..: Zastavený letecký provoz přinesl cestující a vysoké tržby :..

EC v Imst-Pitztalu, foto: Josef Petrák Praha/Reykjavík — Minulou středu se pod islandským ledovcem probudila k životu sopka Fimmvörðuháls. Začala chrlit popel, dým a páru do výšky několika kilometrů. Co to ale prakticky bude znamenat pro leteckou dopravu nejen s Islandem, ale i v celé Evropě a ještě vzdálenějších zemích, tušil ve středu jen málokdo. Sopečný popel byl zavát nad Evropu a došlo k uzavření vzdušného prostoru vyjma jihu nad celým kontinentem. Nelétal nikdo – aerolinie, vládní speciály ani vojenské letouny. Na nedělní pohřeb polského prezidenta přicestoval ze zahraničních smutečních hostů málokdo – český prezident vlakem, marocký premiér podnikl dobrodružný let malým proudovým strojem Cessna. Vzdušný prostor byl otevřen dočasně dnes v poledne. V České republice by tomu také nikdo nevěnoval pozornost, kdyby ve čtvrtek při své cestě vlakem nepotkal nezvykle plná nádraží, dlouhé fronty u pokladen a necestoval plnými vlaky. Například ČD Centrum v Praze na hlavním nádraží doslova praskalo ve švech. Fronty byly u všech přepážek, kanceláří ČD Travel i Wasteels. České dráhy oznamovaly mimořádné posílení spojů i personálu na pokladnách a call centru, ale také avizovaly mimořádně vysoké tržby, a to i díky vysokým cenám mezinárodního tarifu.

Po zrušení letů z letišt Praha Ruzyně (PRG), Brno Tuřany (BRQ) a Ostrava Mošnov (OSR) se mnoho cestujících pokusilo využít železniční spoje do sousedních evrospkých zemí i vzdálenějších destinací. Posilovat se musely zejména spoje do Drážďan, Berlína, Hamburku a Vídně. Podle prodávaných jízdenek bylo zřejmé, že mnoho cestujících přestupuje v Německu i jinde na další spoje. Z Drážďan například do Frankfurtu nad Mohanem, Kolína nad Rýnem, Hannoveru. Objevovaly se i požadavky na relace do Bruselu, Stockholmu, Kodaně, Londýna či Barcelony. Pro vnitrostátní cestující pak platilo vřelé doporučení se mezinárodním spojů zcela vyhnout. Posílena byla nejen prodejní místa, ale i informační přepážky a call centrum. Vyhledat vhodná spojení mnohdy trvalo i 20 minut. Některé dálkové trasy v Evropě jsou provozovány jako povinně místenkové a ty byly již vyprodány. „Zákazníkům jsme museli najít alternativní spojení“, vysvětluje další komplikace tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Nové ČD centrum v Praze hl. n., foto: České dráhyProdej jízdních dokladů se zdvojnásobil. Na stanici Praha hl.n. dokonce ztrojnásobil, shrnuje výsledky minulého pátku tisková mluvčí drah Radka Pistoriusová. Celkové tržby 16. dubna činí 9,5 milionu korun, z toho 3,5 milionu jsou tržby právě z největšího pražského nádraží. Bylo prodáno přes 10.500 mezinárodních jízdních dokladů. Před rokem to byla polovina. Celkový úhrn činí asi 20 milionů, což je pětinásobek obvyklého prodeje. Vliv na tržby měl nejen počet zájemců, ale také cena mezinárodních jízdenek. České dráhy, stejně jako třeba německé Deutsche Bahn nabízí akční jízdenky za výhodnou cenu – tzv. jízdenky eTiket a EuropaSpezial – ale u nich platí omezení koupě nejpozději tři dny před počátkem cesty. Pro cestující rozhodnuté cestovat meznárodními dálkovými spoji na poslední chvíli je až na několik výjimek k dispozici pouze základní nabídka – SCIC–NRT – jedná se přibližně o součet obyčejného jízdého na trase podle ceníku jednotlivých drážních společností, jejichž vlaky cestující využije, plus provize prodejci. Podíl z jízdného si jednotliví dopravci rozdělí. Např. cesta z Prahy do Frankfurtu vyjde na 82 eur (asi 2100 korun), s využitím jmenovaných akčních nabídek by se cena snížila na 48 eur. Dráhy naopak pocítí zvýšené náklady ve formě většího počtu nasazených pokladních i palubního personálu, jejich práce přesčas, stejně jako náklady na přidání posilových vozů.

Zdroj: Řízení letového provozu České republiky, České dráhy, MF Dnes [1] [2], Tarifní kalkulátor jízdného ČD, Deutsche Bahn, ŽelPage; foto: Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.4.2010 (16:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify Nehody a mimořádnosti

Weitere aus Svět Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer M 
22.04.2010 (17:25)  
Kdyz mrknu na Praha-Dansko, tak SA jede 1-3x tydne (podle obdobi), Eurolines 2-4x. Cili v prumeru 1 autobus denne (OK, mozna tam jezdi jeste nekdo, ale nemyslim, ze pujde o vylozene zasadni cislo). Bus se uzivi s tim, ze jede 60 lidi za den. To je podle mne na vlak malo.

Ano, "nasobi se" to tim, ze pres Kodan jedou i busy do Stockholmu.

V kazdem pripade ale plati, ze nejlevnejsi return do Kodane stoji 65, do Stockholmu 110 €. Za takovych podminek vic cestujicich neni mozne ziskat, protoze tyhle ceny skoro "atakuji" nejlevnejsi letenky a jaksi neni cim konkurovat - cena dolu jit nemuze a vic "lidi co se boji letat" take neni. Nevim no, osobne mi to neprijde jako neco supersloziteho
Registrierter Benutzer M 
22.04.2010 (17:09)  
SYN - lide tam jezdi. Ale jedou vsichni z "konecne na konecnou"? Jinak, ze ta cisla nesedi, to jsem si vsiml:-)
R-A - autobus jede jen jeden. 10 autobusu jedoucich za sebou by se neuzivilo. Svym zpusobem se da rict, ze vsichni ti, kterym nevadi cekat na jidlo 10 hodin (a usetrit proti "fastfoodu", protoze autobus preci jen proti letadlu i vlaku levnejsi je), jedou busem (a zaplni prave zhruba ten jeden bus).
Registrierter Benutzer SYN 
22.04.2010 (16:32)  
M: No ty čísla tam házíš hodně od boku (např. poměr doby přípravy těch jídel ti vychází 1:60 což ani vzdáleně nepřipomíná poměr cestovních dob (včetně dopravy na letiště a procedur) mezi vlakem a letadlem na vzdálenosti řádu 1000km), ale princip tvé argumentace už asi všichni pochopili. Jen díky těm nepřesným číslům ti vychází nesprávný výsledek, když se dostaneš k tomu že "to by musel být vlak zadarmo aby s ním někdo jel" tak se dostáváš do přímého rozporu s reálnou situací - ono tím vlakem jezdí nezanedbatelné množství cestujících (na tyto vzdálenosti) i dnes, no a kdyby to stálo řekněme polovinu jako teď tak by jich bylo násobně víc...
Ono jsou totiž lidé co se ve vlaku doopravdy i vyspí, i takoví co jim ztraceného půl dne navíc až tak moc nevadí (třeba si přečtou pěknou knížku kterou by si jinak četli doma v ušáku, takže ztráta téměř žádná :-) ba dokonce jsou i takoví lidé kteří cestu vlakem úmyslně vyhledávají protože se jim líbí...
22.04.2010 (14:01)  
M: V tomhle se musím zastat Pekaře. Pokud tvrdíte, že na relacích Praha-Řím (Kodaň, Stockholm, Paříž...) má vlak proti letadlu šanci, jen kdyby byl zadarmo, tak jaktože se na stejných relacích uživí autobus, který zadarmo rozhodně není a je ještě o kus pomalejší nežli vlak?
Registrierter Benutzer M 
22.04.2010 (13:49)  
Kde pisu, ze je vlak drahy? Pisu, cena neni problem (stoji to podobne penize), ale ze to trva moc dlouho. Takze aby nekdo normalni uprednostnil vlak, tak by vlak musel byt zadarmo, coz proste neni mozne.

Abych to priblizil hospodske urovni - jedno jidlo se vari 10 minut a stoji 100 korun, druhe jidlo se vari 10 hodin a take stoji 100 korun. Obe jidla chutnaji stejne a stoji stejne a cena neni problem, problem je v "technologii vyroby". To druhe jidlo si ale nikdo neobjedna, protoze nebude v jidelnaku cekat 10 hodin. Aby nekdo zacal uvazovat o tom, ze si ho objedna, tak by muselo stat tolik, aby se mu vyplatilo na nej cekat. Protoze za jakoukoliv kladnou cenu si to objedna jenom ten, komu nevadi kecat 10 hodin s pinglem (jinymi slovy - vylozene neprodejne to take neni). Cili "konkurenceschopna" cena vyjde zaporne, cimz se ale dostane vyroba tohoto jidla do ztraty.
Zaver - to 10 hodin varene jidlo (chutnajici stejne jako 10 minut varene) nema sanci byt konkurenceschopne za zadnych okolnosti, ackoliv jeho cena neni vubec zadny problem. Pochopil nebo to chces na jidelnim listku?
Registrierter Benutzer pekař 
21.04.2010 (21:07)  
Jo, autobus zaplní 60míst na trase, kde vlak ani jedno..Nejdřív napíšeš, že cena není žádný problém, pak že je vlak drahý..Vlak by musel být téměř zadarmo, aby byl konkurenceschopný, autobusu to vychází i když zadarmo není... Kašli na to, jsi prostě vyjímečný.Hezký večer
Registrierter Benutzer M 
21.04.2010 (20:57)  
A o cem byla diskuse

20/4 22:00 Tady jde o to, aby na tyto vzdálenosti nebylo ničím nenormálním jet vlakem. Pak ať si každý zvolí druh dopravy podle potřeby. --- Reakce: je to drazsi a mnohem delsi

21/4 13:33 já psal, že v případě dobré cenové politiky a kvalitnímu spojení by se vlak mohl a snad i měl stát plně konkurenceschopným --- Reakce: ceny nejsou zadny problem, konkurenci (na trasy k 1000 km) vlak muze byt jedine v pripade, ze bude takrka zdarma, coz asi nebude. Jinak to vlakem proste trva prilis dlouho

Proc jezdi autobusy zaplnene - v autobuse je 60 mist, ve vlaku 500. Neni proto senzacnim zjistenim, ze autobus lze vyprodat. Vyprodat 8 autobusu jedoucich soucasne by mozna problem byl
Registrierter Benutzer M 
21.04.2010 (20:47)  
Ma. Ale redticket Austrianu taky nezbyde na vsechny...
Registrierter Benutzer pekař 
21.04.2010 (17:57)  
M: nemá ten Sparnight nějak omezený kontingent a další omezující podmínky? Jinak doporučuju pročíst zpětně diskusi, ona byla opravdu o něčem jiném. Anebo mi pak vysvětli, proč jezdí autobusy zaplněné i na některých dálkových trasách, kde vlak nemá zatím skoro šanci. Když to teda není o ceně a kvalitě spojení...
Registrierter Benutzer M 
21.04.2010 (17:42)  
Sparnight v double krat 4.
Ten PRIKLAD funguje naprosto vsude...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko