Harrachov/Szklarska Poręba — Již dříve jsme informovali, že počínaje 3. červencem měl být obnoven provoz pravidelných vlakových spojů Przewozy Regionalne (PR) a Viamont v úseku Kořenov – Harrachov– Jakuszyce – Szklarska Poręba Górna. K tomu však v daný den nakonec opět nedošlo. Po několika zpožděních vzniklých na polské straně již při stavbě trati ze strany zhotovitele, polské firmy Dolkom, se nyní přidává další problém způsobený polským správcem infrastruktury — PKP Polske Linie Kolejowe (PKP PLK).
Polské drážní orgány nyní mají striktní požadavek, kdy chtějí, aby komunikace mezi výpravčími v Tanvaldě a Szklarske Porębě G. probíhala pomocí samostatného traťového komunikačního kabelu, který by měl být nově položen nejen do Harrachova, ale až do Tanvaldu. Zatímco česká Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) souhlasí, aby se používala veřejná telefonní síť, PKP PLK nikoliv. Proto nyní probíhají další jednání a vlaky až do odvolání přes hranici z ČR do Polska nevyjedou. Vlaky proto jezdí pouze v úseku Jakuszyce – Szklarska Poręba G. a z Harrachova do Jakuszyc je zavedena náhradní autobusová doprava. Ani ta však nenavazuje na vlaky ČD v Harrachově a autobusy tam lidem odjíždějí doslova „před nosem“. Navíc s ohledem na výstavbu kanalizace v Harrachově asi v některých obdobích nebude pro náhradní autobus zastávka Harrachov vůbec dosažitelná.
Dalším problémem je informování cestujících, jelikož s výjimkou webu Železniční společnosti Tanvald a malých zmínek na stránkách Viamontu či zpravodajských serverů, nikde není ani zmínka o obnovení provozu, natož pak v dotčených železničních stanicích či městech. Nedostatkem podávaných informací trpí i sám český dopravce Viamont, v jehož sídle ani na telefonu nebyl ani den po svátcích nikdo kompetentní k zastižení. Ani Przewozy regionalne nezveřejnily, kde zastavuje náhradní autobus, ani jak to je s tarifním odbavením. Nikdo z dopravců se ani nezmohl na vyvěšení jízdního řádu či označení zastávek NAD.
Posledním problémem, známým již z provozu Viamontu a PR je tarifní odbavení, kdy se na českém území dá platit pouze v Kč a na polském zase pouze v tamních zlotých. Polský doprovod vlaků je však ve většině případů tolerantní a zákazníky, kteří nemají zloté, vezou zdarma. Polští průvodčí ani Viamont totiž nemají žádné elektronické příruční pokladny a tudíž by museli složitě přepočítávat měnový kurz.
Zdroje: ŽelPage, Železniční společnost Tanvald
vždyť se to i u nás používá vcelku bežně, minimálně si vzpomínám na Opočno-Dobruška, nebo Lichkov-Dolní Lipka (před modernizací)
Já jsem si vždycky myslel , že kabel je v celé délce Tanvald-Harrachov. Není ???
Frantisek: Tak zrovna mezi Libercem a Zhořelcem (resp. Görlitz, ale na polskou stranu města se dá dojet MHD nebo dojít) spojení existuje celkem slušné a za rozumnou cenu, od prosince už výhradně kulturními vozidly. Pokud jde o spojení z Frýdlantu do Zhořelce, je otázka jestli má smysl. Větší priorita je opravit ten kus okolo Porajówa - třeba to nakonec dopadne jako s úsekem Zittau - Görlitz, kde Poláci výsostně svolili aby Němci na svoje náklady opravili trať na polském území...
Jenže ten drát bude něco stát....Je otázka , jak to vypadá s penězi , které na tuto akci byly určeny. Zda z nich něco zbylo (pak by to jít mohlo) , nebo zda je kapsa již prázdná-poté by mohl být problém ji opět naplnit.
ten "kus drátu" může vést po kolejích tak jako v mnohém zahraničí
To je otázka. Nacházíme se ve světě , kde vládnou předpisy a normy. A co dle "selského" rozumu je strašně jednoduché , může být v podmínkách železnice strašně složité.
Mě zde zaráží spíše to , že nikdo nepožadoval výstavbu telefonu v průběhu stavby , když to nařizuje polský zákon
V Čechách , když chcete stavět třeba i blbou vlečku , tak po Vás DÚ jako stavební úřad požaduje všechny projekty, výkresy a dokumentaci, závěrové tabulky , třeba i výkresy osvětlení a pokud jim toto nedodáte , nedostanete stavební povolení. Vlečku postavíte dle podmínek ve stavebním povolení , vlečku uvede DU do zkušebního provozu a můžete jezdit .
Zde polský drážní úřad totálně selhal. Umožnil postavit stavbu , které dle jejich legislativy je neprovozovatelná.
Shodou okolnosti jsem se pri vcerejsim odpolednim vlakovem presunu zamyslel nad tim, zda by "nestacilo" poslat podel trati "mufku s vlekem" se spulkou dratu a proste volne podel koleji polozit kabel v pravem slova smyslu - podobnym zpusobem, jako se natahuje drat na detsky telefon mezi pokojema nebo jako kdyz si pripojuju sekacku na travu na zahrade na dlouhou prodluzovacku.
Ja vim, je to pohled velmi zjednoduseny, ale kdyz ze sve uvahy "vynecham" prejezdy a jina problematicka mista, ve sve podstate by se to dalo zvladnout za odpoledne a druhy den se jezdi.
Jenze to by se muselo chtit - a dokud draha bude fungovat jako urad a ne jako firma pro zakazniky, tak se na tom tezko neco zmeni :-(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.