..: Zábřeh na Moravě - Šumperk elektricky :..

stanice Šumperk, nástupiště, foto: SŽDC Šumperk — Dne 3. května 2010 byla slavnostně ukončena stavba s názvem Elektrizace trati Zábřeh na Moravě - Šumperk. Stavba, zahrnující především vybudování trakčního vedení pro napájecí stejnosměrnou soustavu 3 kV a rekonstrukci železničního spodku a svršku, byla oficiálně zahájena 1. června 2008. Schválené náklady projektu činí necelých 1 755 milionů korun, z toho necelými 1 209 miliony přispěla Evropská unie. Část vlaků přitom jezdí do Šumperka v elektrické trakci již od začátku nového jízdního řádu; České dráhy ovšem zatím nedisponují dostatkem vhodných elektrických vozidel, což v některých případech vede k zajímavým kombinacím elektrických a dieselových vozidel, a to i na jednom vlaku. Dopravce chce odpovídající vozidla pořídit a nasadit do roku 2014.

Protihluková stěna Postřelmov, foto: SŽDCDokončení úseku ze Zábřehu na Moravě do Šumperka, dlouhého 13 460 metrů, přineslo kromě elektrifikace 22 350 metrů kolejí i mírné zvýšení traťové rychlosti z někdejších 70 až 80 km/h na dnešních 80 až 100 km/h. Rekonstruována byla zabezpečovací, sdělovací a energetická zařízení s použitím 16 700 metrů traťového a 14 250 metrů optického kabelu. To mimo jiné prospělo i bezpečnosti provozu. Poprvé na síti SŽDC zde byla použita návěstidla na bázi LED místo klasických žárovek. Po dobu jejich ověřovacího provozu je maximální povolená rychlost snížena na 80 km/h. Zkušební provoz potrvá minimálně do konce září 2010. Řízení provozu dnes probíhá dálkově, proto se zrušilo několik pracovních míst a klesly mzdové náklady.

Došlo na rekonstrukci dvanácti mostů a patnácti propustků, které jsou nyní dimenzovány pro třídu zatížitelnosti D4. Pěší se mohou těšit na dva vyměněné přechody. Rekonstrukce zasáhla též 12 silničních přejezdů, přejezdových zabezpečovacích zařízení bylo realizováno 13. V duchu dlouhodobých snah Správy železniční dopravní cesty byl jeden přejezd zrušen.

zastávka Zábřeh na Moravě, rozpracované nástupiště a protihluková stěna, foto: SŽDC Šumperk, motorový vůz řady 831, foto: Ic 540 Šumperk, Regionova, foto: Ic 540

V částech trati vedených zástavbou vznikly protihlukové stěny v celkové délce 2 423 metrů a na 21 objektech byla provedena individuální protihluková opatření, především výměna oken. Dále vyrostla nová nástupiště s výškou 550 milimetrů nad temenem kolejnice v železničních stanicích Postřelmov, Bludov a Šumperk. V Postřelmově je zajištěn mimoúrovňový přístup k nástupišti pomocí nově vybudovaného podchodu. V Šumperku došlo i na rekonstrukci výpravní budovy. Obnovy se dočkalo 29 výhybek, u 42 byla provedena instalace elektrického ohřevu.

Šumperk, rekonstrukce staniční budovy, foto: Ic 540 Vzhledem k nedostatku vhodných vozidel Českých drah se na trati můžeme setkat s velmi extravagantním, až bizarním řazením vlaků. Jde především o vlaky kategorie Os (13005, 13009), ale třeba i Sp 1647 a R 1402 někdy působí přinejmenším zvláštně. Tato řešení nejenže nepůsobí dobře, ale také zvyšuje provozní náklady (pomineme-li návoz hnacího vozidla na jiný vlak), spojené s vedením dieselových vozidel „pod dráty“, nebo neúměrou počtu hnacích vozidel k délce vlaku. Nesmíme také zapomenout na to, že se zde provozují nejstarší motoráky v pravidelném provozu u nás (řada 831), které pochází z přelomu 40. a 50. let minulého století.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty – [1], [2]


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
10.05.2010 (12:24)  
mira: Aspoň by zas jezdily přímé vlaky z České Třebové do Přerova a při cestách z Lanškrouna do Přerova bych nemusel jak blbec po každých 20 minutách přestupovat jako dnes. Navíc dnešní "návaznosti" v Zábřehu od České Třebové jsou do všech směrů tragické, za což může i nasazení nehorázně líných a pomalých regiošuků, kterým v Zábřehu všechno ujíždí. Mně ta elektrizace šumperské tratě přinesla jen zhoršení a komplikace, ale snad se to zlepší...
registrovaný uživatel mira 
10.05.2010 (12:18)  
No tak 451 nejsou špatné, ale lepší jsou peršingy s bdt. Zaprvé se dají nasadit všude a v jednom oběhu jezdí jak z Nezymsylic do Šumperka přes Přerov, tak do Bohumína,Čadce a dál do Košic,ČT atd. Cpát sem 3 žabotlamy by myslím moc užitku nepřineslo. A už vůbec ne, pokud někdo uvažuje o znovuzavedení přestupů v Zábřeze.
10.05.2010 (12:10)  
Josef Petrák: No já proti tomu za současné neutěšené situace nic nemám... Klidně by se mohly dočasně šoupnout i na nedalekou trať Ústí nad Orlicí - Lichkov, tam dnes jezdí žehličky a peršingy s dvěma Bdmtee...
10.05.2010 (12:02)  
doomlukas) Co jsem slyšel, na trati Olomouc – Nezamyslice byly žabotlamy jedny z nejoblíbenějších. Rozhodně víc než 110+Bt nebo teď tornáda. Už jen proto, že se lidem do nich nastupovalo lépe díky nízkopodlažnosti. A z toho, co tam jezdí, nemá koženku jen Regionova, takže by žabotlam žádným downgradem nebyl. Až skončí existence promoletky Českých drah a ešusy se vrátí hezky do Prahy, uvažoval bych o pár trojtlamách zpět do Olomouce.
registrovaný uživatel SYN 
10.05.2010 (10:32)  
No ono bohužel už ani těch funkčních rezervních žabáků není, a to co je drží převážně jako zálohu v Praze a blízkém okolí, taže toto uvažování bohužel i nadále zůstává víceméně fantazií...
10.05.2010 (10:26)  
Vousáč: S tím bych byl opatrný, že to nikomu z cestujících nevadí. Stávajícím cestujícím to asi tak nevadí, ti jsou zvyklí na leccos, ale nové cestující, které by se železnice měla snažit ze všech sil získat, to vyděsí. Přechodně tam nasadit žabáky by tak špatné nebylo, jsou určitě lepší než třeba kredence a jejich provoz vyjde levněji než provoz peršingů s klasickými soupravami. Ale opravdu jen přechodně do doby dodání nových vozidel, tj. tak maximálně 4 roky, ale raději méně, protože 4 roky jsou moc.
10.05.2010 (10:16)  
To doomlukas:Na trati dlouhé necelých 14 km je nasazení el.jednotek ř.451,452 v třívozovém provedení velmi dobrý nápad. Těch pár minut nikomu z cestujících nevadí,že mají koženková sedadla. Jsou rychlejší a lépe se do nich nastupuje než do 831,v zimě lépe topí av létě je v nich příjemněji,byť pochopitelně nemají klimatizaci. Všechny,které se postupně nahrazují 471,nejsou vraky,ale hlavně nic jiného zatím není a jsou téměř zadarmo.
10.05.2010 (10:08)  
Miroslav Zikmund: No z toho, co u nás v současnosti máme, by to bylo bezesporu nejvhodnější řešení, ale nasazovat přes 40 let stará vozidla, byť ve své době velmi pokroková a dodnes ve své kategorii u nás nepřekonaná (řady 460/560 byly obrovský krok zpět a i oproti ešusům mají žabáci výhodu ve větším podílu hnacích dvojkolí), už není to pravé ořechové...
registrovaný uživatel JB 
10.05.2010 (9:30)  
Vozy 831, které jezdí v Šumperku, pocházejí z roku 1958. To s těmi čtyřicátými lety je nadsazeno.
10.05.2010 (9:15)  
Konec muzejního provozu i v Šumperku? :) A kdy se začne drátovat Jeseník?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko