Praha — Společnost JLV, největší provozovatel jídelních a bistrovozů ve vlacích Českých drah, pod jménem Nová gastronomie inovuje od 12. prosince 2010 svá nabídková menu. Aktuální jídelní lístky pro jednotlivé vlaky najdete na nové adrese jidelnivozy.cz. Upravený výběr jídel, stejně jako styl servírování, mají na starosti Jiří Král, kuchař roku České republiky a člen týmu v televizním pořadu Kuchařská pohotovost, Jan Michálek, šéf národního týmu kuchařů a cukrářů, ale i další odborníci z gastronomie. V průběhu roku můžeme čekat také některé sezónní nabídky.
Základem je kulturní stolování — a proto se nejvýraznější změna týká spojů SC Pendolino. Všechny pokrmy byly dosud servírovány na plastovém nádobí. Od minulé neděle plast střídá porcelán a nerezové jídelní příbory. Částečné změny se dočkaly i menu v BlueBaru jednotek Pendolino: v nabídce jsou např. farfalle s pečenými kuřecími prsíčky a tomaty nebo špekové knedlíky s kysaným zelím. Naopak tradiční vepřový řízek XXL s bramborovým salátem už v nabídce není. Menu je jednotné pro všechny spoje Pendolino, Pendolino Sprinter i výkon Slovenský strela do Bratislavy. Už v předvečer platnosti jízdního řádu 2010/2011 jsme chutnali některé za nových nabídek – farfalle, byť servírované po vzoru „staré gastronomie“, jsme chuťove zařadili k dřívějšímu pokrmu penne roma a hodnotili celkem kladně.
Podle propagačních materiálů slibuje JLV nevšední zážitky také ve spojích s klasickými jídelními vozy, nebo bistrovozy. Bistrovozy s 1. třídou řady ARmpee v letošním roce operují z Prahy do Norimberka, Mnichova, Bratislavy a přes Budapešť do Košic. Bistrovozy pendolina a vlaků EuroCity jsou jak cenově, tak nabídkově téměř identické. Hlavní jídlo stojí kolem 130 korun.
Podobnou nabídku, byť s jinými cenami, dostanete také ve vlacích s klasickým jídelním vozem. JLV poskytuje služby na spojích do Vídně, Berlína, Štětína, Varšavy, Hamburku a také vnitrostátních InterCity do Brna. 33% sleva Happy Hour v úseku Praha – Brno je poskytována pouze ve vybraných spojích. Do nabídky se dostávají pokrmy jako kuřecí prsíčko plněné špenátem, vepřový filet s křenovou omáčkou či houbovým soté nebo třeba filet z norského lososa. Mezi polévky se dostal mimo jiné brokolicový krém. Odborní garanti projektu připravili pro tyto pokrmy receptury a zaškolili JLV v jejich správné přípravě. Jídla jsou připravována centrálně a následně ve vlacích servírována.
Zdroj: JLV, ŽelPage
gulas z konzervy je prirovnani, nicmene z toho je ta konzerva citit a knedliky nejsou nic moc, ale budiz, kdyz to nekdo chce (pravda je ze sveho casu me to taky celkem chutnalo), ale tohle je jidlo, ktere v teto podobe patri na Bohuminy, nebo obecne do tech levnych vykonu, pak OK. Co me ale stve vic, jsou ty smazaky, to je fakt jenom pro silny zaludek (mel jsem jednou). Dalsi vec jsou prilohy, sice maso na minutkach cerstvy, ale zato brambory mrazeny.
doomlukas: Nevím, směrem na Brno happy hour měli (mají?), do Děčína by při plném voze nejspíš ani nestihli jídlo roznést a vyinkasovat. Nicméně kdyby JLV snížily všechny ceny plošně o 10-20% (na úroveń Utasellátó, nebo mírně pod ní), mohli by mít v Německu větší komerční úspěch, takhle je to i pro Němce dost drahé. A hlavně mě dost hněte, že bistrovůz (s omezenou nabídkou) nasazují na neadekvátní výkony- ten Hašek je dost rána, protože cesta z Bp do Prahy je dost dlouhá a jíst se musí... Ještě že aspoň na Avale se člověk slušně nají!
Co se týče jídelních vozů jako takových, tak je mám rád a jsem dokonce ochoten i připlatit, ovšem to, co nasazují JLV na ceny do Německa je ještě dražší, než mají samotné DB, o (tradičně drahých) Utasellátó ani nemluvě. Nicméně pro ušetření času ve výchozí nebo cílové destinaci už jsem i tyhle ceny zaplatil- ono když člověk jede za hranice a chce si to za ty peníze co nejlépe užít, je někdy ekonomičtější zaplatit i tyhle nekřesťanské ceny a ušetřit si pak vysedávání po hospodách či fast foodech (přiznám se, že bagety a spol. moc nemusím), přičemž v Německu se ani člověk o moc levněji nenají. Ale přiznám se, že 30 eur/oběd jsem ochotný utratit ve střední Evropě jen v jediném jídelním voze: Utasellátó! Jsou sice taky dost drazí, ovšem jestli něco Maďaři umí, tak je to vařit (a to i v případě, že personál dvakrát důvěryhodně nevypadá), ještě lepší mají pití a obřadná zdovřilost obsluhy je zásadně typicky maďarská, byť se znalostmi cizích jazyků na tom zpravidla nebývá nejlépe (mám zkušenost pouze se situací, kdy se s nimi komunikuje v maďarštině). A v sobotu mě velmi příjemně překvapil srbský jídelní vůz na Avale: ceny nižší, než JLV, jídlo lepší, kávu z džezvy mi u JLV taky neudělají a makedonské víno chutná rozhodně lépe, než moravské. Takže JLV jen v nejkrajnějším případě a utratit co možná nejlépe, i když pokud to jde, volím vlaky, kde obsluhují jiné cateringové společnosti.
A co se týče těch vysokých cen, tak je to jednoduché: není možné v jendom vlaku nabízet postupně různé ceny. Takže jede-li vlak do hamburku, asi těžko lze čekat ceny jak v české hospodě, protože by tam u Berlína pro nával ani tužka nepropadla. Viz bývalé slovenské IC z Košic do Vídně... Lze řešit zvýhodněnými menu, podávanými pouze v určitém úseku (tudíž cena je jedna, jen produkt je omezený) nebo jako Uatsellátó, které před Štúrovem zavírá krám- jednou mi obsluha jídelního vozu povídala, že to je proto, aby Maďary neodradily vysoké ceny, protože na vnitrostátních IC vlacích mají ceny zhruba třetinové a ač na nich jezdí nájemci, vždy je to pod hlavičkou Utasellátó.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.