..: Pravidelný příjezd: 19:22 :..

Čekání cestujících odřeknutého SC 513 na NAD, 24.1.2010, foto: Kristýna Pravdová25. ledna 19:42, Ostrava — „Zabalená v dece, s ponožkami na nohách, svařákem vedle sebe a s kruhy pod očima, sedím doma a snažím se přesvědčit své tělo, že už může začít produkovat teplo…“

Letošní zima železnici nepřeje. Kromě obvyklých překážek ve formě technických závad a nehod na přejezdech vlakovou dopravu sužuje i velmi nepříznivé počasí. Všechny tyto faktory mají za následek situaci, která před týdnem postihla provoz na 3. koridoru – a když se k nim připojí ještě sebevrah a poruchový autobus náhradní dopravy, začne se odehrávat scénář, jaký minulou neděli zažila i naše čtenářka Kristýna Pravdová při večerní cestě z Prahy do Ostravy. Posádka pendolina, kterým jela, přitom v ten den potkala pouze drobné potíže v žst. Rudoltice v Čechách, kde ráno nákladní vlak strhl trolej a zůstal stát na třebovickém zhlaví. O to víc mimořádných událostí čekalo na večerní obrat SC 513, jenž svou jízdu nakonec ukončil již v Hranicích na Moravě s 205 minutami zpoždění. Ani to ale pro mnohé cestující nebyl konec zážitků, o něž nikdo z nich nestál…

Zpoždění vlaku SC 513, 24.1.2010, foto: Kristýna PravdováNejdříve před půl pátou mezi Poříčany a Úvaly selhalo zabezpečovací zařízení; asi čtvrthodinu nato přejel R 877 člověka sedícího na kolejích mezi Řečany a Zábořím nad Labem. Díky takto získaným 90 minutám zpoždění pak pendolino potkala čerstvá výluka prasklé traťové koleje za Českou Třebovou. Vyhlídky na úspěšný dojezd do Bohumína se definitivně rozplynuly ve 21:10, kdy R 746 srazil člověka u Suchdola nad Odrou, kterým má SC 513 běžně projíždět již ve 20:08.

24. ledna 17:26, Praha hlavní nádraží — Sedím v pendolinu, SC 513, a zadýchávám okno se slovy: „Mám tě ráda“. „Vážení cestující, vítáme vás ve vlaku……Sehr geehrte Damen und Herren……“ – odjíždíme na minutu přesně. Otvírám knihu a vracím se zpět do smutného osudu Ivana Děnisoviče. Mínus 35? Taková kosa – to by chcíp i pes! Prochází slečna průvodčí a kontroluje mi jízdenku. I mně byl věnován úsměv se zvednutým obočím. Kristýna se stěhuje poté, co si ke mně nikdo nepřised. „Tak jak ses měla?“ moje první otázka. – „To víš, nebylas se mnou, tak nic moc,“ dostane se mi milé odpovědi. „Je tu horko, že? A to se nedá otevřít ani okno. Snad to potom vypnou.“ Postupně svlékáme mikiny a dvojité vrstvy ponožek.

18:00, pole - asi 18 km za Českým Brodem — „Vážení cestující, zastavili jsme z důvodu smrtelného zranění na trati. Plánovaná doba zdržení bude asi 40 minut,“ hlásí slečna průvodčí. Po 20 minutách se začínáme pozvolna posunovat. V Moravanech bylo naše zpoždění již čistých 90 minut. Tou dobou jsme měli přijíždět do Ostravy. Alespoň nám vrátí peníze za místenku. Pomocí výpočtů s použitím milovaného vzorečku v = s/t zjišťujeme, že pod 60 minut zpoždění nestáhneme. Projíždíme Zábřehem na Moravě. „Teď už to musí být v pohodě,“ pomyslím si. Vyjíždíme z Olomouce. Ještě hodina. Do desíti bychom mohly být doma.

SC 513, Hranice na Moravě„Vážení cestující, zastavili jsme opět z důvodu smrtelného zranění na trati. Plánovaná doba zdržení bude asi 30 minut.“ V mžiku se cestující rozdělují na tři pomyslné tábory: jeden se směje absurdní situaci, druhý zjišťuje, jestli stihnou přípoje, a třetí běží do jídelního vozu na řízek se salátem. Přidávám se ke třetímu, ale odcházím jenom s horkou čokoládou. „Slečny, uvědomujete si, že kdyby tady začalo hořet, že se ani nedostaneme ven?“ křičí na nás chlapík, který se začal posilňovat alkoholem už po první smrtelné nehodě.

Marketingový bonus pro cestující zpožděného SC 513, 24.1.2010, foto: Kristýna Pravdová„Dobrá zpráva pro kuřáky. Před jídelním vozem otevřeme jedny dveře. Prosíme cestující, aby se zdržovali v blízkosti vlaku,“ ozve se z repráků. Slečna průvodčí pobíhá po voze a tik v jejím obočí nasvědčuje tomu, že stres jí neprospívá. Mezitím, co dostáváme „marketingové bonusy“ v podobě vychlazených plechovek Coca-Coly, její kolegyně křičí do telefonu Nokia 3510i: „Autobusy? Za 20 minut? Dobře, děkuji, půjdu to vyhlásit.“ Za minutu se ozve hlášení, které nás donutí zvednout se z našich teplých míst, posbírat věci kolem sebe, sebrat kytaru a odebrat se ven, čekat na záchranu. Mezi prvními jsme se draly do nádražní haly, kde už stáli cestující z ostatních vlaků, které se zde zasekly o něco dříve.

22:16, Hranice na Moravě — Tlačíme se ven před nádražní budovu, abychom chytly místo v autobuse. Krom toho, že je zima, jsme v poho. To nejhorší už máme za sebou.

Uplynula půlhodina a autobusy tady ještě nejsou. „Chcete někdo jet na Svinov?“ křičí paní v kabátu a kozačkách přes dav, „Když budeme čtyři, vyjde to jednoho jenom na tři sta.“ Obzvlášť zmrzlí jedinci nasedají. „Nepojedem, teď už musí přijet. Nevysolíme přece tolik za taxi!“ říkáme si. Už tady na mrazu stojí skoro celé Pendolino.

„Pojď, Kiki,“ chytám Kristýn za ruku a táhnu ji dolů po cestě. - „Co je?“ nechápe. Snažím se jí vysvětlit, že jsem zaslechla průvodčí, jak se do mobilu rozčiluje, že se busy nahoru nedostanou a my musíme jít na autobusák. Vypadá to jako před válkou, když se lidé ženou do supermarketu a snaží se sehnat co nejvíc cukru a konzerv. Nikde žádný autobus.

Cestující SC 513 čekají v žst. Hranice na Moravě, 24.1.2010, foto: Kristýna Pravdová22:25, Hranice na Moravě – autobusové nádraží — Je opravdu zima. Na dnešní noc hlásili -20°C. Snad už nebudeme čekat dlouho. Víc si toho na sebe navléct nemůžeme, a to už teď přes dvoje ponožky necítím prsty na nohou. Taxíky a policie kolem nás krouží jako hladoví supi.

22:58, Hranice na Moravě – autobusové nádraží — Umrzáme!!! Slečna průvodčí se konečně dovolala na dispečink potom, co jí dvakrát položili telefon. Autobusy by tady prý už měly být. Nikdy mi taková zima nebyla. Myslím, že se nyní dokážu více ponořit do díla A. Solženicyna. Skupina lidí se znenadání sebrala a šla zpátky k vlaku. Zase nějaký šum, vlaky prý zase jedou.

Výpravčí pobíhá tam, zpátky a jeho kolegyně na něj křičí, ať „ty lidi!“ pošle zpátky. „Jaký lidi? Vy tu ještě čekáte?“ ptá se zmateně. Asi ve čtvrt na dvanáct přijel dvoupatrový autobus. Konečně! Sednout si do té ledárny ale bylo ještě horší, než stát venku. Předtím jsem se mohla alespoň hýbat. Teď jsme měly místo nohou a rukou kusy ledu. Vychytaly jsme místa dole u stolečku. Autobus byl narvaný. Trvalo dobrých deset minut, než se nacpali všichni, kteří nedoufali v další autobus. Těšila jsem se, až topení začne hřát a bude tepleji.

Čekání cestujících odřeknutého SC 513 na NAD, 24.1.2010, foto: Kristýna Pravdová„ZASTAVTE, OTEVŘETE DVEŘE!“ ozvalo se zezadu. Začalo hořet topení, což zapříčinilo, že se začal valit dým. Jak je ten den dneska vtipný, napadlo mě. „Co je?“ zeptala se Kikina, která seděla zády. Naštěstí řidič včas pochopil, dveře otevřel, a tak cestující nemuseli rozbíjet okno. To bychom tam stáli ještě dýl. I tak jsme nepochopily, na co jsme čekali víc než půl hodiny někde v poli.

Nedalo se očekávat, že by topení začalo fungovat. „Chcete zahřát?“ ozval se pán vedle mě. - „Prosím!“ odpověděla jsem mu. Objal mě. Kika jenom vykulila oči. Bylo mi líto, že nemá kdo zahřát ji. Zase jsme se rozjeli.

Koho by ještě překvapilo, že za deset minut topení vzplanulo znova!? Nás už ne! Měly jsme všeho plné zuby a nebyly jsme samy. Na okně se tvořila vrstva námrazy a nebylo se jak zahřát. Řidič si musel vyškrábat na čelním skle dvě kolečka na oči. V tu dobu už byla jedna hodina z pondělního dne pryč. „Řekněte řidiči, ať se pokusí dojet na nejbližší benzínku,“ křičel pán zezadu, který si očividně zajistil odvoz. - „Benzinka je zavřená,“ posílal řidič odpověď zpět, „asi dojedeme až do Suchdolu.“ Zavolali jsme rodičům od Kristýnky, jestli by mohli přijet. K naší radosti souhlasili. Teď už jenom DOJET!

Chvilku jsme ještě stáli na přejezdu, ale okamžitě po zastavení jsme vypadly z autobusu a zalezly do první hospody, kde měli otevřeno. Ani jsem pánovi nestihla poděkovat za jeho tělesné teplo. Zahlédla jsem ho v davu, který se hnal k jednovagonovému motoráčku, který jel do Svinova. Byly jsem rády, že se k nim nemusíme připojit. Čeká je ještě dlouhá cesta. Domů jsem se dostala ve tři hodiny ráno. Po vaně vařící vody jsem hned slastně usnula.

Kristýna Pravdová


Tinka Poslat mail autorovi | 31.1.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
31.01.2010 (13:52)  
Nedá mi to a připojím se také do diskuze. Jelikož mám možnost srovnání s OeBB, tak musím říct, že celkové pojetí "sněhové kalamity" je v podání ČD a SŽDC výsměchem pro cestující.

Po největší kalamitě (již nesněžilo) jsem jel trasu Vídeň - Olomouc a musím konstatovat, že ve všech stanicích v Rakousku byly nástupiště od sněhu uklizená. První šok nastal v Břeclavi, kde sníh nebyl pouze pod "vlaštovkou", jinde ho bylo solidně, včetně 4. nástupiště, ze kterého odjíždělo IC směr Praha. Doteď nechápu, proč bylo přistaveno schválně až za přístřešek, aby cestující museli (třeba s kufrem jako já) ušlapávat vrstvu sněhu. V Brně platilo v podstatě totéž. Vzhledem k tomu, že rychlík směr Olomouc z Brna mi ujel, rozhodl jsem se jet s přestupy ve Vyškově a Nezamyslicích. Ve Vyškově byla vrstva krásně zledovatělého sněhu (pravda, že bylo posypáno, asi našli písek, ale i tak). V Nezamyslicích nebylo ani odházeno, ani posypáno, akorát mě pobavili tři pánové v oranžových bundách (ČD nebo SŽDC?) kteří stáli u hrany nástupiště a vášnivě debatovali nad tím, kdy jim přijede ta nákladní lokomotiva. Třešničkou na dortu byla paní (taktéž v oranžové vestě), která přiběhla spočítat nákladní vagony a která jim začala barvitě vyprávět, jak jí prdly rifle. Zábavná historka.

Nechci rejpat, ale kdyby za tu dobu čekání si vzali lopatu a odházeli nástupiště, udělali by líp. Otázka pro znalé provozu: když si zlomím při výstupu z vlaku na neodklizeném nástupišti nohu, mám nárok na odškodné?

Je jasné, že když nějaký ňouma skočí pod vlak, že to potrvá, ale možná můj názor je zcestný, ale tak ho "seškrábnu", posunu na bok, a vlaky jezdí dál, ne? A i kdyby tohle bylo nereálné, tak zase ve srovnání s OeBB, kde hlásí (pravda, v EC, v osobním jsem nikdy nestál v poli) i když vlak stojí 5 minut proč stojí a že se nemají otevírat dveře, tak u nás se člověk nedozví nic.

Jen mi tohle připoměnlo zážitek, kdy EC do Prahy nezastavovalo kvůli nehodě jiného EC v Libni, ale nějak to objelo a zastavilo až na hlavním nádraží. Rozhlas fungoval, nikdo nic neřekl a na moji připomínku po emailu mi bylo řečeno, že jsem si měl otevřít v Kolíně okno (byl řazen klimatizovaný vagon bez oken). Takže, co by člověk chtěl, že :-).

Poznámka: Pokud to zde čtou paní pokladní z Břeclavi, tak je zdravím a vzkazuji, že čuníky jsme spolu nekrmili, a zákazníkům se netyká.
31.01.2010 (13:51)  
M: To je argument jako od zaměstance ČD. Vždyť zákazník není potřeba, že?
31.01.2010 (13:50)  
Ještě zajimavá poznámečka k sebevrahům: Nedávno byl v Týdnu článeček,že ČD se drze přihlásili do dědického řízení po sebevrahovy škodu cca 3 000,-(nevím přesně) a novináři a rodina bombardovali ministerstvo dopravy jak je možné že ČD chtějí náhradu škody(asi jen náklady na NAD) tak dlouho až ministr nařídil nic nepožadovat.
registrovaný uživatel M 
31.01.2010 (13:49)  
Do boha, co se tady furt resi? Jestli maji na haiti vlaky a nekdo "tehdy" dojel pozde, tak to taky byla vina zeleznice?
Jsem mezi poslednimi pokud jde o hajeni CD, ale jestli snezi a nekdo ma pocit, ze ve vlaku umrzne, tak at jede autem no...
31.01.2010 (13:43)  
Flaizer: S tvým příspěvkem bych souhlasil, až na tu rozmazlenost lidí. Ohánět se minulostí, že to dřív bylo horší asi není vhodné. K čemu nám je teda technologický pokrok atd. ? Je 21.století, bohužel to tak nevypadá.
registrovaný uživatel Sim 
31.01.2010 (13:35)  
Strojvudce88 > pokud budete sedet v buse v ramci NAD a stane se nehoda ... po kom budete pozadovat nahradu vydaju za leceni a podobne veci? Nebude to nahodou po tom, komu zaplatite za prepravu? Neberu ted samosebou v uvahu rezijkare, i kdyz u nich to bude v podstate to same, jako u ingoldistu.
31.01.2010 (13:26)  
NIcKON: Pochybuju, že železniční společnost může za nevytopené autobusy. Železniční společnost je přece železniční a ne autobusová. Když už tedy spoléháme na to, že je objednána NAD u nějaké firmy (nemusíme čekat kvalitu v podobě palubní stewardky, minibaru a podobně), tak je přece její zodpovědnost, aby byl autobus vytopený. Kdyby měl autobus na cestě nehodu, pořád by za to mohl železniční dopravce? Zamyslete se.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
31.01.2010 (13:21)  
Takovou cestu skutečně nikomu nezávidím. Bohužel vše je hodně o přístupu k cestujícím a to je dle mého u ČD základní problém. Jak se říká, ryba smrdí od hlavy. A pokud se vedení ČD stará je o sebechválu, případně se věnuje boji proti případné konkurenci, těžko může mít čas na takovou hloupost, jako je samotný provoz, to dá rozum. Jenže tenhle přístup je zakořeněn v mnoha zaměstnancích a ti slušní to sami nezmůžou. Nepochopím, jak může nebýt k dispozici náhradní bus? Kdo podepisuje smlouvy s bus dopravci? Je tak těžký ohlídat, aby dopravce, který jednou nezajistí bus zůstal příšte mimo hru? Ale to je marný, marný, marný . Shodou okolností jsem byl v létě u nehody u Radebeulu, tady by se příslušní zaměstnanci ČD měli co učit o přístupu k zákazníkům, zajištěním náhradní dopravy a informování cestujících.
registrovaný uživatel Sim 
31.01.2010 (13:18)  
Co se vlaku EC 149 tyka, nakonec se ukazalo, ze prvotni zdani muze klamat. Z mista nestesti u Hranic odjizdel v danem smeru jako posledni (mimo jine se za nim sjela tri pendolina), po druhe koleji kolem nej projely za nim cekajici vlaky - zpravidla prazdne. To navodilo dojem, ze vlastne vsichni ostatni uz jsou "doma", protoze pouzili NAD. Cestujicim EC149 to vsak umozneno nebylo, zustali viset v polich a tak nezbylo nez cekat.

Pruvodci ve vlaku pry byla mila a snazila se predat cestujicim veskere informace, co mela k dispozici. Napriklad fakt, ze jeste ve 23:45 se stale cekalo na prijezd drazniho inspektora, prestoze podle webu CD o mimoradnostech melo v te chvili uz dochazet k ukonceni mimoradnosti.

Problem celeho tohoto pruseru je samosebou ten, ze se vubec stal. Nicmene, v plne sile se zde projevily bezne neresti narodniho dopravce: mizerna informovanost nejen cestujicich, ale i vlastnich zamestnancu. Chapu, ze v dane situaci dispeceri maji plne ruce prace, ale nejhorsi na tom vsem je salamova metoda podavani realnych informaci - typicka pri naskakovani zpozdeni na Pragotronu po 5 - 10ti minutach, kdyz je jasne, ze do hodiny se nikde nepohne ani kolo.

Je zcela jedno, jestli jadro pudla je zakopano v nedostatku zkusenosti pri odhadu zdrzeni, nebo v odhadu sice realnem, ale zamerne "cenzurovanem" pred cestujicimi a v podstate i vlastnimi zamestnanci. Vysledek je totiz zcela shodny.

Jak uz nekdo toto chovani obhajoval na k-reportu, vim, ze vzdy je zpocatku hlasen "stret vlaku s osobou v kolejisti" a nevi se, zda je to smrtak nebo ne. Jenze co se vlastne stalo - a s jakymi nasledky pro daneho nestastnika - je zpravidla jasne hned par minut pote.

Sam jsem zazil na podzim situaci se shorelou 749 mezi Berounem a Prahou... tenkrat se take vsichni, co se dostali do kontaktu s cestujicimi, snazili co mohli. Paradox ale byl, ze jsem - diky pripojeni na zdejsi web a babitron - mel podstatne lepsi informace nez zminovani zamestnanci drahy. O ridicich NAD snad jen to, ze jim vicemene az cestujici rekli, kam vlastne maji jet.

Nehodlam tu polemizovat nad tim, jak je nebo neni slozite sehnat NAD v dane situaci. Ovsem na zaklade pravdivych informaci by spousta lidi vyuzila jinych moznosti, napriklad by cestu zrusila nebo odlozila, pripadne v clanku uvadena relativne draha taxisluzba muze byt take v dane situaci rozumnou volbou.

A jeste drobny dodatek pro pana Hrusku - me jako cestujicimu je uplne fuk, jakou funkci kdo ve vlaku ma. Jestli je to vlakvedouci nebo pruvodci, v cem je rozdil? Ja jsem ten, kdo CD zaplatil za jizdenku a je mi uplne fuk, kdo mi listek zkontroluje - pokud bude v uniforme, klidne at mi jizdenku kontroluje fira. Slovickarit v dane situaci mi prijde velmi trapne a predpokladam, ze v tomto nejsem sam.

Dale bych rad upozornil na fakt, ze me jako cestujicimu je zcela u zadele, jaka je vnitrni struktura na draze. Penize za jizdenku, mistenku nebo luzkovy priplatek platim na pokladne CD. Proto take pripadne stiznosti, reklamace nebo podnety resim s touto firmou a jestli je skutecnym vinikem pruseru na draze nekdo od CD, CDC, SZDC, Skanske, Viamontu nebo kohokoliv jineho, me proste nezajima. Rozpadle boty take reklamujete u prodejce a ne u vyrobce... takze at si to firmy mezi sebou vyresi jak chteji.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
31.01.2010 (13:01)  
Ach jo! Pořád si jen říkám, kdy už konečně přestanu číst články tohoto typu a budeme mít konečně slušnou evropskou železnici! Minulý týden jsem byl v Norsku, kde rovněž zuří skandál ohledně zpoždění. Zjistilo se totiž, že v prosinci měly vlaky NSB dohromady na celé síti (a za celý měsíc) kolem 100 hodin zpoždění. V několika případech byly ty zpoždění dokonce podobné jako tady. Liší se akorát přístup drah: je-li to nutné, zaplatí cestujícím dopravu jiným způsobem (v nejhorším případě i taxíkem) a pokud kvůli zpoždění letištního expresu cestující nestihne check-in, dráhy mu zaplatí letenku na nejbližší vhodný spoj. Samozřejmě i za pětiminutové zpoždění se všichni zůčastnění omlouvají ozlomvaz.
Ale co mě tam úplně dostalo (a tady mě to strašlivě moc chybí), je fakt, že se k problému dráhy postavily čelem a dokonce čelný představitel NSB veřejně do novin prohlásil, že "Bare Albania er verre", jen Albánie je horší. Byly z toho titulní 4 strany nejčtenějšího bulvárního plátku Dagbladet a na tohle téma se v Norsku rozpředla diskuze- že jsou všichni Noři na zoufalou kvalitu NSB pořádně nasr... už léta, je známá věc, ovšem teď ta nespokojenost graduje. Zato u nás PR oddělení ČD jede na plné obrátky, mluvka SŽDC v televizi mluví o "boji s živlem" (to když na regionálních tratích ustane provoz) a všichni zůčastnění sami sebe chválí až se jim od huby práší! Špetku pokory by z jejich strany člověk pohledal! No a tady (kde by se měli shromažďovat lidé, co o železnici ví mnohem víc, než běžný cestující) se takové věci odbydou s tím, že dotyčný/dotyčná má prostě smůlu. To dozajista má, nicméně statisticky vzato se u nás ta smůla přihodí nějak často- mnohem častěji, než u většiny ostatních drah v EU. A jakmile začne sněžit, funguje doprava na páteřních koridorech hůř, než když zaměstnanci MÁV-START stávkují...
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko