..: Memorandum o rozvoji dopravní infrastruktury Pardubického kraje :..

150.226, EC 121 Košičan, Bezpráví, foto: Richard WeberPardubice — Pardubický kraj a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jednaly o prioritách investic do drážní infrastruktury v regionu. Výsledkem setkání je memorandum schválené krajskými zastupiteli, které v pondělí 24. května 2010 podepsal hejtman Radko Martínek a generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Dokument navazuje na předchozí memorandum o přípravě železničních staveb z 29. června 2006 a pokrývá rozmezí let 2010 až 2013. Kraj nově vyjednal investice do důležitých regionálních tratí, na kterých objednává veškerou osobní dopravu. Některé stavby již teď počítají s optimalizací některých úseků pro uvažované nové jednotky Českých drah dosud neuvedeného typu. Na základě desetileté smlouvy jsou totiž ČD jediným provozovatelem regionální dopravu v kraji a na získání nových vozidel by v dohledné době měly vypsat výběrové řízení. Podle nejnovější dohody SŽDC a kraje se má investovat především do zvýšení rychlostí, vybavenosti stanic, kapacity traťových úseků a bezpečnosti přejezdů.

Všechny požadované investice do infrastruktury sledují zájem zrychlení železniční dopravy v kraji a mají podpořit vznikl použitelného integrovaného dopravního systému (IDS), jehož páteří bude právě železnice. Uzly tohoto systému mají být Pardubice a Česká Třebová, která dostala přednost před nedalekým okresním městem Ústí nad Orlicí. Do některých regionálních tratí se přitom v uplynulých 20 letech výrazně neinvestovalo. Memorandum také podporuje urychlené řešení konstrukce 1. koridoru v úseku Ústí nad Orlicí město – Choceň, kde se veškeré projekční a stavební práce odložily kvůli petici za zachování původního, avšak nevyhovujícího uspořádání stanice Ústí nad Orlicí.

Kraj požaduje realizaci projektů

  • zkapacitnění trati 030 Pardubice – Hradec Králové, kde má být zdvoukolejněn úsek Stéblová – Opatovice nad Labem,
  • zkapacitnění trati 238 Slatiňany – Chrudim – Pardubice (– Hradec Králové) včetně výstavby tzv. Medlešické spojky,
  • přípravu technického řešení úseku Rosice nad Labem – Pardubice, včetně přechodu přes řeku Labe,
  • přípravu a začátek realizace modernizace stanice Ústí nad Orlicí,
  • přípravy a začátek realizace úseku 1. národního tranzitního železničního koridoru v úseku Ústí nad Orlicí – Choceň, kde má vzniknout tunelová přeložka mimo zastávku Bezpráví a stanici Brandýs nad Orlicí, přičemž zrušení stanice odhlasovali v referendu samotní občané města,
  • zvýšení rychlosti na vybraných tratích úpravou infrastruktury,
  • zjednodušení nástupu cestujících úpravou zastávek na vybraných tratích,
  • modernizaci vybraných železničních přejezdů pro možné zvýšení traťové rychlosti a bezpečnosti provozu
  • a napojení Multimodálního logistického centra Východní Čechy v Pardubicích na železniční síť SŽDC.

Česká Třebová jako jedna z rychlíkových stanic v kraji v současnosti bojuje o výsadu zastavování vlaků vyšší kvality v relaci Praha – Brno. Vynechání této zastávky navrhují odborníci na konstrukci jízdních řádů z Drážní společnosti při Fakultě dopravní ČVUT. Ti kromě relativně bezvýznamného zrychlení jízdy vlaků EuroCity upozorňují především na nutnost zkvalitnění rychlíkových spojů, které pro kraj objednává Ministerstvo dopravy a které vedle České Třebové obsluhují také další regionální uzly Choceň, Ústí nad Orlicí a Svitavy. Hejtman Radko Martínek v otevřeném dopise apeloval na rektora ČVUT Václava Havlíčka, aby petiční činnost svých akademiků zastavil. Jako argument předkládá zejména právě dokončovaný projekt rekonstrukce a rozšíření autobusového terminálu a velkého záchytného parkoviště v prostoru před budovou nádraží Česká Třebová. Je však otázkou, nakolik tento terminál ke svému smysluplnému využití potřebuje vlaky kategorií InterCity a EuroCity – podobnou investici totiž v roce 2008 realizoval také sousední region v Hradci Králové, jimž ovšem žádný vlak vyšší kvality neprojíždí, natož aby v ní stavěl. I přesto však zdejší nový terminál pomohl výrazně zjednodušit přestupní vazbu mezi železniční a městskou hromadnou dopravou v krajském městě. Navíc je nutné poznamenat, že současná infrastruktura a vozidla, nasazovaná ČD na meziregionální a regionální spoje, nedovolují konstrukci taktového jízdního řádu s uzlem v České Třebové, přičemž požadovanou kvalitu by měly jasně definovat kraj a ministerstvo, který regionální, resp. meziregionální spoje objednaly.

Plány na obnovu a zlepšení železniční infrastruktury na Pardubicku jsou však jen částí záměrů kraje na zkvalitnění dopravní obslužnosti. Kromě železnice aktuální vize zahrnuje také silniční a vodní dopravní cestu v zájmu co nejlepšího provázání jednotlivých druhů dopravy. Na koordinaci těchto aktivit se bude podílet nově vzniklá společná pracovní skupina SŽDC a kraje, která by měla dopravní potřeby regionu převádět do praxe.

Zdroj: Pardubický kraj, Terminál hromadné dopravy Hradec Králové (Wikipedia)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 25.5.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
25.05.2010 (15:11)  
Tomjoh: Prakticky ve všem souhlas. Na mě to působí dojmem, že Martínek se chce ještě těsně před volbami trochu vyšvihnout a budit dojem, jaké světlé zítřky nás díky němu a jeho povedené straně čekají. Ale já mu to tedy nežeru.
registrovaný uživatel Tomjoh  mail  
25.05.2010 (14:42)  
Já si osobně myslím, že podobné memorandum je jen cár zbytečně popsaného papríu, který nemá ani hodnotu pracovní doby toho, kdo ho sepisoval. Ředitel SŽDC Komárek podepíše cokoli, ač předem ví, že na do nedostane peníze - viz nedávná TK ministra dopravy. Hejtman Martínek a jemu podobní se zase mohou tvářit, jak zlepšují dopravní obslužnost ve svém regionu. Týden se o memorandu bude mluvit a pak ho odvane vítr času. A Medlešická spojka zůstane dlouho jenom na papíře. Pokud vyhraje volby sociální demokracie, tak trvale, protože lépe vypadají vyšší důchody a pastelkovné než nějaká spojka v Pardubicích. Budu rád, pokud se budu mýlit, ale myslím si, že tento scénář je dostatečně realistický. Než se jednou zcela dokončí první koridor mezi Prahou a Českou Třebovou, myslím tím včetně rekonstrukce například Pardubic a hlavně úseku mezi Chocní a Českou Třebovou, tak se bude moci začít na druhé straně opět začít rekonstruovat. Vždyť první úsek koridoru se začala předělávat v roce 1993, tedy před 17 lety !!!!!! Jak dlouho že se stavěla původní železnice mezi Brnem a Prahou v polovině 19. století?
25.05.2010 (14:37)  
Josef Petrák:
Takže dálkové vlaky to pod 30 minut nedávají, a Os pod hodinu taky ne. To se pak maluje takt blbě.
Dost záleží na volbě uzlů. Dokud nedojde na zdvojkolejnění Stéblová - Opatovice, a tedy vlaky od Hradce budou přijíždět pár minut po půl/celé (kříže v Rosicích), tak je vhodnější na uzel v Pardubicích rezignovat a rychlíky křižovat v Přelouči, Chocni a Třebové.

Tunel v Bezpráví vzhledem k předpokládané ceně může dost pravděpodobně zkončit optimalizací současné trati.

Roger:
A předpokládám, že zmiňované super logistické centrum je ta stavba, kterou postavili načerno a pak lobbovali v PS, aby ji zlegalizovali - taky bezvadná příhoda.

Myslím, že ne. Zkuste google podrobněji, ale na první zagooglení to spíše nasvědčuje VLC v místě plánovaného přístavu Pardubice s tím, že toto VLC bude "dočasně" bez lodí.
registrovaný uživatel Bakiy 
25.05.2010 (14:24)  
Ad Josef Petrak: Takze v podstate idealni stav. EC/IC v CT nebudou zastavovat. Ani ja nechapu, jakej je k tomu duvod, rychlikum "natahnu" jizdni dobu treba zastavenim v Moravanech a pojedou mi to "idealnich" cca 55 minut a chtit po osobakach, aby mi to jely stejne rychle jako rychlik je nesmysl. Takze je natrasuju tak, aby "sedely" v Pcich a CT a nebudou "skrzovy"... Nevim, kolika lidem toto reseni ztizi cestu do prace, ale moc jich nebude. Nebo vy snad znate nekoho, kdo jezdi tuto trasu pravidelne osobakem? A do budoucna asi ma smysl se zabyvat tim, aby to rychliky zvladly pod pul hodiny...
registrovaný uživatel Roger 
25.05.2010 (13:19)  
To jsou (s prominutím) zase kecy. Tou "Medlešickou spojkou" se myslí přeložka trati pro odstranění úvrati v Rosicích při cestě z Chrudimi do Pardubic? Ta, která měla stát (pokud si vzpomínám na poslední sliby) už někdy v roce 2008?

S ohledem na předchozí zkušenosti a aktuální přístup vlády ke dopravním stavbám (jako třeba bezva nová silniční spojka CR-PU, která vede přímo do města, protože na spoustu let slibovaný obchvat nejsou peníze a projekt byl těsně před realizací zrušen), jim prostě nevěřím ani nos mezi očima.

A předpokládám, že zmiňované super logistické centrum je ta stavba, kterou postavili načerno a pak lobbovali v PS, aby ji zlegalizovali - taky bezvadná příhoda.
25.05.2010 (13:14)  
e současná infrastruktura a vozidla, nasazovaná ČD na meziregionální a regionální spoje, nedovolují konstrukci taktového jízdního řádu s uzlem v České Třebové

Mohl by tuto myšlenku prosím někdo rozvést?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko