Ostrava — (Aktualizováno) Již pojedenácté se v areálu nákladového nádraží stanice Ostrava hl.n. uskuteční mezinárodní veletrh drážní a manipulační techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays. Zatímco dominantou minulého jubilejního ročníku byla vysokorychlostní souprava railjet, letos se představí stroje dieselové stroje Voith Maxima a Bombardier Traxx DE. K vidění budou také projekty českotřebovské společnosti CZ LOKO: poslední exemplář řady 753.7 pro ČD Cargo a prototyp modernizované lokomotivy 742.701 pro stejného zákazníka. Lokomotivu na stlačený zemní plyn poprvé světu představí Vítkovice Doprava, polský dopravce PKP Intercity představí svou nejmodernější lokomotivu EU44 Husarz a nejnovější vůz první třídy. Brány veletrhu se otevřou 15. června 2010 v 9.00, kdy se uskuteční slavnostní zahájení pro VIP. Redakční tým ŽelPage budete moci na veletrhu potkat v první výstavní den.
Den | Datum | Otevírací doba |
---|---|---|
úterý | 15. 6. 2010 | 9.00 — slavnostní zahájení pro VIP 9.30 – 18.00 |
středa | 16. 6. 2010 | 9.00 – 18.00 |
čtvrtek | 17. 6. 2010 | 9.00 – 16.00 |
Voith Maxima a Bombardier Traxx DE hvězdami veletrhu
Voith Maxima představuje novou generaci diesel–hydraulických lokomotiv. Výrobcem je lokomotivka Voith Turbo; licenci na výrobu získala i česká společnost LOSTR Louny, největší výrobce nákladních železničních vozů. Od německého výrobce bude pocházet motor, převodovka a rozvodná skříň, ostatní díly vyrobí společnost sama, přičemž některé součásti bude poptávat ve výběrovém řízení u různých dodavatelů. Řada 40CC zahrnuje lokomotivy o výkonu 3 600 kW. Na veletrhu Czech Raildays bude vystavena řada 30CC, která disponuje motorem o výkonu 2 750 kW.
Další vystavenou diesel–elektrickou lokomotivou bude stroj Bombardier Traxx DE. Spalovací motor MTU 16 V 4000 R41 disponuje výkonem 2 200 kW a maximální rychlost vozidla činí 160 km/h. K pohonu slouží čtyři asynchronní trakční motory napájené ze střídače MITRAC TC 3300 osazeného IGBT prvky; vybaven je také elektrodynamickou brzdou (EDB) s výkonem 1 600 kW. Lokomotivy této řady byly nedávno schváleny Drážním úřadem pro provoz na síti SŽDC.
Německou lokomotivku Siemens Mobility budou na veletrhu reprezentovat dva stroje. Jedním z nich, ES64U4-VD, si jako řadu EU44 Husarz objednal polský dopravce PKP Intercity. První stroj byl dokončen na konci roku 2008, poslední dva kusy mají být dodány již tento měsíc. Lokomotivy jsou v Polsku nasazovány od počátku letošního jízdního řádu a po schválení Drážním úřadem na naše území zajíždí v čele spojů EC 110/111 Praha a R 406/407 Chopin. Druhým strojem je lokomotiva Siemens ES64U4–B3, která byla předána rakouskému dopravci Adria Transport pod označením 1216.92. Určena je pro provoz v Rakousku, Německu, Maďarsku a Slovinsku. Ten bude navíc doprovázen na cestě do Ostravy dieseleketrickou lokomotivou 2016.904 od společnosti LTE; oba se na výstavišti objeví od středy 16. června.
Osobní vozy
Polský výrobce H. Cegielski bude prezentovat vůz typu 158A Amnopuz, určený pro PKP Intercity. Cestujícím nabízí 54 míst k sezení a jsou vybaveny klimatizací a elektrickou zásuvkou 230 V. Návštěvníci tak získají možnost porovnání s jinými moderními vozy první třídy. V minulých letech byly vystaveny výrobky Siemens kolejová vozidla pro České dráhy, řada Ampz143 a také řada Ampeer, výrobek slovenského závodu ŽOS Vrútky. České dráhy představí bistrovůz s oddíly 1. třídy řady ARmpee832 objednaný u ŽOS Vrútky. Ten jsme již mohli vidět na veletrhu MSV 2009 a také na březnové předváděcí akci na pražském Masarykově nádraží.
Lokomotivu na stlačený zemní plyn a další tuzemské novinky
Projekt lokomotivy na plyn, vyvíjenou ve Vítkovicích, jsme čtenářům již představili. Představena bude poprvé na veletrhu Czech RailDays. Jedná se o přestavbu původní lokomotivy 703.023-2 a její výkon bude dosahovat 250 kW. Před zařazením do provozu, kdy by se měla zkoušet na místních vlečkách, ještě musí projít schválením od Drážního úřadu, od kterého již má přiřazené nové označení – 703.821-9. V letošním roce dceřiná společnost Vítkovice Doprava, která úpravu lokomotivy provádí, předpokládá ve spolupráci s Českými drahami uvedení další lokomotivy do provozu, tentokrát o výkonu 500 kW.
Českotřebovské CZ LOKO přiveze hned dva stroje – oba objednané pro ČD Cargo. První exponátem bude poslední rekonstruovaný brejlovec z třicetikusové série, 753.780. Po jeho boku se pak představí první prototyp rekonstrukce lokomotiv řady 742, číslo 742.701.
Ostravské opravny a strojírny se představí s jedním z prototypů nákladního vozu řady Falnss, druhý je toho času na zkouškách na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích. Tuzemskou skupina Škoda Transportation letos uvidíme pouze ve stánku na volné ploše, kde se budou prezentovat Škoda Transportation, Škoda Vagonka, Škoda Electric, Pars Nova a MOVO. Externí exponáty letos vystaveny nebudou. Nepředstaví se ani ŽOS Trnava, která by jistě mohla vystavit některý z modernizovaných osobních vozů pro Železničnú spoločnosť Slovensko.
Reportáže z minulých ročníků
- Desáté Czech Raildays ve znamení nových vozidel i nových barev
- Střípky z Czech Raildays, aneb co jsme se dozvěděli nového…
- 8. Czech RailDays v Ostravě
- Czech RailDays 2004 - přehled exponátů
- Fotoreportáž ze 4. ročníku veletrhu Czech RailDays
Zdroj: Railvolution/Czech RailDays, Škoda, ŽOS Trnava, Railcolor.net

Ještě k tomu Amnopuz, k výčtu předností jsem zapomněl dodat (a už to tu bylo dříve řečeno) ten skvělý koberec, otevřou se dveře, stojíte dole, a v úrovni očí, na posledním schůdku, vidíte položený ten huňatý (skoro centimetr tlustý) fajný koberec.
Za pár let by to mohlo jezdit na Polonii a Sobieském, spolu s vozy Bmnopuz/Bmnouz, taková ucelená sestava, to by byla bomba.
Pro mě byl opravdu nejlepší ten A9mnopuz z těch důvodů, který Jurik uvedl. Jenom škoda trochu špatného představku, ale jinak to byla bomba! Lepší než ARmpee.
Dnes tam byl i Hercules 2016, Najbrt brejlovec 754, jo a taky zmiňované Vario LF1 plus, které jsem si myslel, že neexistuje :-))) taky pěkné, s pozmněněným interiérem (část sedaček ne ve směru jízdy, ale na boku, jako klasické staré sovětské vozy v pražském metru).
Husarz je taky pěkný, v kabině to je jako v raketoplánu, sedadlo nemá chybu, posezení skoro lepší než v business class railjetu, samé displeje, plast, a jen pár tlačítek, žádné páky a železo jako v Esu, i ta strojovna je vidět že pokrok šel o 20 let mílovými kroky kupředu), i nalakování a design EU44 se mi líbí, ten by se hodil k vozům s novým najbrt unifikem.
Docela mě zklamal ARmpee, hlavně pestrost interiéru, šedivý nezáživný zvenčí, stejně tak šedivý a nezáživný zevnitř, chudá výbava, kdyby aspoň na zdi co je za dvouoddílem po 4sedačkách byl nějaký obrázek, nástěnka s prospektem, ale nic, jen šedá zeď, z fádnosti vystupovaly jen modré barové židličky, no a 1.třída taky chuďoučká)
Zítra tam jdu znovu, kámoš mi půjčí zrcadlovku Nikon a budu fotit ostošest.
To je taky stroj ze Škody Plzeň
V koutku duše jsem doufal, že k nám do Ostravy přicestuje 15T for city, slovenské (cyklo a částečně-služební) vozy, slovenská 671, ale co se dá dělat, prý vystavovatelů bude skoro o 10 % více, tak se snad máme na co těšit.
A motorák Dm 12 pro Finské dráhy byl také kvůli CRD stažen z testů (údajně)...
http://www.railvolution.net/czechraildays/index.php?d=prehledfirem
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
