..: Peážní trať do Žitavy potřebuje opravu :..

612.613 DB, nová zastávka Smržovka–Luční, foto: Jindřich Berounský Zittau — (Aktualizováno 5. 2. 2010 – doplněny fotografie) Jednotlivými státy v oblasti tzv. česko-polsko-německého trojmezí prochází i trať 089 (Liberec — Rybniště). Dlouhodobým zanedbávám údržby je však 2,7 km dlouhý traťový úsek na polské straně ve špatném stavu a Polsko nemá ani zájem o jeho rekonstrukci. Vlaky tak tento úsek musí projíždět sníženou rychlostí 30 km/h, což je velice zpomaluje, neboť jinak na této trati mohou jezdit rychlostí až 100 km/h. Tento stav ale brání dalšímu rozvoji, který plánuje KORID LK a ZVON v rámci projektu LUISE. Ten by měl zatraktivnit železniční dopravu právě v česko–německém pohraničí.

Některá média informovala, že špatný stav traťového úseku na polském území může vést až k zastavení železniční dopravy mezi Libercem a Žitavou. Nicméně jak uvedl Petr Prokeš, ředitel společnosti KORID LK, uzavření trati kvůli technickému stavu nehrozí, pouze brzdí rozvoj. Regionální centrum ve Wroclavi se současným stavem nehodlá nic dělat a na výzvy českých partnerů nijak nereaguje. Liberecký kraj a ZVON proto plánují vyjednat opravu na ředitelství PKP PLK ve Varšavě. Všechna jednání jsou nyní na začátku a nelze tedy říci, kdy budou moci vlaky projet po polské straně maximální rychlostí. Přitom úsek z Liberce do Hrádku nad Nisou je, až na nechráněný přejezd v Dolní Suché, připraven na rychlost 100 km/h.

Stav na hranici, pohled od Hrádku směr Polsko, foto: Zel.am Stav na hranici, pohled z polské strany do ČR, foto: Zel.amPohled na trať v Polsku před Porajowem, foto: Zel.amPohled na trať v Polsku před Porajowem, foto: Zel.amOblouk před nisským viaduktem v Polské Porajowě, foto: Zel.amSituace z viaduktu na hranici, vlevo od Nisy je polský neupravený břeh, napravo pak Německo, foto: Zel.am

Od nového jízdního řádu 2010/11 se také chystá výměna dopravců, provozujících vlaky na trati 089. České dráhy a RailTrans nahradí společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která vyhrála vypsané výběrové řízení na provoz vlaků. Na jednotlivé spoje by tak měly být od prosince nasazeny nové nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro Classic. Společnost Vogtlandbahn by také chtěla zavést hodinový interval vlaků mezi Libercem a Žitavou, čemuž ale brání právě nevhodný polský úsek tratě.

Změna dopravců však nebude do budoucna jedinou novinkou na této trati. V rámci projektu LUISE je nachystán celý komplex služeb zatraktivňujících železniční dopravu v česko–německé pohraničí. Vzniknou místa, kde vlaky budou navazovat na autobusy nebo v nichž bude možné odstavit auto či kolo a pokračovat z nich vlakem. Plánovány jsou dále rekonstrukce železničních zastávek Liberec–Růžodol, Porajów, Hainewalde Talstraße, Großschönau–West, Varnsdorf–Polní a Varnsdorf staré nádraží, ve kterých by měly být zvýšeny nástupiště tak, aby umožňovaly bezbariérový přístup do nízkopodlažních jednotek. A na závěr stojí za zmínku i vznik jednotného integrovaného tarifu a vícejazyčného informačního systému. Cestujícím nyní nezbývá než doufat, že dojde k dohodě s polskou stranou tak, aby jim trať 089 sloužila v budoucnu co nejlépe.

Zdroj: KORID LK, iDnes, foto: Zel.am


Walker Poslat mail autorovi | 3.2.2010 (7:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty Jízdní řád

More from ČR Liberecký Německo Polsko


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
Registered user SMall42  mail  
10.02.2010 (18:16)  
Miroslav Zikmund:, to je fakt zajímavé, neuvědomil jsem si to dřív. Věc se bude muset nějak vyřešit i bez tlaku na PKP.
10.02.2010 (18:02)  
SMall42 : na tohle odpověď patrně nedostaneme.
Pánová Emil Vrtiak - první náměstek ministra dopravy a spojů ČSSR a Donat Tarantowicz - státní podtajemník v ministerstvu dopravy PLR, kteří se dohodli na znění textu podepsaného dne 16.11.1962 v Praze - publikováno ve sbírce zákonů pod č. 201/1964 Sb., už vysvětlení nepodají.
Dohoda vstouila v platnost 22.09.1964 a nahradila smlouvu ze dne 02.07.1949.

Podle článku 15 budou ČSD poskytovat Polským státním drahám paušální způsob náhrady. Výši náhrad i způsob vyrovnání stanoví železniční správy ve vzájemné dohodě.

Kouzlo té dohody spočívá v tom, že vůbec nepočítá s tím, že by tam jezdil někdo jiný.
Takže v okamžiku, kdy tam jako dopravce místo ČD, coby právního nástupce ČSD nastoupí Arriva, si bude muset dohodu sjednat Arriva.

Pozoruhodné je ustanovení o možnosti výpovědi. Nákladní doprava je tam vedena pouze PP, takže pokud by Česko smlouvu vypovědělo, tak po uplynutí 6 měsícú smlouva pozbývá platnosti, resp. v nové smlouvě by se tohle mohlo ošetřit.
Registered user SMall42  mail  
10.02.2010 (11:11)  
Snickers: To je ta prává otázka. Proč to tam není.
Registered user Snickers  mail  
10.02.2010 (9:33)  
Ja tomu nerozumim, ale proč neni třebas ve smlouvě (když už tolik platíme) povolená rychlost kterou polska strana zajistí? Ja bych jim za tu třicitku nedal ani korunu.
Registered user SMall42  mail  
09.02.2010 (18:04)  
Miroslave, zapomínáš, že v PL je železnice moc rozdělená a PKP PLK (nebo možná Nieruchomości?), které by to opravit mělo, vůbec žádné obstrukce v dopravě nezajímají.

A také jsem jistý, že nikdo smlouvu nepodepíše, pokud nebude zajíštěna doprava techniky na místo práce.

Stejně něco za to dostanete, protože Polácí přeruší dopravu, pokud už něco začnou dělat, přece to zdarma nebude. I když termíny oprav měly se dohodnout dřív a třeba polský úsek měl být opravovan současně s českým. Kdo v této době na to zapomněl?
09.02.2010 (16:51)  
lbc : ono by se s "Poláky" dalo možná zacvičit.
Jednak jim začít dělat nějaké obstrukce v rámci osobní i nákladní dopravy nebo jim tedy nechat ten úsek opravit vlastními prostředky, ale za průjezd kolejové techniky, která by to dělala, požadovat takový prachy, že by na to padla jakákoli dotace třebas z peněz EU ... jenže to by se musela najít společná řeč s DB, aby se nabídka jak DB Netz, tak SŽDC s.o. v konečném důsledku lišila tak o 100 EURO.
Například "dopravcem" by musely být ČD Cargo a.s. / Railion, za smluvní cenu převyšující běžný tarif ... Klidně s nimi dohodnout závaznou cenu, za kterou to opraví (a denní sankce v řádu tisíců EURO, když to nestihnou v termínu), jenže pak po nich chtít (jednalo by se samozřejmě až by první smlouva byla uzavřena) za přepravu miminálně o polovinu víc za přepravy techniky. Pražce, štěrk, koleje by si tam možná dokázali navozit po silnici ...

Holt, jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá....
Registered user lbc 
09.02.2010 (0:57)  
Dobrý pozdní večer.
Přečetl jsem si příspěvky, ale odpověd jsem našel pouze ,,zatracený poláci´´.Mě by skutečně zajímalo, kde je ,,zakopaný pes´´. Je jasné, že polákům ten úsek je na jednu věc. Proč se tedy namáhat že. Někdo tu ovšem poznamenal, že když se nabídli němci, že by jim úsek opravili, neměli zájem. Ale kdyby dostali peníze úsek by opravili. To zde také někdo napsal. Takže z toho usuzuji, že nechtějí, aby jim to někdo opravoval, ale za peníze by to možná opravili. Tak mě napadá, jestli by nešel vymyslet projekt, který by realizovali jen poláci a dostali by na něj dotace. Ale jelikož jsou poláci samé kčeftíky a někdy skutek utek, měli by na realizaci projektu určené časové období. A určeného termínu by to museli stihnout. Jinak by následovali sankce. Například vrácení část dotací - peněz. Také by tyto dotace byli určené pouze na opravu tohoto úseku. Nikoliv jiného úseku.
08.02.2010 (22:14)  
Snad se nebudete zlobit pro můj malilinký OT. Tahle nepříliš radostná situace okolo stavu peáží v Polsku mi evokuje vzpomínku na jedno divadelní představení (Komik, Stavovské div.). Na úplném začátku, sotva vyjela opona, se na jeviště vřítil Josef Vinklář (úžasný člověk, hold jeho památce), notně rozezlen, a do ztemnělého hlediště zahřímal: "Zatracený Poláci!!!" Myslím, že je to přesně "to ono" na ty peáže zde připomínkované.

Ostatně, moc rád bych se dožil doby, kdy Středoevropané (obecně) nebudou dělat takovou ostudu jako nyní. A to nejen zpátečnickými justy.
07.02.2010 (15:12)  
Zel.am : no možné to je, na den to vychází na 21 918 Kč. Počítejte, že denně jede 14 vlaků (pro zjednodušení), tj. na vlak 1 566 Kč. Na polském území ujede každý vlak 17 km, tj. na jeden vlakový km 92 Kč. Platby se počítají za „nápravové" kilometry. Pokud pojede vlak ve složení M + V + Ř (= 12 náprav), tak to je nějakých 7,66 Kč (cca 0,3 EURA) za nápravový km.
V dobách parní trakce, kdy jezdily klasické soupravy se podle pamětníků přes Polsko nevozil služební vůz ... a třebas spěšniny z „Jesenicka" do Krnova a naopak se vozily přes Olomouc, nikoli peáží, protože tam nebyl služební vůz.

Teď je otázka, jak je to tam reálně s nákladními vlaky. Podle GVD je trasován přes Polsko jeden pár vlaků „PP", jeden pár PP Krnov - Glucholazy, jeden PP Mikulovice - Glucholazy, ale to je standardní mezistátní doprava.
Registered user Zel.am  mail  
07.02.2010 (7:16)  
Mirekmir/ Před tak 5 lety jsem někde četl, že za Hlucholazskou peáž poláci chtějí 8 mega ročně? Snad se nepletu?
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko