..: Zábřeh na Moravě - Šumperk elektricky :..

stanice Šumperk, nástupiště, foto: SŽDC Šumperk — Dne 3. května 2010 byla slavnostně ukončena stavba s názvem Elektrizace trati Zábřeh na Moravě - Šumperk. Stavba, zahrnující především vybudování trakčního vedení pro napájecí stejnosměrnou soustavu 3 kV a rekonstrukci železničního spodku a svršku, byla oficiálně zahájena 1. června 2008. Schválené náklady projektu činí necelých 1 755 milionů korun, z toho necelými 1 209 miliony přispěla Evropská unie. Část vlaků přitom jezdí do Šumperka v elektrické trakci již od začátku nového jízdního řádu; České dráhy ovšem zatím nedisponují dostatkem vhodných elektrických vozidel, což v některých případech vede k zajímavým kombinacím elektrických a dieselových vozidel, a to i na jednom vlaku. Dopravce chce odpovídající vozidla pořídit a nasadit do roku 2014.

Protihluková stěna Postřelmov, foto: SŽDCDokončení úseku ze Zábřehu na Moravě do Šumperka, dlouhého 13 460 metrů, přineslo kromě elektrifikace 22 350 metrů kolejí i mírné zvýšení traťové rychlosti z někdejších 70 až 80 km/h na dnešních 80 až 100 km/h. Rekonstruována byla zabezpečovací, sdělovací a energetická zařízení s použitím 16 700 metrů traťového a 14 250 metrů optického kabelu. To mimo jiné prospělo i bezpečnosti provozu. Poprvé na síti SŽDC zde byla použita návěstidla na bázi LED místo klasických žárovek. Po dobu jejich ověřovacího provozu je maximální povolená rychlost snížena na 80 km/h. Zkušební provoz potrvá minimálně do konce září 2010. Řízení provozu dnes probíhá dálkově, proto se zrušilo několik pracovních míst a klesly mzdové náklady.

Došlo na rekonstrukci dvanácti mostů a patnácti propustků, které jsou nyní dimenzovány pro třídu zatížitelnosti D4. Pěší se mohou těšit na dva vyměněné přechody. Rekonstrukce zasáhla též 12 silničních přejezdů, přejezdových zabezpečovacích zařízení bylo realizováno 13. V duchu dlouhodobých snah Správy železniční dopravní cesty byl jeden přejezd zrušen.

zastávka Zábřeh na Moravě, rozpracované nástupiště a protihluková stěna, foto: SŽDC Šumperk, motorový vůz řady 831, foto: Ic 540 Šumperk, Regionova, foto: Ic 540

V částech trati vedených zástavbou vznikly protihlukové stěny v celkové délce 2 423 metrů a na 21 objektech byla provedena individuální protihluková opatření, především výměna oken. Dále vyrostla nová nástupiště s výškou 550 milimetrů nad temenem kolejnice v železničních stanicích Postřelmov, Bludov a Šumperk. V Postřelmově je zajištěn mimoúrovňový přístup k nástupišti pomocí nově vybudovaného podchodu. V Šumperku došlo i na rekonstrukci výpravní budovy. Obnovy se dočkalo 29 výhybek, u 42 byla provedena instalace elektrického ohřevu.

Šumperk, rekonstrukce staniční budovy, foto: Ic 540 Vzhledem k nedostatku vhodných vozidel Českých drah se na trati můžeme setkat s velmi extravagantním, až bizarním řazením vlaků. Jde především o vlaky kategorie Os (13005, 13009), ale třeba i Sp 1647 a R 1402 někdy působí přinejmenším zvláštně. Tato řešení nejenže nepůsobí dobře, ale také zvyšuje provozní náklady (pomineme-li návoz hnacího vozidla na jiný vlak), spojené s vedením dieselových vozidel „pod dráty“, nebo neúměrou počtu hnacích vozidel k délce vlaku. Nesmíme také zapomenout na to, že se zde provozují nejstarší motoráky v pravidelném provozu u nás (řada 831), které pochází z přelomu 40. a 50. let minulého století.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty – [1], [2]


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.5.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
20.05.2010 (14:37)  
Souhlasím s tím, že Jesenicko by mělo být lépe dostupné. Sama tam často jezdím a přestupy v Bludově a jízda nepohodlnými železničními veterány není po pracovním týdnu to pravé ořechové...Ale musím uznat, že spojů do Jeseníku je v současnosti přespříliš, vlaky jezdí na úseku Lipová-Lázně - Jeseník téměř prázdné a v málo pochopitelných intervalech (např. po 15 minutách, pak hodinu nic). Je navíc třeba se zamyslet nad trochu integrovanějším dopravním plánováním - souběžně s vlakem s 4 cestujícími často jezdí po stejné trase více naplněné autobusy. Problém tedy nevidím v málo spojích (spíše naopak!!!), ale spíše v jejich kvalitě, smysluplnosti a návaznosti. S tím souvisí i nemodernizovaná trať, na které je velké množství (mnohdy zbytečných) přejezdů nezabezpečených světelnou signalizací či závorami, což je důsledek toho, že značná část trati vede horským údolím skrze vesnice. Myslím si, že v současném stavu není pro moderní provoz rychlíků vůbec vhodná! (kromě toho si nedokážu představit, že vytáhnout poloprázdný rychlík na Ramzovské sedlo je ekonomicky rentabilní). Zatím si mohu jen představovat moderní motoráčky Zábřeh-Jeseník (-Krnov-Ostrava?), s úložnými prostory pro lyže či kola, jezdící v rozumném intervalu (např. co 1-2 hodiny), kvůli kterým budou cestující ochotni necestovat přes hory autem. Dnes tomu tak zdaleka není a domnívám se, že trať do Jeseníku dnes funguje pro hrstku otrlých turistů, pro pár místních a hlavně pro činnost ČD jako takovou. Nádraží v Jeseníku bylo nedávno krásně zrekonstruováno - přejme si, aby se podobné změny k lepšímu brzy odehrály i na trati do Jeseníku (vč. zabezpečování přejezdů a rušení těch nepotřebných, např. cestiček v polích), ve vozovém parku a ve smysluplném dopravním plánování!
Registrierter Benutzer mic 
13.05.2010 (8:21)  
Ono je celkem jedno, které z těch měst "vede". Z Brna jezdí elektrika a logicky vždy skončí v Šumperku, neb tam končí dráty. Nic ale nebrání tomu, aby se vlak v Bludově nebo v Zábřehu rozdělil a 3xx odfrčela s několika vozy do ŠUM a zbytek buď se 7XX nebo jako dosud nečinná 8XX do Hanušek. Je to věc organizace a tu má na svědomí objednavatel. Provozovatel zvolí vždy to nejjednodušší řešení, jaké je mu dovoleno. Je nutno po ouřadu vyžadovat činnost, neb jinak budeme pořád přestupovat - ouřad se chová stejně jako jakákoli jiná firma. Není li tlak, zvolí se nejjednodušší řešení. Tedy pro ně. Nikoli pro cestující. Dělení jednotek a omezování přestupů je nutnost, která naši železnici nemine, jinak to tu časem zavřem a kromě koridoru budem jezdit autobusem.
PS: pokud by někdo namítal, že nejsou 8xx, dovoluji si upozornit na existenci operativního leasingu (viz Jančura) a nebo v nejhorším systém "Švejk", který by v kopcích Branné měl rozhodně větší opodstatnění, než tam, kde je teď. Rekreační vlaky lze snadno posílit.
11.05.2010 (21:13)  
Taky se přikláním k názoru, že v dálkové dopravě vede směr Jeseník před Šumperkem. To je asi neoddiskutovatelné. Jen pro informaci - 2x jsem měřil do bakalářky počty nastupujících a vystupujících v Zábřeze (byly to sice neděle, ale ty čísla mě i tak překvapily) - u Sp 1708 z Jeseníku výstup poprvé 96 a podruhé 105 kousků. Samozřejmě, ve všední dny jsou ty čísla úplně jinde, ale nechci, aby se na Jesenicko zapomínalo a myslím, že ty rychlíky potřebuje a zároveň naplní více, než ty Rka do Šumpru.
Jinak relace Zábřeh - Šumperk hodně zeslábla oproti situaci pár let zpátky, kdy pomalu nestačily soupravy typu 5*810. Jednak je to samozřejmě dáno o něco větším počtem spojů, ale myslím že hlavní roli v této příměstské dopravě hraje cena a stav vozového parku (železnice vs. busy) a vzdálenost nádraží v Zábřeze od centra města, respektive rozsáhlejší bytové zástavby.
11.05.2010 (20:36)  
Souhlasím s názorem, že změna situace ohledně přímých vlaků (Brno) - Olomouc - Jeseníky je chybná. Podpora lokality Jesenicka a lokality pod Rychlebskými horami díky dopravní obslužnosti byla přínosná. Nynější přestupy v Bludově (konečně už otevřeli čekárnu) jsou odrazující, časově prodlužující. Snad se příštím GVD vrátí větší počet přímých vlaků a vyrovná se situace přímých vlaků do Jeseníků a do Šumperka.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
11.05.2010 (17:09)  
Lo wang: ok, omrknu si to. Vytizeni je v tydnu urcite nizsi, nicmene systemove vlaky alespon do/z Zabr Jesenicko podtrebuje jako sul celotydenne a celodenne (uz kvuli nezamestnanosti). 2h takt staci. Ale prestup v Bludove by cestujici pouze doradil.
11.05.2010 (16:56)  
xAnri05 - jedná se konkrétně o vlak R935 (snad je to správně, nechce se mi to kontrolovat) ... dále mohu říct, že na trase mezi Šumperkem a Brnem se pravidelně vyskytuji 3 roky a občas se poštěstí jet i směrem na Jeseník. Dobrá, budiž. O víkendu to asi smysl má, jako posilové spoje, přes týden je ovšem množství cestujících minimální.
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
11.05.2010 (14:44)  
Lo Wang - sorry kolego, ale situaci monitoruji podrobne uz asi 5 let. Nevylucuji tvuj postreh, nicmene nepises ktereho vlaku se tyka a kdy. Dale potrvzuji, ze v otazce substratu se jedna predevsim o turisty (ale take obyvatele hanusovicka a jesenicka) v sezone. Nicmene v sezona v Jesenikach trva 10 mesicu (ne duben a rijen).
Vytizenost vlaku signalizuji i nasazene soupravy. Vetsina jich je tri-peti vozovych a prazdno rozhodne neni!
11.05.2010 (10:31)  
mic: V krajských ouřadech a jejich nezájmu o spolupráci se sousedy je ale právě bohužel ten největší problém... Zlatě ve Velké Británii, kde se o železnici stará centrální úřad, a k takové zvůli tam docházet nemůže. Ta organizace dopravy kraji, které si hrají na státy ve státě, se ukazuje jako velmi nešťastná. Jo kdyby ty naše slavné kraje byly normální, tak by to třeba fungovat mohlo, to ony ale nejsou...
Registrierter Benutzer mic 
11.05.2010 (8:13)  
Problém"kam ze Zábřeha" by se dal elegantně vyřešit dvěma spřaženými jednotkami v úseku Ol-ZA. Jeden kousek by jel Neza-Pro-Ol-ZA-ČT a druhý Neza-PRE-OL-ZA-SU. V klíčovém úseku by jely buď spojené, nebo by se mohly střídat po půlhodině. Organizace dopravy přece nezáleží na ČD, nýbrž na krajských ouřadech.
11.05.2010 (7:54)  
xAnri05 - v žádném případě nemohu souhlasit, jelikož při přestupu v Bludově jsem napočítal tak 20 cestujících směr Jeseník, zbylých cca 40 jelo do Šumperka, tudíž opravdu nepovažuji Jeseník za nějak dominantní. A jelikož si myslím, že na trase Brno - Šumperk se vyskytuji celkem často, tak mám k tomu co říct :) Pokud tento vlak jezdí plný, tak jedině v sezóně, jinak mi rozum nebere, kdo by kromě turistů tam jezdil :)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko