Zürich — V červnu 2008 získal Stadler Rail zakázku na výrobu celkem 74 dvoupodlažních jednotek pro linky S-Bahn v okolí Curychu, Ženevy a Lausanne. Ta se skládá ze dvou sérií s termínem dodání v letech 2011 a 2012 podle místa určení. Ačkoliv nové jednotky typu Dosto RV první cestující svezou až v polovině příštího roku, první z 29 šestivozových souprav řady RABDe 511 pro dopravní systém Zürcher Verkehrsverbund již byla slavnostně odhalena. Stalo se tak ve čtvrtek 3. června 2010 na nádraží Zürich Hbf. za účasti ředitele Švýcarských spolkových drah (SBB) Andrease Meyera a zástupců regionu a výrobce. O rok později by měla následovat i čtyřvozová verze, určená pro další švýcarské aglomerace.
Nové dvoupatrové soupravy vycházejí z úspěšné koncepce jednotek FLIRT a v curyšském S-Bahnu představují již třetí generaci drážních vozidel. Jsou určeny pro jízdu rychlostí až 160 km/h a při délce 150 metrů nabídnou 526 míst k sezení, z toho 112 v oddílu 1. třídy. Oproti předchozím dodávaným řadám je počet sedadel o něco nižší, souprava však uveze více stojících cestujících, a to i díky prostornějšímu interiéru. Přesunutím kanálů vzduchotechniky ze stěn do stropu mohl být vnitřní prostor rozšířen až o 15 cm, což se projevilo zejména na šířce uliček. Cestující by zároveň měli mít víc místa na nohy. Samozřejmostí je nízkopodlažní nástup, klimatizace a dvě vakuové toalety, z nichž jedna je přizpůsobena pro vozíčkáře. Pro dopravce je kromě vyšší maximální rychlosti velkou výhodou i energetická úspornost jednotek. Ty po svém nasazení v Curychu nahradí staré push/pull soupravy, z nichž nejstarší pocházejí z počátku 60. let.
Kromě SBB si 51 dalších jednotek typu Dosto objednali tři soukromí dopravci; společnost WESTBahn dokonce v šestivozové verzi pro dálkovou dopravu s 560 místy k sezení a maximální rychlostí 200 km/h pro relaci Wien Westbf. - Salzburg Hbf., kterou začne provozovat v prosinci 2011. Vedle populárních jednotek FLIRT a GTW tak dvoupodlažní soupravy v současnosti představují druhý významný projekt Stadleru v oblasti osobní dopravy. Nedávné výběrové řízení na dodání patrových jednotek pro dálkovou dopravu přitom k jeho velké nelibosti získal konkurenční Bombardier Transportation. Naopak na příměstských tratích teď v pozici majoritního dodavatele firma nahradila německý Siemens, který do Curychu od roku 2006 dodal celkem 61 dvoupodlažních jednotek Desiro Double-Deck řady RABDe 514, vyráběných v pražském závodě SKV.
Zdroj: Stadler Rail, RailwayGazette.com, ŽelPage
To, že se 471 postupně mění není nic divného.
163.100 se taky liší od 163.001 a "nějaká" 363.168 byla v okamžiku výroby jiná než 363.003, ačkoli šlo v principu o stejné lokomotivy ...
Bylo by docela zajímavé sepsat (nebo už to někdo udělal?) seznam všech věcí, které se měnily od prvního prototypu 471 až po 671 a taky toho, co se zatím stále nevyřešilo. A v rámci objektivnosti porovnat třeba i s jinými výrobci... :-)
Osobně bych tipnul (nestudoval jsem to) i výměnu generátoru hluku (pardon, klimatizace) za kvalitnější typ, úpravu chladícího systému měničů a motorů (u 471 prošel několika změnami, aby vůbec fungoval, ale optimální to není) a asi i změnu dodavatelů problémových komponent.
Souhlasím s MP22, že původní 471 jsou značně nedotažené. Ostatně pořád lze vídat soupravy poskládané "co dům dal" z funčkních vozů, kdy je evidentně vidět, že se jedná o nouzovou slepenici dvou "polofunčkních" souprav. 671 už vypadá docela nadějně, ale jen provoz ukáže, kolik problémů se skutečně vychytalo. Nicméně zde se projevuje rozdílnost přístupů ČD a ZSSK - ČD podepíší nákup jednotek, které v době podpisu ještě ani fyzicky neexistují a pak na vlastní náklady řeší jejich (zpočátku velmi značnou) poruchovost. ZSSK vklídku počkají a pak si koupí již odladěnou verzi, navíc obohacenou o druhý systém a s vyšší maximálkou.
Dosto sa inak okrem iných vecí vyznačuje tým, že spĺňa EN 15227 (crash odolnosť podľa najnovšej TSI).
http://www.20min.ch/news/schweiz/story/16465486
http://www.flickr.com/groups/dosto/pool/
Ešus je sice pěkný,ještě že ho tady máme,ale koncepčně již trochu zastaralý a co je podle mě to nejhorší je hrozný přístup Škoda Transportation k řešení závad, kterých je pořád požehnaně...Koupit to někdo jiný než ČD, které musí být se Škodou za dobře...Nevím nevím jak by to dopadlo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.