..: Pendolino stále prodělává, ČD se to snaží změnit :..

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003Praha — I více než pět let po zahájení svého provozu z Prahy do Ostravy jsou prémiové spoje SuperCity Pendolino, vedené jednotkami řady 680, pro České dráhy stále ztrátovou záležitostí. Soupravy, jejichž první zástupce byl veřejnosti představen přesně před sedmi lety, byly původně určené pro provoz dálkových vlaků z Berlína přes Prahu do Vídně; po krachu původních plánů však místo toho začaly být nasazovány na ramena do Ostravy, Vídně a Bratislavy spíše jako „z nouze ctnost“, ačkoliv se tento krok časem ukázal jako prozíravé řešení: kromě posílení image Českých drah totiž pendolina přispěla k nárůstu počtu cestujících mezi Prahou a Ostravou, z nichž mnozí přesedli do vlaku z jiných druhů dopravy – a to je při současném stavu železnice jev spíše ojedinělý.

Pendolino vydělává, a přesto je ztrátové

I když obsazenost spojů SuperCity dosahuje i na evropské poměry slušné obsazenosti přes 60 % (německé ICE dosahují v průměru 45 %), je provoz jednotek řady 680 pro České dráhy ztrátový. Z čistě provozního hlediska (údržba, personál, poplatky za dopravní cestu…), tedy v porovnání se situací, kdyby vůbec nejezdila, jsou pendolina sice v plusu; do červených čísel ale ekonomiku provozu stahují odpisy pořizovacích nákladů souprav. Po krachu ČKD totiž bylo za cenu 10 jednotek dodáno pouze 7 kusů, čímž se u zbylých souprav zvedly náklady na sedadlo o více než 42 %. Tento fakt, společně s minimálním využitím v ekonomicky zajímavější mezistátní dopravě, znamená pro České dráhy každoročně minusovou položku v řádu stamiliónů korun.

Celková roční ztráta kolem 300 milionů korun je způsobena zejména splácením úvěru na nákup souprav, z něhož v současnosti zbývá zhruba 46 milionů € (1,2 miliardy Kč) do konce roku 2014. Tato částka představuje přibližně 40 % z celkové půjčky na pořízení jednotek. Vedení drah se teď vytrvale usiluje o snížení ztráty na minimum a, v ideálním případě, v co nejkratší době dostat celkovou ekonomickou bilanci provozu do černých čísel. Vzhledem k již tak vysoké obsazenosti spojů SuperCity však nelze předpokládat, že by toho bylo dosaženo dalším nárůstem počtu cestujících. České dráhy se tak nyní spíše musí zaměřit na jiné možnosti, jak zvýšit příjmy při stejném rozsahu provozu řady 680.

Více cest do zahraničí, služby i pro ostatní dopravce

Pendolino slaví 5 let provozu, logo na soupravě, foto: Josef PetrákPrioritou číslo jedna by tak pro dopravce mělo být zajíždění za hranice státu ve vyšší míře, než tomu bylo dosud, a oslovit tak zejména klientelu schopnou využívat mezistátní tarif SCIC. Již od prosince letošního roku by jednotky pendolino měly opět začít zajíždět do Bratislavy a o rok později premiérově i do Německa, i když dosavadní jednání s Deutsche Bahn zatím nebyla zcela úspěšná. Do třetice byla při oslavách 5. výročí provozů spojů SuperCity zmíněna také možnost protáhnout některé spoje na rameni přes Ostravu až do Žiliny.

Vedle čistě provozních otázek teď České dráhy rovněž prověřují možnost poskytnutí kapacit pro údržbu rychlovlaků zahraničním dopravcům, kteří o ni projeví zájem. Kromě toho nedávno generální ředitel ČD Petr Žaluda projevil zájem odkup ojetých pendolin po společnosti Cisalpino, která ukončila svou činnost v roce 2009 – v případě výhodné nabídky by se totiž mohly vysoké pořizovací náklady řady 680 rozmělnit na více souprav, a tím významně vylepšit ekonomiku provozu spojů SuperCity. Švýcarské jednotky ET470 však byly rozděleny mezi původní akcionáře Cisalpina, FS a SBB, pod jejichž značkou nadále zajišťují pravidelný provoz na svých tradičních linkách.

Nové služby, ale také konkurence

Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákCestující by se měli v nejbližší době dočkat i několika více či méně významných změn v oblasti služeb, poskytovaných na palubě spojů SuperCity: zákazníci v druhé třídě zajisté ocení dlouho očekávané dosazení elektrických zásuvek, které kromě řady 680 zastihne i některé starší vozy klasické stavby (budoucí rekonstrukce i vozy Bmz245), a to snad již koncem tohoto roku. Dalším zlepšením by mělo být poskytování přístupu k internetu pomocí Wi-Fi připojení na palubě. Přestože výběrové řízení na dodavatele technického řešení proběhlo již dávno, dosud nikde není uveřejněn jeho výsledek, díky čemuž prémiový produkt ČD s palubním internetem předběhly i regionální spoje Regiojetu. Právě ohlášený příchod dálkových spojů konkurenčního dopravce na trase z Prahy do Ostravy a Žiliny tak pravděpodobně bude znamenat i brzké rozšíření služeb ze strany ČD.

