..: Úklid vlaků Českých drah je dražší, ale kvalitnější :..

363 087-8, Český Brod, foto: Chary Praha/Brno — Nedávno obdržely České dráhy rekordní pokutu, kterou jim udělilo Ministerstvo dopravy za nedodržení hygienických podmínek vlakových souprav a již se začíná mluvit o nové organizaci čistících prací. Výběrová řízení na úklidové služby pro každé z pěti dep kolejových vozidel proběhlo zhruba před rokem a jeho výsledkem byli dva vybraní uchazeči. Brněnská společnost V–trade tak v současnosti provádí úklidové práce ve čtyřech z pěti dep; v tom pražském práci zajišťuje konsorcium firem ISS a Gade. Letošní náklady činí zhruba 400 mil. korun. Necelou třetinu obdrží konsorcium, zbývající finanční obnos připadne společnosti V–trade. Do výběrového řízení se zapojila také společnost INEX Česká republika, která ale vybrána nebyla a původně se proti výsledkům odvolala.

Cena za úklid vlakových souprav se liší podle kvality provedení. Nejrychlejší, tzv. vratné čištění, probíhá nejméně jednou za 24 hodin při obratu soupravy ve vratné stanici a zahrnuje vyprázdnění odpadkových košů a vytření podlah včetně úklidu toalet. Další stupeň úklidu probíhá zhruba jednou za 14 dní a zahrnuje důkladné čištění podlah, obložení, sedaček a toalet. Kompletní důkladné vyčištění jednoho vozu vč. mytí vozové skříně v myčce probíhá minimálně jednou za 3 měsíce. Společnost V–trade již v minulosti prováděla úklid osobních vozů a je známa díky výrobě vlastních čisticích prostředků, např. na odstraňování graffiti. Na výrobě spolupracuje s VUT Brno.

Porovnání cen čištění jednoho vagonu v letech 2009 a 2010:

Druh čištěníPůvodní cenaNová cenaRozdíl (Kč)Rozdíl (%)
Vratné90 Kč96 Kč6 Kč7 %
Výchozí243 Kč259 Kč16 Kč7 %
Základní1 009 Kč1 063 Kč54 Kč5 %

Ceny za vyčištění vozu vzrostly proti minulým kontraktům o 5 až 7 %, protože nové podmínky přiznávají úklidovým firmám vyšší odměnu, ale také je zavazují ke kvalitě práce. „V případě zjištění nedostatků dochází ke krácení plateb,“ komentoval pro iDnes podmínky kontraktu mluvčí drah Radek Joklík. Samotný vlakový personál ma u sebe Katalog standardů kvality, což je sešit, kde je názorně ukázáno co je nebo není správně. Pokud se najde nedostatek, nezaplatí dráhy celou částku za úklid a pokud je to závažnější, tak ke krácení platby přidáme ještě sankci. Pro magazín ŽelPage také uvedl, že celý systém je v počátcích a důkladně se monitorují jeho výsledky. Dráhy navíc spouští centrální monitorovací systém kvality služeb – poruch, závad na čistotě i stížností od cestujících, díky kterým by se veškeré závady měly rychleji a efektivněji řešit. Kontrola kvality úklidu se zatím uplatňuje jen na dálkových spojích, ale rožšíření do regionálních spojů se připravuje. „I cestující změnu zaznamenali, přichází také podstatně méně stížností na čistotu,“ hodnotí nový systém Joklík.

SŽDC představila myčku vagonů v Brně

Myčku kolejových vozidel, která má být dominantou brněnského odstavného nádraží, otevře Správa železniční dopravní cesty již tento měsíc. Celý areál za více než 3 miliardy korun je první fází postupné přestavby Železničního uzlu Brno (ŽUB). Na odstavném nádraží byly vybudovány také nové protihlukové stěny a rozsáhlý železniční podjezd ulice Sokolova. Zařízení dokáže umýt až 200 vozidel denně. Je dvakrát delší v porovnání s myčkou na pražském Odstavném nádraží jih, tedy 216 metrů. Pro svůj provoz bude využívat také dešťovou vodu zachycenou na střeše, všechny odpadní vody se přímo na místě vyčistí a dále se použijí na oplach souprav. Oproti stávající brněnské myčce bude v provozu i v zimě. Díky tomu, že je ve vlastnictví státní organizace SŽDC, bude poskytovat služby všem dopravcům.

Zdroj: České dráhy, IDnes.cz, ČT24


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 13.5.2010 (13:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
16.05.2010 (21:29)  
To ekoter:dovolím si polemizovat-náklady na odbory jsou tak minimální,že je lze považovat za zanedbatelné. Propůjčit jinak nepoužitelnou místnost,popř. zaplatit předsedovi 1x za měsíc pár hodin je v objemu prostředků,které se točí u ČD,prkotina. Bonusky zaměstnanců zaměstnavatele nestojí vůbec nic. Buď jsou dané zákonem-cestovní náhrady,nebo jejich likvidace zaměstnavateli nic nepřinese-Želzniční průkazky. Pracovat od začátku do konce-nemohu posoudit,nejsem a nikdy jsem nebyl čistič,ale jako strojvedoucí jsem takto pracoval dlouhá desetiletí. Co se týče kradení toaletního papíru ani outsorcovateli (fuj,to je strané slovo,češtino promiň) se nevyplatí nechat provádět osobní prohlídky svých zaměstnanců. A to ti,kteří si ukradnou toaletní papír či pár ubrousků vědí,jak u ČD,tak u soukromníka. Ale možná jde o něco,co by se snad dalo nazvat fintou-snížíme počet zaměstnanců,a zvýšíme platby soukromníkovi,když práci za naše propuštěné zaměstnance převezme,možná i s nimi. Protože koruna vyplacená zaměstnanci má cenu zlata,kdežto koruna,vyplacená jako provozní náklady je svou cenou jinde.
16.05.2010 (10:42)  
ekoter : ona je otázka, jak to "reklamační řízení", na jehož základě se uplatňují sankce, funguje.
Je sice hezké, že vlakový doprovod zjistí nějaký nedostatek a nějakým způsobem ho zavede do systému, ale takový nedostatek by měl být okamžite reklamován u dodavatele (tedy u čističů) a ten by měl mít nejdříve možnost ho na místě odstranit ... a teprve když nebude zjednána náprava uplatnit sankce ...
Registrierter Benutzer M 
15.05.2010 (9:57)  
Hlavne on mozna chape zisk jako tu skodlivou "nadhodnotu" (ctenari nemeckych autoru vedi...)
Nejaka forma zisku je totiz prece obsazena i v platu (lidem zpravidla z toho platu zbyde i na zbytne veci). Coz je urcite dobre. Ale zisk, to je kapitalistovo zlo

Pak jsou tam nejaky veci jako flexibilita, protoze Vousacem popisovany stav "spatneho pracovnika lze propustit" prave dost natazi na ty odbory...
14.05.2010 (21:54)  
AD Vousáč: Proč je outsorcing levnější.
1) Neexistují náklady na odbory.
2) Neexistují různé vícenáklady na různé bonusky zaměstnanců.
3) Zaměstnanci jsou zpravidla lépe využívání (viz známá věta zaměstnance SŽDC o tom, jak bylo strašné, že musel začít pracovat hned na začátku směny).
4) U menších společností se zpravidla méně krade (čístící prostředky, toaletní papír, ...).
Možná někdo vymyslí další.
14.05.2010 (15:58)  
Dovolím si vysvětlit:kolektivní smlouva,uzavřená mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem,ZASTUPOVANÝM ODBOROVOU ORGANIZACÍ platí pro všechny zaměstnance bez rozdílu odborové příslušnosti i při její absenci. Cena outsourcingu:nejsem ekonom,ale když někdo něco dělá za plat,tak by to mělo být levnější,než když se na tutéž práci najme někdo jiný. Ten někdo jiný přece musí mít zisk,jinak by to nedělal. Mezo slušným zaměstnavatelem a zaměstnancem nejsou odbory žádnou bariérou. Jinak je to malé firmy,působící na jednom místě-tam opravdu mohou jednotliví zaměstnanci komunikovat se svým zaměstnavatelem přímo. Ale to není ani zdaleka příklad ČD.
14.05.2010 (12:56)  
Mně hlavně přijde zoufale málo čištění většího rozsahu. Kompletní vyčištění a umytí vozu 4x do roka? To se pak nedivím, že není vydět přes okna, záclonky smrdí (pokud jsou) a dojem je spíše zašlá špína.

Intervaly běžného (vratného a výchozího) čištění vypadají relativně OK.
Registrierter Benutzer M 
14.05.2010 (12:02)  
Vousac - ono to ale drazsi byt nemusi. Nebo jinak - vztahuji se na uplne vsechny zamestnance CD nejake kolektivni smlouvy? Ohledne platu, dovolenych, ....? (fakt nevim)
14.05.2010 (10:07)  
Robotník - nevolník - otrok, je to jedno. Zaměstnanec může vždy odejít.

Jinak, abych volil trošku normálnější tón: Celkově problém odborů je podle mne vždy v tom, že jejich založením právě vznikne další bariéra mezi managementem (vedoucími na jakékoli úrovni) a jednotlivými zaměstnanci.
14.05.2010 (9:55)  
Ad M:a to je zřejmě jádro pudla. Neschopnost vedoucích zaměstnanců vybrat a zaplatit tak kvalitní personál,aby jeho práce byla také kvalitní. Takže se to vyřeší outsourcingem-sice je to dražší,ale bez námahy a bez starostí. Ostatním-asi jsem měl spíše než termín robotník použít termín nevolník či otrok.
Korrespondent oder ŽP Mitglied IR  mail  
14.05.2010 (0:31)  
Mám takovou možná trošku hloupou otázku: Těch 90, resp. 96,- Kč je za co? Za osobu, za vagon, nebo za celou soupravu? Za to i jen "vratné" čištění mi to připadne docela málo, konají-li je např. 3 osoby a souprava má třeba 8 vozů. Za jakou "jednotku" ta cena je?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko