..: Pendolino stále prodělává, ČD se to snaží změnit :..

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003Praha — I více než pět let po zahájení svého provozu z Prahy do Ostravy jsou prémiové spoje SuperCity Pendolino, vedené jednotkami řady 680, pro České dráhy stále ztrátovou záležitostí. Soupravy, jejichž první zástupce byl veřejnosti představen přesně před sedmi lety, byly původně určené pro provoz dálkových vlaků z Berlína přes Prahu do Vídně; po krachu původních plánů však místo toho začaly být nasazovány na ramena do Ostravy, Vídně a Bratislavy spíše jako „z nouze ctnost“, ačkoliv se tento krok časem ukázal jako prozíravé řešení: kromě posílení image Českých drah totiž pendolina přispěla k nárůstu počtu cestujících mezi Prahou a Ostravou, z nichž mnozí přesedli do vlaku z jiných druhů dopravy – a to je při současném stavu železnice jev spíše ojedinělý.

Pendolino vydělává, a přesto je ztrátové

I když obsazenost spojů SuperCity dosahuje i na evropské poměry slušné obsazenosti přes 60 % (německé ICE dosahují v průměru 45 %), je provoz jednotek řady 680 pro České dráhy ztrátový. Z čistě provozního hlediska (údržba, personál, poplatky za dopravní cestu…), tedy v porovnání se situací, kdyby vůbec nejezdila, jsou pendolina sice v plusu; do červených čísel ale ekonomiku provozu stahují odpisy pořizovacích nákladů souprav. Po krachu ČKD totiž bylo za cenu 10 jednotek dodáno pouze 7 kusů, čímž se u zbylých souprav zvedly náklady na sedadlo o více než 42 %. Tento fakt, společně s minimálním využitím v ekonomicky zajímavější mezistátní dopravě, znamená pro České dráhy každoročně minusovou položku v řádu stamiliónů korun.

Celková roční ztráta kolem 300 milionů korun je způsobena zejména splácením úvěru na nákup souprav, z něhož v současnosti zbývá zhruba 46 milionů € (1,2 miliardy Kč) do konce roku 2014. Tato částka představuje přibližně 40 % z celkové půjčky na pořízení jednotek. Vedení drah se teď vytrvale usiluje o snížení ztráty na minimum a, v ideálním případě, v co nejkratší době dostat celkovou ekonomickou bilanci provozu do černých čísel. Vzhledem k již tak vysoké obsazenosti spojů SuperCity však nelze předpokládat, že by toho bylo dosaženo dalším nárůstem počtu cestujících. České dráhy se tak nyní spíše musí zaměřit na jiné možnosti, jak zvýšit příjmy při stejném rozsahu provozu řady 680.

Více cest do zahraničí, služby i pro ostatní dopravce

Pendolino slaví 5 let provozu, logo na soupravě, foto: Josef PetrákPrioritou číslo jedna by tak pro dopravce mělo být zajíždění za hranice státu ve vyšší míře, než tomu bylo dosud, a oslovit tak zejména klientelu schopnou využívat mezistátní tarif SCIC. Již od prosince letošního roku by jednotky pendolino měly opět začít zajíždět do Bratislavy a o rok později premiérově i do Německa, i když dosavadní jednání s Deutsche Bahn zatím nebyla zcela úspěšná. Do třetice byla při oslavách 5. výročí provozů spojů SuperCity zmíněna také možnost protáhnout některé spoje na rameni přes Ostravu až do Žiliny.

Vedle čistě provozních otázek teď České dráhy rovněž prověřují možnost poskytnutí kapacit pro údržbu rychlovlaků zahraničním dopravcům, kteří o ni projeví zájem. Kromě toho nedávno generální ředitel ČD Petr Žaluda projevil zájem odkup ojetých pendolin po společnosti Cisalpino, která ukončila svou činnost v roce 2009 – v případě výhodné nabídky by se totiž mohly vysoké pořizovací náklady řady 680 rozmělnit na více souprav, a tím významně vylepšit ekonomiku provozu spojů SuperCity. Švýcarské jednotky ET470 však byly rozděleny mezi původní akcionáře Cisalpina, FS a SBB, pod jejichž značkou nadále zajišťují pravidelný provoz na svých tradičních linkách.

Nové služby, ale také konkurence

Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákCestující by se měli v nejbližší době dočkat i několika více či méně významných změn v oblasti služeb, poskytovaných na palubě spojů SuperCity: zákazníci v druhé třídě zajisté ocení dlouho očekávané dosazení elektrických zásuvek, které kromě řady 680 zastihne i některé starší vozy klasické stavby (budoucí rekonstrukce i vozy Bmz245), a to snad již koncem tohoto roku. Dalším zlepšením by mělo být poskytování přístupu k internetu pomocí Wi-Fi připojení na palubě. Přestože výběrové řízení na dodavatele technického řešení proběhlo již dávno, dosud nikde není uveřejněn jeho výsledek, díky čemuž prémiový produkt ČD s palubním internetem předběhly i regionální spoje Regiojetu. Právě ohlášený příchod dálkových spojů konkurenčního dopravce na trase z Prahy do Ostravy a Žiliny tak pravděpodobně bude znamenat i brzké rozšíření služeb ze strany ČD.

V této souvislosti bude rovněž zajímavé sledovat, jak se České dráhy poperou s cenovou politikou konkurence – zatímco pendolina do Bratislavy by od prosince měla jezdit jako standardní vlaky EuroCity a spoje do Rakouska končí úplně, na trase do Ostravy si dopravce dosud účtuje povinnou místenku v ceně 200 Kč, s 50% slevou pro držitele zákaznické In-karty. Při počtu cestujících, atakujícím jeden milion ročně, jsou totiž i povinné rezervace významným příjmem z provozu pendolin, který zmírňuje jejich negativní ekonomickou bilanci.

Zdroj: E15, Železniční Magazín 03/2010, České Dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.6.2010 (14:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Služby Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Busman 
30.06.2010 (8:08)  
Miroslav Zikmund: reagoval jsem na výživnou bagetovou diskuzi. Bageta opravdu není tím, co by rozhodovalo o výdělečnosti či nevýdělečnosti pendolína. Jestli chceme nabízet luxus, tak musíme myšlenkově opustit zdejší hájemství a přesunout se dál. Třeba do tříd "Preferente" nebo "Club" španělských AVE (nebo do vlaků kategorie Ghazal íránských drah). Vztáhneme-li výnos k m2, tak samozřejmě bude obdobný jako ve 2. třídě, ale to už je úděl prvních tříd, protože luxus prostor vyžaduje. Jde spíš o reklamu, prestiž. A tohle opravdu není o červené barvě sedaček a o několik milimetrů větší rozteči.

SzKT: s tím přesýpáním peněz v rámci účetních kolonek souhlasím, je to pravda dost cynická, ale je to pravda pravdoucí. Ztrátu zaplatí vlastník, tedy zas a jedině stát. Ale jednu věc si neodpustím: otvírá se mi kudla v kapse při těchlech "sockovejch" diskuzích. Abych si mohl dovolit svůj největší koníček, kterým je cestování, vážím si každé vydělané koruny a v běžném životě se několikrát rozmyslím, jestli ji vyndám z kapsy, dle pravidla: placením se přichází o peníze. V očích většiny obyvatelstva jsem "socka", nevlastním osobní automobil, chodím pěšky a používám veřejnou dopravu. Vlastně žiju tak ekologicky, že by se Bursík divil. ALE VE VLAKU SE CHOVÁM SLUŠNĚ. To co popisuješ, to není v tom, že jsme národ "socek", ale že jsme národ "prasat". Někdy si říkám, že se tedy bavíme o "hounu", jaká Desira, proboha, pro národ "prasat" je ideální řada 810! Ale svým způsobem to chování vyvolávají samy ČD. Až na Ostravu vyjede Žluťák se svým "courákem" s Peršingem v čele, tak si řekneme, jestli to bude vlak "socek".
30.06.2010 (0:06)  
Ad MZ: A jak jim mohla být vůbec přidělena kapacita, když podle prohlášení o dráze se první vyřizuje požadavek v závazku a až pak (až se čára objednávaného vlaku nakreslí), se do toho kreslí ostatní vlaky???
Mimochodem, kde se to v té vyhlášce píše?
registrovaný užívateľ SzKT  mail  
29.06.2010 (22:39)  
Miroslav Zikmund: Zrušení povinných místenek v pendolínu je cesta do pekel. Osobně bych je (podobně jako ve Španělsku, Francii, Itálii, Chorvatsku, Maďarsku, Slovensku, Polsku, Řecku a Rumunsku) zavedl i na další EC vlaky- minimálně v exponovaných polohách typu pátek/neděle. Nejde o to, kdo co vydrží, ale pokud bude ve voze stát spousta lidí, klesá komfort pro všechny, protože ne každého baví se prodírat na záchod, do jídelního vozu apod. U pendolína k tomu přistupuje podstatně stísněnejší prostor než je obvyklé a nutnost nechávat zavazadla na kraji oddílu, neb na police se nevejdou. Osobně bych měl strach, kdyby se mi o batoh na druhém konci vagónu otíralo 10 cizích lidí...
Busman: Ono vůbec nejde o manažery, ale tzv. "běžnou klientelu". Už samo o sobě jde o psychologický dojem, setkal jsem se i s lidmi, kteří jezdívali do Plzně jen expresy (a jinak žlutými autobusy), protože byly subjektivně rychlé. Přitom ta spousta zastávek u rychlíků na téhle relaci nepřidala víc, než nějakých 10-15 minut. Ale už to subjektivní, že vlak pořád někde zastavuje dokáže řadu lidí odradit. Prostě zrovna na relaci do Ostravy potřebujeme nějaký prémiový produkt, který zajistí "rychlou" dopravu do Prahy. Pendolíno to být nemusí (souprava Bmz+WRmz+Apmz by udělala stejnou službu), ale ČD prostě nic jiného, než pendolína vlastně nemají. Bmz je málo a vzhledem ke své univerzálnosti jsou vázané na mezinárodní vozbu, protože Němce a Rakušáky už (celkem oprávněně) přestávají naše vraky bavit a požadují soudobou kvalitu, tedy Bmz. A upřímně řečeno: "zekonomičtit" provoz tím, že bude cálovat MD bez ohledu na to, jestli v tom nějací lidi budou, či ne, je stejně jen přesýpání peněz z jedné účetní kolonky do druhé. Ve výsledku tu ztrátu stejně zaplatí MD jako vlastník ČD, akorát mi to takhle přijde transparentnější. Potom se zase rozjede marketing na téma, jak "sockové" pendolíno konečně vydělává, ovšem pouze na dotacích... Prostě jsme dopadli úplně stejně jako Slovinci (provozně i ekonomicky) s těmi svými pendolíny- což ale bylo zřejmé dlouho předtím, než na české koleje první pendolíno vůbec vyjelo.
29.06.2010 (21:52)  
Nápad na koupení italských ojetin, které pro nízkou provozní spolehlivost a nízkou kvalitu vymetly DB ze svých kolejí naplňuje výraz "v zemi, kde zítra znamenají již včera". Šunt včera na západě vyhozený budeme zítra obdivovat jako revoluční řešení ...
Něco podobného může napadnout jen diletanta, který o provozu těchto vozidel v preaxi nic neví a je mu utajeno i to, proč tato vozidla odmitly DB ...
To je asi tak, jako kdyby někdo chtěl oživit park služebních vozidel ČD nákupem Trabantů ...

Já bych z hlediska místenkování nechal Potěmkiny jako "dobrovolně místenkové" s tím, že cena místenky bude třebas těch 200 Kč... kdo si bude chtít sednout zaplatí, jinak vydržet tři hodiny stát je celkem běžná věc v řadě jiných vlaků ...

ekoter : Potěmkiny předjíždí rychlíky proto, že jsou dopravně vedeny jako vlak kategorie IC, tudíž mají podle vyhl. č. 173/1995 Sb. přednost před vlaky nižší kategorie ...

Busman : jaké by bylo jízdné v takovém oddíle, nehledě na to, že byste ještě snižoval kapacitu soupravy, již tak nedostatečnou, která je hlavním důvodem ztrátovosti...
registrovaný užívateľ Busman 
28.06.2010 (17:22)  
SzKT:

Ti menežéři z Ostravy to právě nezaplatí. Svým způsobem jsou totiž movitější západní baťůžkáři třímající v ruce mezistátní jízdenku dle tarifu SCIC do Berlína.

Pendolíno přitáhlo lidi kvůli svému v českých a moravských luzích a hájích nevídanému designu, nikoli tím, že nikde nestaví. Variantu IC do Ostravy bych couravou nenazýval, když Pinďoun kromě současných míst zastaví ještě 3krát a zajede do Přerova, tak se jízdní doba prodlouží o max. 20 minut, což není žádná trága, když by zůstal jeden pár sprintrů mimo takt. Žlutej návrh couravým též nanazýváme. Rekonstrukce interiéru by v podání ČD jistě přišla na stamilión/souprava, ale když tam budou dosazovat zásuvky, tak stejně to nejspíš budou muset vyndat všechno ven včetně obložení. Sedačky Borcard jsou samozřejmě jedním z největších problémů. Neefektivně zabírají moc místa a jsou tvrdé jak v tramvaji. Že jsou ergonomické a že dostaly nějakou designovou cenu, to je mi úplně ukradené.

Sice jsme ještě neprodiskutovali tu variantu single spojů do Varšavy, Košic s obraty do Vídně, které budou mimo systém vždycky, ale končím. Začínáme se točit v kruhu. On nám Žluťák ukáže, jak se to dělá. Myslím, že v Pendolínu zůstanou ti menežéři s režijkou. A možná proto se už tady špekuluje, že pro Žlutého pána nebude za Libní volná kolej. Nechápu, Nové spojení přeci mělo vyřešit dopravu v Praze na 100 let. Eště nás čeká kauza typu ČSAD Liberec v železničním prostředí... ;-)
registrovaný užívateľ M 
28.06.2010 (17:09)  
Karel Kovarik - dobra diskuse, kdykoliv budes reagovat na mne, tak to budes psat podraznene a to i kdyz napisu, ze jedna a jednou jsou dve?

1. Ja ani tak nekalkuloval s poctem mist v prvni tride, ale spis s tim prumernym poctem lidi. Tzn. pokud ma vagon 60 mist krat 4 jizdy a jezdi tam obvykle 30 lidi (krat 4), tak moje otazka zni, jestli to maji "kalibrovany" na 120, pripadne 140 (tzn. kdyby jich nahodou jelo nadprumerne), pripade 90 (protoze ne vsichni to budou chtit)

2. Ne, nemam pro tento predpoklad nejaky hmatatelny duvod. Nebyl to totiz predpoklad, ale otazka. Predpoklady pro otazku snad predkladat nemusim a otazky pokladat mohu

3. Nikde jsem nepsal, ze na tom stoji ztratovost pendolin. Ja dokonce ani nezacal debatu o tom, kolik stoji kafe a jak moc se to na ztratovosti podili. Zapojil jsem se do ni, dle meho soudu zcela vecne, s poznamkou, kolik kusu "zbozi" vlastne je na palube a tim padem jakym cislem je treba nasobit jednotkove naklady
28.06.2010 (16:06)  
Ad Jugy: No ono to může na první pohled vypadat v pohodě, ale probém může být třeba v současných nedovolených jízdách na zhlaví - zvláště pokud obracíte. Další problém může být Nové spojení, kde je následné mezidobí 5 minut a navíc podle návrhu přibudou vlaky od Klánovic - další půlhodina, která pojede na hlavní (nevím proč, zda není na Masaryčce místo, nebo je to záměr).
Ono je třeba stále problém na hlavní dotlačit pacifik od jihu. Taky nevím proč.
registrovaný užívateľ Jugy  mail  
28.06.2010 (15:35)  
A co Masaryčka? Nereálné? I když nechápu, v čem je na hlaváku problém, to nádraží mi nepřijde jako plně vytížené...
registrovaný užívateľ Kakov 
28.06.2010 (13:27)  
ekoter: dik za info, to je hodne dobra informace, tu jsem nepostrehl,

to by, ale pro ne nebylo nic moc jezdit jen z Libne....
registrovaný užívateľ Kakov 
28.06.2010 (13:25)  
M: predpokladate ze pocet objednanych novin na den = poctu vsech mist v 1.tride v danem dnu???

neni to tak davno, co jste chtel fakta, mate pro tento predpoklad nejakej hmatatelnej duvod???

predpokladam, ze i CD vedi kolik prumerne prepravi lidi a tak objednavaj tech novin neco malo pres prumer, takze rozhodne to nebude duvod ztratovosti pendolina
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko