Jihlava — Kraj Vysočina je jedním z posledních krajů, v jehož žádné části není dosud provozován žádný integrovaný dopravní systém (IDS). Že tomu bude tak i nadále ukázalo v úterý 22. června 2010 jednání zastupitelů kraje, kteří odmítli dlouho připravovaný návrh sjednocení dopravy v regionu. Již první Studie optimalizace dopravní obslužnosti na území kraje zadaná v letech 2003–2004 předpokládala založení koordinátora dopravy, zavedení jízdních dokladů uznávaných všemi dopravci bez ohledu na to, kdo je prodal, a zavedení jízdních řádů, které jsou provázány a mají jednotnou podobu. Cestující se těchto výhod usnadňujících cestování do práce nebo do školy ale stále nedočkají, protože zastupitelům kraje se nelíbily především náklady ve výši 10 až 14 milionů korun na zprovoznění systému a následné pravidelné roční investice do jeho provozu.
Další Studie proveditelnosti zavedení integrovaného dopravního systému v podmínkách kraje Vysočina, o které v úterý zastupitelé hlasovali, byla zadána v roce 2008 a koncem srpna 2009 ji předal zpracovatel krajským úředníkům. Ta upozorňovala na nutnost brát v úvahu specifika kraje Vysočina s jeho polycentrickým uspořádáním, pro které je IDS méně výhodný. Zavedení IDS by podle ní nepřineslo ani žádné finanční úspory, ale spíše naopak investice do nového systému, které by však mohly být na úkor prostředků investovaných do základní dopravní obslužnosti na území kraje Vysočina. Podle zmiňované studie je současný systém dopravní obslužnosti na velmi dobré úrovni, v případě zavedení IDS by doporučovala mimo jiné nové zavedení zónových a časových tarifů a bezkontaktních čipových karet. Náklady na zavedení IDS byly studií stanoveny ve výši 10 až 14 milionů korun a pravidelné roční náklady na provoz by činily přibližně 6 až 7 milionů korun.
Jak již bylo zmíněno, právě náklady na zavedení a provoz systému byly hlavním důvodem zamítnutí vzniku integrovaného dopravního systému na Vysočině. Přibližně 110 tisíc z celkového půl milionu obyvatel Vysočiny dojíždějících denně do práce nebo do školy se tak bude muset i nadále obejít bez výhod IDS. Některé obce na východě kraje budou proto i nadále raději využívat služeb IDS JMK.
Zdroj: Krajský úřad kraje Vysočina, ČT24
http://www.kr-vysocina.cz/studie-proveditelnosti-zavedeni-integrovaneho-dopravniho-systemu-v-podminkach-kraje-vysocina/d-4024526/p1
Jinak pokud jsem dobře slyšel, že tu slavnou studii dělala nejmenovaná renomovaná firma U.. M....., tak se není vůbec čemu divit a není třeba dalšího komentáře.
Jediná překážka IDS na Vysočině se jmenuje ICOM.
...to že Jihlavský magistrát disponuje nejzkorumpovanějšími úředníky v republice už se tu řešilo...
Docela zajímavé je číst výsledky studie, kde je vždy hodnoceno spojení jednotlivých okresních měst s krajským městem a pak v rámci spojení v rámci okresu. Základním předpokladem spojení je autobus, pokud je v dané relaci možné i spojení vlakem je pouze v závěru popsáno, že jezdí i vlak. Z pohledu této studie je např. spojení Žďáru nad Sázavou s Havlíčkovým Brodem hodnoceno jako nepříliš dobré, neboť je jen minimum přímých autobusových spojů. To, že vlak překoná vzdálenost mězi těmito městy rychleji než je možné reálně stihnout autem a spojení je téměř každou hodinu, ve studii příliš nezazní.
To by ovšem musel být opravdu nezávislý odborník, zcela oproštěný od vztahů s firmou ICOM a jejich "podržtašků" v kancelářích krajského úřadu.
Joska Holibajda: Taktak, hlavně tu čipovou kartu, ta je potřeba ze všeho nejvíc. Přál bych Vám, abyste přijel jednou za čas1 do některého kraje, kde by byl zaveden systém, který jste tady právě navrhl a tam byste musel buď1) zakoupit si krajskou čipovou kartu)která samozžejmě nebude zadarmo), anebo 2( zaplatit v dopravním prostředku(vlak, bus) vámi zmiňované výrazně dražší jízdné.. Chtěl bych vidět, jak se v takovémto případě budete tvářit... . Ta čipová karta není v případě zavedení IDS vůbec potřebná, např. v talovém Královéhradeckém kraji kartu nemají vůbec(resp. mají ji jen někteří busoví dopravci, ale ta karta platí jen u nich, nikoli u ostatních dopravců, zapojených v IREDu) a jde to vcelku bezproblémově už několik let. v celém Irdu je totiž výhodné kupovat si pro pravidelné dojíždění týdenní, ale hlavně měsíční jízdenku, a pro výlety a podobné cesty v rámci kraje je potom velice výhodná celodenní jízdenka pro jednotlivce i slupiny(na tu může cestovat až pět osob, z toho dva dospělí). V případě tarifu je, myslím, IREDO vůbec nejlepším IDS v celé republice.
Při představě, že si cestou do práce cvakám 4x tam a 4x zpět místo toho, že mám roční nebo měsíční jízdenku v kapse, sedlám v létě skútr a v zimě auto. Protože v ideálním případě sice bude cvakat každý, ale spoj pojede delší dobu (prodlouží se doba nástupu a výstupu), pro stejnou četnost spojů bude linka potřebovat vozdla a k nim řidiče navíc. Takže aby se to zaplatilo, tak se mi zvednou daně. :(
Docela dobrý systém je Oyster card v Londýně - nabiješ peníze, v případě, že za určitý den dosáhneš na jednotlivých jízdách určité částky (tuším cca 2,5 násobek) už můžeš jezdit libovolně. Ideální pro krátkodobé nebo občasné návštěvy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.