Vysočina, Liberecký kraj — České dráhy vypsaly v pondělí 8. února dvě výběrová řízení na dodávku celkem 33 nových nízkopodlažních motorových vozů. Po více než 13 letech tak České dráhy pořizují zcela nová vozidla nezávislé trakce pro regionální dopravu. Poslední nové motorové vozy, řadu 843, přebíraly ČD v roce 1997. Nově poptávané motorové vozy budou určeny pro zajišťění regionální dopravy v Libereckém kraji (16 kusů) a Kraji Vysočina (17 kusů). Jejich nákup je výsledkem závazku Českých drah k modernizaci vozového parku v těchto krajích vzniklého v souvislosti s podpisem dlouhodobých smluv na provozování regionální osobní železniční dopravy.
První motorové vozy s klimatizací
Všech 33 vozů má mít kapacitu cca 70 míst k sezení a maximální rychlost mezi 100 a 120 km/h. Kromě klimatizace a bezbariérového WC s uzavřeným systémem v nízkopodlažní části, by měly mít vozy také prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, lyže apod. U vozů pro Liberecký kraj jsou však požadovány přísnější parametry pro zdolávání horských tratí, proto je jejich odhadovaná cena vyšší, než u vozů pro Vysočinu.
Hodnota kontraktu pro Liberecký kraj se odhaduje na 900 milionů Kč, tedy zhruba 56,25 milionů za jeden vůz. V Kraji Vysočina je odhadovaná cena 880 milionů a cena jednoho vozu je tak přibližně 51,76 milionu. České dráhy se snaží část peněz na tyto vozy získat z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Díky němu by mohly ČD získat zhruba 300 milionů korun na vozidla určená pro Liberecký kraj a 220 milionů na vozidla určená pro Vysočinu. Částka odpovídá 40 % ceny těchto vlaků, zbytek peněz tak budou ČD financovat z vlastních zdrojů. Navíc ne všechny vozy budou takto financovány. Například na Vysočině se bude jednat jen o 13 vozů. Zbylé 4 vozy koupí dráhy ze svých zdrojů, k čemuž se také smluvně zavázaly při podpisu dlouhodobých smluv. Vozidla by měla být dodána v rozmezí 20 až 29 měsíců od podepsání smluv, tedy koncem roku 2011.
Mezi vozidla, která by odpovídala zadaným parametrům, patří například vozy RegioShuttle švýcarského Stadleru, nebo vozy SA131 – SA134 polské Pesy. Prvně jmenovaný RegioShuttle navíc nedávno zmiňoval v rozhovoru pro Želpage sám náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Další možností je, že se přihlásí některý z výrobců, který takovéto vozidlo nemá doposud ve svém portfoliu.
Plánované nasazení nových motorových vozů
- Liberecký kraj
- Liberec - Frýdlant
- Liberec - Tanvald - Harrachov
- Vysočina
- Havlíčkův Brod - Křižanov
- Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
- Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
- Jihlava - Třebíč
Další výběrová řízení budou následovat
České dráhy také v nejbližší době vypíší výběrová řízení na vozidla pro další kraje. Nákup nových motorových vozů se v nejbližší době plánuje například pro provoz v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Kromě motorových vozů hodlají České dráhy také vypsat výběrová řízení na nákup nových elektrických jednotek. Celkem dráhy počítají se 3 základními typy vlaků:
- nízkopodlažní motorový vůz o kapacitě cca 70 míst a rychlosti 100 až 120 km/h
- nízkopodlažní dvouvozová motorová jednotka o kapacitě cca 120 míst a rychlosti cca 120 km/h
- nízkopodlažní jednoposchoďová elektrická jednotka modifikovaná podle určení pro jednotlivé regiony s různým počtem vozů (obvykle od 3 do 5 vozů), kapacitou od 160 do 320 míst, rychlostí do 160 km/h a různými systémy napájení, resp. jejich kombinací
Poslední dva typy vozidel v současné době připravují do výroby také tuzemští výrobci železničních osobních vozidel. Lze ale předpokládat, že o tyto lukrativní zakázky v řádech miliard korun budou mít zájem i výrobci ze zahraničí.
Zdroj: České dráhy
Ten plný servis vyžaduje technické zázemí a dost dobře si nedovedu představit, jak by se něco podobného organizovalo a přestavovalo v podmínkách stávajících dep (řekněmě takové ONJ nebo Vršky).
Proc ne - kdyz se smluvne dohodne, ze prislusne prace budou provadet zamestnanci CD na naklady vyrobce poskytujiciho servis, tak je to v poradku. Kdyz budou CD chtit full service bez zamestnani vlastnich lidi a mimo vlastni prostory (a zaplati to), tak to provedou servisaci vyrobce. Popripade do urciteho rozsahu ti a dalsi oni. A prostory? Bud si muze vyrobce neco nekde pronajmout (treba od CD), nebo si neco postavi. To vsechno je realne a na zapad od nasich hranic to bezne funguje.
V "Chaloupce" sice byl relativní dostatek náhradních dílů, někde ve skladu depa byly zabalené trakční motory (aby se poznalo, že to není depa) a když nastala garanční oprava "výměna vadného TM", tak se plný servis odehrával tak, že šéf servisu napsal objednávku na vývaz (výměnu) TM, udělalo to depo a fakturovalo výrobci.
Ten plný servis vyžaduje technické zázemí a dost dobře si nedovedu představit, jak by se něco podobného organizovalo a přestavovalo v podmínkách stávajících dep (řekněmě takové ONJ nebo Vršky).
Jirka Panther & SYN : RS1 existuje v řadě variant pro jednotlivé dopravce, s více či méně povedeným uspořádáním sedaček nebo jejich "pohodlím", nicméně kvalita sedaček 2+2 je (z mého subjektivního pohledu) na mnohem lepší úrovni než u "velebeného Desira (libolného provedení)"
Na hlavních tratích zastavují v průměru po 12km a to už lze přirovnat k našemu Spěšňáku. Protože se tam nehrabe žádná sračka, tak mají v podstatě rovnoběžný grafikon, kde není nutné předjíždění mimo velké uzly. Taky mezilehlé staničky jsou dost vykosené a mají zpravidla jednu předjízdnou kolej pro případ "co kdyby".
Ještě když se koukneš do jízdního řádu, tak EC na staré nemodernizované trati jede cestovní rychlostí cca 100km/h, regionální vláček 80km/h, což je stejné jako náklad, takže je nic moc netrápí a i na staré zabezpečovací technice se dá vyjezdit hodně.
U nás s osobákama co jezdí 45-55km/h máš problém jakmile se lehce zahustí (u Prahy, Brna). Němci i Angláni mají pro příměstské vymetáky vlastní koleje a jsou v pohodě. Nepotřebují 150 výhybek jako my z Prahy do Kolína, protože si vlaky jedou své rovnoběžné grafikony na vlastní koleji.
Dneska jsou trojsedacky rozumne obsaditelne jen vetsimi skupinkami lidi kteri se znaji, cizi se nehodlaji mackat ve trojicich. At se to libi nebo ne, je to tak, takze je rozumne s tim pocitat.
Vykon u modernich vozidel bych nepodcenoval, ale ani neprecenoval, spis se mi zda ze trakce neni nikdy dost, jelikoz za zhorsenych podminek mi neklesne vykon vozidla ale rezerva trakce mi zajisti ze budu stihat vicemene stejne jako za podminek normalnich...
K místu na nohy v RS1 - jel jsem v RS1 od WaldBahn a místa na nohy bylo i na sedačkách s tzv. leteckým uspořádáním dost (pozn. nejsem zrovna nejmenší), spíš mi přišlo, že ty sedačky jsou docela úzké, asidíky uspořádání 3 + 2 (ale některé Regiosprintery od Waldbahn mají uspořádání 2 + 2, tam jsou ty sedačky asi o něco širší).
Už jsem s tím dlouho nejel, ale interiér si objednatel definuje. Na čtyosáku však pro stejný komfort potřebuješ o polovinu méně polstrování, než na dvouosém Regiošuku. Pokud pořizuji vozidlo do kopců, či dokonce na trať HB-Křižanov (kde prostou obnovou svšku přemaluju rychlostník ze 100 na 120), tak to musí být nadupané.
Když jsem se podíval na RS a výkonnější verzi PESA, tak mají stejný poměr hmotnosti a výkonu jako Pendolino a to do stovky je dobré i do kopců. Když si vezmete trať od Dunaje na šumavský Špičák, tak RS jede s osobákem cestovní rychlostí 60km/h, což je to samé jako ESo s osobákem na dvojkolejné trati.
Ono je něco jiného jezdit 7x denně nějakou lokálku s proběhem 200km za den a nebo kmitat v hodinovém taktu s ostrými obraty (aby se jezdilo efektivně a hlavně natáhlo i lidi z aut, co jsou líní přemýšlet, kde zaparkovat a kolik stovek metrů jít pěšky). Tam si nemůžeš dovolit nějakou sračku, co stíhá jen když svítí sluníčko a současně není víc jak 30 stupňů. Při včerejším filmu Kalamita jsem si vzpomněl, jak se klatováci modlí, aby Regiošuk vyjel z Nýrska na Špičák dle grafikonu (je tam pouhých 17 promile jako na Tišnov - Vlkov). To fírové z Plattlingu se modlí akorát v neděli v kostele. A už vůbec nemluvě o Prachaticích - lázně Sv. Markéty kde ani modlení nepomůže.
Pokud bude full servis zajišťovat výrobce pak v tom prakticky žádný významný rozdíl nebude. Je pak otázkou, za jakých finančních podmínek to bude. Ale to je trošku mimo moji původní myšlenku, kdy jsem upozorňoval na to, že cena kolejového vozidla se může hodně lišit a pokud neznáme přesné znění smluv, tak povídání o ceně je velice zavádějící.
Dovedete si predstavit, ze by SBB nebo treba Union Pacific objednavaly dalsi serie vozidel, kterych pulka lehne po tom co napadnul snih v mire vetsi nez male, ale nikoliv na klimaticke pasmo neobvykle velke?
No možná Ti to bude znít divně, ale když si člověk uvědomí, jaké průsery potkaly některé výrobce kolejových vozidel, pak to, že vlak zůstane stát je "banalita". Tím nechci tvrdit, že to není problém, ano je to problém, ale zase je zbytečné dělat z komára velblouda.
happy Doufám, že natruc všem pochybovačům to vyhraje Stadler se svým RS1. Zavedené vozidlo po celé Evropě, vyráběné již několk let ve větších počtech. Tolik oblíbené u soukromníků pro svoje vlastnosti a cenu
No mě osobně RS1 nějak zvláště nezaujal. Zejména autobusové sedačky namačkány na sebe. A navíc ono vývojově je to někdy rok 1996/97. Nebylo by opravdu lepší pořizovat něco novějšího ?
A problémy se sněhem se u 471 objevili asi až letos a nebo to tedy v minulích letech nebyla mediálně známá událost.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.