..: Stadler v Curychu odhalil novou patrovou jednotku pro S-Bahn :..

Patrová jednotka DOSTO, foto: Stadler Zürich — V červnu 2008 získal Stadler Rail zakázku na výrobu celkem 74 dvoupodlažních jednotek pro linky S-Bahn v okolí Curychu, Ženevy a Lausanne. Ta se skládá ze dvou sérií s termínem dodání v letech 2011 a 2012 podle místa určení. Ačkoliv nové jednotky typu Dosto RV první cestující svezou až v polovině příštího roku, první z 29 šestivozových souprav řady RABDe 511 pro dopravní systém Zürcher Verkehrsverbund již byla slavnostně odhalena. Stalo se tak ve čtvrtek 3. června 2010 na nádraží Zürich Hbf. za účasti ředitele Švýcarských spolkových drah (SBB) Andrease Meyera a zástupců regionu a výrobce. O rok později by měla následovat i čtyřvozová verze, určená pro další švýcarské aglomerace.

Nové dvoupatrové soupravy vycházejí z úspěšné koncepce jednotek FLIRT a v curyšském S-Bahnu představují již třetí generaci drážních vozidel. Jsou určeny pro jízdu rychlostí až 160 km/h a při délce 150 metrů nabídnou 526 míst k sezení, z toho 112 v oddílu 1. třídy. Oproti předchozím dodávaným řadám je počet sedadel o něco nižší, souprava však uveze více stojících cestujících, a to i díky prostornějšímu interiéru. Přesunutím kanálů vzduchotechniky ze stěn do stropu mohl být vnitřní prostor rozšířen až o 15 cm, což se projevilo zejména na šířce uliček. Cestující by zároveň měli mít víc místa na nohy. Samozřejmostí je nízkopodlažní nástup, klimatizace a dvě vakuové toalety, z nichž jedna je přizpůsobena pro vozíčkáře. Pro dopravce je kromě vyšší maximální rychlosti velkou výhodou i energetická úspornost jednotek. Ty po svém nasazení v Curychu nahradí staré push/pull soupravy, z nichž nejstarší pocházejí z počátku 60. let.

Kromě SBB si 51 dalších jednotek typu Dosto objednali tři soukromí dopravci; společnost WESTBahn dokonce v šestivozové verzi pro dálkovou dopravu s 560 místy k sezení a maximální rychlostí 200 km/h pro relaci Wien Westbf. - Salzburg Hbf., kterou začne provozovat v prosinci 2011. Vedle populárních jednotek FLIRT a GTW tak dvoupodlažní soupravy v současnosti představují druhý významný projekt Stadleru v oblasti osobní dopravy. Nedávné výběrové řízení na dodání patrových jednotek pro dálkovou dopravu přitom k jeho velké nelibosti získal konkurenční Bombardier Transportation. Naopak na příměstských tratích teď v pozici majoritního dodavatele firma nahradila německý Siemens, který do Curychu od roku 2006 dodal celkem 61 dvoupodlažních jednotek Desiro Double-Deck řady RABDe 514, vyráběných v pražském závodě SKV.

Zdroj: Stadler Rail, RailwayGazette.com, ŽelPage


Dominik Jaroš | 6.6.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
08.06.2010 (16:01)  
SYN, Luxian: A stejně tak nově vyráběné jednotky Omneo od Alstomu pro SNCF (TER) jsou také dvoupatrové se sdílenými podvozky. Ale ty rozhodně nemají "normální" délku vagonu a TGV Duplex zřejmě také ne.
(Přičemž "normální" délka vozidla se sdílenými podvozky je rozhodně méně než "normální" délka vozidla s klasickými podvozky.)
registrovaný uživatel Luxian  mail  
08.06.2010 (15:46)  
> SYN: TGV Duplex má také sdílené podvozky a jsou dvounápravové a nevím nic o tom, že by skříň byla z titanu či duralu. Pravděpodobně se bude jednat o hliník.
registrovaný uživatel SYN 
08.06.2010 (14:28)  
No nevím, průchod v obou patrech by sice zvětšil plochu dostupnou pro (sedící) cestující ale za cenu toho že by bylo míň přechodů/schodišť mezi jednotlivými patry, což by zajisté snížilo možnost přesunu cestujících. Takže by to určitě nebylo vhodné pro linky s rychlou výměnou cestujících (příměstské) a kdo ví jestli by to bylo užitečné aspoň pro ty dálkové...
Taktéž se domnívám že vytvořit spodní patro průchozí/nezvýšené i přes podvozky (byť sdílené - pod přechodem, něco jako u 15T) by bylo značně obtížné. Pokud jsem to dobře prostudoval tak hlavní problém je že při dnes používaném průjezdném profilu tam taktak akorát vejdou dvě patra o výšce necelých 2m (a to ještě u horního jen v prostředku), směrem dolů už není jít kam (kastle by brousila o kolej) a směrem nahoru taktéž nelze. Takže současné řešení se jeví jako plus mínus jediné rozumné, prostor pro zlepšování vidím spíš v detailech než v celkové koncepci.
Jo a mimochodem - při "normální" délce vagonu by sdílené podvozky buďto musely být třínápravové (chuťovka) nebo by konstrukce musela být extrémně odlehčená (nějakej titan s duralem nebo tak), jinak by vyšly nápravové tlaky bohatě přes 22,5t...
08.06.2010 (14:00)  
tarten: patrové jednotky se společným podvozkem? http://www.parostroj.net/katalog/ov/clanky/Bpjo/Bpjo.php3
edit: jezdilo to, co pamatuju, na rychlících Brno - Ostrava přes FM, ValMez, Kroměříž.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
07.06.2010 (22:43)  
> tarten: Taky si nemyslím. Bylo to myšleno napůl žertem. Nicméně ani jednotka Bombardieru, ani jednotka Stadleru pro WESTBahn nejsou jako příměstské koncipovány.
registrovaný uživatel tarten 
07.06.2010 (20:10)  
Luxian: Nemyslím, že by Jančurovi v blízké době zbývaly miliardy ještě na na sérii specializovaných vlaků jako kapacitní příměstské. Spíš bude na několik let rád, když ke svým rekonstruovaným peršounům sežene rozumné množství kvalitních klasických vagónů a nakoupí rozumné množství Desir. Leda by se spojil s někým velkým, ale to pak nebude Jančura, ale spíš onen velký. Jako třeba Keolis, ÖBB, DB...

Jinak se u kapacitních jednotek ještě něco vymyslet dá. Třeba spojení vozů do dvojic s 1 společným podvozkem a průchody v obou patrech - víc sedaček.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
07.06.2010 (14:42)  
Ty jednotky Bombardieru vypadají koncepčně zajímavěji a design je víc progresivnější, přece jen Stadler pořád používá jeden a ten samý a už je poněkud okoukaný. Na druhou stranu interiér takhle z fotky vypadá lépe u Stadleru, tedy aspoň u jednotek pro WESTBahn.

Je vidět, že Švýcaři sice na jednu stranu podporují domácí průmysl, na druhou s klidem nakupují u zahraničních výrobců. Evidentně jim nevadí typický argument, že se tím akorát zvyšují náklady na servis a opravy, když se provozují vlaky různých výrobců (dokonce od třech).
Každopádně je dobře, že je tolik typů podlažních jednotek. Aspoň si má z čeho Jančura vybírat :-)
07.06.2010 (13:35)  
Michal Drábek: No kdyby jenom interiér :-)
Jinak poprvé slyším, že dvoupodlažní jednotka ze Zličína se také nazývá Desiro - ale když vzpomenu na to jak vypadá Desiro UK a je to také Desiro, ani se tomu nedivím.
07.06.2010 (13:09)  
Mimochodem, podle mě má 471 o něco pohodlnější sedačky, ale Švýcaři s přehledem vítězí v barevném řešení interiéru
http://www.flickr.com/photos/ahdigital/4666350397/
Jako by naši drážní funkcionáři nebyli schponí vymanit se z 90. let, kdy byly v módě různé ty šílené růžové, fialové, tyrkysové apod. Viz též interiér vozů Beer :-(
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko