezdí 6 párů turistických parních vlaků denně a často se zde konají zvláštní jízdy. Provozovatelem vlaků je společnost Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft (SDG), stejně jako u dalších saských úzkorozchodek Lössnitzgrundbahn a Fichtelbergbahn. Opětovná dostavba horního úseku tratě po Kurort Kipsdorf je obecným přáním, ale ve světle aktuálních škrtů v investicích nad ní visí velký otazník.
- Sächsische Schweiz Ring (Pirna – Neustadt – Sebnitz – Bad Schandau) je trasa vzniklá spojením dvou tratí z Pirny a Bad Schandau v Neustadt (Sachsen) po zastavení provozu v úseku Neustadt – Wilthen – Bautzen. V nejzajímavějším úseku mezi Bad Schandau a Sebnitz (kde je také DB nesprávně nazývána Saským Semmeringem) prochází po okraji Národního parku Sächsische Schweiz. Dopravu zde zajišťuje DB Regio ve dvouhodinovém intervalu jednotkami Desiro řady 642. Na příští rok bylo plánováno opětovné propojení mezistátního úseku Sebnitz – Dolní Poustevna, který byl snesen po roce 1945. Na české straně byly koleje položeny od zhlaví stanice Dolní Poustevna ke státní hranici na jaře 2010. Nyní je ovšem nejasné, zda stavební práce na německé straně vůbec začnou, hovoří–li se o ukončení provozu na trati vedoucí přes Sebnitz. V tomto sídle byla iniciována podpisová akce s názvem „Hände weg vom Sächsische–Schweiz–Ring“ (Ruce pryč od Sasko–švýcarského okruhu), přičemž podpořena byla i z české strany — petiční archy je možné podepsat na několika místech v Dolní Poustevně.
Zdroj: Sächsische Zeitung, Děčínský deník, Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft, Wikipedia: Müglitztalbahn, Wikipedia: Bad Schandau - Bautzen


Na těch zbytcích německých kolejí není možné identifikovat z kterého roku pochází.
NIcKON : nevšiml jste si, zda ten příjezd směr "hranice" je už očíslován ? Ta čtyřicítka tam je kvůli té výhybce. To nemá se svrškem nic společného.
Na "dolnopoustevenském" zhlaví v Sebnitz je traťová kolej do Dolní Poustevny obnovena v délce asi sto metrů, dál nic. Mostovka mostu asi 150 metrů za obnoveným úsekem snesena.
A německé ceny budou drobátko vyšší než ty české, ale levné české firmy jistě příležitost nedostanou ...
No nevím, jestli zrovna tohle by nebyla přesně cesta zpět...
Pro mě osobně (a myslím, že je to pro cestující stále více podstatné) je hodně důležitá frekvence spojů na dané relaci - jde o komfort svobody pohybu. Problém je spíš v soupravách - hnusné a někdy nevhodně nadimenzované.
Můj názor jednoznačně je, že když na železnici šetřit, tak raději někde zrušit provoz úplně (i když i mě to jako příznivce železnice bude samozřejmě mrzet) a nahradit busy a do budouna čím dál víc P+R systémem, než na perspektivní relaci snižovat kvalitu (naopak je zcela nezbytné zvyšovat kvalitu vozidel).
Je pravda,že na Ústí toho jezdí dost, možná by se to dalo řešit dělením Děčínských rychlíků v Ústí- díky úvrati (a v současné době i připojování loko) by to nebyla ani tak velká časová ztáta. Třeba jen některých.
No to ano, ale předpokládám, že Němci snad dodrží svůj slib a onen kousek zhotoví. Jinak to naprosto znehodnotí naše finanční prostředky do toho již vložené.
Tak možné je ledasco. Teda pokud jsou na to peníze. Osobně tomu moc nevěřím, že se bude někdy jezdit z Poustevny do Děčína přes Sebnici. Ono by stačilo, kdyby vlaky z Poustevny končily až v Sebnici (to by racionálně šlo a ani by to moc nestálo).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
