Praha — Společnost JLV, největší provozovatel jídelních a bistrovozů ve vlacích Českých drah, pod jménem Nová gastronomie inovuje od 12. prosince 2010 svá nabídková menu. Aktuální jídelní lístky pro jednotlivé vlaky najdete na nové adrese jidelnivozy.cz. Upravený výběr jídel, stejně jako styl servírování, mají na starosti Jiří Král, kuchař roku České republiky a člen týmu v televizním pořadu Kuchařská pohotovost, Jan Michálek, šéf národního týmu kuchařů a cukrářů, ale i další odborníci z gastronomie. V průběhu roku můžeme čekat také některé sezónní nabídky.
Základem je kulturní stolování — a proto se nejvýraznější změna týká spojů SC Pendolino. Všechny pokrmy byly dosud servírovány na plastovém nádobí. Od minulé neděle plast střídá porcelán a nerezové jídelní příbory. Částečné změny se dočkaly i menu v BlueBaru jednotek Pendolino: v nabídce jsou např. farfalle s pečenými kuřecími prsíčky a tomaty nebo špekové knedlíky s kysaným zelím. Naopak tradiční vepřový řízek XXL s bramborovým salátem už v nabídce není. Menu je jednotné pro všechny spoje Pendolino, Pendolino Sprinter i výkon Slovenský strela do Bratislavy. Už v předvečer platnosti jízdního řádu 2010/2011 jsme chutnali některé za nových nabídek – farfalle, byť servírované po vzoru „staré gastronomie“, jsme chuťove zařadili k dřívějšímu pokrmu penne roma a hodnotili celkem kladně.
Podle propagačních materiálů slibuje JLV nevšední zážitky také ve spojích s klasickými jídelními vozy, nebo bistrovozy. Bistrovozy s 1. třídou řady ARmpee v letošním roce operují z Prahy do Norimberka, Mnichova, Bratislavy a přes Budapešť do Košic. Bistrovozy pendolina a vlaků EuroCity jsou jak cenově, tak nabídkově téměř identické. Hlavní jídlo stojí kolem 130 korun.
Podobnou nabídku, byť s jinými cenami, dostanete také ve vlacích s klasickým jídelním vozem. JLV poskytuje služby na spojích do Vídně, Berlína, Štětína, Varšavy, Hamburku a také vnitrostátních InterCity do Brna. 33% sleva Happy Hour v úseku Praha – Brno je poskytována pouze ve vybraných spojích. Do nabídky se dostávají pokrmy jako kuřecí prsíčko plněné špenátem, vepřový filet s křenovou omáčkou či houbovým soté nebo třeba filet z norského lososa. Mezi polévky se dostal mimo jiné brokolicový krém. Odborní garanti projektu připravili pro tyto pokrmy receptury a zaškolili JLV v jejich správné přípravě. Jídla jsou připravována centrálně a následně ve vlacích servírována.
Zdroj: JLV, ŽelPage
To není vůbec špatný nápad. Našlo by se spousta kuřáků, kteří by vyměnili cigaretu na wc za cígo u piva nebo u kávy.
Vlaky EC uz dotovany nebudou, takze to snad nejak cele samofinancovatelne je nebo co. Pokud ma mit cely vlak nejakou uroven a ma byt zacilen na nejakou klientelu, tak to proste s lahvacem za petikorunu a utopencem za 15 nesedi.
Co teda uznavam, ze CD maji tak silene ruznorody vozovy park, ze cileni na nejakeho zakaznika je i na EC hloupost. Snad jedine SC se vymykaji a uroven cestovani v SC a ostatnich vlacich Praha-Ostrava je proste naprosto a zcela jinde. Kdyz se mistenky zrusi, tak se cast lidi presune do "luxusniho" SC, ale do EC nebude kdo by se presunul. Ti presunuvsi naopak odradi cast stavajicich zakazniku SC.
Tentyz efekt pak muze nastat i u hospod. Oni ti zazobanci nechodi do drahych hospod jenom z duvodu, ze jim dela dobre za totez jidlo platit 2x vic nez v nejake "jenom" velmi dobre restauraci. Plati tam za to, ze je nikdo nebude ocumovat, ze tam nebude nikdo delat bordel a tak. Ale mozna je tahle moje sociologicka sonda jenom muj osobni pocit a je zcela mylny
Takže co z toho? Na mezinárodních vlacích (ne podle pojmenování ale podle toho že aspoň část trasy projedou v zahraničí) se mi to zdá ještě relativně přijatelné, jednak jimi jezdí movitější klientela (která aspoň zčásti platí drahé mezinárodní jízdné) a druhak přítomnost JV pomáhá udržet nějakou obsazenost.
Momentálně se zdá že vetšině cestujících nevyhovuje buď cena nebo kvalita, často oboje.
Pak ovšem logicky na vnitrostátních vlacích při daných nákladech (poplatek za DC, náklady za pořízení, reko, údržbu) nemají oprávnění snad mimo spoje kde se nějakým zázrakem daří udržet jejich zaplněnost (platícími zákazníky), nebo v krajním případě aspoň ve variantě "minimalizované"(tj. hospody s nižší kapacitou - půlhospody nebo jiné varianty, s tím že menší by měla být především sedací kapacita, NIKOLIV úroveň kuchyně).
Pro všechny kdo služeb jídelních vozů nevyužívají je tu totiž velice silný (oprávněný) pocit že se z jejich daní financují drahé hračky.
A to s tou nízkou obsazeností = pohodlnou službou personálu mi chtěnechtě vždy vyskočí v podvědomí, ono člověk přecejen dost funguje na principu motivace. A čistě z motivačního hlediska by rpo personál mělo být v podstatě nejvýhodnější se o kvalitu vůbec nesnažit, čím míň zákazníků tím líp... proti by mohla působit snad jen důsledná kontrola ze strany zaměstnavatele, o čemž ovšem dost pochybuju...
btw: on ale i ten eidam jaksi neni uplne to pravy a rozhodne to nepatri do hospody s touhle cenovou hladinou
Jsem zvedavy na toho Lososa, spravnou upravu znam, takze jsem zvedavy, jak to bude tady.
edit: mrknete sem: http://www.elvetino.ch/files/downloads/Speisekarte_dfi_1210.pdf Tohle jsou prima veci. Kdo nemel Dynovou polevku, necht zkusi, je to fakt mazec. Docela by me zajimala ta Tomatovka s Ginem :) A co me hodne dostalo je Baba au Ruhm
vendys - to s tim ohrivanym lososem je ale primo z te zpravy. Ze se to dela centralne. Pokud se to centralne jenom nakraji a pak se to na miste udela, tak proti tomu jidlu ani cene nelze namitnout vubec nic. Jinak se shodneme, jidelni listek se mi taky docela libi, vicemene i te v bistru (ne ze by to bylo vylozene super menu, ale je tam od kazdeho neco). Za mne radeji slusnej losos za 300 ve slusnym prostredi nez unavenej rizek za 90 v pajzlu... Kdyz "vsichni" chcete z vlaku udelat to, cim je v Evrope, tak holt musite akceptovat, ze to v Evrope neni doprava pro "socky"...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.