Beroun — V areálu před železniční stanicí Beroun probíhá stavba nového záchytného parkoviště P+R. Investorem je město Beroun, dodavatelem stavební společnost Strabag. Projekt je spolufinancován EU z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Částka za jeho realizaci činí 16,2 milionu korun a předběžný datum dokončení je stanoven na 24. 7. 2010. Parkoviště P+R představuje formu kombinované přepravy, kdy je zajištěna návaznost automobilové dopravy na dopravu veřejnou. Obvykle je budováno v těsné blízkosti nádraží, stanic metra a jiných terminálů hromadné dopravy. Stavba těchto parkovišť podporuje veřejnou dopravu a integrované dopravní systémy. V Praze jsou zařazena do systému Pražské integrované dopravy (PID). Platbu parkovného je tak možné výhodně sloučit s platbou jízdného ve veřejné dopravě.
Revoluce v berounské veřejné dopravě?
Výstavba tohoto parkoviště je však jen jednou z několika částí projektu, na kterém pracuje město Beroun. Jedná se zejména o výstavbu integrovaného dopravního terminálu, kdy by byla železniční doprava propojena s autobusovou a bylo by tak umožněno využívat jednotných jízdenek, zavést integrovaný jízdní řád, návaznost spojů a území rozdělit mezi jednotlivé dopravce. Současné autobusové nádraží, umístěné mezi centrem města a městskou čtvrtí Závodí při břehu řeky Berounky, je pro cestující velmi nevyhovující. Projekt na jeho místě počítá s vybudováním nového parkoviště pro osobní automobily a autobusy; pěšky by pak cesta z něj na nádraží trvala zhruba 10 – 15 minut. Areál železniční stanice, která se zapojila i do projektu Živá nádraží, by se mohl začít měnit již na jaře příštího roku. Kromě zmiňovaného terminálu zde bude vybudováno i parkoviště pro cyklisty – nádraží se stane výchozím bodem pro již vzniklé i budované cyklostezky – nebo informační centrum pro turisty.
Nádraží v Berouně nyní využívá více než 5 000 cestujících denně a v souvislosti s budoucí integrací lze předpokládat nárůst jejich počtu. Pozitivně k tomu přispěje také probíhající optimalizace tratě Beroun – Zbiroh, jejíž dokončení je naplánováno na příští rok a umožní zkrácení jízdní doby nejen mezi krajskými městy Praha a Plzeň. Areál nádraží v současné podobě, stejně jako autobusové nádraží, nárokům cestujících a řidičů nevyhovuje zejména kvůli počtu parkovacích míst a absenci hlídací služby na zdejším parkovišti. Spousta lidí tak dá přednost jízdě vlastním automobilem před pohodlnější cestou vlakem. To se však změní – kapacita nového parkovacího komplexu bude zhruba 200 míst. Česká republika se tak pomalu přibližuje evropským zemím s kvalitní veřejnou dopravou, jako je například Švýcarsko, Německo nebo Nizozemsko.
Oprava železničního mostu přes Berounku
V rámci výstavby cyklostezky byla provedena i oprava železničního mostu přes řeku Berounku, který leží v úseku mezi stanicemi Beroun a Beroun – Závodí. Oprava byla nezbytná: most byl v dezolátním stavu, kdy mohla být narušena i celková bezpečnost – v zadní části se most propadal. Investorem bylo, stejně jako v případě parkoviště P+R, město Beroun. Práce probíhaly od 29. 9. do 8. 12. 2009 a náklady na realizaci dosáhly výše 10 milionů Kč. Projekt zahrnoval instalaci nového zábradlí a osvětlení, opravu a zpevnění poškozené konstrukce a pokládku nového povrchu na části pro chodce a cyklisty. Díky tomu se vytvořilo nové kvalitní spojení železniční stanice s městskou čtvrtí Závodí.
Zdroj: autor, Wikipedia, týdeník Sedmička, foto: autor
musel jsem se podívat do mapy: http://bit.ly/brV1hH
cesta z autobusového nádraží na vlakové nádraží v Berouně. (nikoliv Závodí)
K tomu pár postřehů:
Pokud přijedu na P+R autem a k nádražní budové to bude 1200 m nejkratší cestou + to co nachodím na nádraží, tak mi to připadá nepoužitelné. Obzvlášt, když před nádražím je možnost parkování, ale P+R prakoviště budeme stavět někde na půl cesty mezí nádražím a "zastávkou" Závodí.
Sim: K výpočtu cestovní doby doby
b) autem na PR 8 minut, 15 minut přesun na vlak (cca 1400 metrů, což je docela svižné tempo), 5 minut čekání (rezerva) + rychlík/osobák
a jsme na reálném čase
8+15+5+37+8+5+10 = 88 minut - rychlík
8+15+5+53+8+5+10 = 104 minut - osobák.
srov. varianta auto na Zličín+MHD - 70 minut
Obávám se, že se z veřejných peněz postaví parkoviště P+W - parkuj a jdi (do centra, na vlak to nemá smysl) tudíž se proivestuje spousta peněz bez přínosu. Jo kdyby se to P+R stavělo hned u nádraží, aby to měl člověk 2 minut od auta na peron, to by byla jiná. Ono u stávajícího nádraží je prostor pro P+R, a velký, hned u sjezdu z dálnice, dokonce tam malé parkoviště už je. Na vlak je to z něj celá 1 minuta. Pak by z výše uvedených výpočtů vypadlo 15 minut, což je zrychlení srovnatelné jako tunel Praha-Beroun.
Postřeh č.2. pokud bude tunel (nebo jiná varianta pro rychlé vlaky) a budeme chtít Os vlak Plzeň - Beroun a pak rychle do Prahy, tak nemá smysl čumákovat na Závodi. Takže ikdyby bylo zrychlení na cca 25 minut peron - peron tak pořád to chození okolo bude zdlouhavé a z toho důvodu si dovolím předpokládat, že tak jak je v článku popisované budoucí P+R parkoviště, tak bude k něčemu, je blízko centra, ale k přestpu na vlak? smajlík.kroutící.hlavou
Bavime se tu o stavbe P+R parkoviste, takze to vzdy bude prave pro ty, co nechteji/nemaji jinou moznost jezdit jinak, nez vlastnim vozem.
Pár poznámek: Parkoviště u nádraží je v pohodě jen pro nádraží, protože do města je to kus. Samozřejmě až bude nová trať do Prahy, tak to bude chtít parkovací dům. Ono jet ze Zličína 20 min sockou s průvanovou klimatizací je fakt zážitek.
A také do té doby už budou na růžovém paloučku rozprášeni chudáci, kteří za totáče neměli na auto a nutně musí každý den točit volantem. Stejně jako jedna známá si od revoluce kupuje banány, protože tehdy normálně nebyly.
Ti mladší se dožijí doby, kdy budou z Berouna, Kralup, Benešova 4 koleje do Prahy (stejně jako v okolí Mnichova i blbých Drážďan) a ve špičkách budou vlaky narvané. A samozřejmě podmínkou je průjezdný model. Zde bych chtěl Jonáše uklidnit. Zajisté k němu dojde, protože limitem bude kapacita na hlaváku. Stejně jako v Brně z důvodu nulového počtu hran, kde by mohly Os půlhodiny oxidovat, bude se i v Praze (časem i v Plzni) projíždět. Rychlíky už v Praze projíždí na odstavení a u Os to bude za chvíli taky normální. Bude samozřejmě s nějakým kratším ramenem na druhou stranu města, aby případným průserem nezkolabovala celá větev. Například (ale třeba úplně jinak) Radotín - Kolín a Beroun - Úvaly.
50 let se jezdilo na kole - no a co ted, koho jeste vidis? Nejak to odumira ze? Tak maximalne po dedine, to jo, ale ven na silnici uz si malokdo troufa (teda s vyjimkou nas "dalkovych turistu" na drahych kolech v modernich dresech co jenom projizdime, ale i to nejradeji po stezce). Samozrejme, muzes rict ze je to z pohodlnosti, ale ja myslim ze hustota, rychlost a bezohlednost provozu na silnicich s tim ma taky co delat.
Frajerstvi a mestactvi - no mozna, nevim, jak ty lidi znam tak nejaky specialni frajeri nejsou, koneckoncu ted denne dojizdeji vlakem a MHD, a pred domem jim stoji stara 120ka (ackoliv ted kupuji novejsi karu) tak jsem se obcas ptal jestli nevychazi rozumne dojet ten kousek do Vranovic a odtama castejsim vlakem pokracovat - no rikali mi ze se boji toho vykradani, treba lhali. Na tema "denne stojim na verejnosti pobliz baraku v Brne a tak nejak se az tak moc nebojim" a "v cem je rozdil proti parkovisti ve Vrankach" jsem taky uvazoval, z vlastni zkusenosti Vranky neznam, ale precejen pred barackem na dedine nebo v prujezde je parkovani jistejsi, o tom nepochybuju. Psychologie? Mozna, ale vysledek je jaky je, a vysledky se pocitaji ne?
Jenze prave u Berouna je ta situace hodne specificka, dalnice do Zlicina (vede prakticky primo od jednoho parkoviste ke druhemu) velmi slusna a doba jizdy 10 minut bude mozna i pro zaprisahleho "neridice" mene stresujici, nez jizda vyhlidkovym vlakem udolim Berounky.
A muj zpohodlnelej zadek tu ma proti vlaku jeste jednu "namitku" - nevim, zda je to v celem useku, ale pocitove je mezi Smichovem a Berounem klasicka stykova (nesvarovana) kolejnice... takze zatimco od Berouna na Zdice si to uzivam, na Prahu je lepsi se neceho drzet (samosebou s trochou nadsazky).
A poznamka: ja nevrdil, ze to vlakem bude rychlejsi. Jen ze misto rizeni lze delat i neco jineho, ze se netreba soustredit a plusminus tak.
Vlak z Wolfsthalu (Retz pocitam taky ne, i kdyz tam jsem nikdy nejel) do Vidne urcite neni rychlejsi nez autem nekam na Schwechat nebo dokonce nekam "hloubeji". Vlak tam neni lepsi, nez elefant. Zajimalo by mne, jake si nachazi argumenty tam...
varianta a: autem na Zlicin 18 minut (mapy.cz), MHD na Floru 35 az 40 minut (idos) + nejaky to pobihani okolo rekneme 10 minut, to mame hodina az hodina deset
varianta b: autem na nadrazi v Beroune 8 minut, vlakem na hlavni 37 minut rychlik, 53 minut osobak, tramvaj na Floru 8 minut + presun na tramvaj 5 minut (a to si hodne fandim) + nejaky to pobihani okolo rekneme 10 minut, to mame hodina az hodina a ctvrt.
... alternativne je mozne uvazovat prestup na Smichove, ale vyjde to podobne.
Takze zasadni argument zde opravdu ma podobu casoveho rozdilu autem mezi Zlicinem a Berounem, ktery teoreticky vychazi na rovnych 10 minut. Casova uspora pri jizde vlakem zadna, spis naopak - vlak nejezdi tak casto, jako MHD.
Nicmene - jak uz jsem driv psal - pro cloveka zamestnaneho dejme tomu v Karlstejne a bydlici u Berouna to bude velmi prinosne. Protoze z Krizatek treba do Dobrichovic je to autem docela pakarna, o Radotine radsi ani nemluvit.
Bohuzel je to realita, nevim o tydnu v kuse, kdy by zde vse jezdilo tak jak ma. A aby to nevypadalo zaujate - soucasne CD v tom vinu maji minimalni, problem jde na jejich ucet jen v pripade, ze klekne esus nebo zaba. Vesmes jsou to prusery infrastruktury, lom kolejnice a strzene troleje ani nema smysl pocitat. A lepsi to nebude, dokud se nepostavi jakakoliv jina trat pro dalkovou dopravu.
Prave v teto souvislosti dostava parkoviste v Beroune ranu pod pas. Nejde o to, ze u jednoho zpusobu dopravy pocitam nebo nepocitam cas straveny v MHD/aute/vlaku. Ale pokud bude vlak o 10 minut rychlejsi, ale ja v nem jednou za tyden zustanu viset o 2 hodiny dele nez musim (bez moznosti jet jinak), asi by to nevyvazila ani moznost si ve vlaku cist nebo pracovat. Ale to je samosebou u kazdyho jiny.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.