Praha/Brno — Nedávno obdržely České dráhy rekordní pokutu, kterou jim udělilo Ministerstvo dopravy za nedodržení hygienických podmínek vlakových souprav a již se začíná mluvit o nové organizaci čistících prací. Výběrová řízení na úklidové služby pro každé z pěti dep kolejových vozidel proběhlo zhruba před rokem a jeho výsledkem byli dva vybraní uchazeči. Brněnská společnost V–trade tak v současnosti provádí úklidové práce ve čtyřech z pěti dep; v tom pražském práci zajišťuje konsorcium firem ISS a Gade. Letošní náklady činí zhruba 400 mil. korun. Necelou třetinu obdrží konsorcium, zbývající finanční obnos připadne společnosti V–trade. Do výběrového řízení se zapojila také společnost INEX Česká republika, která ale vybrána nebyla a původně se proti výsledkům odvolala.
Cena za úklid vlakových souprav se liší podle kvality provedení. Nejrychlejší, tzv. vratné čištění, probíhá nejméně jednou za 24 hodin při obratu soupravy ve vratné stanici a zahrnuje vyprázdnění odpadkových košů a vytření podlah včetně úklidu toalet. Další stupeň úklidu probíhá zhruba jednou za 14 dní a zahrnuje důkladné čištění podlah, obložení, sedaček a toalet. Kompletní důkladné vyčištění jednoho vozu vč. mytí vozové skříně v myčce probíhá minimálně jednou za 3 měsíce. Společnost V–trade již v minulosti prováděla úklid osobních vozů a je známa díky výrobě vlastních čisticích prostředků, např. na odstraňování graffiti. Na výrobě spolupracuje s VUT Brno.
Porovnání cen čištění jednoho vagonu v letech 2009 a 2010:
Druh čištění | Původní cena | Nová cena | Rozdíl (Kč) | Rozdíl (%) |
---|---|---|---|---|
Vratné | 90 Kč | 96 Kč | 6 Kč | 7 % |
Výchozí | 243 Kč | 259 Kč | 16 Kč | 7 % |
Základní | 1 009 Kč | 1 063 Kč | 54 Kč | 5 % |
Ceny za vyčištění vozu vzrostly proti minulým kontraktům o 5 až 7 %, protože nové podmínky přiznávají úklidovým firmám vyšší odměnu, ale také je zavazují ke kvalitě práce. „V případě zjištění nedostatků dochází ke krácení plateb,“ komentoval pro iDnes podmínky kontraktu mluvčí drah Radek Joklík. Samotný vlakový personál ma u sebe Katalog standardů kvality, což je sešit, kde je názorně ukázáno co je nebo není správně. Pokud se najde nedostatek, nezaplatí dráhy celou částku za úklid a pokud je to závažnější, tak ke krácení platby přidáme ještě sankci. Pro magazín ŽelPage také uvedl, že celý systém je v počátcích a důkladně se monitorují jeho výsledky. Dráhy navíc spouští centrální monitorovací systém kvality služeb – poruch, závad na čistotě i stížností od cestujících, díky kterým by se veškeré závady měly rychleji a efektivněji řešit. Kontrola kvality úklidu se zatím uplatňuje jen na dálkových spojích, ale rožšíření do regionálních spojů se připravuje. „I cestující změnu zaznamenali, přichází také podstatně méně stížností na čistotu,“ hodnotí nový systém Joklík.
SŽDC představila myčku vagonů v Brně
Myčku kolejových vozidel, která má být dominantou brněnského odstavného nádraží, otevře Správa železniční dopravní cesty již tento měsíc. Celý areál za více než 3 miliardy korun je první fází postupné přestavby Železničního uzlu Brno (ŽUB). Na odstavném nádraží byly vybudovány také nové protihlukové stěny a rozsáhlý železniční podjezd ulice Sokolova. Zařízení dokáže umýt až 200 vozidel denně. Je dvakrát delší v porovnání s myčkou na pražském Odstavném nádraží jih, tedy 216 metrů. Pro svůj provoz bude využívat také dešťovou vodu zachycenou na střeše, všechny odpadní vody se přímo na místě vyčistí a dále se použijí na oplach souprav. Oproti stávající brněnské myčce bude v provozu i v zimě. Díky tomu, že je ve vlastnictví státní organizace SŽDC, bude poskytovat služby všem dopravcům.
Pokud se zvýšila odměna za čistění, tak se celkem logicky zvyšují provozní náklady a buď se dále sníží peníze určené na údržbu nebo se bude požadovat více objednateli ... (z něčeho musí mít poskytovatel služby přiměřený zisk nebo motivaci).
Jiná věc je, že nikdo nezpracoval - například v rámci diplomové nebo disertační práce porovnání nákladů na čistění "vlastními" silami nebo dodavatelsky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.