..: Pendolino stále prodělává, ČD se to snaží změnit :..

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003Praha — I více než pět let po zahájení svého provozu z Prahy do Ostravy jsou prémiové spoje SuperCity Pendolino, vedené jednotkami řady 680, pro České dráhy stále ztrátovou záležitostí. Soupravy, jejichž první zástupce byl veřejnosti představen přesně před sedmi lety, byly původně určené pro provoz dálkových vlaků z Berlína přes Prahu do Vídně; po krachu původních plánů však místo toho začaly být nasazovány na ramena do Ostravy, Vídně a Bratislavy spíše jako „z nouze ctnost“, ačkoliv se tento krok časem ukázal jako prozíravé řešení: kromě posílení image Českých drah totiž pendolina přispěla k nárůstu počtu cestujících mezi Prahou a Ostravou, z nichž mnozí přesedli do vlaku z jiných druhů dopravy – a to je při současném stavu železnice jev spíše ojedinělý.

Pendolino vydělává, a přesto je ztrátové

I když obsazenost spojů SuperCity dosahuje i na evropské poměry slušné obsazenosti přes 60 % (německé ICE dosahují v průměru 45 %), je provoz jednotek řady 680 pro České dráhy ztrátový. Z čistě provozního hlediska (údržba, personál, poplatky za dopravní cestu…), tedy v porovnání se situací, kdyby vůbec nejezdila, jsou pendolina sice v plusu; do červených čísel ale ekonomiku provozu stahují odpisy pořizovacích nákladů souprav. Po krachu ČKD totiž bylo za cenu 10 jednotek dodáno pouze 7 kusů, čímž se u zbylých souprav zvedly náklady na sedadlo o více než 42 %. Tento fakt, společně s minimálním využitím v ekonomicky zajímavější mezistátní dopravě, znamená pro České dráhy každoročně minusovou položku v řádu stamiliónů korun.

Celková roční ztráta kolem 300 milionů korun je způsobena zejména splácením úvěru na nákup souprav, z něhož v současnosti zbývá zhruba 46 milionů € (1,2 miliardy Kč) do konce roku 2014. Tato částka představuje přibližně 40 % z celkové půjčky na pořízení jednotek. Vedení drah se teď vytrvale usiluje o snížení ztráty na minimum a, v ideálním případě, v co nejkratší době dostat celkovou ekonomickou bilanci provozu do černých čísel. Vzhledem k již tak vysoké obsazenosti spojů SuperCity však nelze předpokládat, že by toho bylo dosaženo dalším nárůstem počtu cestujících. České dráhy se tak nyní spíše musí zaměřit na jiné možnosti, jak zvýšit příjmy při stejném rozsahu provozu řady 680.

Více cest do zahraničí, služby i pro ostatní dopravce

Pendolino slaví 5 let provozu, logo na soupravě, foto: Josef PetrákPrioritou číslo jedna by tak pro dopravce mělo být zajíždění za hranice státu ve vyšší míře, než tomu bylo dosud, a oslovit tak zejména klientelu schopnou využívat mezistátní tarif SCIC. Již od prosince letošního roku by jednotky pendolino měly opět začít zajíždět do Bratislavy a o rok později premiérově i do Německa, i když dosavadní jednání s Deutsche Bahn zatím nebyla zcela úspěšná. Do třetice byla při oslavách 5. výročí provozů spojů SuperCity zmíněna také možnost protáhnout některé spoje na rameni přes Ostravu až do Žiliny.

Vedle čistě provozních otázek teď České dráhy rovněž prověřují možnost poskytnutí kapacit pro údržbu rychlovlaků zahraničním dopravcům, kteří o ni projeví zájem. Kromě toho nedávno generální ředitel ČD Petr Žaluda projevil zájem odkup ojetých pendolin po společnosti Cisalpino, která ukončila svou činnost v roce 2009 – v případě výhodné nabídky by se totiž mohly vysoké pořizovací náklady řady 680 rozmělnit na více souprav, a tím významně vylepšit ekonomiku provozu spojů SuperCity. Švýcarské jednotky ET470 však byly rozděleny mezi původní akcionáře Cisalpina, FS a SBB, pod jejichž značkou nadále zajišťují pravidelný provoz na svých tradičních linkách.

Nové služby, ale také konkurence

Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákCestující by se měli v nejbližší době dočkat i několika více či méně významných změn v oblasti služeb, poskytovaných na palubě spojů SuperCity: zákazníci v druhé třídě zajisté ocení dlouho očekávané dosazení elektrických zásuvek, které kromě řady 680 zastihne i některé starší vozy klasické stavby (budoucí rekonstrukce i vozy Bmz245), a to snad již koncem tohoto roku. Dalším zlepšením by mělo být poskytování přístupu k internetu pomocí Wi-Fi připojení na palubě. Přestože výběrové řízení na dodavatele technického řešení proběhlo již dávno, dosud nikde není uveřejněn jeho výsledek, díky čemuž prémiový produkt ČD s palubním internetem předběhly i regionální spoje Regiojetu. Právě ohlášený příchod dálkových spojů konkurenčního dopravce na trase z Prahy do Ostravy a Žiliny tak pravděpodobně bude znamenat i brzké rozšíření služeb ze strany ČD.

V této souvislosti bude rovněž zajímavé sledovat, jak se České dráhy poperou s cenovou politikou konkurence – zatímco pendolina do Bratislavy by od prosince měla jezdit jako standardní vlaky EuroCity a spoje do Rakouska končí úplně, na trase do Ostravy si dopravce dosud účtuje povinnou místenku v ceně 200 Kč, s 50% slevou pro držitele zákaznické In-karty. Při počtu cestujících, atakujícím jeden milion ročně, jsou totiž i povinné rezervace významným příjmem z provozu pendolin, který zmírňuje jejich negativní ekonomickou bilanci.

Zdroj: E15, Železniční Magazín 03/2010, České Dráhy, ŽelPage


JiříK. | 25.6.2010 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Rohlick  mail  
26.06.2010 (18:40)  
místenka v Pendolinu Ostrava - Praha je zlodějina, měla by být, jelikož ten vlak ráno je pořád plný i 1.třída, ale za jinou cenu. Spíše by se měli hoši zamyslet nad ranním taktem pendolin a třeba některé spoje nechat zastavovat např. v Zábřehu a některé např. Hranicích. Nebo využít univerzálnost a jednotku poslat z Břeclavy přes Přerov na Prahu.(to co tam dneska jezdí je ostuda ). Pokud porovnám produkt RailJet v Rakousku tak ten není povinně místenkový a když už kupuji místenku tak stojí 3Eura !!! K místence SC ještě jednu výtku, proč do Pendolina Břeclav - Vídeň, které jede obsazené na 20% musím přikupovat místenku SC za 200CZK. To si myslím, že je opravdu zlodějina.
26.06.2010 (17:59)  
Ad Voyageur: No v té Libni zase přemýšlím nad tímto - jakmile to tam ukončím, tak musím přejíždět úrovňově kolínské zhlaví, což při průjezdu nemusím - ale asi tam nějaké místo bude:-)
registrovaný uživatel Kakov 
26.06.2010 (15:13)  
vitab: nezastavovani RJ v koline a zastavovani v polovicnim usti/zabrahu ma svou logiku, at se Vam to libi nebo ne......
26.06.2010 (12:13)  
ale ako vidim podla navrhu GVD 2010/2011 bude do BA Pendolino ako SC s povinnou miestenkou. Zatial co tuna v clanku sa hovori ze by mal byt len ako EC.. asi je este pri skoro o tom hovorit konkretne co myslite?
26.06.2010 (3:58)  
Johndos, Vitab: Podle návrhu železničního jízdního řádu 2010/11 vlak SC 278/9 Slovenská strela nebude stavět v Kútoch.
http://www.idsjmk.cz/obce/aktualityobce/jrcd11/k250t.pdf
http://www.idsjmk.cz/obce/aktualityobce/jrcd11/k250z.pdf
registrovaný uživatel vitab 
26.06.2010 (3:51)  
No, tak jestli bude Pendolino do Bratislavy stavět i v takové prdeli, jako jsou čtyřtisícové Kúty, tak se budu velmi zlobit, pokud nebude stavět ve třicetitisícovém Kolíně :( Stačí, že ten RJ staví v polovičních Ústí nad Orlicí a Zábřehu na Moravě, ale u nás v Kolíně ne :((((
26.06.2010 (3:49)  
ekoter: A zajímalo by mě, jaké dáváte šance Jančurovi - myslíte, že dostane přidělenou kapacitu DC aspoň do Libně?

V návrhu železničního jízdního řádu 2010/11 vlaky RJ jsou, takže předpokládám, že mají DC již přidělenou až do Prahy Libně (od března 2011). U žst. Praha hl.n. je poznámka, že jízda bude předmětem dalšího jednání.
http://www.kr-olomoucky.cz/NR/rdonlyres/4AF5A82E-4A9F-48CE-BE3F-AF6C71F8F76B/0/270_C_Trebova__Bohumin.pdf
http://www.kr-olomoucky.cz/NR/rdonlyres/2C7C44AC-FDC0-44DE-AA9A-EAE57117039E/0/270_Bohumin__C_Trebova.pdf
26.06.2010 (0:17)  
ak v GVD 2010/2011 bude Pendolino do BA iba ako EC vlak (s moznou zastavkou aj v Kutoch) tak to bude super napad zo strany CD. Urcite prevezie viacej ludi bez povinnej miestenky a taktiez prilaka ludi ak sa konecne dockame WiFi vo vlakoch. Verim v to a ako casty cestujuci z Ba do Prahy uvitam prinavratenie rady 680 s vybornymi stolcekami na notebook v 2. triede. Aj ked pravdou je aj to ze nas Bmpeer bol taktiez dost pekny luxus. Nevyhodou terajsej slovenskej strely "brzdy" bola najma naveznost na ine zahranicne vlaky a taktiez relativne skory odjazd z Prahy uz o 17.39 potom sa z Prahy do BA nedostal "dennym" spojom uz nikdo. Zatial co v opacnom smere z BA mu siel vlak o 19.00
25.06.2010 (23:11)  
Mě by také zajímalo, jak je možné, že v návrhu GVD 2010/2011 předjíždí pendolino rychlíky Brno - Bohumín. Osobáky ještě dokážu nějakým způsobem překousnout (ikdyž je to jasně rozpor s předpisy), ale co je moc, to je moc.

A zajímalo by mě, jaké dáváte šance Jančurovi - myslíte, že dostane přidělenou kapacitu DC aspoň do Libně?
25.06.2010 (22:10)  
No jestli Jančura skutečně koupí jeden vůz za 26 mega, tak to bude mít "poněkud" jednodušší, než maj ČD s Pendolinem (u kterého mi vychází rovných 100M za vůz, tedy čtyřnásobek). Sem docela zvědavej, jak to nakonec dopadne s cenou a kvalitou těch vozů. A přeju si, aby dobře - vyšly by mi výpočty z jedné vedlejší diskuze. :-)

Mám pocit, že on ani nechce přetáhnout ty "kravaťáky" z Pendolin, spíš chce dostat do žlutých vlaků lidi, kteří teď jezdí EC/IC. Nabídne podobnou jízdní dobu a asi i cenu (případně i o trochu vyšší, ale lepší než SC s příplatkem) ovšem s poněkud lepším komfortem nových vozů, s drobnostmi jako noviny a kafe a hlavně bez strachu o splácení předražených vozů. To si myslím, že je dost rozumná strategie do začátku (a ČD se nemusí bát o Pinďu, ale o EC/IC a to je pro ně možná větší ztráta - Pendolino by se za nějaký čas, ještě během své technické/morální životnosti mělo splatit a přehoupnout do čistého výdělku; ovšem dotace na EC/IC dostávají už teď a asi to tak málo nebude oproti často již odepsaným vozům). No rozhodně se těším na březen. :-)
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko