Jihlava — Kraj Vysočina je jedním z posledních krajů, v jehož žádné části není dosud provozován žádný integrovaný dopravní systém (IDS). Že tomu bude tak i nadále ukázalo v úterý 22. června 2010 jednání zastupitelů kraje, kteří odmítli dlouho připravovaný návrh sjednocení dopravy v regionu. Již první Studie optimalizace dopravní obslužnosti na území kraje zadaná v letech 2003–2004 předpokládala založení koordinátora dopravy, zavedení jízdních dokladů uznávaných všemi dopravci bez ohledu na to, kdo je prodal, a zavedení jízdních řádů, které jsou provázány a mají jednotnou podobu. Cestující se těchto výhod usnadňujících cestování do práce nebo do školy ale stále nedočkají, protože zastupitelům kraje se nelíbily především náklady ve výši 10 až 14 milionů korun na zprovoznění systému a následné pravidelné roční investice do jeho provozu.
Další Studie proveditelnosti zavedení integrovaného dopravního systému v podmínkách kraje Vysočina, o které v úterý zastupitelé hlasovali, byla zadána v roce 2008 a koncem srpna 2009 ji předal zpracovatel krajským úředníkům. Ta upozorňovala na nutnost brát v úvahu specifika kraje Vysočina s jeho polycentrickým uspořádáním, pro které je IDS méně výhodný. Zavedení IDS by podle ní nepřineslo ani žádné finanční úspory, ale spíše naopak investice do nového systému, které by však mohly být na úkor prostředků investovaných do základní dopravní obslužnosti na území kraje Vysočina. Podle zmiňované studie je současný systém dopravní obslužnosti na velmi dobré úrovni, v případě zavedení IDS by doporučovala mimo jiné nové zavedení zónových a časových tarifů a bezkontaktních čipových karet. Náklady na zavedení IDS byly studií stanoveny ve výši 10 až 14 milionů korun a pravidelné roční náklady na provoz by činily přibližně 6 až 7 milionů korun.
Jak již bylo zmíněno, právě náklady na zavedení a provoz systému byly hlavním důvodem zamítnutí vzniku integrovaného dopravního systému na Vysočině. Přibližně 110 tisíc z celkového půl milionu obyvatel Vysočiny dojíždějících denně do práce nebo do školy se tak bude muset i nadále obejít bez výhod IDS. Některé obce na východě kraje budou proto i nadále raději využívat služeb IDS JMK.
Zdroj: Krajský úřad kraje Vysočina, ČT24
Jistě, například spojení Jihlavy a Pelhřimova (hlavně vlakem) je super, a nevadí že o víkendu se v autobusové dopravě nepohne ani kolo, je fajn že autoři studie jsou spokojení.
zónových a časových tarifů a bezkontaktních čipových karet
Čipové karty - povinný základ všech našich "IDS". Cestujícím bez karet je nutné život zkomplikovat a důsledná nekompatibilita se sousedními IDS je vyžadována. Švýcaři tvrdí, že nejsou tak bohatí na to, aby si mohli čipovky dovolit.
s jeho polycentrickým uspořádáním, pro které je IDS méně výhodný
Zajímavé je, že IREDO - jeden z nejvyspělejších IDS, také začínal někde mezi Náchodem, Trutnovem a Broumovem, což je hezky polycentrická oblast. Podobně třeba ZVON také nemá žádné hlavní centrum.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.