Bratislava/Žilina — Tratě ŽSR zažívají nebývalou aktivitu exotických vozidel. Výrobce Siemens Mobility totiž v tomto týdnu testuje na slovenské železniční síti hned tři různé typy kolejové techniky. Schválení podstupuje netrakční vysokorychlostní jednotka Viaggio Comfort, lokomotiva EuroSprinter ES64U4-C, a nezávisle na tom byl k testům přistaven i o generaci novější stroj produktové řady Vectron. Právě posledně jmenované hnací vozidlo 193.214 v barvách rakouské lokomotivní půjčovny European Locomotive Leasing (ELL) ve středu 5. listopadu testovalo kompatibilitu palubní jednotky ETCS a správné fungování instalovaného palubního zabezpečovače MIREL VZ1 se systémy instalovanými na koridoru ŽSR. Zkušební jízdu Bratislava-Petržalka – Trenčín a zpět zajišťoval dopravce RegioJet. Ten, stejně jako státní ZSSK, budou v dohledné době lokomotivu podobných parametrů nutně potřebovat.
„Společnost Siemens požádala soukromého dopravce RegioJet o zajištění zkušební jízdy nové lokomotivy Vectron na území Slovenska. Předmětem zkoušky bylo ověření funkce mobilní části evropského zabezpečovače ETCS. Tyto zkoušky dopadly úspěšně,“ uvedla pro ŽelPage mluvčí Student Agency Petra Nováková. V situaci nedostatku vícesystémových lokomotiv československé provenience by přitom právě Vectron mohl být vhodným a dostupným kandidátem pro rozběh open-access linky Bratislava – Košice v režii žlutého dopravce. Nejnovější lokomotivní rodina od Siemensu ovšem má své kouzlo i pro ZSSK – společně se Škodou 109E jde o jediné dva stroje, jež splňují výkonové parametry výběrového řízení na nová hnací vozidla pro dálkové vlaky. Společnost ELL možné uplatnění svých strojů na slovenském trhu ani účel zkoušek komentovat nechtěla.
V průběhu jediného týdne ale rakouský Vectron nebyl na síti ŽSR tak úplně sám. Od pondělí do čtvrtka pobývala na Slovensku také vratná souprava ČD railjet čísla 004 společně s rakouskou lokomotivou 1216.234 ÖBB v barvách Českých drah, jak již bylo uvedeno na začátku. Čtyřdenní jízdy měly prověřit vliv jízdy vlaku na infrastrukturu ŽSR, mj. elektronické počítače náprav, kolejové obvody 25/50 Hz a další vlivy na celkovou elektromagnetickou kompatibilitu.
Harmonogram zahrnoval úseky Vrútky – Martin – Vrútky – Kraľovany – Vrútky – Košice – Žilina, Žilina – Skalité – Žilina – Ladce – Dubnica nad Váhom a Chotín. České dráhy upřesnily, že schválení jednotek railjet na Slovensku bylo jednou z podmínek smlouvy na první sérii souprav. „V jízdním řádu 2015 se s pravidelným provozem railjetů na Slovensku nepočítá, ale mohou se tam objevit v souvislosti s řešením mimořádností. Trať Břeclav – Kúty – Devínska Nová Ves – Vídeň se běžně využívá pro odklonovou vozbu v případě mimořádností na trase Břeclav – Hohenau – Vídeň, například při povodních, nehodách, poruchách atp.“ vysvětluje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Zdroje: ELL, RegioJet, České dráhy, Siemens, URŽD SK, KnihaJázd.info, Railtrains.sk, Railpage.net
za měsíc uvidíme, trochu mě také zaráží, že RJ o tom zatím mlčí
Kolik platili Slováci za 2ks 381 nevím.
Slováci za obě lokomotivy zaplatili 8 499 900 EUR, takže asi 4,25 mil. EUR za jednu, což při tehdejším kurzu bylo něco kolem 110 mil. Kč. Dneska je to v přepočtu samozřejmě o něco víc...
Zná někdo cenu lokomotivy Siemens 1216?
Nezná, neboť tuto lokomotivu dnes prakticky nelze koupit. ;-) Ale Poláci (když už tu řešíme ty nákupy lokomotiv u sousedů) zaplatili za 10 ks lokomotiv ES64U4-D (EU 44 PKP alias "Husarz") 44,5 milionu EUR, takže 4,45 mil. EUR za jednu...
především pokud chce RJ opravdu vyjet s platností nového GVD, už musí mít lokomotivy dávno zajištné...
Zná někdo cenu lokomotivy Siemens 1216? a cenu za Siemens Vectron?
20ks české 380 stálo 100.000.000,-EUR = 2,5MLD KČ
Kolik platili Slováci za 2ks 381 nevím.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.