V této souvislosti bude rovněž zajímavé sledovat, jak se České dráhy poperou s cenovou politikou konkurence – zatímco pendolina do Bratislavy by od prosince měla jezdit jako standardní vlaky EuroCity a spoje do Rakouska končí úplně, na trase do Ostravy si dopravce dosud účtuje povinnou místenku v ceně 200 Kč, s 50% slevou pro držitele zákaznické In-karty. Při počtu cestujících, atakujícím jeden milion ročně, jsou totiž i povinné rezervace významným příjmem z provozu pendolin, který zmírňuje jejich negativní ekonomickou bilanci.

Zdroj: E15, Železniční Magazín 03/2010, České Dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.6.2010 (14:00)
Related newsopen/close

More on Služby Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Registered user Martin Michl  mail  
25.06.2010 (21:25)  
bych rekl ze ani ne. jen by se tam natahla ta "luza" jak rikas ktera by to zaplatila. protoze by to bylo preplnene. tak samo jako u EC a IC jakmile se zrusily priplatky vsechno se z rychliku natahalo do EC a IC
25.06.2010 (21:14)  
zruste mistenku a uvidite co se stane
No asi jen to, že ČD přijdou o nějakých 200 mil Kč ročně, nepočítaje tržby od těch, co z pendolina utečou zpátky do aut. Tomu tedy říkám kauf. No ale bez ironie. Čemu by pomohlo, kdyby "lůza" přesedla z ícéček do pendolín?
25.06.2010 (20:26)  
Na E15 v sekci doprava je nový článek o vagónech RJ. Pokud někdo můžete, hoďte sem prosím odkaz. Já momentálně nejsem doma a z mobilu mi to tam nějak nejde dostat. Dík.
25.06.2010 (20:21)  
Tak rodinku v pendolinu potkal lze, specialne jsem potkaval jeden dvoujazycny par s dvema ratolestma a byli v pohode. Obecne deti a jednicka i v jinych vlacich neni problem, malo kdy se vyskytnou vetsinou u cizincu. I kdyz jednou me prorvalo decko cestu v useku Zabreh - Praha Bechovice, kde uslo. Coz u vlaku jedouciho do Prahy je radost. V tu chvili to vsak nebyli cizinci, ale rezijkari.
Registered user Martin Michl  mail  
25.06.2010 (19:41)  
ja proste od rychlovlaku cekal vice. proste nejaky razantni rozdil... vzhledem k mistence je jasny ze do pendolina nenastoupi rodina s detmi... ale i ty se dokazi chovat slusne. zalezi pak na rodicich. to jsou veci ktere clovek neovlivni... a muze jet 100x v pohode a pak bude otraveny z jedne jizdy. jednu kratsi dobu jsem pendolinem jezdil v prvni tride. ve druhem voze jsem byl spokojen pekny vyhled. obcerstveni... poprve jsem byl prekvapen.. jelikoz jsem mel jizdenku do prvni tridy dostal jsem i obcerstveni. toho jsem se v EC zatim jeste nedockal a zrejme asi dockam. ted uz se mi nevyplati jezdit v prvni tride. jelikoz nejezdim tak casto.
Registered user M 
25.06.2010 (19:22)  
No, co jsem slysel, tak Praha taky nejezdi jako tady v razeni... Tech 100 korun navic v pripade trasy Praha-Ostrava ma smysl velkej. Klima, rychlost, jistota standardu.
Urcite plati, ze kdo ma rad otevreny okno, tak pro nej to kilo navic smysl nema, to nepopiram. Nicmene taknak se budu "bit":-) za to, ze 680 je na Ostravu jasne nejlepsi moznost a to uz od pripadu, kdy se jede aspon dve zastavky (a nemyslim Bohumin-Svinov:-)
25.06.2010 (19:06)  
Martin Michl > Jen do toho kupé nesmí nastoupit rodina, která má tři děti. To je pak po klidu :-)
Je fakt, že telefonující jedinec dokáže hodně otrávit cestu. Tam je jediné řešení rozdělit vozy na ty, kde to je umožněno a na ty, kde ne.
25.06.2010 (18:49)  
Jugy, Juraj Kováč > Samozřejmě vím, že mají přidělenou DC a také znám ty časy. To ale neznamená, že vyjedou. To, že zatím není rozhodnuto, jsem četl asi před čtrnácti dny v nějakém rozhovoru se šéfem RJ. Také tam byla zmínka, že by případně koupené lokomotivy zatím pronajímali. Ale pokud se něco za tu dobu změnilo, tak se omlouvám. Nic jsem ale zatím nezaznamenal.

Co se týká těch cestujících, tak soudím z vlastní zkušenosti, kde klientelu Pendolina celkem znám. Je jasné, že v případě mimořádné nabídky konkurence odejdou třeba ti studenti (a určitě ne všichni), kteří ho docela dobře okolo víkendu vytěžují, ale ten cestující pracující člověk ne. A to by měl být hlavní klient tohoto vlaku. Pokud konkurence nabídne vlak, který bude jezdit podobně jako Pendolino, tak pak se může obávat. Zatím ale nic takového nechystá. Plánované vlaky jsou jiná kategorie a teď nechci spekulovat o nějaké kvalitě případných vozů. Navíc myslím, že na to budou ČD reagovat i u vlaků IC/EC.
Registered user Martin Michl  mail  
25.06.2010 (18:29)  
pak bych rekl ze jeste perner ma trosek uroven... ale jinak je to bida. ale to nemeni nic na tom ze pojedu levnejsim vlakem. proc budu platit 100 nebo 200 navic... kdyz jinde kdyz jinde to neni potreba.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko