Brno — Zatímco z Olomouce do Uničova jezdí žluté Desiro své poslední jízdy, druhá jednotka ve své kampani pokračuje směrem na jih. Ani domovský kraj Student Agency – jižní Morava – se totiž k objednávce veřejné dopravy v prosinci loňského roku nezachoval zcela transparentně, a tak se i v městě pod Špilberkem roztáčí kolotoč propagačních jízd a žlutých letáků. Oproti předešlým dvěma regionům přitom cesta Regiojetu na jihomoravské koleje vypadala dlouhou dobu velice slibně: kraj si zde nabídku přímo vyžádal a koordinátor IDS JMK dokonce navrhovaný provozní koncept přivítal. V rozhodujícím okamžiku nicméně hejtman Michal Hašek couvl, a tak dnes i na nádraží pod Petrovem čekal žlutý motoráček na novináře, kterým RegioJet poprvé podrobněji popsal i tolik diskutované hybridní jednotky, které společně s firmou Siemens pro jihomoravské tratě navrhoval. V následujících dnech se ale Desirem cestující nesvezou pouze ze Skalice nad Svitavou do Šakvic, ale také v Zlínském kraji, kde dopravce o víkendu poskytne své vlaky pro tradiční Jízdu králů.
Žluté drama, dějství třetí: RegioJet vs Jihomoravský kraj
Příběh nabídky žlutého dopravce na provoz osobních vlaků v Jihomoravském kraji je odlišný od předešlých dvou případů – Ústecka a Olomoucka. Kraj si zde totiž od možných zájemců vypracování závazných nabídek přímo vyžádal a nějakou dobu celý proces vypadal, že skutečně směřuje k otevřenému výběrovému řízení. Zadávací dokumentace přitom požadovala nabídky pouze na dvě linky a nikoli na obslužnost celého kraje, což se později ukázalo jako zajímavý paradox. RegioJet na výzvu reagoval předložením dvou nabídek – jedné závazné, pokrývající požadované linky; a jedné indikativní, jež navrhovala vlastní provozní koncept kraji a KORDISu k posouzení. Jednotná linie hejtmanů ČSSD nicméně nakonec situaci v regionu zvrátila a nabídky alternativních dopravců nebyly posouzeny, přestože se u koordinátora integrované dopravy některé jejich nápady setkaly s pozitivní reakcí.
Brněnská premiéra: hybridní vozidlo
Student Agency několikrát zdůraznila, že její domovský region má nejlepší podmínky pro rozvoj osobní železniční dopravy v Česku. Přispívá k tomu nejen demografická charakteristika kraje a dostupná síť tratí, ale také velice pokročilý integrovaný dopravní systém, který již dnes úspěšně zajišťuje návaznosti jednotlivých druhů dopravy a jednoduše použitelný tarifní rámec. Těmto specifikům proto měl být přizpůsoben i výběr vozidel, na jejichž získání měla být smluvně vyhrazena částka 3,2 mld. Kč.
Především na hlavních tratích Jihomoravského kraje si tak měla svou českou premiéru odbýt jednotka Desiro Mainline z produkce německého Siemensu. Díky možnosti operativního spojování a dobré propustnosti hlavních tratí tady dokonce existoval návrh na 15minutový interval spojů v nejvytíženějších relacích, čímž by Brno získalo svou obdobu rychlého městského spojení. Při absenci metra a nejasném osudu brněnského tramvajového diametru je přitom již dnes doprava uvnitř města značně zahuštěná a pomalá.
Ještě větší novinkou než moderní vozidla však mělo být technické řešení uvažovaných jednotek. Na základě technického návrhu společnosti Siemens zde totiž RegioJet počítal s využitím hybridních elektrických jednotek, schopných provozu v nezávislé trakci s pomocí superkapacitorů. Když žlutý dopravce tuto technologii poprvé zmínil na sklonku loňského roku v rámci tiskové prezentace v Olomouci, vzbudily detaily podobného řešení i jeho samotná proveditelnost bouřlivou diskusi nejen na našem serveru. Právě v rámci své brněnské prezentace však RegioJet poodhalil bližší specifikace myšlenky elektrického provozu na neelektrifikovaných tratích.
Jak před časem potvrdila přímo společnost Siemens, vozidlo s energetickým zásobníkem na bázi superkapacitoru by zvýšilo hmotnost typické jednosystémové jednotky Desiro Mainline o přibližně 6 % při navýšení výrobních nákladů zhruba o 10 %. Taková výbava by mu přitom dala k dispozici nezávislý dojezd 100 km při maximální rychlosti 100 km/h, což jsou dostačující parametry pro většinu lokálních tratí nebo ramen s jinou napájecí soustavou. Podle Student Agency by takové řešení umožnilo zavedení zcela nových spojení bez přestupů, např. v relacích Brno - Tišnov - Nedvědice nebo Brno - Šakvice - Hustopeče u Brna.
Kampaň v Brně se rozbíhá, tentokrát bez reakce ČD
Kampaň RegioJetu na jižní Moravě se tradičně nese v poměrně ostrém stylu – vedle propagačních jízd bude opět zahrnovat i rozeslání půl milionu informačních letáků, které nešetří kritikou kraje a oponují nařčení hejtmana Haška ze snahy o "vyzobávání rozinek" – zejména v situaci, kdy kraj samotný požadoval nabídky pouze na omezený soubor tratí. Žluté Desiro Classic bude v okolí Brna jezdit převážně sólo a případné zájemce sveze za symbolickou pětikorunu kdekoliv v trase Skalice nad Svitavou – Brno hl.n. – Šakvice.
Až dosud je scénář další kapitoly "žlutého jara" víceméně totožný s předešlými kraji, nicméně kdo by pod Petrovem čekal obligátní reakci Českých drah, bude tentokrát zklamán. Národní dopravce dosud neoznámil žádnou prezentační aktivitu v oblasti vozového parku; částečně nepochybně proto, že CityElefanty by v okolí Brna mohly jezdit leda s přípřeží a jiná koncepčně moderní vozidla se prozatím červené části české železniční sítě vyhýbají. Zdroje blízké ČD přesto říkají, že se ČD pokusily na poslední chvíli získat na následující dva týdny do Brna jednotku 671.001 Železničnej spoločnosti Slovensko, oficiálně za účelem testování; dokončování typových zkoušek a připravovaná prezentace příští týden v Žilině ovšem tomuto plánu nepřály. V širším okolí Brna tak i nadále nejmodernějším vozidlem v regionální dopravě ČD zůstanou řídicí vozy řady ABfbrdtn795 nasazené na ucelených motorových soupravách.
Aktuální investiční rámec v rekordní výši 16 miliard přitom ani v následujících letech s úplně novými vozidly na jižní Moravě nepočítá. Celkem 11 dvousystémových nízkopodlažních jednotek bude sice zajíždět i na jižní část Moravy, jejich primárním určením by ovšem měl být Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Desetiletá smlouva s krajem pak předpokládá celkové investice do vozidel v JMK ve výši 1,8 mld. korun, zatím ovšem bez konkrétnějšího určení. Hejtman Michal Hašek ale argumentuje, že obnova vozového parku je i v současnosti prioritou IDS JMK, jehož základem je právě železnice: „Proto obsahuje smlouva s Českými drahami řadu ustanovení, která směřují ke zkvalitnění železniční dopravy v regionu a jednoznačně preferuje obnovu vozidlového parku. Tady mají České dráhy dluh vůči Jihomoravskému kraji, protože srovnatelné aglomerace, jako je pražská nebo ostravská, disponují již delší dobu novými vozovými jednotkami, zatímco v našem regionu jsou srovnatelné výkony realizovány soupravami ze sedmdesátých let.“. Podle jeho slov určuje desetiletá smlouva termín 30. dubna 2010 jako datum, kdy má podoba obnovy vozového parku definitivně určena. Ani téměř měsíc po tomto termínu však zatím neexistují k tomuto tématu žádné podrobnější informace.
10.02 | 12.02 | 21.02 | ↑ | Skalice nad Svitavou | ↓ | 8.20 | 10.20 | 13.04 | ||||
9.54 | 11.54 | 20.54 | Rájec - Jestřebí | 8.29 | 10.29 | 13.13 | ||||||
9.45 | 11.45 | 20.45 | Blansko | 8.37 | 10.37 | 13.21 | ||||||
9.36 | 11.36 | 20.36 | Adamov | 8.46 | 10.46 | 13.30 | ||||||
9.27 | 11.27 | 20.27 | Bílovice nad Svitavou | 8.54 | 10.55 | 13.38 | ||||||
9.21 | 11.21 | 20.21 | Brno-Židenice | 9.01 | 11.02 | 13.45 | ||||||
9.17 | 11.17 | 15.57 | 17.55 | 19.55 - 20.17 | Brno hl.n. | 9.05 | 11.06 | 13.49 - 13.51 | 16.02 | 18.02 | ||
15.50 | 17.47 | 19.47 | Modřice | 13.58 | 16.09 | 18.09 | ||||||
15.43 | 17.40 | 19.40 | Rajhrad | 14.04 | 16.15 | 18.15 | ||||||
15.37 | 17.33 | 19.33 | Hrušovany u Brna | 14.11 | 16.22 | 18.22 | ||||||
15.22 | 17.25 | 19.25 | Vranovice | 14.19 | 16.30 | 18.30 | ||||||
15.05 | 17.05 | 19.05 | Šakvice | 14.29 | 16.40 | 18.40 | ||||||
Detailní jízdní řád |
Víkendová odbočka: Jízda králů
V následujících dnech však šalingradská metropolitní trasa ze Skalice do Šakvic nebude jedinou, kam se žluté Desiro podívá. Již tento víkend nabídne svezení i cestujícím v Zlínském kraji – ne však v rámci krajské propagace, ale jako dopravní prostředek legendární Jízdy králů. Student Agency byla organizátory tradičních slavností oslovena s žádostí o zajištění dopravy účinkujících i návštěvníků při letošním pokusu o zápis do Listiny mistrovských děl ústního a nemateriálního dědictví lidstva UNESCO. První speciální vlak vyjede v sobotu ráno z Kunovic do Luhačovic a v průběhu víkendu bude dále pokračovat pravidelnými jízdami mezi Luhačovicemi a Uherským Hradištěm. Poslední jízda z Luhačovic v neděli večer bude vedena až do stanice Brno hl.n., odkud žluté Desiro další den vyrazí na svou jihomoravskou linku.
Příloha: Jízdní řád Uherské Hradiště , 22. – 23. května 2010
Příklady:
- na lince R3 můžu doklady IDS JMK libovolně využívat v úseku Brno - Tišnov, v úseku Tišnov - Níhov už ne, páč tam už rychlíky nezastavují
-na lince R4 je lze využívat v celém úseku od Brna po Náměšť, páč Náměšť je konečná IDS JMK a zároveň rychlíkovou stanicí
- na lince R7 lze doklady IDS JMK v olomouckých rychlících používat na úseku Brno - Nezamyslice, u ostravských rychlíků jen v úseku Brno - Vyškov (protože v Nezamyslicích nezastavují, tak jsou integrovány jen Brno - Vyškov)
- na lince R5 platí tarif IDS JMK Brno - Moravský Písek (nádraží)
atd.
V tom případě by mi tedy neměla projít ani kombinace Brno-Židenice - Svitavy v rychlíku. Ale vždy prošla a nebyl s tím problém.
Záleží v jakém úseku proběhla kontrola jízdních dokladů v R. Jestliže to je v úseku Brno-Blansko, neměl průvodčí jízdenku uznat. Za Blanskem (Blansko-Svitavy) je to už bez problémů, neboť se dá argumentovat vazbou Os na R
2) V rychlících zařazených do IDSJMK platí jízdní doklady IDSJMK pouze do stanice, kde rychlík zastavuje. Takže se domnívám, že v rychlíku je kombinace šalinkarka + jízdenka Slatina-Ostrava (nebo Chrlice-Ostrava) nepřípustná.
V tom případě by mi tedy neměla projít ani kombinace Brno-Židenice - Svitavy v rychlíku. Ale vždy prošla a nebyl s tím problém.
1) Pokud jede vlak jinudy, než je uvedeno v jízdním řádu, pak cestující rozhodně nebude nic doplácet.
2) V rychlících zařazených do IDSJMK platí jízdní doklady IDSJMK pouze do stanice, kde rychlík zastavuje. Takže se domnívám, že v rychlíku je kombinace šalinkarka + jízdenka Slatina-Ostrava (nebo Chrlice-Ostrava) nepřípustná.
Napadlo me spis to, kdyz do nedavna obsluhovana stanice/zastavka prestane byt obsluhovana... jak rychla je reakce pokladniho systemu na takovouto zmenu.
Pripadne - to uz tady nekdo zminoval - dana kategorie/trida vlaku prestane na dane zastavce stavet ... pokud napriklad Pendolino do Ostravy na hlavni nadrazi neposlou pres Svinov ale pres Vitkovice, tak zda bude mozne koupit ze Svinova jizdenku s mistenkou na dany vlak.
A to ja prave nevim, jake je presne zneni daneho zakona. Logicky mi to prijde tak, jak jsem to popisoval nize - pokud se jedna o dopravu v ramci statem nebo krajem dotovane obsluznosti, jsou dotace mimo jine jakousi satisfakci za to, ze proti komercne/nostalgicky/propagacne/manifestacne (nebo jinak provozovanym jizdam) jsou tam urcite povinnosti navic. A vydavani "globalnich" jizdenek by melo byt jednou z nich.
Přesně tak. Svislá rovná čára znamená průjezd, vlnovka znamená jízdu po jiné trati.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.