..: Zábřeh na Moravě - Šumperk elektricky :..

stanice Šumperk, nástupiště, foto: SŽDC Šumperk — Dne 3. května 2010 byla slavnostně ukončena stavba s názvem Elektrizace trati Zábřeh na Moravě - Šumperk. Stavba, zahrnující především vybudování trakčního vedení pro napájecí stejnosměrnou soustavu 3 kV a rekonstrukci železničního spodku a svršku, byla oficiálně zahájena 1. června 2008. Schválené náklady projektu činí necelých 1 755 milionů korun, z toho necelými 1 209 miliony přispěla Evropská unie. Část vlaků přitom jezdí do Šumperka v elektrické trakci již od začátku nového jízdního řádu; České dráhy ovšem zatím nedisponují dostatkem vhodných elektrických vozidel, což v některých případech vede k zajímavým kombinacím elektrických a dieselových vozidel, a to i na jednom vlaku. Dopravce chce odpovídající vozidla pořídit a nasadit do roku 2014.

Protihluková stěna Postřelmov, foto: SŽDCDokončení úseku ze Zábřehu na Moravě do Šumperka, dlouhého 13 460 metrů, přineslo kromě elektrifikace 22 350 metrů kolejí i mírné zvýšení traťové rychlosti z někdejších 70 až 80 km/h na dnešních 80 až 100 km/h. Rekonstruována byla zabezpečovací, sdělovací a energetická zařízení s použitím 16 700 metrů traťového a 14 250 metrů optického kabelu. To mimo jiné prospělo i bezpečnosti provozu. Poprvé na síti SŽDC zde byla použita návěstidla na bázi LED místo klasických žárovek. Po dobu jejich ověřovacího provozu je maximální povolená rychlost snížena na 80 km/h. Zkušební provoz potrvá minimálně do konce září 2010. Řízení provozu dnes probíhá dálkově, proto se zrušilo několik pracovních míst a klesly mzdové náklady.

Došlo na rekonstrukci dvanácti mostů a patnácti propustků, které jsou nyní dimenzovány pro třídu zatížitelnosti D4. Pěší se mohou těšit na dva vyměněné přechody. Rekonstrukce zasáhla též 12 silničních přejezdů, přejezdových zabezpečovacích zařízení bylo realizováno 13. V duchu dlouhodobých snah Správy železniční dopravní cesty byl jeden přejezd zrušen.

zastávka Zábřeh na Moravě, rozpracované nástupiště a protihluková stěna, foto: SŽDC Šumperk, motorový vůz řady 831, foto: Ic 540 Šumperk, Regionova, foto: Ic 540

V částech trati vedených zástavbou vznikly protihlukové stěny v celkové délce 2 423 metrů a na 21 objektech byla provedena individuální protihluková opatření, především výměna oken. Dále vyrostla nová nástupiště s výškou 550 milimetrů nad temenem kolejnice v železničních stanicích Postřelmov, Bludov a Šumperk. V Postřelmově je zajištěn mimoúrovňový přístup k nástupišti pomocí nově vybudovaného podchodu. V Šumperku došlo i na rekonstrukci výpravní budovy. Obnovy se dočkalo 29 výhybek, u 42 byla provedena instalace elektrického ohřevu.

Šumperk, rekonstrukce staniční budovy, foto: Ic 540 Vzhledem k nedostatku vhodných vozidel Českých drah se na trati můžeme setkat s velmi extravagantním, až bizarním řazením vlaků. Jde především o vlaky kategorie Os (13005, 13009), ale třeba i Sp 1647 a R 1402 někdy působí přinejmenším zvláštně. Tato řešení nejenže nepůsobí dobře, ale také zvyšuje provozní náklady (pomineme-li návoz hnacího vozidla na jiný vlak), spojené s vedením dieselových vozidel „pod dráty“, nebo neúměrou počtu hnacích vozidel k délce vlaku. Nesmíme také zapomenout na to, že se zde provozují nejstarší motoráky v pravidelném provozu u nás (řada 831), které pochází z přelomu 40. a 50. let minulého století.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty – [1], [2]


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
10.05.2010 (20:24)  
doomlukas: Aspoň by zas jezdily přímé vlaky z České Třebové do Přerova a při cestách z Lanškrouna do Přerova bych nemusel jak blbec po každých 20 minutách přestupovat jako dnes.
Podle mě by celkem stačilo ze Zábřeha do Šumperka nasadit desira nebo jiné moderní motorové jednotky a bylo by...


Aha takže Šumperáci jako blbci v Zábřeze přestupovat můžou, ale vy ne? Nic proti Lanškrounu, ale Šumperk je prostě větší a víc lidí odtud dojíždí do Olomouce, takže přímé vlaky Špk - Olo jsou na nejvýš logické.
10.05.2010 (19:50)  
doomlukas : 451 by neměla "konkurovat" 471 nebo 460 na vozebním rameni ŠPK - OC - PE - NEZ, ale nahradit 814 na trase ŠPK - ZÁB - ČT.
Zábřeh - ČT nebyl ani v době před nějakými 30 - 35 lety příliš frekvenčně zatížen. Soupravy osobáků Praha / Pardubice - Olomouc / Přerov měly Da + 7 Bai, případně poštu - vozebně pražská E 499.1 / E 499.0 ČT - byly minimálně frekventované, což je dáno poměrně řídkým osídlením. Trochu víc lidí nastupovalo / vystupovalo v Rudolticích směr Lanškroun...
Takže trojdílný žabotlam (tč. rychlíkový do Berouna ...) by tam stačil a proti 814 může jezdit stovkou, takže by se mohlo něco ukousnout i na cestovní době. Na důchod je to pro 451 vhodná trasa.
10.05.2010 (16:47)  
To doomoklas:ani eventuelně nově získaným cestujícím na 14 km trati s jízdní dobou pár minut koženkové sedačky vadit nebudou. Tak jako nevadí plastové,nebo dřevěné sedačky v tramvajích.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
10.05.2010 (15:53)  
Elektrizace skutecne prilis prospechu nikomu neprinesla, spise znamena zhorseni pro cestujici jednak Za-CT a jednak Za-Jes.
Ale uz je to holt hotovo a ted se hleda vhodny provozni koncept (rychliky do Sumperku jsou poloprazdne a na Jesenik citelne chybi) a take vhodna vozidla, chjo...

EDIT: ohledne elektrizace "okoli": proboha uz nic! Maximalne jen racionalizaci 290ky a 292ky a financovat potrebnejsi stavby, ktere uz tu zaznely.
10.05.2010 (15:46)  
IR: Ještě v nedávné minulosti tam mezinárodní nákladní doprava fungovala, a to z obou stran - od Jeseníku i od Krnova. Postupně ale docházelo k jejímu omezování a znesnadňování (např. že se přestalo jezdit od Krnova a třeba sporáky z Mory musely jezdit oklikou přes Olomouc a Zábřeh) a její úplný konec přišel až se začátkem současného GVD.
10.05.2010 (15:45)  
Následující plán je elektrifikace Olomouc - Šternberk - Šumperk, aby byla mimojiné objízdná trasa pro koridor Zábřeh - Olomouc. Podobně dlouhodobý plán na objízdnou trasu je na elektrizaci Bludov - Hanušovice - Lipka pro navázání na proběhlou elektrizaci od Letohradu. Ovšem o vhodnosti těchto staveb polemizuje řada lidí.
Každopádně lze říci, že v síti jsou úseky v mnohem horším technickém stavu s větším dopravním významem než Žá-Šum. Zdvoukolejnění Přerov-Brno, zrychlení Brno-Olomouc, dodělání Dluhonice-Prosenice jsou celkově důležitější v Olomouckém kraji.
Zá-Šum je hotovo, snad se podaří též prohánět po této trati také odpovídající vozidla v blízké době, :-).
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
10.05.2010 (15:40)  
doomlukoas: No, já si myslím přesně totéž, ale jen jsem sondoval, jestli tu není něco, co prostě nevíme, protože nám to zasvěcenější zapomněli sdělit... :-)
Krom toho ta trať přes Ramzovou je sklonově tak náročná (a třeba v zimě její udržení v provozním stavu), že ani ta mezistátní nákladní doprava mi tu moc smysl nedává...
10.05.2010 (15:20)  
IR: Dráty do Jeseníku nebo dokonce do Polska jsou sci-fi a navíc by to ani nebylo zas tak potřebné. Těch pár rychlíků do Jeseníku může v klidu odvézt třeba herkules a zbytek s přehledem zvládnou motorové jednotky. Leda že by jezdilo více nákladních vlaků do Polska, to by potom mělo větší smysl, ale buhužel je to asi taky spíše nereálné, dnes žádné pravidelné nákladní vlaky přes Glucholazy už ani nejezdí...
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
10.05.2010 (15:11)  
No, asi ta má poznámka nebude moc přínosná a možná někoho i pozlobí, ale z celé diskuse mi tu vyplývá to, co mě napadlo, když jsem se loni o té elektrifikaci dověděl. Jako 2 hlavní důvody mi připadá: 1. aby se elektriky do ŽOSky nemusely ze Zábřeha tahat motorem, 2. aby se díky výstavbě koridorů nabobtnalé firmy něčím zaměstnaly.
A ještě jinak viděno: Proč se elektrifikuje trať, pro kterou pak nejsou k dispozici žádná vhodná vozidla, na níž je minimální poptávka po dopravě cestujících i po přepravě nákladu a která vede paralelně s dobrou silnicí?
A nebo je ta rekosntrukce a elektrifikace součástí nějakého širšího plánu na rekonstrukci/elektrifikaci trasy do Jeseníku (a Polska)? Pokud ano, tak by se to mělo důkladně využít a cestující veřejnosti to stále připomínat. I mně by pak z mého pohledu cestujícícho ta elektrifikace toho "cancourku" v rámci takového projektu docela dávala smysl. Ale jinak...(?)
10.05.2010 (14:33)  
M 474 003: Nemusí, existují i dvouvozové elektrické jednotky a sólo elektrické vozy. Viz např. http://www.pesa.pl/php/index_pl.php?id_artykul=1219&%20a=1&%20id_sesja=0
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko