..: RegioJet se přesouvá na jih - od Špilberka až po Luhačovice :..

Siemens Desiro Classic (RegioJet) a lok. ř. 242 (ČD), Brno hl.n., foto: Juraj KováčBrno — Zatímco z Olomouce do Uničova jezdí žluté Desiro své poslední jízdy, druhá jednotka ve své kampani pokračuje směrem na jih. Ani domovský kraj Student Agency – jižní Morava – se totiž k objednávce veřejné dopravy v prosinci loňského roku nezachoval zcela transparentně, a tak se i v městě pod Špilberkem roztáčí kolotoč propagačních jízd a žlutých letáků. Oproti předešlým dvěma regionům přitom cesta Regiojetu na jihomoravské koleje vypadala dlouhou dobu velice slibně: kraj si zde nabídku přímo vyžádal a koordinátor IDS JMK dokonce navrhovaný provozní koncept přivítal. V rozhodujícím okamžiku nicméně hejtman Michal Hašek couvl, a tak dnes i na nádraží pod Petrovem čekal žlutý motoráček na novináře, kterým RegioJet poprvé podrobněji popsal i tolik diskutované hybridní jednotky, které společně s firmou Siemens pro jihomoravské tratě navrhoval. V následujících dnech se ale Desirem cestující nesvezou pouze ze Skalice nad Svitavou do Šakvic, ale také v Zlínském kraji, kde dopravce o víkendu poskytne své vlaky pro tradiční Jízdu králů.

Žluté drama, dějství třetí: RegioJet vs Jihomoravský kraj

Radim Jančura a Jiří Schmidt, Student Agency - RegioJet, foto: Juraj KováčPříběh nabídky žlutého dopravce na provoz osobních vlaků v Jihomoravském kraji je odlišný od předešlých dvou případů – Ústecka a Olomoucka. Kraj si zde totiž od možných zájemců vypracování závazných nabídek přímo vyžádal a nějakou dobu celý proces vypadal, že skutečně směřuje k otevřenému výběrovému řízení. Zadávací dokumentace přitom požadovala nabídky pouze na dvě linky a nikoli na obslužnost celého kraje, což se později ukázalo jako zajímavý paradox. RegioJet na výzvu reagoval předložením dvou nabídek – jedné závazné, pokrývající požadované linky; a jedné indikativní, jež navrhovala vlastní provozní koncept kraji a KORDISu k posouzení. Jednotná linie hejtmanů ČSSD nicméně nakonec situaci v regionu zvrátila a nabídky alternativních dopravců nebyly posouzeny, přestože se u koordinátora integrované dopravy některé jejich nápady setkaly s pozitivní reakcí.

Brněnská premiéra: hybridní vozidlo

Student Agency několikrát zdůraznila, že její domovský region má nejlepší podmínky pro rozvoj osobní železniční dopravy v Česku. Přispívá k tomu nejen demografická charakteristika kraje a dostupná síť tratí, ale také velice pokročilý integrovaný dopravní systém, který již dnes úspěšně zajišťuje návaznosti jednotlivých druhů dopravy a jednoduše použitelný tarifní rámec. Těmto specifikům proto měl být přizpůsoben i výběr vozidel, na jejichž získání měla být smluvně vyhrazena částka 3,2 mld. Kč.

Siemens Desiro ML, RegioJet - vizualizace, foto: RegioJetPředevším na hlavních tratích Jihomoravského kraje si tak měla svou českou premiéru odbýt jednotka Desiro Mainline z produkce německého Siemensu. Díky možnosti operativního spojování a dobré propustnosti hlavních tratí tady dokonce existoval návrh na 15minutový interval spojů v nejvytíženějších relacích, čímž by Brno získalo svou obdobu rychlého městského spojení. Při absenci metra a nejasném osudu brněnského tramvajového diametru je přitom již dnes doprava uvnitř města značně zahuštěná a pomalá.

Ještě větší novinkou než moderní vozidla však mělo být technické řešení uvažovaných jednotek. Na základě technického návrhu společnosti Siemens zde totiž RegioJet počítal s využitím hybridních elektrických jednotek, schopných provozu v nezávislé trakci s pomocí superkapacitorů. Když žlutý dopravce tuto technologii poprvé zmínil na sklonku loňského roku v rámci tiskové prezentace v Olomouci, vzbudily detaily podobného řešení i jeho samotná proveditelnost bouřlivou diskusi nejen na našem serveru. Právě v rámci své brněnské prezentace však RegioJet poodhalil bližší specifikace myšlenky elektrického provozu na neelektrifikovaných tratích.

Jak před časem potvrdila přímo společnost Siemens, vozidlo s energetickým zásobníkem na bázi superkapacitoru by zvýšilo hmotnost typické jednosystémové jednotky Desiro Mainline o přibližně 6 % při navýšení výrobních nákladů zhruba o 10 %. Taková výbava by mu přitom dala k dispozici nezávislý dojezd 100 km při maximální rychlosti 100 km/h, což jsou dostačující parametry pro většinu lokálních tratí nebo ramen s jinou napájecí soustavou. Podle Student Agency by takové řešení umožnilo zavedení zcela nových spojení bez přestupů, např. v relacích Brno - Tišnov - Nedvědice nebo Brno - Šakvice - Hustopeče u Brna.

Kampaň v Brně se rozbíhá, tentokrát bez reakce ČD

Jednotka Desiro Classic dopravce RegioJet, Brno hl.n., foto: Juraj KováčKampaň RegioJetu na jižní Moravě se tradičně nese v poměrně ostrém stylu – vedle propagačních jízd bude opět zahrnovat i rozeslání půl milionu informačních letáků, které nešetří kritikou kraje a oponují nařčení hejtmana Haška ze snahy o "vyzobávání rozinek" – zejména v situaci, kdy kraj samotný požadoval nabídky pouze na omezený soubor tratí. Žluté Desiro Classic bude v okolí Brna jezdit převážně sólo a případné zájemce sveze za symbolickou pětikorunu kdekoliv v trase Skalice nad Svitavou – Brno hl.n. – Šakvice.

Až dosud je scénář další kapitoly "žlutého jara" víceméně totožný s předešlými kraji, nicméně kdo by pod Petrovem čekal obligátní reakci Českých drah, bude tentokrát zklamán. Národní dopravce dosud neoznámil žádnou prezentační aktivitu v oblasti vozového parku; částečně nepochybně proto, že CityElefanty by v okolí Brna mohly jezdit leda s přípřeží a jiná koncepčně moderní vozidla se prozatím červené části české železniční sítě vyhýbají. Zdroje blízké ČD přesto říkají, že se ČD pokusily na poslední chvíli získat na následující dva týdny do Brna jednotku 671.001 Železničnej spoločnosti Slovensko, oficiálně za účelem testování; dokončování typových zkoušek a připravovaná prezentace příští týden v Žilině ovšem tomuto plánu nepřály. V širším okolí Brna tak i nadále nejmodernějším vozidlem v regionální dopravě ČD zůstanou řídicí vozy řady ABfbrdtn795 nasazené na ucelených motorových soupravách.

Nástupní rampa pro plynulý přístup z nástupiště ve výšce 550 mm nad TK - Siemens Desiro Classic, foto: Juraj KováčAktuální investiční rámec v rekordní výši 16 miliard přitom ani v následujících letech s úplně novými vozidly na jižní Moravě nepočítá. Celkem 11 dvousystémových nízkopodlažních jednotek bude sice zajíždět i na jižní část Moravy, jejich primárním určením by ovšem měl být Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Desetiletá smlouva s krajem pak předpokládá celkové investice do vozidel v JMK ve výši 1,8 mld. korun, zatím ovšem bez konkrétnějšího určení. Hejtman Michal Hašek ale argumentuje, že obnova vozového parku je i v současnosti prioritou IDS JMK, jehož základem je právě železnice: „Proto obsahuje smlouva s Českými drahami řadu ustanovení, která směřují ke zkvalitnění železniční dopravy v regionu a jednoznačně preferuje obnovu vozidlového parku. Tady mají České dráhy dluh vůči Jihomoravskému kraji, protože srovnatelné aglomerace, jako je pražská nebo ostravská, disponují již delší dobu novými vozovými jednotkami, zatímco v našem regionu jsou srovnatelné výkony realizovány soupravami ze sedmdesátých let.“. Podle jeho slov určuje desetiletá smlouva termín 30. dubna 2010 jako datum, kdy má podoba obnovy vozového parku definitivně určena. Ani téměř měsíc po tomto termínu však zatím neexistují k tomuto tématu žádné podrobnější informace.

10.02 12.02     21.02 Skalice nad Svitavou 8.20 10.20 13.04    
9.54 11.54     20.54 Rájec - Jestřebí 8.29 10.29 13.13    
9.45 11.45     20.45 Blansko 8.37 10.37 13.21    
9.36 11.36     20.36 Adamov 8.46 10.46 13.30    
9.27 11.27     20.27 Bílovice nad Svitavou 8.54 10.55 13.38    
9.21 11.21     20.21 Brno-Židenice 9.01 11.02 13.45    
9.17 11.17 15.57 17.55 19.55 - 20.17 Brno hl.n. 9.05 11.06 13.49 - 13.51 16.02 18.02
    15.50 17.47 19.47 Modřice     13.58 16.09 18.09
    15.43 17.40 19.40 Rajhrad     14.04 16.15 18.15
    15.37 17.33 19.33 Hrušovany u Brna     14.11 16.22 18.22
    15.22 17.25 19.25 Vranovice     14.19 16.30 18.30
    15.05 17.05 19.05 Šakvice     14.29 16.40 18.40
Detailní jízdní řád

Víkendová odbočka: Jízda králů

Jednotka Desiro Classic dopravce RegioJet, Skalice nad Svitavou, foto: Juraj KováčV následujících dnech však šalingradská metropolitní trasa ze Skalice do Šakvic nebude jedinou, kam se žluté Desiro podívá. Již tento víkend nabídne svezení i cestujícím v Zlínském kraji – ne však v rámci krajské propagace, ale jako dopravní prostředek legendární Jízdy králů. Student Agency byla organizátory tradičních slavností oslovena s žádostí o zajištění dopravy účinkujících i návštěvníků při letošním pokusu o zápis do Listiny mistrovských děl ústního a nemateriálního dědictví lidstva UNESCO. První speciální vlak vyjede v sobotu ráno z Kunovic do Luhačovic a v průběhu víkendu bude dále pokračovat pravidelnými jízdami mezi Luhačovicemi a Uherským Hradištěm. Poslední jízda z Luhačovic v neděli večer bude vedena až do stanice Brno hl.n., odkud žluté Desiro další den vyrazí na svou jihomoravskou linku.

Příloha: Jízdní řád Uherské Hradiště , 22. – 23. května 2010

Zdroje: RegioJet, Student Agency, Mediafax, ACRI


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.5.2010 (4:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Jihomoravský ČR Zlínský


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
27.05.2010 (8:35)  
Dusanh: Ja som priklad pochopil. Ale RJ tvrdi ze kazdy dopravca to musi poskytovat (hoci podla mna je to hlupost), takze by mali aj oni.
registrovaný uživatel JnR 
26.05.2010 (23:06)  
V jízdních řádech ČD je zase jasně uvedeno, že vlaky Brno - Ostrava jezdí přes Slatinu (v úseku Holubice - Křenovice Sokolnice - Chrlice - Brno mají uvedeno, že jedou jinou trasou = přes Slatinu):
http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k300t_100307_01.pdf
http://www.cdrail.cz/gvd/CZ_k300z_100307_01.pdf
26.05.2010 (22:45)  
JnR: Tak pozor. To není možné tak říci. Rychlíky z Brna do Bohumína vedené v IDS JMK jako linka R7 sice většinou jedou přes Slatinu, v mapě IDS JMK (viz http://www.idsjmk.cz/mapa/Plan-site-sever.gif) je ale linka R7 vedena přes Chrlice. A ačkoliv se povětšinou skutečně přes Slatinu jede, může se kdykoliv stát, že vlak pošlou přes Chrlice! V případě cesty přes Chrlice se jedná o pár kilometrů navíc, což je samozřejmě rozporuplné, ale co se dá dělat.
Tudíž pokud si kupujete jízdenku Brno-Slatina - Ostrava (+šalinkarta), pak v podstatě riskujete. Bylo mi tehdy při zjišťování jasně řečeno, že když už to chci kombinovat, musím mít pro "zichr" jízdenku Chrlice - Ostrava.
registrovaný uživatel Dusanh 
26.05.2010 (21:14)  
Asi bude nějaký Error, když nerozumíš ani Simově příkladu s dopravcem Želpage...
26.05.2010 (21:11)  
Josef Petrak:
Budem citovat z Regiojet.cz:
"Každý dopravce musí rovněž vydat jízdenku do jakéhokoliv místa v železniční síti bez ohledu na to, zda tam provozuje dopravu on nebo jiný dopravce – to mu ukládá zákon"

Cize sami tvrdia ze ten listok vydat musia. Preto ma zaujima ci ho vydavaju, to je vsetko.
registrovaný uživatel JnR 
26.05.2010 (19:15)  
Je mozne u CD koupit listek na relaci, kde vlaky nejezdi?
Není to asi úplně ono, ale dá se koupit jízdenka Brno-Slatina - Ostrava (Zlín, Opava atd.). Ve směru na Vyškov jezdí z Brna přes Slatinu jen rychlíky, které ve Slatině nezastavují. Osobáky, které přes Slatinu jezdí, jezdí směrem na Slavkov. Pokud by někdo skutečně chtěl vlakem ze Slatiny do Ostravy, musel by jet osobákem na brněnský hlavák a pak rychlíkem zpátky. Jízdenky se ale vydat dají jakoby se jezdilo přímo. Smysl jízdenek Slatina - Ostrava je v úspoře za úsek hlavák - Slatina, který jezdím na šalinkartu.
26.05.2010 (17:22)  
Error404) Tvrdí, že vydává nebo, že "až budou jezdit s pravidelnými spoji, tak budou vydávat"?
26.05.2010 (17:05)  
Sim: Tak ja to este zopakujem :) Ja viem ze je to hlupost. Ale RJ tvrdi ze to tak je tak by to mal dodrzovat ;)
registrovaný uživatel Turbik 
26.05.2010 (16:42)  
Tak jsem se dnes s RJ svezl z Brna do Šakvic a zpět a bylo to fajn. Cesta po koridoru příjemně a tiše plynula, Desiro si lehce pobrukovalo a jeli jsme přesně na čas (dokonce snad i maličko rychleji):-) Jen by mě zajímalo, jak by se však vláček choval při jízdě na neudržovaných lokálkách, i tady to někdy při přejezdech přes výhybky lehce házelo a skřípalo.
A pokud jde o uznávání dokladů, tak rozhodně je neuzávají. Cestou zpět totiž nastoupila třída děcek s paní učitelkou s lístkem od ČD a celkem se divili, že jim v tomhle vlaku neplatí. Bohužel nevím jak to dopadlo, jestli zaplatili pětikorunový lístek, nebo jim to stevardka prominula. Mám ale pocit, že dali těch 5 Kč. Na druhou stranu ve stanicích hlásí že se jedná o mimořádný tarif dopravce a že jízdenky se prodávají jedině ve vlaku - tedy aspoň v Brně i Šakvicích tomu tak bylo.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko