Polsko — Ve čtvrtek 6. května 2010 vyšla na veřejnost překvapivá zpráva o chaosu, který v zavládl na polské železnici. Stalo se tak poté, co správce dopravní cesty PKP PLK nedovolil vyjet 46 vlakům velmi populární kategorie interREGIO společnosti Przewozy Regionalne (PR). Jak se vyjádřila obchodní ředitelka společnosti PR Małgorzata Kuczewska-Łaska, společnost své závazky úspěšně splácí, ale nelze očekávat, že odvolané vlaky vyjedou dříve než 15. května.
Tato slova zazněla na tiskové konferenci pořádané společnosti Przewozy Regionalne. Generální ředitel společnosti Tomasz Moraczewski zde mj. uvedl, že probíhá uzavírání dalších smluv s jednotlivými vojvodstvími, což dává společnosti možnost financovat své závazky. Nyní už chybí uzavřít pouze dohody s třemi vojvodstvími a ministerstvem infrastruktury. Společnosti se tak v současné době daří platit jednu fakturu navíc mimo pravidelných plateb a postupně snižovat své zadlužení s cílem ukončit letošní rok účetně na nule. Vzhledem k tomuto vyjádření je současné rozhodnutí o nepovolení vyjetí některých vlaků o to více překvapující. Podle obchodní ředitelky Kuczewske-Łaska současný dluh PR vůči PKP PLK činí 130 milónů zlotých za loňský rok a 106 miliónů za letošek.
Nepovedený experiment aneb kde se vzala současná válka na kolejích
Jsou to už dva roky od vyjmutí PR ze struktur PKP a jejich předání do rukou vojvodství, což mělo být bodem obratu na polské železnici. Konkurence měla oživit železniční trh se ziskem pro všechny. Bohužel se ukázalo, že vláda dala vojvodstvím do rukou horký brambor a utekla s voláním, že hledá někoho, kdo by jej ochladil. Dodnes se nikdo takový nenašel a společnost patřící vládě nepouští vlaky PR na koleje.
Společnost PKP Przewozy Regionalne, která se své rodné třípísmenné zkratky zbavila teprve nedávno, začala fungovat v roce 2001. Do vínku jí byl dán starý vozový park a obsluha osobních vlaků a rychlíků. K 1. lednu 2009 pak byla předána do rukou vojvodství, ovšem ještě předtím z ní byla převedena vozba rychlíků do PKP Intercity (PKP IC).
30. května 2008 prezident Lech Kaczyński podepsal novelizaci zákona o komercionalizaci, restrukturalizaci a privatizaci PKP. Novela předpokládala umoření dluhů ve výši více jak 2 mld PLN, které vznikly v letech 2001 - 2004, pod podmínkou, že společnost v uvedené době bude v termínu platit aktuální účty vůči ostatním složkám Grupy PKP.
Kostlivci ve skříni
Tato podmínka se ukázala jako velmi problematická na splnění. Vojvodství dostala snad tu nejhorší část vozového parku PKP a navíc plno zaměstnanců, pro které sice nebyla práce, ale nebylo rozhodnuto ani o jejich propuštění. Za takových podmínek se podniká špatně, nicméně tak začaly PR fungovat – akorát vedle placení PKP neplatily jiným, a naopak.
Maršálkové se začali bouřit, že před nimi byl ukryt skutečný stav firmy a dluhů vůči společnostem nesvázaným na PKP. Ministerstvo infrastruktury jim naopak předhazuje, že svoji společnost málo dotují. Vojvodství tedy začala pracovat s tím, co je, a zavedla kategorii vlaků InterRegio - poměrně rychlé meziregionální spoje, akorát levnější než InterCity, protože jsou méně komfortní. Tyto vlaky se staly brzy velmi populární, a to i přes nižší komfort a mírně delší dobu jízdy – např. na trase Varšava - Krakov je InterRegio oproti IC jen o 20 minut pomalejší, ale jízdenka 2. třídy zde stojí jen 40 PLN oproti 67 PLN v IC.
Po tomto kroku byly PR obviněny z nekalé konkurence. Ministerstvo infrastruktury, zastoupené prof. Juliuszem Engelhardtem, dokonce psalo dopisy maršálkům, že vedení PR cíleně škodí PKP IC, a hrozil podáním na úřad pro ochranu hospodářské soutěže ze strany druhého dopravce s tím, že z důvodu zavedení vlaků IR se PKP IC údajně zmenšil příjem a musejí zlikvidovat 72 meziregionálních spojů. To se pak k posledních měsících stalo příčinou hlasitých sporů mezi PR a PKP IC.
Záležitosti se ujme úřad pro ochranu hospodářské soutěže
Jak prohlásila předsedkyně úřadu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, její úřad se zaměří na to, zda PKP PLK neporušily zákon tím, že zrušily vlaky PR kvůli dluhům. Dále uvedla, že úřad se věcí začal zajímat na základě přicházejících stížností a že mj. bude zkoumat, jestli zabránění společnosti PR v užívání železniční sítě není diskriminačním jednáním, tedy jestli i jiní dopravci nemají dluhy vůči PKP PLK. Jak víme, dluhy má u PKP PLK také společnost PKP IC, která patří do Grupy PKP, stejně jako PKP PLK. Její vlaky dosud ovšem zablokovány nebyly.
Kdyz si to ale takhle predstavim, tak ono by to taky slo :-))) pokud bude mit zluty pan vsechny vlaky nizkopodlazni, bez nastupiste se do toho poleze porad lip, jak do beznych vagonu z nastupist na vesnicich :-) ... a pokud by se jednalo o vratne soupravy, vlastne vubec na nadrazi zajizdet nemusi ;-D
Spis mi vrta hlavou, jak by se to resilo v nadrazich, kde z nastupist je jedinou moznosti prichodu/odchodu podchod, vedouci jen a pouze do budovy nadrazi vlastnene CD.
Status "bývalé PKP" se hodí jenom v případě PR, které (zatím) konkuruje pouze normálními metodami, zatímco zbytek skupiny PKP S.A. cítí, že začíná mít problémy a dělá všechno, aby se konkurence zbavit, nehledě na prostředky. Zbytek je PKP pořád a bohužel je to cítit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.