..: Motorové vozy pro Vysočinu a Liberecký kraj dodá Stadler :..

Stadler RS1 v provedení pro Liberecký kraj, foto: StadlerJihlava/Liberec — První dva letošní tendry na dodávku nových vozidel pro regionální dopravu v Česku znají své vítěze. V obou výběrových řízeních pod hlavičkou Českých drah uspěl výrobce Stadler Pankow GmbH se svým motorovým vozem Regio–Shuttle RS1. Pro člena švýcarského koncernu Stadler Rail bude tato zakázka premiérou na českém trhu. Stadler byl nakonec jediný, kdo se do soutěže přihlásil s konkrétní nabídkou, ačkoliv zadávací dokumentaci si vyzvedlo celkem 11 zájemců. Hodnota obou zakázek činí 1,776 miliardy korun, a je tedy o něco nižší než stanovený cenový strop 1,8 mld. Vozy pro Vysočinu vyjdou na 898 milionů (52,82 mil. Kč/vůz), přičemž částkou 200 mil. Kč na jejich pořízení přispěje Evropská unie ze strukturálních fondů. Liberecký kraj může naproti tomu očekávat dotaci ve výši zhruba 300 milionů při celkové nákupní ceně 878 mil. Kč za 16 vozů. Cenový rozdíl přes dva miliony korun na kus je v tomto případě důsledkem nutnosti technických úprav pro provoz na sklonově náročných tratích v Libereckém kraji. Nové motorové vozy by se v provozu měly objevit na přelomu let 2011–2012.

Bezbariérovost a klimatizace samozřejmostí, parametry podle podmínek kraje

Interiér jednotky Stadler RegioShuttle1, foto: Stadler Předmětem dvou podobných výběrových řízení pro regiony Liberecka a Vysočiny byl nákup celkem 33 nízkopodlažních, klimatizovaných motorových vozů s kapacitou kolem 70 sedících cestujících. Drahami vybraný vůz Regio-Shuttle RS1 je jednodílné dvoumotorové nízkopodlažní vozidlo nezávislé trakce s 65% podílem nízké podlahy. Přenosem výkonu je hydromechanický při uspořádání pojezdu B'B' a výkonu 2×257 kW. Při délce 25,5 m a hmotnosti 40 tun poskytne jeden vůz prostor pro 71 sedících cestujících; součástí interiéru bude ovšem také prostor pro přepravu rozměrných zavazadel, jako jsou kočárky, kola nebo lyže a sáňky.

Šestnáct vozů zamíří do okolí Liberce, zbylých 17 pak bude sloužit cestujícím na Vysočině. Vozy pro Liberecký kraj budou určeny pro maximální rychlost 100 km/h, ovšem s možností provozu na nejstrmější české trati z Tanvaldu do Kořenova, kde před dvěma lety provozně zcela pohořely Regionovy Trio, přestože byly pro provoz v podobných podmínkách původně navrženy. Verze Regioshuttlu pro Vysočinu bude naproti tomu stavěna až na 120 km/h, čímž bude moci přispět nejen ke zkvalitnění, ale i zrychlení dopravy na svých plánovaných vozebních ramenech. Na pravidelných spojích ČD by se první motoráky měly objevit koncem roku 2011, celá série pak o rok později, celkově v rozmezí 20 až 29 měsíců od podpisu smlouvy. Významnou novinkou je rovněž fakt, že Regioshuttly budou jako vůbec první z vozidel ČD až z 40 % financovány z dotací regionálních operačních programů.

Plánované nasazení nových motorových vozů

  • Liberecký kraj
    • Liberec - Frýdlant
    • Liberec - Tanvald - Harrachov
  • Vysočina
    • Havlíčkův Brod - Křižanov
    • Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
    • Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
    • Jihlava - Třebíč

Stadler po 14 letech uspěl na české železnici

Interiér jednotky Stadler RegioShuttle1, foto: Stadler V Evropě v současnosti jezdí již přes 400 exemplářů tohoto typu, objednávka Českých drah je nicméně podle výrobce samotného významným úspěchem. „Tato zakázka je pro naši firmu důležitým mezníkem. Poprvé dostáváme možnost dodat naše vozidla na český trh, a to 14 let poté, co Stadler poprvé v ČR prezentoval motorové regionální vozidlo,“ komentuje výsledek tendrů jednatel společnosti Stadler Pankow Michel Daum.

První informace o pravděpodobném vítězství Stadleru se přitom objevily ještě před oficiálním vyhlášením výsledků soutěže, s odkazem na jediného účastníka výběrového řízení. Konkurenční výrobce se totiž údajně nedovedly vypořádat s podmínkou zadání, aby 60 % vlaku bylo nízkopodlažní. Do určité míry k tomu přispěl i fakt, že většina výrobců nemá jednočlánková vozidla ve svém produktovém portfoliu a zaměřují se spíše na vícečlánkové jednotky.

Stadler se v Česku poprvé obchodně prezentoval v červnu 1996, kdy firma předvedla svou novou tříčlánkovou jednotku série GTW. S perspektivou dodávek nových vozidel do poměrně zanedbané regionální dopravy ČD zatím výrobce v Česku založil dceřinou společnost Stadler Praha, jež v současné době zaměstnává 35 inženýrů. Není bez zajímavosti, že s vozidly Stadleru ve svých zveřejněných nabídkách na provoz regionálních spojů počítal i soukromý dopravce RegioJet, který ovšem pro vybrané relace upřednostňoval jednotky z řady GTW. V omezeném počtu šesti kusů pak na tratích bývalých ČSD jezdí dieselové jednotky řady 840 ZSSK (GTW 2/6), na nichž se Stadler podílel jako součást konsorcia tří dodavatelů, kteří stáli i za 15kusovou sérií úzkorozchodných elektrických jednotek 425.9 pro TEŽ. Česká republika je v tuto chvíli poslední zemí střední Evropy, kde dosud vozidla švýcarského koncernu nejezdí: v uplynulých letech od Stadleru koupily významnou sérii 60 elektrických jednotek FLIRT maďarské státní dráhy MÁV-START, 14 dalších jezdí na regionálních spojích v Polsku a 33 kusů jednotek GTW využívají lokální dopravci v Rakousku.

Regioshuttlem to letos nekončí

Interiér jednotky Stadler RegioShuttle1, foto: Stadler České dráhy plánují ještě v tomto roce vyhlásit několik dalších výběrových řízení na různé typy zcela nových vozidel pro jednotlivé kraje. Mezi poptávaná vozidla patří 4 motorové vozy obdobné koncepce pro dopravu v Pardubickém kraji. Pro Zlínský, Karlovarský a Plzeňský kraj bude následovat 33 dvoudílných nízkopodlažních motorových jednotek. Dalších 23 nízkopodlažních elektrických jednotek v jedno- či dvousystémovém provedení pak má být objednáno pro východní a jižní Čechy a severní Moravu. Moravskoslezský kraj by se navíc, společně s širším okolím Prahy, měl dočkat ještě výběrového řízení na dodávku 8 jednosystémových dvojpodlažních elektrických jednotek, které by měly doplnit flotilu prozatím 75 nasmlouvaných jednotek řady 471. Tendry na nová vozidla by pak měly následovat i v následujícím roce.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.4.2010 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký ČR Vysočina


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
21.04.2010 (12:07)  
Farkač Karel: Když se přihlásí jen jeden uchazeč a splňuje všechny podmínky, tak se mu to přiklepne... Výsledek je platný, proč by nebyl... Problém je, že v některých případech bývají výběrová řízení šita přímo na míru konkrétnímu dodavateli, což tomto případě ale asi nebylo. Trochu mě udivuje, že se nepřihlásila polská PESA se svými motorovými vozy. Asi nesplňují poměrně náročný požadavek na podíl nízkopodlažnosti.
21.04.2010 (11:52)  
Může mi prosím někdo vysvětlit, jak probíhá výběrové řízení pouze s jedním přihlášeným uchazečem a je-li jeho výsledek vůbec platný? Děkuji FRK
21.04.2010 (11:31)  
Poborskiii : německé motoráky ? Netušil jsem, že Německo anektovalo švýcarskou konfederaci ... a nějak to neví ani svět...

Stadler Bussnang AG, Schweiz; leží na trati 835 SBB

http://www.stadlerrail.com/de/fahrzeuge/rs1/

Že RS1 jezdí prakticky jen v Německu je jedna věc (uplatnění vozidla technicky jinde není), jiné typy motorových vozidel jezdí nejen v Německu.
21.04.2010 (11:20)  
240.025:
ale škoda jen, že ČD nezačaly využívat ROPy v roce 2004

Jestli to nebude tím, že současné prostředky na vozidla jsou v ROP alokovány na právě probíhající období ohraničené roky 2007 a 2013. :-)
21.04.2010 (10:39)  
Konečně začne u nás jezdit něco lepšího, než regiokřáp! A vřele se přimlouvám: dejte jednu soupravu taky do Prahy na S.ko z Libně do Roztok, když už tam, bůhví proč, nemůže jezdit Ešus, nebo žabák.
21.04.2010 (10:32)  
Nevíte někdo, jestli 83 elefantů plně pokryje potřeby S a R linek v Praze/Středních čechách a Moravskoslezském kraji zároveň?
21.04.2010 (10:25)  
Na Vysočině není jediné smysluplné vozební rameno osobáků, které by bylo celou trasu pod dráty.
?? Pokud se nepletu, v článku tři ze čtyř uvedených ramen jsou pod dráty...a to, nemůžu si pomoct, mi přijde prostě krajně úchylné... Asi je pravda, že by schvalování el. vozidla trvalo déle, ale to neuznávám jako pádný argument. Leda by tam vážně časem lehké elektrické jednotky nasadili a tyhle motoráky poslali na neelektrifikované tratě...no třeba budeme jednou příjemně překvapeni :-)
21.04.2010 (9:59)  
Super zpráva, ale škoda jen, že ČD nezačaly využívat ROPy v roce 2004
21.04.2010 (8:14)  
A nehrála ve volbě neelektriky na Vysočině své i dodací lhůta? Upravovat na poměry ČD to co jezdí u DR třeba do Ruhpoldigu by bylo přece jenom poměrně složitější a nabídka od Škodovky také není k dispozici na zítřek. Pokud uvažují dost dopředu (ale plánovat je přece fuj) tak těch několik motoráků se využije i po pozdějším nákupu elektrických jednotek.
registrovaný uživatel Raquac 
21.04.2010 (8:01)  
mic: A proc ne? Je lepsi ve spicce plny RS+010, nebo preplneny RS, protoze je to nesotogenicka souprava?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko