..: Lokomotiva Škoda 109E smí vyjet na trať :..

380.007 u ČD Cargo, Beroun, 26. 5. 2010, foto: Tomáš Valenta Chrást u Plzně — Lokomotiva Škoda 109E, na kterou již netrpělivě čekají České dráhy, vyjela na veřejnou železniční síť. Stroj 380.007 je propůjčen společnosti ČD Cargo, která ho bude nasazovat na své vlaky, čímž umožní realizaci nutných jízdních zkoušek bez cestujících. První jízdu podnikla lokomotiva 007 ve středu 26. května, kdy vyjela na páru lokomotivních vlaků mezi Plzní a Berounem. Dnes, ve čtvrtek 27. května, byla škodovácká chlouba nasazena na první nákladní vlak do Berouna. Po odjetí předepsaného počtu kilometrů by pak Drážní úřad měl strojům řady 380 povolit také zkušební provoz s cestujícími. Tyto testy by v dohledné době měly vést k završení procesu schvalování typu podle nejnovější normy TSI HRS, přičemž co nejdříve po úspěšné homologaci v ČR by měl následovat obdobný postup i v Německu a Rakousku.

380.007 u ČD Cargo, Chrást u Plzně, 27. 5. 2010, foto: Vladimír Belan 380.007 u ČD Cargo, Chrást u Plzně, 27. 5. 2010, foto: Vladimír Belan

Výroba dvacetikusové série pro ČD i nadále probíhá, přičemž 17 kusů je rozpracovaných a všechny nové lokomotivy budou dodány do konce roku. Typ 109E od dob prvního konceptu prošel náročným vývojem, který se ovšem neobešel bez výrazného zpoždění. To ovšem mají z velké části na svědomí změny evropských bezpečnostních norem. Podle podmínek kupní smlouvy tak už teď výrobci zbývá pouze úspěšně zakončit homologační proces nové řady ve všech sousedních zemích a v Maďarsku. Po dokončení výrobní série pro České dráhy pak přijdou na řadu dva stroje mírně upravené řady 381 pro slovenského národního dopravce ZSSK.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage; foto: Tomáš Valenta, Vladimír Belan


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 27.5.2010 (19:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla Reportáže

Ďalšie z regiónu ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ 1216.931  mail  
30.05.2010 (11:41)  
Priatelia a Kolegovia!

Moze sa dostat 380 na nakladoch az do Horneho Dvorista? Co tak vyskusat 15 kV do Summerau? Na akych tratiach sa bude pohybovat z nakladmi? Dik za info.
registrovaný užívateľ Web 
30.05.2010 (11:12)  
Jirka TexxO: A to do té ceny co všichni zaplatíte nepočítáte státní podporu vydanou na vývoj loko ;-)

(kterou ale nekritizuju - to je správný způsob podpory vědy a vývoje, nikoli zmanipulovaná výběrová řízení)
30.05.2010 (0:12)  
tomino151, Kubam-úplně přesně napsané. Mě se vlaky, které ČD nyní pořizují (ať už rekonstrukce či nákupy nových) velice líbí a jsem rád že už někde jezdím pohodlně.
29.05.2010 (17:49)  
Hawkey : jistě, nakonec stejnou anabázi prodělaly 163.001-020 (E 499.3001-3020) vyrobené v roce 1984 pro LD Ústí nad Labem a taky se první kousek nezkoušel, protože šlo o dcérenku modré série.
Nasazení 380 na nákladní dopravu, zejména když bude jezdit jako "přípřež" turnusové lok považuji za správnou věc, nikoli ovšem proto, aby se tam hledaly nějaké "skryté závady" způsobilé ke vzniku katastrofy nedozírného rozsahu ...
V roce 1978, v době kdy se začalo s provozem E 499.2, jsem byl zpracovatelem dispečerských příkazů, kterých chodily doslova stohy ... s jedinou odpovědí "garanční závada výrobce" ...
Když jsme do depa dostali druhou sérii zelených a pak část balíčku druhé série modrých, z provozu mi zase nosili k vyjádření stohy dispečeráků na tyhle mašiny - se stejným způsobem vyřízení - protože se nasazovaly na osobní dopravu natvrdo, bez toho, že by se jezdilo "dvojmo" s turnusovou lok jako k službě pohotovou ... tehdy na takové mrhání strojvedoucím "nebyli lidi".
Když chcípne 380 na nákladu, tak vlaková mašina doveze vlak do nejbližší stanice, kde se mašiny prohodí nebo se 380 odstaví a pojede se vesele dál, s minimálním zpožděním ... Na uhlí s hmotností 2 500 tun se 380 hezky vyzkouší, zejména při opakovaných rozjezdech ... Furt lepší, hež hračičkování s nějakými 300 tunami na "rychlovlaku" ...
registrovaný užívateľ kubam 
29.05.2010 (15:40)  
Jirka: tak to se asi nepleteš:-) napsal jsem Ti vzkaz...

ostatním se omlouvám za OT
29.05.2010 (11:29)  
kubam: Zdarek, uvedomuju si ze je to prace ktera se dela v cesku. Taky je fajn ze tu v cesku jeste stale umime vyrobit stroj, ktery umi vyrobit jen v malo zemich. Svym zpusobem to ve me vzbuzuje hrdost. Navic, je jasne ze tezko budeme konkurovat svetu vyrobou tricek, plastovych odlitku apod. ... tam nas hrave prevalcuji cinani. Mimochodem, jak tak obcas zde ctu tvoje prispevky, tak si davam 1 a 1 k sobe a vychazi mi ze jsi muj bratranec ... tak snad se nepletu :-).

Preji Skode at ma s tou lokomotivou uspech. Vyhrat u CD je jednoduchy, staci poslat vlivnym lidem nejaky koralky. Uvidime jak se ji podari uspet v moralne vyspelejsich zemich. Na titulni strane ZelPage je clanek o uspechu AZD v zahranici. Moc jim to preju. Ocenuji uspech, pokud neni spojen s ruznymi korupcnimi aferami. Tezko ale mohu ocenit uspech firmy, o ktery si myslim, ze proda neco predrazeneho jenom proto ze nekoho podplati a tuto predrazenou cenu pak zaplati vsichni danovy poplatnici. Tomu nerikam podnikani ale podvod.

Ja jsem bohuzel kdysi pracoval ve firme vlastnene statem a tahle zkusenost me naucila byt poradne alergickej na cokoliv, co trochu zavani korupci. Tam se nekoupila ani rulicka hajzlpapiru bez toho aby z toho nakupci nemel bokem vejvar do kapsy. A cela tahle zakazka mi poradne smrdi. To je hlavni duvod, proc ji stale kritizuju. A veskere zpozdeni, ktere je sice o(vy)mlouvano zmenou predpisu (ale kdyby bylo dodano vcas, bylo by dodano jeste pred zmenou predpisu!) to jenom potvrzuje. Prijde mi to, ze se prodaval vzdusny zamek, a po poradnym podmazani a ziskani zakazky teprve vyrobce zacal resit jestli to vubec dokaze splnit. A kdyz jsem byl loni na dnu otevrenych dveri ve skodovce, tak me tam provazel kamarad z Plzne, co tam pracuje a povidal mi i o techto lokomotivach. Podle jeho vykladu se na nich v hodne vecech zasekli, ruzne problemy konstrukcni problemy na nich resili nedotazenymi resenimi ... proste je to nedokonalej bastl. Ale snad nejak rozumne fungovat bude.

A hlavne ... jsem presvedcen, ze az se dozvime kolik bude jedna ve finale CD stat, tak nestacime divit. Penale za zpozdeni se ve finale "nejak" v tichosti odmazne nebo bude symbolicke, .. proste oni se nejak domluvi (a nekdo na strane CD jiste tratny nebude)takze cena vyjde draz nez Siemens a nakonec si Skoda jeste nauctuje "vice prace" ve velmi vysoke cene (i treba jen za premalovani na najbrta ... vsak ono se urcite nejaky duvod najde) a celkova cena vyskoci vyrazne nad Siemens. DOUFAM, ZE SE PLETU A TENTO SCENAR, TAK OBVYKLY V CR PRI VSECH STATNICH ZAKAZKACH SE NEBUDE OPAKOVAT ... ALE MAM STRACH ZE TO TAKHLE DOPADNE.

krodlok: souhlasim, nedivil. Zivotni zkusenost uz nejakou mam, uz jsem ztratil iluze :-). Duvod proc je majitel papirove zrovna holandsky je jasny ... z EU jedna ze zemi s vyhodnymi danemi.

matus7532: pockejme si na konecne vyuctovani ... tohle rozsoudi az cas :-) (viz 4. odstavec meho prispevku)

tomino151: vysvetlovat zdrzeni zmenou predpisu povazuji jen za vymluvu, ktera se Skode velmi hodila ... cekam ze to bude i jeden z duvodu, kterym bude obhajovat zvyseni ceny, ktere nakonec ocekavam (a CD jim na to kyvne)

Multi: souhlas ... a ze zrejme ze zacatku k vypadkum dochazet bude si myslim. Prece jenom je to novy, praxi neodladeny stroj ... toto nepovazuju za chybu Skody, to je bezny stav (nevim to, ale ocekaval bych ze i prvni Siemensy mely problemy a vypadky, nez se odstranily konstrukcni chyby, odladil software apod)
dopisovateľ alebo člen ŽP Hawkey  mail  
28.05.2010 (23:28)  
Miroslav Zikmund: V roce 1978 byly dodány E 499.2 (ex 15x), aniž by byl vyroben jediný protoyp

No to je pravda, ale taky je třeba uvést, že typ Škoda 65E a Škoda 55E jsou si velmi blízké, zjednodušeně řečeno, z 55E se vyndalo trafo a usměrňovač a mohlo se vesele jezdit a navíc je to odporová mašina, která si nechá hodně líbit, což se o moderních lokomotivách s plynulou regulací výkonu říct nedá ...
registrovaný užívateľ kubam 
28.05.2010 (22:27)  
Multi: přesně tak, mám stejnej názor

tomino151: díky za souhlas, někteří ale stále žijí v tom, že je líp, když lidi "prožerou" peníze na podpoře, než aby makali...viz KSČSSD, ale to už jsme jinde. S tím kritizováním je to přesně tak, jak píšeš. Už jsem to tu psal několikrát, asi nechybělo moc a Taurus u některých byl největší šrot, tak jako už se ozývají hlasy, jak je RS1 od Siemence nejhorší vozidlo. Tohle nepochopím...

Jinak 380 snad ukáže, co v ní vězí a snad se prosadí i dál.
registrovaný užívateľ Multi 
28.05.2010 (21:55)  
Podle mě je hlavním důvodem nasazení 380tky na nákladní vlaky její možné "chcípnutí", u osobky je to velký problém a byla by tomu věnována značná mediální pozornost. Nemyslím si, že by někdo ze Škody očekával, že ta lokomotiva třeba za jízdy exploduje...
28.05.2010 (21:19)  
Karel Kovářík : co to je neověřená lokomotiva ?
Když dá něčemu DÚ štempl, tak je ta lokomotiva způsobilá provozu.
V roce 1978 byly dodány E 499.2 (ex 15x), aniž by byl vyroben jediný protoyp - tedy ing. Hála celou výrobní sérii označil za 27 prototypů, které pak postupně (i za půl roku) udělaly na "okruhu" TBZ ...
Nikdo tyhle lokomotivy nezkoušel na nákladních vlacích, prostě se nasadily na někdejší Ex 541/540 "Detvan" (samostatný oběh), kde se na nich učili jezdit strojvedoucí jak z Prahy, tak ze Žiliny, dále se nasadily do TS 04 E na osobní vlaky do Přerova a zpět a tam se postupně zajížděly.
Co takhle ešusy nebo regiozázraky ? Ty se taky "co by neověřená vozidla" v nákladní dopravě nezkoušela ... co by taky vozila ...

I ta hypotetická skrytá závada zavinivší nehodu nákladního vlaku může znamenat, že nákladní vlak narazí do soupravy vlaku s přepravou cestujících, které zmasakruje a co pak ...

Já miluji tyhle hypotetické úvahy o "možné katastrofě" ... a hlavně způsoby řešení ... jako například vypravovací terčíky, aby nebyl strojvedoucí uveden v omyl - ve dne ... noční "omyl" - tedy souhlas k odjezdu dá neoprávněná osoba svítílnou s bílým světlem nikdo neřeší ...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko