Zürich — V červnu 2008 získal Stadler Rail zakázku na výrobu celkem 74 dvoupodlažních jednotek pro linky S-Bahn v okolí Curychu, Ženevy a Lausanne. Ta se skládá ze dvou sérií s termínem dodání v letech 2011 a 2012 podle místa určení. Ačkoliv nové jednotky typu Dosto RV první cestující svezou až v polovině příštího roku, první z 29 šestivozových souprav řady RABDe 511 pro dopravní systém Zürcher Verkehrsverbund již byla slavnostně odhalena. Stalo se tak ve čtvrtek 3. června 2010 na nádraží Zürich Hbf. za účasti ředitele Švýcarských spolkových drah (SBB) Andrease Meyera a zástupců regionu a výrobce. O rok později by měla následovat i čtyřvozová verze, určená pro další švýcarské aglomerace.
Nové dvoupatrové soupravy vycházejí z úspěšné koncepce jednotek FLIRT a v curyšském S-Bahnu představují již třetí generaci drážních vozidel. Jsou určeny pro jízdu rychlostí až 160 km/h a při délce 150 metrů nabídnou 526 míst k sezení, z toho 112 v oddílu 1. třídy. Oproti předchozím dodávaným řadám je počet sedadel o něco nižší, souprava však uveze více stojících cestujících, a to i díky prostornějšímu interiéru. Přesunutím kanálů vzduchotechniky ze stěn do stropu mohl být vnitřní prostor rozšířen až o 15 cm, což se projevilo zejména na šířce uliček. Cestující by zároveň měli mít víc místa na nohy. Samozřejmostí je nízkopodlažní nástup, klimatizace a dvě vakuové toalety, z nichž jedna je přizpůsobena pro vozíčkáře. Pro dopravce je kromě vyšší maximální rychlosti velkou výhodou i energetická úspornost jednotek. Ty po svém nasazení v Curychu nahradí staré push/pull soupravy, z nichž nejstarší pocházejí z počátku 60. let.
Kromě SBB si 51 dalších jednotek typu Dosto objednali tři soukromí dopravci; společnost WESTBahn dokonce v šestivozové verzi pro dálkovou dopravu s 560 místy k sezení a maximální rychlostí 200 km/h pro relaci Wien Westbf. - Salzburg Hbf., kterou začne provozovat v prosinci 2011. Vedle populárních jednotek FLIRT a GTW tak dvoupodlažní soupravy v současnosti představují druhý významný projekt Stadleru v oblasti osobní dopravy. Nedávné výběrové řízení na dodání patrových jednotek pro dálkovou dopravu přitom k jeho velké nelibosti získal konkurenční Bombardier Transportation. Naopak na příměstských tratích teď v pozici majoritního dodavatele firma nahradila německý Siemens, který do Curychu od roku 2006 dodal celkem 61 dvoupodlažních jednotek Desiro Double-Deck řady RABDe 514, vyráběných v pražském závodě SKV.
Zdroj: Stadler Rail, RailwayGazette.com, ŽelPage
(Přičemž "normální" délka vozidla se sdílenými podvozky je rozhodně méně než "normální" délka vozidla s klasickými podvozky.)
Taktéž se domnívám že vytvořit spodní patro průchozí/nezvýšené i přes podvozky (byť sdílené - pod přechodem, něco jako u 15T) by bylo značně obtížné. Pokud jsem to dobře prostudoval tak hlavní problém je že při dnes používaném průjezdném profilu tam taktak akorát vejdou dvě patra o výšce necelých 2m (a to ještě u horního jen v prostředku), směrem dolů už není jít kam (kastle by brousila o kolej) a směrem nahoru taktéž nelze. Takže současné řešení se jeví jako plus mínus jediné rozumné, prostor pro zlepšování vidím spíš v detailech než v celkové koncepci.
Jo a mimochodem - při "normální" délce vagonu by sdílené podvozky buďto musely být třínápravové (chuťovka) nebo by konstrukce musela být extrémně odlehčená (nějakej titan s duralem nebo tak), jinak by vyšly nápravové tlaky bohatě přes 22,5t...
edit: jezdilo to, co pamatuju, na rychlících Brno - Ostrava přes FM, ValMez, Kroměříž.
Jinak se u kapacitních jednotek ještě něco vymyslet dá. Třeba spojení vozů do dvojic s 1 společným podvozkem a průchody v obou patrech - víc sedaček.
Je vidět, že Švýcaři sice na jednu stranu podporují domácí průmysl, na druhou s klidem nakupují u zahraničních výrobců. Evidentně jim nevadí typický argument, že se tím akorát zvyšují náklady na servis a opravy, když se provozují vlaky různých výrobců (dokonce od třech).
Každopádně je dobře, že je tolik typů podlažních jednotek. Aspoň si má z čeho Jančura vybírat :-)
Jinak poprvé slyším, že dvoupodlažní jednotka ze Zličína se také nazývá Desiro - ale když vzpomenu na to jak vypadá Desiro UK a je to také Desiro, ani se tomu nedivím.
http://www.flickr.com/photos/ahdigital/4666350397/
Jako by naši drážní funkcionáři nebyli schponí vymanit se z 90. let, kdy byly v módě různé ty šílené růžové, fialové, tyrkysové apod. Viz též interiér vozů Beer :-(
http://www.flickr.com/photos/8490344@N04/4666948635/in/pool-dosto
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.