Česká republika — Nákup stovky ojetých osobních vozů pro dálkovou dopravu Českých drah, o němž jsme vás poprvé informovali již před více než dvěma lety, je zřejmě u konce. Nadějně se vyvíjející akce však nekončí vyhlášením vítězného dodavatele ojetých vozů, ale naopak zrušením celého výběrového řízení. Potíže provázejí tento záměr již od samotného počátku. Původně se České dráhy pokoušely o přímý nákup stovky ojetých vozů od německých DB, tam ale jednání ztroskotala jednak na rozdílných cenových názorech jednotlivých dopravců, tak i na údajných problémech právního rázu. České dráhy se proto rozhodly vypsat výběrové řízení na nákup těchto vozů. Nyní však informovaly formou oznámení ve věstníku o vyloučení všech účastníků tohoto výběrového řízení. Dle dřívějších slov tiskového mluvčího Českých drah v něm byly podány celkem dvě nabídky.
Kdo se do tendru přihlásil dráhy neuvedly. „Kromě zákonných požadavků, které vedly k vyloučení obou nabídek, ani jedna nesplnila požadavky Českých drah. V jednom případě šlo o nabídku vozů, které neodpovídaly požadovaným parametrům, v druhém případě nabídková cena podstatným způsobem překročila očekávání společnosti,“ konstatoval v dnešním ranním tiskovém prohlášení Petr Šťáhlavský. Neúspěch tohoto projektu vyvolává otázku, jak budou České dráhy dál řešit nedostatek moderních vozidel v dálkové dopravě. Prohlášení nebylo konkrétní ani v tom, jestli se vyhlásí jiný tendr, který by umožňil rozšíření počtu vozů pro dálkovou dopravu. „S ohledem na tyto skutečnosti se v současné době společnost zaměří na modernizaci současného vozidlového parku a zvýšení jeho komfortu. Hlavní úsilí v modernizaci nyní směřuje do zlepšení kvality regionální, příměstské a meziměstské dopravy ve vnitrostátní dopravě v ČR,“ komentoval další postup Šťáhlavský.
Avizovaná modernizace vozového parku dálkové dopravy tímto dostala poslední ránu. Bistrovozy ARmpee ani měsíc po začátku platnosti tohoto jízdního řádu stále nejsou nasazeny do provozu, natož vůbec dodány od výrobce ŽOS Vrútky, „ojetiny“ nebudou a i když jsou v plánu projekty na modernizaci různých řad pro expresní vlaky, reálný počet vozů tím nebude navýšen.
Mezi čtenáři našeho magazínu proběhly i dvě ankety. Na dotaz, jestli souhlasíme s nákupem ojetých vozů řady Bimz od DB, 45 % zcela kladně a 38 % kladně. Na druhou otázku, jestli se setkají v provozu lokomotiva Škoda 109E a repasované vozy, odpověděl 59 %, že obojí a 30 % naopak nevěřilo realizaci tendru na vozy.
Nejsi ty náhodou z generální ředitelství ČD? Přijde mi totiž, že tam zastávají velmi podobné názory. Radíš tedy kvůli jednomu cestujícímu ze sta nechat všechny cestující jezdit dobytčáky. S touhle logikou by se tudíž měly kvůli pár pitomcům, jež nechají své psy kálet na chodník, všechny chodníky zbourat a nechat lidi chodit bahnem? Velmi kvalitní názor!
Druhá vec je úver na nákup súprav: ak si prečítaš rok starý rozhovor s Jančurou, je to povedané celkom jasne. Nákup je ekonomicky reálny v momente, keď existuje perspektíva prístupu k dopravnej ceste - teda buď formou kontraktu na ZDO, alebo na dostatočne liberalizovanom železničnom trhu. V ČR nemajú ani jedno.
Američani zase používají výhradně tato spřáhla: http://en.wikipedia.org/wiki/Coupling_%28railway%29#AAR_coupler česky pak tady: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sp%C5%99%C3%A1hlo_Janney
M 474 003: 140 ks jednotek 471 + 671 by tak akorát nahradilo těch cca 70 provozních kusů žabotlam a tornád, dále soupravy plecháč + 4(5) Bdmtee kolem Brna. Zbyde 10 kousků jako provozní záloha. Toť můj výstřel od boku.
Nebo myslíte, že jednotky 560 se nerozpadnou a dožijí 60 let ve službě?
Pokud by se mělo topit napětím 1 500 V, jak je to běžné v zahraničí, tak by se musel dosadit nějaký automatický přepínač, což by znamenalo předělat všechny vozy = zbytečné finanční výdaje, aniž by se získalo něco nového.
Pro topení na střídavině má lokomotivní spínač topení dvě polohy - 3 000 V a 1 500 V, na trafu jsou vyvedeny příslušné odbočky. Vlaky v nichž je zařazen zahraniční vůz musí být topeny na střídavině napětím 1 500 V.
Vozy dodávané z Maďarska po roce 1965 a pak z NDR určené pro mezistátní provoz byly vybaveny automatickým voličem, umějícím i toto napětí.
Když chtěl na koleje Railtrans, byly IC, EC komerční. Dneska mají ČD na smlouvu i Vltavu do Moskvy a těch pár ztrátových pendolín zaplatí v rámci cash-flow. Proto žlutému studentovi nezbývá než řvát, jinak by spáchal ekonomickou sebevraždu...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.