..: Úklid vlaků Českých drah je dražší, ale kvalitnější :..

363 087-8, Český Brod, foto: Chary Praha/Brno — Nedávno obdržely České dráhy rekordní pokutu, kterou jim udělilo Ministerstvo dopravy za nedodržení hygienických podmínek vlakových souprav a již se začíná mluvit o nové organizaci čistících prací. Výběrová řízení na úklidové služby pro každé z pěti dep kolejových vozidel proběhlo zhruba před rokem a jeho výsledkem byli dva vybraní uchazeči. Brněnská společnost V–trade tak v současnosti provádí úklidové práce ve čtyřech z pěti dep; v tom pražském práci zajišťuje konsorcium firem ISS a Gade. Letošní náklady činí zhruba 400 mil. korun. Necelou třetinu obdrží konsorcium, zbývající finanční obnos připadne společnosti V–trade. Do výběrového řízení se zapojila také společnost INEX Česká republika, která ale vybrána nebyla a původně se proti výsledkům odvolala.

Cena za úklid vlakových souprav se liší podle kvality provedení. Nejrychlejší, tzv. vratné čištění, probíhá nejméně jednou za 24 hodin při obratu soupravy ve vratné stanici a zahrnuje vyprázdnění odpadkových košů a vytření podlah včetně úklidu toalet. Další stupeň úklidu probíhá zhruba jednou za 14 dní a zahrnuje důkladné čištění podlah, obložení, sedaček a toalet. Kompletní důkladné vyčištění jednoho vozu vč. mytí vozové skříně v myčce probíhá minimálně jednou za 3 měsíce. Společnost V–trade již v minulosti prováděla úklid osobních vozů a je známa díky výrobě vlastních čisticích prostředků, např. na odstraňování graffiti. Na výrobě spolupracuje s VUT Brno.

Porovnání cen čištění jednoho vagonu v letech 2009 a 2010:

Druh čištěníPůvodní cenaNová cenaRozdíl (Kč)Rozdíl (%)
Vratné90 Kč96 Kč6 Kč7 %
Výchozí243 Kč259 Kč16 Kč7 %
Základní1 009 Kč1 063 Kč54 Kč5 %

Ceny za vyčištění vozu vzrostly proti minulým kontraktům o 5 až 7 %, protože nové podmínky přiznávají úklidovým firmám vyšší odměnu, ale také je zavazují ke kvalitě práce. „V případě zjištění nedostatků dochází ke krácení plateb,“ komentoval pro iDnes podmínky kontraktu mluvčí drah Radek Joklík. Samotný vlakový personál ma u sebe Katalog standardů kvality, což je sešit, kde je názorně ukázáno co je nebo není správně. Pokud se najde nedostatek, nezaplatí dráhy celou částku za úklid a pokud je to závažnější, tak ke krácení platby přidáme ještě sankci. Pro magazín ŽelPage také uvedl, že celý systém je v počátcích a důkladně se monitorují jeho výsledky. Dráhy navíc spouští centrální monitorovací systém kvality služeb – poruch, závad na čistotě i stížností od cestujících, díky kterým by se veškeré závady měly rychleji a efektivněji řešit. Kontrola kvality úklidu se zatím uplatňuje jen na dálkových spojích, ale rožšíření do regionálních spojů se připravuje. „I cestující změnu zaznamenali, přichází také podstatně méně stížností na čistotu,“ hodnotí nový systém Joklík.

SŽDC představila myčku vagonů v Brně

Myčku kolejových vozidel, která má být dominantou brněnského odstavného nádraží, otevře Správa železniční dopravní cesty již tento měsíc. Celý areál za více než 3 miliardy korun je první fází postupné přestavby Železničního uzlu Brno (ŽUB). Na odstavném nádraží byly vybudovány také nové protihlukové stěny a rozsáhlý železniční podjezd ulice Sokolova. Zařízení dokáže umýt až 200 vozidel denně. Je dvakrát delší v porovnání s myčkou na pražském Odstavném nádraží jih, tedy 216 metrů. Pro svůj provoz bude využívat také dešťovou vodu zachycenou na střeše, všechny odpadní vody se přímo na místě vyčistí a dále se použijí na oplach souprav. Oproti stávající brněnské myčce bude v provozu i v zimě. Díky tomu, že je ve vlastnictví státní organizace SŽDC, bude poskytovat služby všem dopravcům.

Zdroj: České dráhy, IDnes.cz, ČT24


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 13.5.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
13.05.2010 (23:58)  
Ad M: Já jsem si hlavně vzpomněl na vznik odborů u Student Agency nebo vznik odborů na plzeňské právnické fakultě.
registrovaný uživatel M 
13.05.2010 (23:36)  
JP - je to myslenka jednoho z komentatoru. V clanku skutecne neni

Vousac - blablabla... Hrozne fajn se to cte az do okamziku, kdy to nekdo musi platit. A ten, kdo musi platit, zpravidla nema zajem o lemplovsky odvedenou praci.
Co ekoter chtel naznacit, ze na tu lemplovsk odvedenou praci nekdo musi upozornit a lepe se obvinuje cizi clovek, tedy z cizi firmy
13.05.2010 (23:18)  
Já se omlouvám, ale robotník měl povinnost pracovat na panském. Zaměstnance nikdo nenutí. Může dát výpověď a jít jinam, kde je lépe.
13.05.2010 (23:04)  
Ad ekoter:Myslíte?Zaměstnavatel,t.j.vedoucí zaměstnanec,si může vybrat-když nebude řadový zaměstnanec pracovat tak,jak se zavázal ve smlouvě,může ho propustit. Ono jde hlavně o to,kdo je ještě zaměstnanec a kdo už robotník na panském. Ta hranice je poměrně úzká a její prolomení směrem k robotě je hlavní a zřejmě i jedinou výhodou outsourcingu. Vaše nenávist k odborům má jistě svůj důvod,ale nejsme všichni stejní,odbory nejsou od toho,aby umožňuvali zaměstnancům flákání. Ale jsou od toho,aby znemožnili zaměstnavateli prolamovat už výše zmíněnou hranici směrem k robotě.
registrovaný uživatel M 
13.05.2010 (22:56)  
Pokud se zvýšila odměna za čistění, tak se celkem logicky zvyšují provozní náklady

Veta je samo o sobe hloupa. Ve stejnem duchu se totiz da rict i to, ze kdyz se nebude vubec, tak se hodne usetri...
13.05.2010 (22:46)  
Ad MZ:
1) Vzhledem k tomu, že jsou zavedeny sankce, tak navýšení nákladů na čištění nebude takové, jako je navýšení jednotlivých cen. Možná, že celkové náklady budou i nižší. Navíc se může stát, že při dalším výběrovém řízení bude cena ještě nižší.
2) Velkou výhodou outsorcingu je právě možnost si vybrat. Pokud jsem nespokojen, při přístím výběrovém řízení si vyberu někoho jiného. To u zaměstnance udělat nemůžete. Jednou ho přijmete a už nemáte prakticky šanci donutit ho, aby pracoval dobře. Jen se fláká. A pokud ho na to upozorníte, tak si založí odbory a začne stávkovat.
registrovaný uživatel Rop 
13.05.2010 (20:43)  
Pro ČD může být úklid dodavatelsky i výhodný ... nejsou to zaměstnanci ČD - tj. nemají výhody "nádražáků" a takovou pozici v kolektivním vyjednávání ... ČD si mohou klidně odečíst DPH (narozdíl od nemocnic, které mají úklid dodavatelsky) ....

Jenom bych řekl, že žádná uklízečka ze starého "Béčka" nové "Béčko" neudělá ... ale to již jinde jsme to je jiná vesnice ...
registrovaný uživatel aron 
13.05.2010 (20:23)  
Filip Janev: myslim to celkove a tam to zlepseni je. Drive sem se na 80% Wc otocil, protoze bych se tam pri bezne potrebe zeblil. Dnes bych se nebal tam ani posadit, a to klidne na WC v B.
13.05.2010 (20:14)  
aron: Ehm, ehm.Úklid vozu nespočívá jen v dodání toaletního papíru, a ručníků do zásobníků. Např. ve vlacích, kde jsou el. osoušeče, už tato povinnost také odpadá, ale byl jsem svědkem toho, že uklizečka otevřela dveře hodila na záchod roli ,, hajzláku'', dveře zabouchla, a úklid WC buňky byl hotov.
registrovaný uživatel aron 
13.05.2010 (20:09)  
Filip Janev: Ano, kdo je trochu soudny a objektivni, tak musi uznat ze vozy skutecne oplivaji vetsi cistotou, nejlepe to je poznat na WC, ktere vetsinou voni a je tam veskery potrebny hygienicky material. Poskrabana okna a pocmarane sedadala neberu jako chybu uklidu.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko