Plzeň — Integrovaná doprava Plzeňska se dočká nového, dosud nevídaného prvku. Plzeňský kraj, objednavatel regionálních vlakových spojů, společně s plzeňským Krajským centrem osobní dopravy (KCOD) Českých drah totiž od začátku nového jízdního řádu 2010/2011 spouštějí první příměstskou železniční linku, vedenou skrz město. V Plzeňském kraji se sice s definicí rozsáhlého dopravního systému typu Eska zatím nepočítá; nová Plzeňská linka (PL) ale vyhoví cestujícím, kteří hledají rychlou možnost přesunu v rámci západočeské metropole, stejně jako je tomu v případě pražské S29 (Strančice – Praha–Vysočany) či ostravské S1/R1 (Opava východ – Český Těšín). Ocení ji ale všichni, kdo se po Plzni rádi pohybují vlakem. Ten doposud ve zdejších podmínkách nebyl zrovna ideálním dopravním prostředkem, především kvůli menší četnosti spojů a zastaralým soupravám.
Cílem Plzeňské linky je, aby i obyvatelé čtvrtého největšího města v republice začali využívat vlak pro své cesty po městě. Díky dvouhodinovému intervalu bude počet spojů proti současnému jízdnímu řádu výrazně navýšen – ve všední dny budou vlaky na trase Plzeň hl.n. – Kozolupy jezdit prakticky každou hodinu, v úseku Plzeň hl.n. – Blovice dokonce dvakrát do hodiny. Celou trasu vlak urazí zhruba za 53 minut, a to i s tří- nebo čtyřminutovým pobytem na hlavním nádraží a maximální provozní rychlostí do 60 km/h.
Trasa Plzeňské linky:
Kozolupy | |
Vochov | |
Plzeň-Křimice | |
Plzeň-Zadní Skvrňany |
(jedno z největších panelových sídlišť v Plzni) |
Plzeň jižní předměstí |
(nemalý přestupní uzel, přestup na trolejbusy a tramvaj, zastávka v širším centru, prakticky v části Bory) |
Plzeň hlavní nádraží |
(přestup na vlaky všemi směry a přestup na tramvajové, trolejbusové a autobusové spoje MHD) |
Plzeň-Koterov |
(nákladové nádraží s malou „staničkou“, v okolí malé průmyslové podniky; přestup na autobus a tramvaj) |
Starý Plzenec | |
Šťáhlavy | |
Nezvěstice | |
Zdemyslice | |
Blovice |
Nutno podotknout, že ne všechny spoje pojedou v celé trase a v taktu. Provoz bude, přinejmenším zpočátku a k nelibosti některých, zajišťovat modernizovaná motorová jednotka řady 814 Regionova, ovšem zatím se její nasazení zdá jako nejrozumnější řešení, vzhledem k častým obratům soupravy, nízkopodlažnímu přístupu a faktu, že České dráhy nevlastní odpovídající elektrické jednotky schopné provozu na trakčním systému 25 KV/50 Hz mimo zánovní řady 560, zajišťující provoz v okolí Brna. Vhodná vozidla přitom existují — jednotky Stadler Flirt byly v tomto roce schváleny Drážním úřadem ČR pro provoz na střídavě napěťové soustavě. Spoje PL budou sloužit cestujícím pouze v pracovní dny.
Ve vlaku nové linky bude platit standardní tarif Českých drah i Plzeňská karta s časovým předplatným (měsíční, čtvrtletní a další), na kterou lze nyní cestovat jak v MHD, tak právě v příměstských vlacích a autobusech do stanic označených v jízdním řádu značkou P nebo Z. Spoje PL měly být původně vedeny v režimu 0/0 S (specifický způsob odbavení cestujících); jelikož však jednotky 814-914 nebudou vybaveny prodejními automaty, vlaky bude doprovázet vlakvedoucí.
Lze předpokládat, že především v úseku Plzeň hl.n. – Blovice si linka najde určitě hodně cestujících, jelikož jsou zdejší příměstské spoje dost vytížené. Jak již bylo dokázáno při nedávných prezentačních jízdách (13. – 15. října 2010), vytíženost prvních ranních spojů byla velmi vysoká a celkové ohlasy cestujících byly vesměs kladné. V budoucnu se počítá i s přidáváním spojů až do hodinového či půlhodinového intervalu. České dráhy přitom plánují pořízení jednopatrových elektrických jednotek, které v Plzeňském kraji, stejně jako v Brně, žalostně chybí.
Zdroj: České dráhy, Plzeňský kraj, ŽelPage a autoři
Šlo by to i levněji, kdyby průvodčí (který je ve všech vlacích z Plzně) vytiskl přestupní jízdenku na MHD z POP-ky, kterou je také vybven každý průvodčí. Tedy standartní přestupní jízdenku, kterou si koupíte v "té žluté krabičce co je v MHD" (30minut/45minut/60minuta 24hod). Částka by se strhla z elektronické peněženky, co je na kartě, stejně jako ve voze MHD. To by bylo pro ty co mají kartu, ale nemají časové předplatné. A zbytek samozřejmě penězma v pokladně, nebo u průvodčího, bohužel, to s tou jízdenkou tištěnou ve vlaku zatím opravdu nefunguje. Ale ušetřilo by se za zařízení, která jste navrhoval - tisklo by se to z POP-ky..
Bohuzel, jak pise Karel, vedeni trati i zastavky jsou zpravidla mimo hlavni prepravni smery a cile, coz zeleznici nijak nepomaha. A kdyz si vezmu, ze vcelku potencialne mozny "rozumny" smer Doubravka-Jizni (kde jsou zastavky "blizko lidem") obsluhuje sice pomalejsi, ale casto jezdici 16ka trolejbus (i kdyz samosebou na Doubravce zalezi dost na tom, kde konkretne ma byt start nebo cil cesty), moc perspektivni mi "esko" jako soucast MHD neprijde.
Naopak si myslim, ze spousta lidi by uvitalo "prujezdni" osobaky ve stylu teto linky i na ostatnich ramenech.
P.S. i kdyz to mam na Doubraveckou zastavku kousek, pokud nekam jedu vlakem, naucil jsem se jezdit do Rokycan - vzdalenoste to je sice dal nez na hlavni do Plzne, ale parkuje se pred budovou a prostredi je kulturnejsi. Casove to je plus minus nastejno do Plzne i do Rokycan (mysleno vse samosebou autem) ... a abych pravdu rek, kdyz jsem nekolikrat chtel zastavku v Doubravce pouzit, vzdy to "pohorelo" na nepripojich nebo dlouhych prestupnich dobach.
takze max. ten kdo prijede vlakem do Plzne presedna na PL misto MHD....
ale masove uziti bych necekal
PS sam obcas jezdim z Plzne-zastavky na Prahu nebo z Doubravky či Jižního na hl.n. a to proto, ze pak vystouppim primo na hlavnim nebo jedu primo (Plzne-zastavka) dal
Při mé páteční cestě PL dokonce využil dle evidence obsazenosti jeden vozíčkář a několik cisklistů- i to je možnost.
Teda dovedu, ale je to Scifi ctvrthodinovy takt ve spicce a pulhodinovy mimo. A moznost koupit si ve vlaku jizdenku, na kterou pak budu moct pokracovat MHD (zatim to jde, pokud vim, pouze opacne).
Z Bolevce na hlavní nádraží, tedy do širšího centra města, nebo pokud někam jedu vlakem z hl.n. Mě těch pár-set metrů do toho podchodu nějak nevadí, já jsem mladý člověk:)
Ono tou tramvají to na hlavní nádraží jede asi 19 minut? Ale tím vlakem 9 a jezdím na stejnou kartu, ve stejném pásmu. Bohužel, Plzeň má tu nevýhodu a to málo vlakových zastávek. Nebo další příklad, lepší: Plzeň Doubravka - Plzeň hl.n., zastávka v Doubravce je sice hnus, ale osobní vlaky od Berouna tam zastavují co hodinu a jak se obyvatel doubravky dostane do širšího centra města? Trolejbusem, ano, ale někteří blíže vlakové zastávce to mají na ten trolejbus také pár-set metrů. A zrovna tím vlakem je to z Doubravky na hl.n rychlejší, nvíc trolejbus vás také doveze k "hlaváku".
Je to věc názoru a možné budoucí propracovanosti tohoto systému..
Je třeba si také uvědomit, že ty spoje na PL budou 100% zajišťovány nízkopodlažním vozidlem, to může být pro někoho docela zajímavé a nejen pro přilehlé obce, ale je to příměstská doprava.
AB sem motal Žateckou, protože jsem se na ni ptal. Už přestal a já taky - dověděl jsem se od něj, co jsem potřeboval. Omlouvám se dodatečně za nabourání diskuse a AB děkuji za informace, byť mě příliš netěší. Aspoň že nechali ty rychlíky.
A ještě jednou - přeji PL úspěch!!
A tk se to dalo směrem na Kozolupy, kde se vyzdvyhují nová nástupiště, což je sice pravda, ale na Nýřany by byla linka asi ještě lépe obsazená, i když jediné nástupiště co na tomto úseku stojí zato, je asi v Nýřanech.
Také jsem se svezl, vlakový doprovod tvořil revizor ČD, který si pečlivě zapisoval počty vystoupivších a přistoupivších cestující a že počty napsané v deskách, nebyli špatné! Vesměs velmi kladné reakce spokojených cestujících, jen ti pozornější si všimli, že při brždění je prakticky nemožné mluvit ještě z někým druhým, protože prostě neni slyšet.
Co jsem mluvil s revizorem, tak je klidně možné, že pokud nebude linka dostatečně využívaná, tak může klidně dojít k tomu, že se změnou nového GVD v Březnu, dojde ke zrušení, tak-že je to jen na cestujících. Samozřejmě že pokud bude zájem, tak může naopak dojít k navýšení spojů. Mě osobně toto spojení nepřijde špatné, už dnes využívám vlaku pro cesty z Plzně Bolevce do Plzeň Hl.n. , jen to chce zrovna znát jízdní řád.
Prestupy v Plzni jsou (a bohuzel budou nadale) jeden z nejvetsich kamenu urazu zeleznice. Jako nejlepsi vidim prestup na Jiznim, kde je mozne presedat na pomerne frekventovanou 16ku trolejbus.
Vsechny ostatni zastavky teto linky v Plzni jsou v podstate neprestupni, staci si predstavit cca pul kilometru na hlavnim nadrazi (pritom propojeni podchodu je slibovano od doby, kdy se pred nadrazim zaclo kopat) na trolejbus i tramvaj (ono co si budem nalhavat, tohle prestupni misto je pakarna i v ramci samotne "tradicni" MHD).
Diky teto situaci by tuto linku pro presuny po meste mohl vyuzivat mozna clovek, co to s jeji pomoci bude mit bez prestupu - ovsem diky hodinovemu taktu s moznosti zpozdeni (vyssi ve srovnani s tradicni MHD) se obavam, ze spis pojede s prestupem tramvaji a trolejbusem, nez vlakem - i za cenu toho, ze pojede o neco dele.
Ale to nechci malovat certa na zed, treba se par jedincu najde i na "vnitro" meste... nicmene zakladni skladbu cestujicich bych videl spis v primestskem dojizdeni (a projizdeni). A jako hlavni pozitivum pak fakt, ze se konecne umozni napriklat lidem z Plzence vystupovat na Jiznim.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.