..: Úklid vlaků Českých drah je dražší, ale kvalitnější :..

363 087-8, Český Brod, foto: Chary Praha/Brno — Nedávno obdržely České dráhy rekordní pokutu, kterou jim udělilo Ministerstvo dopravy za nedodržení hygienických podmínek vlakových souprav a již se začíná mluvit o nové organizaci čistících prací. Výběrová řízení na úklidové služby pro každé z pěti dep kolejových vozidel proběhlo zhruba před rokem a jeho výsledkem byli dva vybraní uchazeči. Brněnská společnost V–trade tak v současnosti provádí úklidové práce ve čtyřech z pěti dep; v tom pražském práci zajišťuje konsorcium firem ISS a Gade. Letošní náklady činí zhruba 400 mil. korun. Necelou třetinu obdrží konsorcium, zbývající finanční obnos připadne společnosti V–trade. Do výběrového řízení se zapojila také společnost INEX Česká republika, která ale vybrána nebyla a původně se proti výsledkům odvolala.

Cena za úklid vlakových souprav se liší podle kvality provedení. Nejrychlejší, tzv. vratné čištění, probíhá nejméně jednou za 24 hodin při obratu soupravy ve vratné stanici a zahrnuje vyprázdnění odpadkových košů a vytření podlah včetně úklidu toalet. Další stupeň úklidu probíhá zhruba jednou za 14 dní a zahrnuje důkladné čištění podlah, obložení, sedaček a toalet. Kompletní důkladné vyčištění jednoho vozu vč. mytí vozové skříně v myčce probíhá minimálně jednou za 3 měsíce. Společnost V–trade již v minulosti prováděla úklid osobních vozů a je známa díky výrobě vlastních čisticích prostředků, např. na odstraňování graffiti. Na výrobě spolupracuje s VUT Brno.

Porovnání cen čištění jednoho vagonu v letech 2009 a 2010:

Druh čištěníPůvodní cenaNová cenaRozdíl (Kč)Rozdíl (%)
Vratné90 Kč96 Kč6 Kč7 %
Výchozí243 Kč259 Kč16 Kč7 %
Základní1 009 Kč1 063 Kč54 Kč5 %

Ceny za vyčištění vozu vzrostly proti minulým kontraktům o 5 až 7 %, protože nové podmínky přiznávají úklidovým firmám vyšší odměnu, ale také je zavazují ke kvalitě práce. „V případě zjištění nedostatků dochází ke krácení plateb,“ komentoval pro iDnes podmínky kontraktu mluvčí drah Radek Joklík. Samotný vlakový personál ma u sebe Katalog standardů kvality, což je sešit, kde je názorně ukázáno co je nebo není správně. Pokud se najde nedostatek, nezaplatí dráhy celou částku za úklid a pokud je to závažnější, tak ke krácení platby přidáme ještě sankci. Pro magazín ŽelPage také uvedl, že celý systém je v počátcích a důkladně se monitorují jeho výsledky. Dráhy navíc spouští centrální monitorovací systém kvality služeb – poruch, závad na čistotě i stížností od cestujících, díky kterým by se veškeré závady měly rychleji a efektivněji řešit. Kontrola kvality úklidu se zatím uplatňuje jen na dálkových spojích, ale rožšíření do regionálních spojů se připravuje. „I cestující změnu zaznamenali, přichází také podstatně méně stížností na čistotu,“ hodnotí nový systém Joklík.

SŽDC představila myčku vagonů v Brně

Myčku kolejových vozidel, která má být dominantou brněnského odstavného nádraží, otevře Správa železniční dopravní cesty již tento měsíc. Celý areál za více než 3 miliardy korun je první fází postupné přestavby Železničního uzlu Brno (ŽUB). Na odstavném nádraží byly vybudovány také nové protihlukové stěny a rozsáhlý železniční podjezd ulice Sokolova. Zařízení dokáže umýt až 200 vozidel denně. Je dvakrát delší v porovnání s myčkou na pražském Odstavném nádraží jih, tedy 216 metrů. Pro svůj provoz bude využívat také dešťovou vodu zachycenou na střeše, všechny odpadní vody se přímo na místě vyčistí a dále se použijí na oplach souprav. Oproti stávající brněnské myčce bude v provozu i v zimě. Díky tomu, že je ve vlastnictví státní organizace SŽDC, bude poskytovat služby všem dopravcům.

Zdroj: České dráhy, IDnes.cz, ČT24


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 13.5.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
13.05.2010 (19:50)  
Josef Petrák : Ano, neni apríl, takže nevtipkuje.Ale ten kdo je trochu soudný, a cestuje vlakem, zjistí, že je vše při starém.Ale nikomu nebudu brát názor. :)
13.05.2010 (18:24)  
kobros : není podstatné, co si müslíte vy, podstatné je, co si myslí vrcholové vedení ČD snažící se splnit ideál "daňového poplatníka" na co nejnižší počet zbytečných zaměstnanců ČD, na něž musí doplácet.
Pokud se zvýšila odměna za čistění, tak se celkem logicky zvyšují provozní náklady a buď se dále sníží peníze určené na údržbu nebo se bude požadovat více objednateli ... (z něčeho musí mít poskytovatel služby přiměřený zisk nebo motivaci).
Jiná věc je, že nikdo nezpracoval - například v rámci diplomové nebo disertační práce porovnání nákladů na čistění "vlastními" silami nebo dodavatelsky.
registrovaný uživatel ReActor  mail  
13.05.2010 (15:08)  
Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti :-) Všiml jsem si, že vlakvedoucí posílají každé ráno stav soupravy v SMS a častěji zapisují vady do knihy vozu.
registrovaný uživatel kobros 
13.05.2010 (14:45)  
Ja nevim, je zrovna tento typ cinnosti vhodny k outsourcovani? Tedy cinnost, kterou pri svem podnikani musim delat ve velkem... I kdyz rozumim, ze na druhou stranu je v tomto pripade snazsi kontrola a sankce, nez kdyz by si to uklizeli CD samy. Preci jen jit proti kolegovi ze stejne firmy se nikomu moc nechce.
13.05.2010 (13:55)  
Čistší? To má být vtip? Tak to se teda vůbec nepovedl...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko