..: V Belgii se srazily dva vlaky :..

Belgie, aktualizováno 16. 2. 2010 v 15:30 h — Zahraniční tiskové agentury přinášejí další informace k tragické pondělní nehodě v Belgii. Podle prvních výsledků vyšetřování se ukazuje, že se s největší pravděpodobností nejednalo o čelní srážku, jak si z počátku všichni mysleli. Z důvodů, které nejsou dosud známy, se vlaky srazily bočně v místech u výjezdu ze stanice Halle na trati do Bruselu. Zda jeden z vlaků projel návěst "Stůj", není dosud stoprocentně potvrzeno. Příčinou mohou být i jiné důvody. Agentury dále zpřesnily, že zemřel jen jeden ze strojvůdců. Železničáři v části Belgie vstoupili v úterý ráno spontánně do stávky na protest proti neustále se zhoršujícím podmínkám na železnici, což prý podle nich vede k neštěstím, jaké stalo právě v Halle. Zcela je ochromena doprava v jižní části Belgie a ve Valonsku. Nejezdí ani rychlovlaky Thalys a Eurostar. Lidé jsou vyzýváni, aby své cesty do Bruselu zrušili nebo odložili, zakoupené jízdní doklady jim budou vyměněny.

Aktualizováno 16. 2. 2010 v 7:00 h. V pondělí 15. února 2010 v 8:30 ráno došlo nedaleko belgického města Buizingen v okrese Halle, 15 km jihozápadně od Bruselu, k tragické srážce dvou osobních vlaků. Podle společného prohlášení Infrabel, která provozuje belgickou železniční síť, a SNCB, která provozuje vlaky, zemřelo 18 lidí a 95 cestujících bylo zraněno, z toho 20 těžce. Některé ze čtyř vozů směřujících na jih byly rozpárány jako prázdné krabičky, jiné byly vymrštěny vzhůru. Příčinou nehody je, podle předběžných výsledků právě probíhajícího vyšetřování, projetí kolem signálu "Stůj" jedním z vlaků. Jeden ze strojvedoucích, když zahlédl proti sobě vlak na nesprávné koleji při rychlosti 95 km/h, se snažil svou soupravu zastavit. Oba strojvedoucí zahynuli.

K nehodě došlo v ranní špičce okolo půl deváté, kdy se čelně srazily dva plně obsazené osobní vlaky - podle serveru nieuwsblad.be jeden vlak jel z Leuven do Comte a druhý jel do Liege. Jak uvádí média, podle starosty Buizingenu Dirka Pieterse při nehodě zahynulo asi dvacet lidí, nicméně vedení drah tyto informace zatím nepotvrdilo. Železniční stanice v Buizungen je bez proudu a je z velké části poničená. Už nyní je jasné, že se jedná o největší železniční neštěstí v Belgii za posledních 25 let.

Nehoda si vyžádala úplné zastavení provozu na trati. Jsou dočasně pozastaveny i spoje vypravované z Bruselu: TGV do Paříže a Eurostar do Londýna.

Smutnou skutečností je fakt, jak upozorňují belgičtí železniční odborníci, že nehodě mohlo být zabráněno. V současně době se instaluje systém, který by měl umožnit zastavení vlaků v případě, že jeden z nich projede červenou. Ten však není ještě plně funkční.

Železniční nehody v Evropě v posledním období

Přestože záběry z místa nehody vypadají děsivě, odborníci tvrdí, že cestování vlakem zůstává jedním z nejbezpečnějších způsobů přepravy. Celkový počet úmrtí při silničních nehodách za rok 1997 v zemích Evropské unie činil 43 400 oproti 139 úmrtím na železnici za stejné období. Evropské statistiky ukazují, že cestování autem bylo patnáctinásobně nebezpečnější než jízda vlakem. Pojďte se vrátit do nedávné minulosti.

  • 29. června 2009, Itálie: 22 lidí bylo zabito když nákladní vlak převážející zkapalněný plyn explodoval a výbuch zasáhl domy v okolí tratě v přímořském městě Viareggio.
  • 21. února 2009, Slovensko: Vlak vrazil do turistického autobusu na nechráněném přejezdu u Brezna, v autobuse zahynulo 11 cestujících.
  • 8. srpna 2008, Česko: Mezinárodní vlak Comenius narazil do zříceného rozestavěného mostu ve Studénce. 8 lidí zahynulo, přes 70 bylo zraněno.
  • 29. února 2008, Bulharsko: Devět lidí uhořelo při výbuchu v nočním vlaku u města Črven Brjag.
  • 15. června 2007, Itálie: Tři lidé zemřeli při čelní srážce osobního a nákladního vlaku na Sardinii.
  • 23. února 2007, Velká Británie: Jedna žena zemřela a 89 cestujících bylo zraněno, když vlak společnosti Virgin vykolejil u města Cumbria.
  • 4. ledna 2007, Turecko: Sedm mrtvých při srážce vlaku na přejezdu s vozidlem převážejícím zemědělské dělníky v provincii Hatay.
  • 17. října 2006, Itálie: Dvě osoby zemřely a kolem 60 bylo zraněno při střetu dvou souprav metra v Římě ve stanici Piazza Vittorio Emanuele II.
  • 11. října 2006, Francie: Šest lidí zahynulo při kolizi osobního a nákladního vlaku nedaleko hranic s Lucemburskem.
  • Září 2006, Německo: Monorail při své testoavcí jízdě vrazil do vozu údržby. U Lathenu zemřelo 23 lidí.
  • Srpen 2006, Španělsko: Šest lidí zemřelo a 36 se sranilo při vykolejení vlaku v severním Španělsku.
  • Červen 2006, Španělsko: Nejméně 30 lidí zahynulo a desítky byly zraněny při vykolejení metra ve Valencii.
  • Leden 2006, Černá Hora: 39 lidí zemřelo a 135 bylo zraněno, když se u Podgorici zřítil vlak do rokle po selhání brzd.
  • Leden 2005, Itálie: Přeplněný vlak se v husté mlze čelně srazil s nákladním nedaleko Boloně. Srážku nepřežilo 14 lidí, zraněno bylo více nž 50 osob.
  • Listopad 2004, Velká Británie: Sedm lidí bylo zabito a a 37 zraněno. když expres z Londýna do Plymouthu vykolejil po nárazu do auta na přejezdu nedaleko Berkshire.
  • Červenec 2004, Turecko: Vysokorychlostní vlak z Istanbulu do Ankary vykolejil v severozápadní provincii Sakaryo, neštěstí nepřežilo 36 cestujících.
  • Červen 2003, Španělsko: 19 lidí zemřelo při srážce osobního a nákladního vlaku v provincii Albacete.
  • Květen 2003, Maďarsko: Na přejezdu u Balatonu vrazil vlak do německého autobusu s důchodci, nepřežilo 33 osob.
  • Listopad 2002, Francie: Dvanáct lidí zemřelo při požáru v nočním lůžkovém vlaku poblíž Nancy
  • Květen 2002, Velká Británie: Při vykolení vlaku a následném nárazu do staniční budovy v Potter´s Bar přišlo o život sedm osob.
  • Březen 2001, Belgie: Osm lidí nepřežilo čelní srážku dvou vlaků v oci Percot.
  • Říjen 2000, Velká Británie: Čtyři lidé se rozloučili se životem, když vysokorychlostní vlak z Londýna do Leedsu vykolejil v Hatfieldu.
  • Únor 2000, Německo: Osm lidí je zabito při vykolejení nočního vlaku poblíž Kolína nad Rýnem.
  • Leden 2000, Norsko: Po srážce dvou osobních vlaků došlo po vykolejení vozů k obrovskému požáru na těžko přístupném místě. O život přišlo 19 lidí.
  • Říjen 1999, Velká Británie: Třicet jedna lidí ztratí život, když se u londýnského nádraží Paddington srazí vysokorychlostní vlak s příměstskou soupravou.
  • Červen 1998, Německo: Více než 100 lidí je zabito při vykolejení ICE z Mnichova do Hamburku na poškozené kolejnici.

Zdroj: iDnes, BBC [1] [2] [3] [4]


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 15.2.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Belgie


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
16.02.2010 (9:50)  
Pro snažší nalezení ... nehodová událost v Kolíně ... viz. http://www.zelpage.cz/zpravy/7550
16.02.2010 (8:59)  
Zprávy v 19.00 na TV Prima uvedly zajímavou skutečnost, že do "sražených" vlaků narazila ještě jedna souprava. Jiná média tuhle skutečnost neuváděla.

JK ml. : princip nehodové události je celkem jednoduchý. Vlak A jede po koleji číslo 1 traťovou rychlostí. Do jeho jízdní cesty vjede vlak B, jedoucí rovněž po koleji číslo 1, jehož strojvedoucí nerespektoval návěst stůj návěstidla kryjícího výhybku, na níž se obě jízdní cesty stýkaly.

Lze vyslovit hypotézu, že současná protisměrná jízda dvou vlaků po koleji číslo 1 k odbočné výhybce (návěstidlu) byla mimořádností (výluka koleje z důvodu údržby, porucha - uvádí se, že padal sníh), jinak jedou oba vlaky po samostatné koleji.
I ten padající sníh mohl být příčinou toho, že se strojvedoucí obou vlaků viděli až "poslední" chvíli, takže nestačili nejen použít rychločinné brzdění, ale ani utéci ze stanoviště.

V současně době se instaluje systém, který by měl umožnit zastavení vlaků v případě, že jeden z nich projede červenou.

To je drobet ošidné tvrzení ... viz nedávná diskuse na podobné téma v případě nehodové události v Kolíně ... záleží i na konfiguraci kolejiště.
registrovaný uživatel JK ml. 
16.02.2010 (0:21)  
Taky bych se připojil k zájemcům o výklad principu vzniku tohoto něštěstí. Rána v 90kmh je katastrofa vždycky ať narazí cokoliv do čehokoliv. Pořád a dokola mě u podobných katastrof zaráží jak sled, na první pohled maličkostí, vyústí v něco tak děsného......
15.02.2010 (22:57)  
Borovička : Záchranné práce také ztěžovaly vysoké betonové protihlukové zdi....

Tohle je dost zásadní skutečnost. V podstatě protihlukové stěny v případě nehodové události omezují přístup záchranářů ... Zejména ty, které chrání okolí před hlukem vznikajícím smýkáním sběrače o trolejový drát ...
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
15.02.2010 (20:50)  
A. J. Crowley: Dopisoval jsem článek, který rozepsal kolega. Téma jsem si nevybral, přinesl ho život. Bohužel. O takovýchto věcech nikdo z nás nepíše rád. Procházel jsem weby světových agentur a hledal podrobnosti. První zprávy byly velmi stručné, kusé a všechny byly uvozeny titulkem o 20 mrtvých. Údaje v takovýchto případech jsou povětšinou brány od záchranných složek a vždy bývají "předběžné". ŽelPage není bulvár. A nechceme jím být.
15.02.2010 (20:27)  
Jasně, ale v textu jsou snad (v rámci možností) poskytnuty obě informace, protože jsou relevantní. FullHD video záběry s přílušným emotivním komentářem vypichující bulvárně laděné detaily nemáme ani se po nich nepídíme. :)
15.02.2010 (20:24)  
To" Josef Petrák:
Počítat tak brzo mrtvé se mi zdá unáhlené a spíš ve stylu "bleskové novy", na druhou stranu oceňuji, a omlouvám se za to, že jsem to nenapsal dříve, to, že jste napsali PROČ se to stalo a za jakých rychlostía také, že .
Upřímně, ač to vyzní cynicky, mě víc zajímá proč a jak se daná nehoda stala, než kolik vdov/vdovců a sirotků zanechala (samozřejmě s fullHD záběrem na plačící babíčku).
registrovaný uživatel junkrs 
15.02.2010 (20:02)  
To Borovička:
Nekecej?! To se to šíří tak rychle:-)
registrovaný uživatel junkrs 
15.02.2010 (19:58)  
To A. J. Crowley:
Já myslím, že k tomu mnoho komentářů netřeba:

- kéž už tak děsivá čísla více nanarůstají
- upřímnou soustrast pozůstalým
registrovaný uživatel MOL  mail  
15.02.2010 (19:26)  
Zítra tam jedu, to to tam bude vypadat...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko