..: Otrokovice - Vizovice: elektrifikace odložena :..

810.271, Zlín-Střed – Zlín-Prštné, 2. 9. 2008, foto: KuTomZlín/Vizovice — Další stavbou, která bude z nedostatku financí odložena, se pravděpodobně stane plánovaná elektrifikace trati 331, respektive úseku Otrokovice – Zlín. Ministerstvo dopravy se snaží i tuto stavbu odložit na neurčito a tím zabránit prohlubování státního dluhu investicemi. Ovšem toto stanovisko zní pro některé zcela nepochopitelně, pokud realizace stavby (v ceně 3,8 miliard korun) je z 80 % financována z fondů Evropské unie — a tedy jen 20 % ze státní pokladny. Pro stát představuje realizace náklady 760 milionů korun. Není to sice nejméně, ale přesto jen zlomek celkové částky. S odložením projektu by mohlo dojít k tomu, že EU na stavbu již nepřispěje a veškeré náklady tak budou muset být hrazeny pouze z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Aktuálně probíhá finalizace přípravné dokumentace, která bude hotová do konce srpna. Realizace byla prozatím naplánována na roky 2011 až 2013, kdy končí současný schválený rozpočet EU.

Vlak plný úsměvů 2008, 471.039 tažená 754.012, Otrokovice - Zlín, foto: KuTom Původní plány hovořily o elektrifikaci celé trati z Otrokovic do Vizovic navazující na elektrifikovanou trať 330 druhého tranzitního koridoru, avšak později byl tento záměr redukován a dnes bychom byli rádi, pokud by se zrealizovala alespoň elektrifikace do Zlína. Ke zdvoukolejnění tratě také nedojde, jelikož tento plán místní obyvatelé odmítli v referendu pro vysoký hluk provozu, což zní absolutně nesmyslně a může je omluvit jen, že hlasující Zlíňané neznají podrobněji železniční provoz. Zdvoukolejněním trati by se nejen snížili náklady přepravy a cestovní časy, ale také pro místní obyvatele možná paradoxně i snížil hluk, jelikož by nemusely vlaky zastavovat kvůli křižování skoro v každé dopravně. V dřívějších plánech je také navrhováno prodloužení trati až do Horního Lidče a propojení s tratí 280, čímž by význam této dosud lokální trati ještě výrazněji vzrostl.

Nejen obyvatelé obce Želechovice nad Dřevnicí nebudou ještě dlouho spát klidněji. Díky četné zástavbě podél trati jsou lidé, žijící v přilehlých domech, obtěžováni hlukem, duněním, ba dokonce jim na domech praskají zdi, i když zde došlo ke snížení rychlosti projíždějících vlaků. Rekonstrukce trati by tento problém částečně odstranila, pomineme–li sporné použití protihlukových stěn, třeba instalací zvukotěsných oken nebo jen novým svrškem trati, který sám o sobě poskytuje tižší provoz. Můžeme jen konstatovat, že je třeba konat, trať je dnes ve velmi špatném stavu. Zásadní rekonstrukci prodělala naposledy v letech 1962 a 1963.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Zlínský Deník


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 5.8.2010 (7:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from ČR Zlínský


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
05.08.2010 (22:57)  
J.U.Ray: Rovněž díky. To zaústění Baťovy tratě do Lidečka je logické, ale stejně mě překvapilo. Několikrát jsem byl od Polanky dál na cyklovýletech za hledáním stop oné trati a to zaústění mi bylo vždy záhadou. Z lesa za čerpačkou u křižovatky Polanka x Lidečko x Prlov vychází cesta, která vypadá jako těleso té tratě. Ale stáčí se jakoby k úrovňovému křížení se silnicí a k Polance. Takže to asi nebude trať, ale jen nějaká obslužná cesta, která se stavbou ani nemusela souviset. Ono totiž od Pozděchova do Polnaky se toho postavilo jen málo, kdežto směrem do Vizovic bylo těleso skoro hotové. Třeba na dolním konci Pozděchova (od Polanky) silnice kříží trasu plánované tratě a u silnice je tam hotový betonový železniční most, který má větší stoupání než ta silnice, která tam také vede do kopce (skutečné sklony samozřejěm neznám)... Jo ale v té Polance by napojení do stanice Val. Polanka dnes problém nebyl. Trať by šla prostě celkem širokým obloukem po nevysokém náspu (plus most přes říčku Senici) přes víceméně nevyužívané louky bezproblémově rovnou k lidečskému zhlaví stanice. Ale stále je tu otázka co by se tudy mělo dopravovat. Nebo kdo. To údolíčko Pozděchov - Polanka je sice hustě zastavěné, ale úzké, takže celkový počet obyvatel je vlastně malý a pohodlně to tam obslouží autobusy, ještě s rezervou. A aby trať překonala ten hřeben, tak přechází z údolí Jasenné sedlem do závěru údolí Bratřejova a pak tunelem pod Pozděchovem k Prlovu a té Polance. Ale to je pro spojení se Vsetínem daleko. To by bylo logičtější jet z Jasenné tunelem do Liptálu... Ale to samozřejmě nikdo stavět nebude. A náklady - už jsem tu psal, že by se tam mohly vozit třeba pneumatiky na východ, možná i nějaké ty kontejnery, ale ty sklony jsou tam fakt takové, že by to bylo totéž, jako tyhle náklady tahat přes Ramzovou... Zdůrazňuji, že by se mi ta trať strašně líbila, určitě bych si ji z nostalgie projel 4x za rok a jezdil bych tam fotit vláčky třeba každý víkend, byla by fakt kouzelná, ale to nějak není ten pravý ekonomický důvod pro její dostavbu. A osobní doprava? Po silnici z Vizovic do Vsetína je to 21 km po kvalitní silnici, kde jen busy ČSAD jezdí v hodinových intervalech (plus několik dalších linek jiných dopravců). A přes Polanku je to 32 km a ta trať tou oklikou z Jasenné do Bratřejova nabere ještě určitě tak 4 km navíc...
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
05.08.2010 (22:10)  
Petřík: Díky za ten odkaz. Ty letecké snímky jsou moc zajímavé. Snažil jsem se odhadnout poloměry zatáček, no vychází mi (třeba kol Jasenné) tak cca kolem 350 m(?). I to je ale víc, než jsem čekal. Mimochodem, ta rozestavěná trať je zakreslená i v běžných turistických mapách. Ty se teď vydávají dle starších vojenských map 1:50.000. Takže též viz třeba mapa edice KČT, Hostýnské vrchy.
05.08.2010 (21:15)  
Pocházím ze Zlína a o dopravu ve městě se trochu zajímám, takže si dovolím přidat pár postřehů.

Ad dvojkolejka Otrokovice - Zlín střed. Trať byla za Baťových časů dvojkolejná (nedám ruku do ohně za to, že celá, ale 100% od Zlín - Malenovice zastávka až po Zlín střed, druhá kolej byla později snesena, ale těleso zůstalo. Nicméně rozšiřování I/49 probíhá právě na úkor trati - třeba nová křižovatka v Malenovicích a do jisté míry i na zlínském zhlaví Malenovic. Celkově by ale zdvojkolejnění bylo daleko menším problémem, než na pokračování do Vizovic.

Ad elektrifikace. Má smysl, jedině pokud by byla elektrifikovaná trať až do Vizovic, jinak by se potkávaly eletrické soupravy (asi Sloni) jen do/ze Zlína s Regionovama nebo klasickýma 810 až do/z Vizovic.

Ad kombinace s MHD. Je to pěkná věc, ale jestli něco Zlínu opravdu chybí, tak je nějaký přestupní uzel vlak-MHD (vlak-bus do jisté míry funguje vzhledem k sousedství AN). Ale nejbližší zastávky MHD jsou na nadjezdu na straně u zámku - směr Jižní Svahy (minimálně 3 min hodně ostré chůze) a až nahoře na náměstí Práce (minimálně 5 min pro směr Sportovní hala) a ještě více pro směr východ (Lesní čtvrť, Vršava). Čtvrti, které uvádím, beru jako ty nejvzdálenější od trati a předpokládám, že dál na východ (Zálešná, Podvesná, Obeciny) by lidé co nejvíce využívali vlak.
Přestupní terminál byl kdysi plánovaný v poloze Na Chmelnici (směrem na Vizovice, těsně za přejezdem na Čepkov - dnes je tam odstavná kolej) a současné nádraží mělo být jenom nákladní. Vybudování tohoto terminálu je ale asi větší utopie, než prodloužení trati do Lidečka. Nehledě na to, že zlínský integrovaný systém je v porovnání např. s Brnem ubohá parodie.

Ad prodloužení do Lidečka. Bylo by to určitě pěkné, ale z této trati už se nikdy nestane taková páteřní komunikace, s jakou počítal Baťa. Pokud by opravdu měla být železnicí evropského významu, pak by šlo o daleko víc než jen dostavbu, zdvojkolejnění a elektrifikaci. Nová trať (nad Vizovicemi) byla navržena pro max. rychlost 80 km/h, což není zrovna hodnota, která by splňovala současné požadavky. Současná trať je opravdu jen lokálkou (v úseku Lípa - Vizovice dokonce s D3), a případná dostavba v původní trase by měla zhruba stejné využití. Nehledě na skutečnost, že spojení s tratí 280 mělo být ve výhybně Lidečko, úvratí na Vsetín, čímž odpadá možnost "napojení Vsetínska" (ukažte mi normálního člověka, který by byl ochoten cestovat ze Vsetína do Lidečka a pak přes Vizovice do Zlína.
Další otázkou dostavby v plánované stopě je zastavění míst, kde měla trať být. Hned první kilometry tvoří nové nádraží Vizovice - z toho současného není možné pokračovat - končí v hlubokém zářezu přímo proti zástavbě. Nové mělo stát v místech, kde je dnes likérka Rudolf Jelínek. (Poznámka pro hudbymilovné - tam, kde bývá hlavní scéna Masters of Rock, měla být zhruba polovina nádraží, bráno od obou zhlaví ;) ). A nepočítám s tím, že by majitel souhlasil s demolicí svého závodu a stavbou někde jinde ;)

To jsou tak zhruba věci, které mě při čtení článku a diskusi napadly. A co se týká rozhodnutí magistrátu města, resp. odůvodnění - nemám nějak důvod se tomu divit.

Poznámka - Někde jsem v komentářích četl, že brzy dojde ke spojení Zlína a Otrokovic. Stavebnímu možná, ale administrativnímu, tedy že by byly Otrokovice součástí Zlína, nikdy. O to se pokoušel už Baťa ;) Rivalita mezi městy je podobná asi jako mezi HK a Pardubicemi.
Registered user Martin Michl  mail  
05.08.2010 (21:05)  
jsou to hlupaci... oni si odhlasovali ze nechcou dvoukolejku... co ja bych za to dal kdyby se dvoukolejna trat udelala do frydku mistku trat je tu slusne vytizena a dost by se zkratila jizdni doba.
05.08.2010 (20:54)  
Tak já taky přispěju svou troškou do mlýna, když už ve Zlíně bydlím.
Pokud není zácpa, je jízdní doba trolejbusu a vlaku z Otrokovic asi stejná. Výhodou trolejbusu ale je, že vás jedna linka (2) sveze skoro přes celou zlínskou aglomeraci bez nutnosti přesedání (např. projíždí poblíž zmiňované nemocnice). Já bych se v případě železnice soustředil na dálkovou dopravu na Kroměříž a Olomouc. Směr na Ostravu a Vsetín, resp. Slovensko, bohužel vychází bez propojení na Polanku dost nevýhodně.
Trať na Polanku byla projektována na rychlost 80, ba snad 100 km/h, teď z hlavy přesně nevím. Nechápu tedy, o jaké vlakotramvaji je zde řeč. Sklony tam budou nejspíš značné (i když 30 promile...), ale to v osobní dopravě tolik nevadí.
Pokud se chce někdo podívat na situaci ohledně trati do Polanky, pak je tu možnost prohlídnout si letecké snímky z doby, kdy bylo těleso krásně patrné: http://kontaminace.cenia.cz/
Tož tak.
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
05.08.2010 (20:50)  
Karel Kovářík: K Vašemu příkladu šetření v rodinném rozpočtu a o tunelování našeho státu - zcela s Vámi souhlasím. Bohužel mám taky takový dojem, že to "šetření" v ČR funguje právě takhle... :-(
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
05.08.2010 (20:42)  
Karel Kovářík: Máte zcela pravdu. Ale tím, že by byla takt od Zlína-středu prodloužený třeba na dvojnásobek, nemyslím, že by všechny vlaky končily na středu, ale jistě by každá 2. souprava jela do Vizovic. Pokud by se ta dvoukolejka dala protáhnout Zlínem i dál, tak jen dobře. Jsem pro. A taky souhlasím, že polohu stávajících zastávek je možné revidovat či další přidat. Mimochodem, myslím, že při rekonstrukci nádraží střed by se možná nástupiště mohla posunout aspoň kousek směrem k silničnímu nadjezdu a udělat na něj schody/eskalátory, protože na nadjezdu je významná zastávka MHD.
05.08.2010 (20:34)  
To že 80% (!) měla zaplatit EU a kolem 1 miliarddy ČR a celé toto se zruší, je opravdu min. od MD tristní. Celá vláda chce šetřit, ale to, že teď místo 1 zaplatí 5 miliard, to je taky šetření, jak prase...

Na druhou stranu jsem se musel zasmát, když jsem četl v MF názory obyvatel a najednou všichni brečeli, že se to neudělá a každý by to bral všemi 10. To, že to ještě před 1/2 rokem každý radikálně odmítal (i když by to i tak přineslo i jim změnu k lepšímu), na to už si novináři nebo lidé asi nevzpomenou...
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
05.08.2010 (20:26)  
Miroslav Zikmund: Ano, s tím IDS máte úplnou pravdu. Já si to uvědomil až chvíli po odeslání příspěvku, ale už to neopravoval, že mě jistě opraví někdo poučenější. Což se i stalo, díky.

J.A.Baťa taky plánoval dálnici po vršcích Javorníků, s vyhlídkovými odpočívadly a restauracemi :-) Jo, tu trať možná plánoval jako páteřní, ale projektantům vyšlo něco jiného. Těleso je pro jednokolejku s takovými sklony, že by se (z Prlova do Pozděchova) možná uplatnila i ozubnice, a poloměry oblouků takovými, že uvažuju, jestli neměli na mysli spíš nákladní tramvaj :-)

Baťova nemocnice má areál opravdu velmi dlouhý. Ale trolejbusy jej ještě donedávna též neobsluhovaly. Zastavovaly jen u hlavního vchodu. Ale nevím, nejezí-li teď už třeba po nábřeží kol areálu... (???). Říkal jsem si, že kdo nemůže na nohy, tomu je jedno, kde vystoupí, stejně tím areálem nedojde. A kdo na nohy může, ten těch 300 m navíc dojde. Ale jsou i případy "mezi", pro koho těch 300 m navíc (při té délce špitálu) může být problém. Takže ta trať asi obslouží jen malou část případných pacientů. Uznávám...

No, ten odklon R do Luhačovic zní zprvu celkem logicky, ale kudy se do těch Luhaček tím busem pojede? Žádná trasa mi nevychází pod 25 km a i ta nejkvalitnější silnice přes Zádveřice vede pak klikatě přes slušný kopec. Plus nejméně 10 min na přestup a přetahání těch lázeňských kufrů ve Zlíně. No, bude-li i v busu platit tarif ČD a jediná jízdenka na celou trasu (rychlík + bus), tak možná se ušetří nějaká ta kačka. Ale za cenu jistého nepohdlí navíc. Nevím, snad to má navrhovatel dobře promyšlené a změřené...
Registered user Busman 
05.08.2010 (19:30)  
Trupman:

Chápu Vaše sny, taktéž jsem občas upozorněn, že sním. Kdyby to tenkrát stihl Baťa, tak dobrý, hodinový takt motorovými jednotkami, např. koncepce desiro (úmyslně s malým d), by mezi Vsetínem a Zlínem fungoval, ale dneska není doba na stavění lokálek. Naopak, řada lokálních tratí bude muset projít auditem, stát nebude (chtít) mít prachy na jejich údržbu a kraje na provoz. Už se o tom psalo před volbami, tak jaképak divení:
http://ekonomika.idnes.cz/taxi-by-nekde-bylo-levnejsi-nez-vlak-pripustil-slamecka-pje-/eko-doprava.asp?c=A100519_1387104_eko-doprava_vem
A kdo si myslí, že se nebude v JŘ 2010/2011 škrtat, je patrně blázen.

10 minutový takt by se uživil možná osmsetdesítkou, cityslonem to nemají ani v Praze, ačkoliv nezpochybňuji, že Zlín je metropolí východní Moravy.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 11      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko