..: Bez tiskárny do e-shopu ČD nelez? :..

eshop_cd_err, foto: MG Praha — dnešek je druhým dnem s tarifními novinkami v elektronickém obchodu Českých drah. Vítaným přínosem je rozšíření destinací meziregionální jízdenky eLiška, či doplnění nabídky o nový produkt SporoTiket. Ne všechny změny však vyvolávají takové nadšení. Od 13. června tak třeba není možné vytisknout obyčejné jízdné, zakoupené v e-shopu, na jízdenkových automatech UNIPAJ, stejně jako v ČD Centrech u obsluhy. Podmínky pro vnitrostátní doklady, zakoupené prostřednictvým internetu, jsou tak stejné, jako pro mezinárodní jízdenky eTiket. O změně pouze informuje červený rámeček na domovské stránce e–shopu. Ani po zevrubném prozkoumání tiskové zprávy se nám nepodařilo zjistit, proč marketing Českých drah nutí cestující k pořízení tiskárny. Ba co víc – o tomto kroku není ve zmiňovaném tiskovém avízu ani zmínka. V automatech UNIPAJ tak nyní vytisknete pouze doklady, které nakoupíte s pomocí elektronické peněženky na In–kartě, přičemž jedinou tisknutelnou jízdenkou z internetu zůstává eLiška. Možnost předložit vnitrostátní doklady ke kontrole na obrazovce svého notebooku či telefonu zůstala zachována.

Zdroj: E–shop ČD


Martin Grill Poslat mail autorovi | 14.6.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
16.06.2010 (21:50)  
Tak ověřeno dnes v UNIPAJ: minimálně rezervace na SC z eShopu to tiskne. Celé to bude nejspíš nějaká kachna...
16.06.2010 (20:47)  
Oto > zkoušel jste to přepočítat? Já ano:
- běžná USB flashka 4GB, koncová cena běžného balení z obchodu, jeden kus do 300Kč
- BT modul do USB, koncová cena běžného balení z obchodu, jeden kus do 250Kč
- neznačkový li-ion akumulátor do mobilu (700mAh, tedy větší kapacita, než je třeba), koncová cena běžného balení z obchodu, jeden kus do 300Kč
[samozřejmě výrobní náklady při koupi celých sérií jsou úplně jinde]
- ikdyby jste tedy ty komponenty nakoupil normálně v obchodě po jednom kuse a slepil lepenkou, tak na dodatečný čip zbývá přes 150Kč, což stačí...
[čistě teoreticky by tu zaměřovací funkci mohl zvládnout i BT čip (pracuje na 2,5GHz, přesnost tedy 12cm), pouze si nejsem jistý jeho technickým uzpůsobením na toto použití]

Vysílače by obsahovali pouze ten jeden čip, takže cena řádově stovky Kč. Vývoj těch čipů není problém, je to totiž obyčejný mikrovlný vysílač s čítačem taktů, to už je dávno vyvinuto a zkušený elektrotechnik by to asi i vyrobil doma v dílně za stovku. ;-) A pokud jeden bude stát (řekněme) 200Kč, tak to je 800Kč na vagón, takže za těch vašich 6 giga by se dalo těmito vysílači vybavit 7,5 milionu vozů. :-) Počítač by mohl stát tak 20000 no, ale ve srovnání s řádově milionovejma částkama na rekonstrukci... A samozřejmě instalace během rekonstrukce nebo jinýho druhu oprav, takže montážní náklady minimální.

A jestli by ČD zrujnovalo těch pár korun za mechanický spínač s pár pružinama a jednu infrafotodiodu na sedadlo, to už si posuďte sám. S trochou šikovnosti si toho cestující ani nevšimne, takže vandalizmu souvisejícího s tímto bych se nebál.

Baterky: v tom je právě kouzlo flashky. Při používání jí máte v PC, který poskytne proud a flashku nabije. Pro kontrolu při připojení do USB se může napájet z něj i s vybitou baterkou.

Cool odbavení: No zrovna když nedávno v Praze kleknul IS na hlaváku, tak by se to hodilo. A já osobně bych ocenil, když při bezradném procházení přecpaného vlaku dostanu informaci o volném místě nebo že se nemusím namáhat a zaplatím nižší jízdné. Výhoda kreditu pro placení dle aktuální situace bez předchozích starostí taky má něco do sebe. Navíc když ČD budou mít docela přesnou statistiku vytížení vlaků, tak se zredukujou přecpaný a naopak prázdný vlaky - no aspoň teoreticky...

Já osobně, pokud bych vlak využíval pravidelnějc (bohužel k nám to z Prahy vlakem moc nejde) tak toho litra (při životnosti minimálně 2 roky) dám. In-karta snad taky neni zadarmo, ne?

A pozor na to BT - nebavím se o spárování 60 mobilů, ale o bleskovou komunikaci specifické odbavovací zařízení -> specifické zákaznické zařízení. Kódy apod. jsou čistě softwarová řešení výrobců mobilů, to sem vůbec netahejte. Komunikace dvou zařízení se specifickým protokolem a přenos pár bajtů dat určitě nezabere víc, než kontrola papírového dokladu. A samozřejmě jsem už v předchozím příspěvku nabízel USB, to taky není pomalejší, než kontrola papíru.

A netbook sem nabízel jako možnou toretickou alternativu, s tím zbytkem nesouvisí. Jen jsem ho nabízel jako možnost, kdy by tu práci taky zastal. Samozřejmě rozsah -20 - 50°c je pro jakoukoliv spotřební elektroniku docela maso... Navíc podle níže uvedených parametrů jsou ty POPky docela kvalitní věcičky.

A jinak turisti nemaj ani in-kartu a ani v batůžku nemaj tiskárnu. Prostě klasický papírový doklady musej jako záloha zůstat tak jako tak, ty se budou jen těžko nahrazovat. Platby mobilem by za současného stavu byly nereálné (mobily nejsou vybaveny pro platby - současná technologie je buď totálně nedostupná, cenově nevýhodná nebo s nedostatečným zabezpečením).

PS: Já osobně třeba tiskárnu doma nemam - stejně netisku, ležela by tady ladem a navíc je to dost drahý a neekologický. Takže pro mě by tisk jízdenky doma byl problém... Tiskárna je sice obvyklá, ale elektronika drží trumfy.
registrovaný uživatel Oto 
16.06.2010 (18:57)  
Krutas57: myslím, že navrhovaná řešení jsou tak drahá, že to už rovnou můžem jízdný zrušit úplně (stálo by to tržby (6 mld ročně) minus personální náklady na průvodčí, pokladní minus náklady na všechnu techniku, co je k prodeji jízdenek) a vyjde nás to levněji :-)

4 "GPS družice", WiFi, BT, CDMA v každém voze? Tu novou technologii pro vaši indoor navigaci je třeba nejdřív vyvinout, armáda USA vám ji asi neprodá, takže nic levného to nebude. Senzory v každém sedadle? Víte co vozů (navíc různých typů) je a co by to stálo to tam namontovat? Taky to všechno musíte udržovat a chránit proti vandalismu, ve vlaku není zaměstnanec v každém voze jako v autobusu, aby to hlídal.

Zařízení s BT a "GPS" přijímačem nové technologie pro každého zákazníka? Myslíte, že to fakt bude "za litr". A i kdyby, kdo by si to za ten litr koupil jenom kvůli "cool" odbavení? A dobíjel v tom baterky, které by dostaly kvůli nonstop zapnutému bluetooth a "GPS" zabrat? Taky ne každý je takový geek, aby při nástupu do vlaku měl zapnutá dvě zařízení spárovaná přes bluetooth, aby zjistil, kam si má sednout :-)

A co kontrola ve vlaku přes BT? Jak dlouho by asi trvalo zkontrolovat 60 lidí. Bluetooth systém není navržen pro komunikaci se 60 zařízeními, ale jen mezi dvěma, navázání spojení trvá poměrně dlouho, navíc se z bezpečnostních důvodů zařízení párují a uživatel to musí potvrzovat kódem.

Taky ignorujete rozdíly v cenách. Zařízení pro montáž a trvalý provoz ve vlaku, stejně tak jako něco, co tahá průvodčí celou směnu, musí splňovat trochu náročnější kritéria na odolnost, jsou malosériová a a tudíž jsou nutně dražší, než běžná spotřební elektronika. POPka má pracovní rozsah -20 až +50 °C a IP54 třídu ochrany proti vlhkosti. Který z těch vašich netbooků to má?

Všechna dosud uváděná řešení v diskuzi níže byla lepší - snažila se totiž využít, co už cestující (včetně cizinců turistů) mají - mobily, platební karty, tiskárny, osobní doklady. A drahou techniku radši do ruky průvodčím, kteří ji hlídají, než rozvěsit po voze. Když se terminál rozbije, vymění ho operativně za jiný, místo aby celý vůz musel do servisu.
registrovaný uživatel Sim 
16.06.2010 (16:36)  
Krutas57 > blaznis? Vzdyt to by se vyslo vstric cestujicim, a to je preci pro cd vetsi zlo nez kopulace s tridnim nepritelem!

Jinak receno, pokud by bylo v tomto popisu CD nahrazeno jinou spolecnosti (SA/RJ se primo nabizi, ale samosebou kandidatu je vic), zas takove sci-fi by to byt nemuselo.
16.06.2010 (13:02)  
Po přečtení této diskuze jsem trochu přemýšlel a napadlo mě toto:
Vytvořit flashku a přidat do ní malej čip, BlueTooth modul, zaměřovací-komunikační vysílač a Li-Pol akumulátor (aby to jelo i bez připojení do USB). :-D Rozepíšu to:

Zákazník ČD si "za litra" koupí tuhle "flashku" a používá jí jako normální flashku. Ale pokud chce cestovat, připojí flashku do počítače s netem a objedná si jízdenku (nebo dobije kredit podobně jako u mobilu). Ta se okamžitě nahraje na tuto flashku. Cestou na nádraží si propojí flashku s mobilem pomocí BT a na mobil nahraje speciální aplikaci. Jakmile přijde na nádraží, systém zaměřovacích vysílačů (jsou potřeba tři (2D) nebo čtyři (3D) vysílače) se zkontaktuje s vysílacím čipem na flashce a přesně identifikuje zákazníka i jeho polohu (ala GPS). Aplikace na mobilním telefonu zákazníka oznámí, že zvolený vlak odjíždí za 12min a již stojí na třetím nástupišti. Zákazník nastupuje do vlaku a zaměřovací systém vlaku se ho okamžitě ujímá - jeho mobil ho informuje o volném místě č34 pět metrů od něj. Díky teplotním a tlakovým senzorům vlak sám pozná, zda na sedadle někdo sedí. Průvodčí při kontrole na displeji svého zařízení vidí, kdo je vybaven flashkou s jízdenkou a už ho vůbec neotravuje. Zákazník ani nemusí vytahovat flashku z kapsy/tašky. Vlak si po odjezdu zkontroloval platnost jízdenky přes internet.

Pokud do toho nechci tahat předprodej jízdenek, tak ještě vtipněji:

Zákazník je vybaven flashkou a normálně přichází na nádraží a nastupuje do vlaku. Mobil ho informuje, že nemá předem koupenou jízdenku a bude mu z kreditu na flashce (případně možná i mobilu) na každém mezistaničním úseku strhávat základní kilometrickou sazbu X. Volné místo je až na druhém konci vlaku. Než se tam náš zákazník dostane, zabere ho jiný cestující. Na mobilu našeho zákazníka se objevuje omluva ČD za nedostatečnou kapacitu vlaku a nabídka možností. Možnost kilometrické sazby X/2 za cenu stání se zákazníkovi nelíbí a raději vítá, že se může projet ve volné první třídě za sazbu X*1.5. Telefon se ho zeptá, kam jede. Zákazník zvolí cílovou stanici a z jeho kreditu je okamžitě odečtena částka za celou cestu (odpovídá X*0.9 a je tedy levnější, než základní kilometrická cena bez udání cílové stanice). Mezitím průvodčí zjišťuje, že ve vlaku je pouze deset lidí bez flashky a jde je tedy "na jistotu" zkontrolovat a nemusí se zabývat všemi cestujícími.

Vlak celou cestu synchornizuje data s databází ČD s pomocí internetu - buď při první příležitosti při signáu GPRS/CDMA/UMTS nebo přes Wi-Fi ve stanicích nebo speciálním internetem vedeným podél trati. ČD sledují statistiky vytížení vlaků a přizpůsobují složení vozů.

Náš zákazník jede za babičkou na venkov, vlak není vybaven naším systémem. Kontrola s pomocí POPky probíhá přes BT nebo USB (do POPky přidané rozšiřující kartou). Údaje se aktualizují se spožděním až v cílové stanici...

Zní to jako sci-fi? Neřek bych: :-)
- Zaměřovací systém může fungovat jednoduše podobně, jako GPS (pokud chcete, můžu rozepsat). Pro určení polohy ve třech rozměrech je třeba mít 4 vysílače. Pro přesnost 10cm vychází pracovní frekvence 3GHz, tedy naprostý standard. Takováto zařízení jsou velmi levná na výrobů a snadná na montáž, vždyť GPS příjmače už se dávají i do levných mobilů!
- Vybavit i stávající POPky čtečkou tohoto signálu je banalita (přídavná karta z pár stovek). Případně by se i POPky daly nahradit normálním netbookem, který by s vlakem komunikoval přes Wi-Fi a byl by vybaven odpovídajícím softwarem. Slušný netbook stojí kolem osmi tisíc, takže výrazně draží, než POPka asi nebude a průvodčí ho mohou využít pro osobní účely (pokud jim to Kalousek nezdaní :-D ).
- Ve vlaku pak musí být krom vysílačů i počítač (taky banalita za pár peněz, při rekonstrukci se klíďo dosadí). V interiéru by krom normálních zásuvek mohly být i USBčka sloužící pro dobíjení flashek a případně LCD displej - terminál pro operace s flashkou přímo ve vlaku. Opět pohoda.
- Internet by se dal dobře řešit přes GPRS/UMTS/CDMA (když to může mít Jančura na Kozí dráze, tak proč by to neměly ČD na koridorech?) - tohle řešení nevyžaduje neustálej přístup a rychlost nemusí bejt velká. Nebo si dovedu představit na trať ke kabelům zabezpečovačů přidat optiku a podél trati mít vysílače pro vlaky.
- Infračidla a spínače při zatížení >2kg jsou taky celkem jednoduše integrovatelné.

Pořád sci-fi? :-D

PS: Sorry za slohovku a sem s konstruktivní kritikou!
registrovaný uživatel Oto 
16.06.2010 (11:02)  
Brichoni: těmi aerolinkami jsem nemyslel buzeraci typu Ryanair a jeho povinné online odbavení s vlastním tiskem boarding pasu, ale spíš klasickou elektronickou letenku z globálních rezervačních systémů. Tu opravdu mít vytištěnou nemusíte, ostatně ani nemůžete (protože žádnou jednotnou oficiální papírovou podobu ani nemá, u prodejce dostanete jen takový "hadr" z jehličkové tiskárny).
Jediné, co by po vás mohli kromě osobního dokladu teoreticky chtít, ale ještě jsem to nezažil, je číslo letenky nebo booking code (to je ale krátké a dá se ručně opsat na papír).

Íčkovy občanky: ano, taky nechápu, proč by nemohla být občanka strojově čitelná pro každého. Akorát by to nesmělo být bezkontaktní (RFID), aby se to nedalo přečíst bez souhlasu majitele. 2D čárový kód (ve kterém by byly ty samé údaje, jako jsou na průkazu vytištěné, podepsané státním privátním klíčem) by byl ideální ... levná výroba dokladu, levné čtečky ...
16.06.2010 (7:06)  
ad Oto - když už sem chceš dávat i aerolinky, což je v podstatě nesrovnatelné, jelikož jsem zde reagoval na e-Shop pro dráhy :-) - ano, v globálním měřítku na tom aerolinky budou na tom nejlépe, ale i v aerolinkách existují pravidla, jako např. že s nevytištěnou letenkou (jedno, jestli doma či na odbavení - tam dokonce může aerolinka po Tobě chtít poplatek za provedení odbavení na letišti - vytištění boardu) se nedostaneš do bezpečné zóny /v případě Schengenu/ - do non-Schengenu už vůbec ne...

Ale i zde pronikla možnost mít nevytištěnou letenku a mít ji jenom v mobilu/PDA, kterou pak člověk u gate přiloží ke čtečtě, resp. u kontroly před vstupem ji ukáže pracovníkovy ostrahy.

ad OP a čtečka - POPka - počkejte, až budou nové občanky, které původně navrhl Íčko - to už pak bude hokej - na nich původně (možná už tom tam zase bude) už nemělo být ani rodné číslo, natož i datum narození apod. a aby někdo, kdo by měl POPku, která by uměla číst data z OP??? ani takovou možnost nebudou mít finanční ústavy - banky, pojišťovny apod. pouze státní instituce...
registrovaný uživatel Oto 
16.06.2010 (2:16)  
DenSha: určitě tam ale probíhá nějaká postupná obnova ...

Našel jsem specifikaci POPky: http://www.odp.cz/index.php?id=37
Čtečku magnetických karet to volitelně má, čtečku 2D čárových kódů taky, má to dokonce i slot PCMCIA Type II. Takže do něj by ten GPRS modem mohl jít umístit, když se výrobci řekne.
registrovaný uživatel DenSha  mail  
16.06.2010 (1:01)  
ad Oto:
nojo, ale POPky už mají ČD nakoupené... Že by je měly chuť vyhodit a nakopit něco jiného?...
registrovaný uživatel Oto 
16.06.2010 (0:11)  
DenSha: To je problém, POPky ČD neumí skoro nic. Dokonce snad ani ty čárové kódy ne (?). Čtečka občanek se sice běžně prodává, ale mobilní zařízení ji integrovanou nemají. Dalo by se ale místo toho použít řešení od DB - totiž jako průkaz totožnosti použít platební kartu. Tu má dnes také v podstatě každý a mobilní zařízení ji čtou.

Například IPA280 http://www.pointx.cz/cz/nabidka-hardware/platebni-terminaly.html , které umí vše, co by bylo potřeba. Sice jsem nikde nenašel cenu, ale ani bych se nedivil, kdyby cena tohoto nebo i horšího zařízení (nepotřebujeme všechny ty jeho funkce) byla při hromadném odběru nižší, než kolik dávají ČD za POPky ...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko