Česko — V noci ze soboty 27. března na neděli 28. března 2010 začne platit letní čas. Na cestě na síti SŽDC a ŽSR v té době bude 21 dálkových vlaků, které se s posunem času o hodinu zpozdí. Tam, kde to bude možné, bude zkrácen jejich pobyt ve stanicích, aby do cíle dojely s co nejmenším zpožděním. Regionálních vlaků se změna nijak nedotkne. Zákazníkům, kteří se chystají využít vlaky v tuto dobu, doporučují národní dopravci ověřit si aktuální odjezdy nočních spojů na kontaktních linkách – 840 112 113 u ČD a 18 188 u ZSSK. Aktuální informace o jízdě vlaků lze získat také pomocí služby online poloha vlaku na webu (ČR, Slovensko) a pomocí SMS služeb jednotlivých mobilních operátorů.
Vlak | Úsek |
R 206 Mathias Braun | území Rakouska a ČR * |
R 207 Mathias Braun | přímé vozy Praha - Curych mimo území ČR |
R 400 Silesia | Bohumín – Praha hl.n. |
R 401 Silesia | Ostrava-Svinov – Kraków Gl. |
R 406 Chopin | Bohumín – Warszawa Wschodnia |
R 407 Chopin | Bohumín – Břeclav – Wien Westbahnhof |
R 408 Vltava | Olomouc hl.n. – Praha hl.n. |
R 409 Vltava | Ostrava-Svinov – Moskva Belorusskaja |
R 440 Excelsior | Pardubice hl.n. – Cheb ** |
R 441 Excelsior | Česká Třebová – Český Těšín – Košice |
R 442 Šírava | Čadca – Praha hl.n. |
R 443 Šírava | Český Těšín – Košice |
EN 459 Canopus | Erfurt Hbf – Dresden Hbf – Praha hl.n. |
R 470 Amicus | Břeclav – Praha hl.n. |
R 471 Amicus | Brno hl.n. – Břeclav |
EN 476 Metropol | Praha hl.n. – Berlin Hbf |
EN 477 Metropol | Brno hl.n. – Budapest-Keleti pu |
EN 424 Slovakia | Olomouc hl.n. – Praha hl.n. |
EN 425 Slovakia | území Slovenska |
EN 456 Phoenix | území Německa a Nizozemska |
EN 457 Phoenix | Berlin Ostbahnhof – Praha hl.n. |
EN 457 Phoenix | Berlin Ostbahnhof – Praha hl.n. |
EN 457 Phoenix | Berlin Ostbahnhof – Praha hl.n. |
R 614 Zemplín | Humenné – Bratislava hl.st. |
R 615 Zemplín | Bratislava hl.st. - Humenné |
R 700 Polom | Žilina – Bratislava hl.st. |
* Vlak pojede opožděn v celé trase na území Rakouska a ČR. Vlak čeká v Salcburku na příjezd vlaků s přímými vozy z Curychu a Záhřebu do Prahy. Pokud zpoždění vlaku na odjezdu z Českých Budějovic přesáhne 20 minut, bude z Českých Budějovic (odj. 9.04) do Prahy vypravena náhradní souprava.
** Přímé vozy do Plzně pojedou z Prahy hl.n. mimořádně o hodinu později na rychlíku R 350 v 5.04 (SELČ).
Zdroj: České dráhy, Železničná spoločnosť Slovensko
1 2 | Zpráv na stránku: |
Podíváte-li se na mapu Evropy, tak francouzský Brest je na cca 28 stupni západní zeměpisné délky, Aš cca na 14 stupni východní zeměpisné délky, Čierna nad Tisou cca na 22 stupni východní zeměpisné délky.
Jestliže 15 stupňů zeměpisné délky znamená jednu hodinu, pak mezi francouzským Brestem a Čiernou nad Tisou je vzdálenost cca 50 stupňů zeměpisné délky, což představuje světelný rozdíl cca 3 hodiny 20 minut, o kterou je posunut východ a západ slunce. Přitom všichni „slaví" poledne v témže okamžiku ...
Přitom na území Velké Británie ležící severně od Brestu na téže zeměpisné délce je o hodinu méně a poledne se tam slaví o hodinu později. Mezi Čiernou nad Tisou a Aší je časový rozdíl cca 10 stupňů zeměpisné délky, tj. cca 41 minuta.
Na hraničním přechodu Veľké Slemence SK - Malé Selmence UA je otevírací doba stanovena podle „středoevropského času", protože na Ukrajině platí „východoevropský čas".
Zimní čas je síce ten "pravý", ale čo z toho, keď je v zime tma už o štvrtej...
Ďalší veľký chaos je ten, že sa letný/zimný čas mení v iných termínoch napr. medzi EÚ a USA - pred dvoma rokmi kvôli tomuto rozhodnutiu Kongresu museli všetci výrobcovia softwaru vydávať mimoriadne aktualizácie, aby sa čas posunul korektne. To mi fakt príde ako totálne prežitá vec.
18 hodinu zpožděných vlaků je měnší zmatek, než následky nedovné hehodové události v Lovosicích, kde bylo více než 18 vlaků zpožděných o více než hodinu.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.